علت گرفتگی لوله یخچال

علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یخچال فریزر برای اینکه عملکرد صحیحی داشته باشد، به چند لوله نیاز دارد. این لوله‌ها عبارتند از لوله‌های کندانسور، لوله‌های اوپراتور و لوله فاضلاب یا همان ناودان که در صورتی که این لوله‌ها به هر دلیلی مسدود شده باشند، برای یخچال فریزر مشکلات زیادی رخ خواهد داد. به همین خاطر تصمیم داریم در این نوشته از هوم کارا به بررسی علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن بپردازیم.

🛠 مطالعه کنیم: تعمیر یخچال ساید ال جی

علت گرفتگی لوله فاضلاب (ناودان) یخچال و نحوه رفع آن

هر بار که چرخه یخ‌زدایی یا دیفراست یخچال شروع به کار می‌کند، آب یخ‌های ذوب شده از طریق لوله فاضلاب به سینی یخچال منتقل می‌شود. سپس این آب به وسیله گرمایی کمپرسور تبخیر شده و از بین می‌رود. حال اگر به هر دلیلی این لوله مسدود شده باشد، با مشکلاتی همچون جمع شدن آب در کف یخچال، یخ‌زدگی و برفک در دیواره‌های دستگاه و وجود بوی نامطبوع در داخل یخچال مواجه خواهید شد. از جمله علت‌های گرفتگی لوله فاضلاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. گرفتگی به وسیله مواد غذایی
  2. یخ زدن لوله فاضلاب
  3. وجود مشکلات فنی در یخچال. مثل خراب شدن المنت، خراب شدن سنسور دیفراست و ترموفیوز.

قبل از اینکه بخواهیم به علائم و نشانه‌های گرفتگی لوله فاضلاب بپردازیم بهتر است بدانید این لوله در داخل یخچال و در قسمت پایین دیواره پشتی قرار دارد.

🛠 مطالعه کنیم: تعمیر یخچال ساید بوش

گرفتگی لوله فاضلاب یخچال

علائم و نشانه‌های گرفتگی لوله فاضلاب

قدم اول برای فهمیدن علت گرفتگی لوله یخچال و روش رفع آن مشاهده نشانه‌ها و علائم است. از جمله نشانه های گرفتگی لوله فاضلاب یخچال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. آب زیر کشوهای فریزر جمع شده است.
  2. دیواره‌های داخلی یخچال فریزر و یا ساید بای ساید خیس می‌شود.
  3. بر روی درب یخچال قطرات آب مشاهده می‌شود.
  4. در فضای داخلی یخچال آب چکه می‌کند.
  5. آب روی بدنه یخچال، یخ می‌زند.
  6. در کف یخچال و در جامیوه‌ای آب جمع می‌شود.
  7. بوی نامطبوعی در فضای داخلی یخچال وجود دارد.
  8. مواد غذایی زودتر از موعد مقرر خراب و فاسد می‌شوند.

اگر هر یک از موارد بالا را در یخچال مشاهده کردید به احتمال زیاد لوله فاضلاب مسدود شده است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

🛠 مطالعه کنیم: علت برفک زدن یخچال فریزر

راه حل درست کردن گرفتگی لوله فاضلاب یخچال

در صورتی که گرفتگی لوله به وسیله مواد غذایی و یا یخ‌زدگی باشد، ابتدا باید یخچال را از برق کشیده و سپس تمام کشوها، قفسه‌ها و مواد غذایی داخل یخچال را خارج نمایید. پس از آن ناودان یخچال را پیدا کرده و یک میل نازک مثل میل بافتنی را در آن فرو ببرید تا اگر گرفتگی وجود داشته باشد، برطرف شود. در قدم بعدی لازم است چند لیوان آب جوش را روی ناودان بریزید تا اگر یخ‌زدگی وجود داشت، یخ‌ها آب شوند.

برای اینکه لوله فاضلاب به طور کامل تمیز شود می‌توانید به جای آب جوش از ترکیب آب جوش، نمک و یا جوش شیرین استفاده کنید. بعد از انجام این مراحل می‌توانید قفسه‌ها و مواد غذایی را دوباره در یخچال قرار داده و دستگاه را به برق متصل کنید. توصیه ما به شما این است که سعی کنید مواد غذایی را در ظروف درب‌دار قرار دهید. این کار موجب می‌شود یخچال تمیز بماند و مجبور نباشید همیشه آن را تمیز کنید.

در صورتی که با انجام مراحل بالا باز هم با مشکلاتی همچون جمع شدن آب در یخچال مواجه شدید، احتمالا علت گرفتگی لوله یخچال به خاطر موارد فنی است که در این حالت باید از یک متخصص و تکنسین بخواهید آن را بررسی و تعمیر کند.

🛠 مطالعه کنیم: تعمیر شیلنگ آب یخچال ساید ال جی |آموزش کامل

رفع گرفتگی لوله فاضلاب یخچال

علت گرفتگی لوله های کندانسور و اوپراتور یخچال و نحوه رفع آن

یخچال فریزر برای اینکه بتوانید سرمای مورد نیاز را تامین کند از تبخیر و میعان گاز مبرد استفاده می‌کند. به این صورت که این گاز در لوله‌های کندانسور و اوپراتور جریان پیدا کرده و از گاز به مایع و از مایع به گاز تبدیل می‌شود. حال اگر این لوله‌ها تمیز نبوده و مسدود شده باشند، عملیات تولید سرما با مشکل مواجه شده و یخچال خنک نمی‌شود.

در حالت کلی لوله‌های کندانسور و اوپراتور به سه شکل ممکن است دچار گرفتگی شوند که عبارتند از:

۱- گرفتگی به دلیل گرد و غبار

برای حل این مشکل کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید.

  • یخچال فریزر را از برق جدا کنید.
  • با استفاده از جاروبرقی، تمامی گرد و غبارهای موجود بر روی لوله‌های کندانسور را تمیز کنید. دقت داشته باشید که در حین تمیز کاری آسیبی به لوله‌ها وارد نشود.
  • بعد از آن باید به سراغ تمیز کردن فن بروید. چرا که فن به عبور جریان هوا از لوله‌های کندانسور کمک زیادی می‌کند.
  • در آخر با استفاده از یک برس و یا قلم مو، گرد و غبارهای باقی مانده را نیز به خوبی تمیز کنید.

🛠 مطالعه کنیم: تعمیر ساید

۲- گرفتگی به خاطر یخ ‌زدگی لوله‌های کندانسور

برای اینکه متوجه شوید علت گرفتگی لوله یخچال به خاطر یخ‌زدگی لوله‌های کندانسور است یا خیر، می‌توانید یخچال را از برق جدا کرده و کمی آن را جلو بکشید. در این حالت می‌توانید لوله‌های کندانسور را مشاهده کنید. در صورتی که این لوله‌ها یخ زده بود، موارد زیر را انجام دهید.

  • چند لیوان آب جوش را به آرامی روی لوله‌ها بریزید تا یخ آن‌ها به طور کامل آب شود.
  • برای برطرف شدن کامل یخ‌ها بهتر است اینکار را چندین بار تکرار کنید.
  • با استفاده از یک دستمال، لوله‌ها را تمیز کنید.
  • در آخر یخچال را به جای خود برگردانده و بعد از گذشت دو الی سه ساعت به برق متصل نمایید.

🛠 مطالعه کنیم: علت برق داشتن بدنه یخچال |تشخیص+ راه حل

۳- خراب شدن کمپرسور؛ یکی از علت های گرفتگی لوله یخچال

یکی دیگر از علت هایی که باعث گرفتگی لوله کندانسور یخچال می‌شود، خراب شدن کمپرسور است. یعنی اگر کمپرسور یخچال خراب شده و نشتی روغن داشته باشد، این روغن وارد جریان گاز مبرد شده و در نهایت باعث گرفتگی لوله‌های کندانسور می‌شود. برای رفع این مشکل ابتدا لازم است کمپرسور توسط یک متخصص بازدید شده و مشکل آن برطرف شود. بعد از درست شدن کمپرسور، باید لوله‌های کندانسور نیز تعویض گردد.

🛠 مطالعه کنیم: عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی لوله یخچال

در این مقاله سعی کردیم علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن را به طور کامل بررسی کرده و راهکارهای لازم را به شما ارائه دهیم. برای جلوگیری از گرفتگی لوله یخچال بهتر است آن را در محیط تمیز و بدون گرد و غبار نصب کنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور هستید یخچال را در محیط پر گرد و غبار قرار دهید، بهتر است در فواصل زمانی کوتاه نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایید. همچنین اگر یخچال را در قاب چوبی قرار داده‌اید، لازم است از هر طرف حدود ۵ سانتی متر فاصله داشته باشد.


مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید!


 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.