تعویض یا تعمیر لباسشویی

تعویض یا تعمیر لباسشویی؛ تصمیم درست چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مهمترین وسایلی که تقریبا در همه خانه‌ها پیدا می‌شود و کاربرد بسیاری دارد، ماشین لباسشویی است. نقش این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های برقی پررنگ‌تر است. چرا که با استفاده از آن تمیزی بیشتر و راحتی را به دست می‌آوریم. از آنجایی که ماشین لباسشویی زیاد استفاده می‌شود، احتمال وجود خرابی هم در آن بالاتر می‌رود. البته این موضوع بستگی به برند و مدل دستگاه نیز دارد. به همین خاطر در هنگام خرید به افراد توصیه می‌شود که حتما برند معتبر خریداری کنند. در مواقع خرابی لباسشویی یکی از سوالات مهمی که ممکن است با آن مواجه شوید این مساله است که آیا بهتر است لباسشویی جدیدی بگیریم و آن را تعویض کنیم و  یا ارزش تعمیر کردن را دارد؟ بالاخره کدام یک؟ از این رو تصمیم داریم در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با دقت بیشتری بتوانید تصمیم به تعویض یا تعمیر لباسشویی کنید.

مطالعه بیشتر: تعمیر لباسشویی ال جی

تعویض یا تعمیر لباسشویی؛ کدام یک بهتر است؟

پیش از شروع صحبت درباره تعویض یا تعمیر لباسشویی خوب است یک مثال بزنیم. فرض کنید از یک مسافرت طولانی برگشته‌اید و کلی لباس کثیف دارید. خوشحال از اینکه لباسشویی به شما کمک خواهد کرد، لباس‌ها را داخل آن می‌گذارید و موقع روشن کردن دستگاه متوجه می‌شوید که یک مشکلی دارد. این بدترین صحنه ممکن در این مواقع است.

مطالعه بیشتر: تعمیر لباسشویی بوش در تهران

تعمیر یا تعویض ماشین لباسشویی؟

لباسشویی‌ها معمولا طول عمر بالایی بین ۸ الی ۱۵ سال دارند. اما گاهی ممکن است مشکلی برای آن پیش بیاید که ارزش تعمیر کردن نداشته باشد! البته دقت داشته باشید که اکثر مشکلاتی که برای لباسشویی و یا سایر دستگاه‌های برقی به وجود می‌آید به راحتی قابل حل کردن هستند و نیاز به تعویض دستگاه ندارید. اما گاها هزینه تعمیر ماشین لباسشویی به قدری زیاد می‌شود که تعویض آن به صرفه‌تر از تعمیر است.

مطالعه بیشتر: تعمیر لباسشویی ال جی در تهران

نکته: دقت داشته باشید که در هنگام خراب شدن لباسشویی از افراد متخصص و کسانی که تجربه کافی در این زمینه را دارند، کمک بگیرید. زیرا فردی که تخصص ندارد ممکن است خرابی‌های بیشتری به وجود بیاورد و در نتیجه مجبور شوید هزینه زیادی را بابت تعمیر کردن آن پرداخت کنید.

در ادامه معیارها و نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که با استفاده از آن‌ها بتوانید تصمیم بگیرید آیا تعویض ماشین لباسشویی کار صحیح‌تری است و یا تعمیر آن.

مطالعه بیشتر: نحوه سرویس ماشین لباسشویی (تمام برندها)

بررسی ۱۲ خرابی ماشین لباسشویی و راهنمایی برای تصمیم‌گیری درباره تعمیر یا تعویض آن

بررسی 12 خرابی ماشین لباسشویی

۱. لباسشویی با مشکل تخلیه مواجه شده آیا آن را تعمیر کنیم یا تعویض؟

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است برای ماشین لباسشویی به وجود بیاید، مشکل تخلیه است. این مساله می‌تواند به خاطر یکی از موارد زیر رخ داده باشد.

  • ممکن است پمپ تخلیه دچار مشکل شده باشد. در این مواقع از پمپ، صدای غیر معمولی به گوش می‌رسد.
  • اگر شلنگ تخلیه مسدود و یا خراب شده باشد می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد.

این مساله معمولا با کمک گرفتن از یک تکنسین به راحتی حل می‌شود و نیازی به خرید ماشین لباسشویی جدید ندارید.

مطالعه بیشتر: علت تخلیه نشدن آب لباسشویی

۲. لباسشویی روشن نمی‌شود، لباسشویی جدیدی بخریم؟

گاهی مواقع ممکن است هنگام استفاده از لباسشویی متوجه شوید که لباسشویی روشن نمی‌شود. در این مواقع قبل از اینکه بخواهید تصمیم به خرید لباسشویی جدید بگیرد، ابتدا موارد زیر را بررسی کنید و اگر خودتان نتوانستید، از یک متخصص کمک بگیرید. چرا که ممکن یک مشکل جزئی به وجود آمده باشد و به راحتی قابل حل کردن باشد و نیاز به تعویض ماشین لباسشویی نداشته باشید.

  • ابتدا باید بررسی کنید که آیا جریان برق در لباسشویی وجود دارد یا نه. برای اینکار پریز و کابل دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در ‌‌آن‌ها مشکلی وجود ندارد.
  • خرابی قفل ایمنی درب لباسشویی هم ممکن است عامل این مشکل باشد.
  • وجود خرابی در برد کنترل اصلی و یا خراب شدن سوئیچ استارت هم می‌تواند باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی شود.

مطالعه بیشتر: علت روشن نشدن ماشین لباسشویی و کار نکردن آن

دقت داشته باشید که این موارد را می‌توانید با کمک یک تعمیرکار ماهر برطرف کنید و لازم نیست لباسشویی جدیدی بخرید. اما علت این مشکل تنها موارد بالا نیستند بلکه ممکن است ایراد از موتور لباسشویی نیز باشد. در این مواقع بر سر یک دوراهی برای تعمیر و یا تعویض لباسشویی قرار می‌گیرید.

در این حالت بهتر است با توجه به هزینه‌ای که برای تعمیر ماشین لباسشویی باید بپردازید و طول عمر دستگاه خود، نسبت به تعویض و یا تعمیر آن اقدام نمایید.

مطالعه بیشتر: علت توقف یا خاموش شدن ناگهانی لباسشویی در حین کار+ پیشگیری

۳. وجود برق در بدنه ماشین لباسشویی

معمولا هنگامی که بدنه ماشین لباسشویی برق داشته باشد، مشکل از سیم ارت است. همچنین اتصال در سیستم برق کشی دستگاه هم می‌تواند عامل این مشکل باشد. این موارد را می‌توانید با کمک یک تکنسین به راحتی حل کنید و دلیل موجهی برای تعویض لباسشویی نیست.

اما گاهی ممکن است این مشکل از سوختن موتور ناشی شود. در این حالت نیز باید حساب و کتاب کنید و با توجه به هزینه و طول عمر لباسشویی تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای شما بهتر است تعویض و یا تعمیر لباسشویی؟

کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی

۴. آیا کار نکردن دکمه‌های لباسشویی می‌تواند دلیلی برای تعویض لباسشویی باشد؟

اگر مشکلی برای دکمه‌های لباسشویی به وجود بیاید، عملکرد دستگاه دچار اختلال می‌شود و نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. بهتر است بدانید که مشکل دکمه‌های لباسشویی به راحتی قابل حل شدن هستند و آنقدر جدی نیست که شما را به فکر خرید لباسشویی جدید بیندازد.

مطالعه بیشتر: تعمیر لباسشویی ال جی در مشهد

۵. وجود نشتی در لباسشویی

گاها ممکن است هنگام کار کردن لباسشویی متوجه شوید که آب از آن بیرون می‌ریزد و در اصلاح نشتی دارد. در این مواقع ممکن است مشکل از شلنگ ورودی آب و یا شلنگ تخلیه باشد. همچنین پاره شدن لاستیک دور درب هم می‌تواند عامل این مساله باشد.

با کمک یک متخصص می‌توانید این موارد را حل کرده و نسبت به تعمیر لباسشویی اقدام کنید و نیازی به تعویض لباسشویی ندارید.

مطالعه بیشتر: تعویض شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی

تمیز نشستن لباسها در ماشین لباسشویی

۶. لباسشویی لباس‌ها را به خوبی تمیز نمی‌کند، آیا آن را تعویض کنم و یا تعمیر؟

وظیفه لباسشویی تمیز کردن لباس‌ها است و اگر نتواند آن را به خوبی انجام دهد اذیت کننده خواهد بود. از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند این مساله را به وجود بیاورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مسدود شدن راه انتقال مواد شوینده
  • استفاده از برنامه شستشوی اشتباه
  • استفاده از مواد شوینده نامرغوب و نامناسب با جنس لباس

دقت کنید که لباسشویی‌های امروزی برای هر جنس لباس برنامه مخصوصی دارند. این برنامه دما و سایر موارد را طوری تنظیم می‌کند که لباس مورد نظر به خوبی شسته شود. همچنین برای هر لباس باید از پودر شستشوی مخصوص به آن استفاده کنید؛ بنابراین اگر این موارد را رعایت نکنید ممکن است لباس‌های شما به خوبی شسته نشوند. حتی برخی از مواد شستشو طوری طراحی شده‌اند که فقط در یک دمای خاص عمل می‌کنند.

اگر از موارد بالا اطمینان داشتید ولی باز هم لباسشویی شما این مشکل را داشت بهتر است از یک فرد ماهر بخواهید آن را بررسی کند. این موارد نیز به راحتی قابل حل هستند و احتمالا نیازی به تعویض لباسشویی نخواهید داشت.

درست کردن لباسشویی یا تعویض آن

۷. لباسشویی بوی سوختن می‌دهد!

اگر بوی سوختگی در لباسشویی وجود دارد، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را از برق جدا کنید. چرا که ممکن است این بو به خاطر سوختگی موتور و آسیب به آن باشد. اگر سن لباسشویی شما بیشتر است و موتور آن دچار مشکل شده، بهترین انتخاب می‌تواند تعویض آن باشد.

البته اگر تعمیر موتور لباسشویی توسط یک فرد ماهر و متخصص انجام شود و برای آن گارانتی ارائه کند، می‌توانید آن را تعمیر کنید.

هوم کارا تمام خدمات خود را با ضمانت یک ساله انجام می‌دهد تا هیچ هزینه اضافی به مشتری وارد نشود.

مطالعه بیشتر: علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی چیست؟

۸. ماشین لباسشویی آب را گرم نمی‌کند، آن را تعمیر کنم و یا تعویض؟

اگر ماشین لباسشویی شما جدید باشد در این مواقع با کد خطا در کنترل پنل مواجه خواهید شد. می‌توانید این کد خطا را جستجو کنید و مشکل دستگاه را پیدا کنید. لازم است بدانید اینکه نمی‌توانید حرارت ماشین لباسشویی را حس کنید دلیل بر این نیست که آب داغ نمی‌شود.

اگر لباس‌ها به خوبی شسته می‌شوند و هیچ خطایی نمایش داده نمی‌شود، یعنی لباسشویی به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد. اما اگر کد خطا وجود داشت و لباس‌ها خوب شسته نمی‌شدند می‌توانید از یک تعمیرکار بخواهید آن را درست کند و دلیل موجهی برای تعویض لباسشویی نمی‌تواند باشد. چرا که تعمیر مقرون به صرفه‌تر از تعویض است.

روشن نشدن لباسشویی

۹. لباسشویی شروع به کار نمی‌کند.

هنگامی که مشکلی برای لباسشویی به وجود می‌آید، علت آن می‌تواند مختلف باشد. اگر لباس‌ها را در لباسشویی قرار می‌دهید ولی فرایند شستشو آغاز نمی‌شود، ممکن است از نامتعادل بودن لباس‌های داخل لباسشویی باشد. همچنین این مساله می‌تواند به خاطر خارج شدن دوشاخه از برق نیز اتفاق بیافتد.

۱۰. طول عمر لباسشویی رابطه مستقیمی با تعویض و تعمیر دارد.

هر وسیله الکترونیکی که خریداری کنید فارغ از اینکه از چه برندی است، یک عمر مفیدی دارد. ماشین لباسشویی هم از این قاعده مستثنی نبوده و یک طول عمر مفید دارد. البته دقت داشته باشید اعدادی که برای طول عمر گفته می‌شود به صورت تقریبی بوده و شرایط استفاده از لباسشویی می‌تواند این عدد را کمتر یا بیشتر کند. به عنوان مثال اگر طول عمر یک دستگاه ۱۰ سال باشد و فردی روزانه چندین مرتبه از آن استفاده کند، صد در صد طول عمر آن کمتر از این عدد خواهد شد.

طول عمر مفیدی که ماشین لباسشویی دارد معمولا ۸ سال است. به همین خاطر اگر ماشین لباسشویی که دارید بیش از این عدد عمر کرده است و الان دچار مشکلات فنی شده، بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. چرا که لباسشویی عمر خود را کرده و ممکن است زود به زود خراب شود و شما را اذیت کند.

۱۱. اگر صدای ماشین لباسشویی زیاد باشد، لباسشویی جدید بخریم یا قابل تعمیر است؟

اگر ماشین لباسشویی صدای بلندی دارد، موارد زیر را بررسی کنید.

  • در صورتی که صدای خرخر می‌شنوید، ممکن است لوله تخلیه مسدود شده باشد.
  • اگر صدا شبیه کلیک است، امکان دارد چیزی در دستگاه گیر کرده باشد.
  • صدای وزوز یا هوووم زمانی می‌آید که جسم خارجی در پمپ گیر کرده باشد. همچنین این صدا می‌تواند از خراب شدن موتور دستگاه نیز ناشی شود.
  • اگر پمپ تخلیه خراب شده باشد در دستگاه صدا ایجاد می‌کند.

بررسی دقیق و کامل این مساله نیاز به یک متخصص و فرد با تجربه دارد. بعد از اینکه متوجه شدید مشکل از کجا است، می‌توانید تصمیم بگیرید که تعویض بهتر است و یا تعمیر. اگر هزینه تعمیر کمتر بود، بهتر است آن را تعمیر کنید.

خرابی و تصمیم برای تعویض یا تعمیر لباسشویی

۱۲. مرتبا لباسشویی خراب می‌شود!

اگر ماشین لباسشویی همیشه خراب می‌شود و مرتبا باید برای تعمیر آن هزینه کنید و زمانی که یک قسمت را درست می‌کنید و بعد از مدت کوتاهی یک جای دیگر خراب می‌شود، بهتر است اقدام به خرید لباسشویی جدید کنید. چرا که خرید لباسشویی برای شما به صرفه‌تر خواهد بود. به این دلیل که اولا مدت‌ها از تعمیر بی‌نیاز خواهید بود و در ثانی از امکانات جدید لباسشویی هم می‌توانید بهرمند شوید.

مطالعه بیشتر: ۶ علت آبگیری نکردن ماشین لباسشویی و راه حل های رفع مشکل

جمع‌بندی تعویض یا تعمیر لباسشویی

با اینکه لباسشویی یک عمر مفید دارد اما در نهایت شما هستید که مشخص می‌کنید لباسشویی چقدر عمر کند. برای اینکه بر سر دو راهی تعویض یا تعمیر لباسشویی گیر نکنید، ابتدا باید سعی کنید به صورت اصولی از این دستگاه استفاده کنید تا به تعمیر نیاز نداشته باشید. اما اگر به هر دلیلی لباسشویی نیاز به تعمیر داشت سعی کنید در اولین فرصت ممکن نسبت به آن اقدام کنید. این مساله موجب می‌شود با هزینه بسیار کمی آن را تعمیر کنید. چرا که ممکن است یک مساله کوچک باعث ایجاد مشکلات بزرگ شود.

در هر حال اگر نیاز به متخصص و تکنسین تعمیر لباسشویی داشتید، می‌توانید با کارشناسان هوم کارا تماس بگیرید و از این خدمات بهره‌مند گردید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.