تغییر رنگ بدنه یخچال

دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال (زرد شدن یخچال)

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

بسیاری از لوازم خانگی برقی به خصوص یخچال فریزر رنگ سفیدی دارند و ممکن است بعد از گذشت مدت طولانی بدنه آن‌ها تغییر رنگ داده و زرد شود. در این مواقع سوالی که پیش می‌آید این است که چرا رنگ یخچال زرد شده است؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم داریم در ادامه این نوشته به دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال و علت زرد شدن آن بپردازیم. همچنین روش‌هایی را با شما در میان خواهیم گذاشت تا بتوانید یخچال فریزر و ساید بای ساید را تمیز نگه دارید و دیگر با چنین مسائلی مواجه نشوید.

سایر مقالات: پاک كردن رسوب آب از یخچال

آشنایی با دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال

آشنایی با دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ بدنه یخچال و زرد شدن آن وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • قرار داشتن در کنار اجاق گاز: از جمله مهمترین دلایل زرد شدن یخچال، قرار داشتن آن در کنار اجاق گاز است. این امر باعث می‌شود تا به مرور زمان چربی‌های زیادی بر روی یخچال نشسته و باعث ایجاد لکه‌های زرد شود.
  • تمیز نکردن یخچال به مدت طولانی: بهتر است هر ۲ ماه یکبار نسبت به تمیز کردن یخچال اقدام نمایید تا لایه‌های چربی و دیگر آلودگی‌ها از روی آن پاک شود.
  • قرار دادن در جلوی نور آفتاب: اگر یخچال را در جلوی نور مستقیم آفتاب قرار داده باشید، بعد از گذشت مدتی رنگ بدنه آن تغییر خواهد کرد. به همین خاطر باید یخچال را در سایه قرار دهید.

در حالت کلی نباید یخچال را در کنار وسایل گرمایشی و مکان‌هایی که آلودگی زیادی دارند نصب کنید. چرا که اینکار علاوه بر ایجاد کثیفی بر روی یخچال، باعث اختلال در عملکرد دستگاه نیز می‌شود.

سایر مقالات: راهنمای افزایش طول عمر ساید بای ساید و یخچال فریزر

روش‌های پاک کردن زردی و برق انداختن یخچال سفید

حال که با دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال آشنا شدید در ادامه روش‌هایی را به شما می‌گوییم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بدنه یخچال را تمیز کرده و دقیقا مثل روز اول آن را نو کنید.

  • اسپری‌های چندمنظوره ضعیف: برای شروع می‌توانید از اسپری‌های چندمنظوره برای تمیز کردن یخچال استفاده نمایید. اسپری‌های قوی ممکن است به بدنه یخچال آسیب وارد کنند. بعد از تهیه اسپری آن را بر روی بدنه یخچال زده و قبل از خشک شدن با یک دستمال نرم و نخی پاک کنید.
  • سرکه سفید: یکی دیگر از روش‌هایی که برای پاک کردن بدنه یخچال وجود دارد، استفاده از سرکه است. برای اینکار مقدار مساوی از سرکه را با آب ولرم در یک ظرف بریزید. سپس مقداری از محلول را روی دستمال ریخته و آن را بر روی بدنه یخچال بکشید. برای براق شدن یخچال می‌توانید از مقداری جوش شیرین نیز استفاده نمایید.
  • جوش شیرین: آب ولرم را با جوش شیرین مخلوط کرده و با یک دستمال نرم به بدنه یخچال بکشید و بعد از گذشت ۵ دقیقه آن را پاک کنید.
  • مایع سفید کننده: مقداری از مایع سفید کننده را با آب مخلوط کرده و با استفاده از یک پارچه آن را روی بدنه یخچال بکشید. این ماده باید ۴ ساعت روی بدنه دستگاه بماند. بعد از آن می‌توانید با یک دستمال نرم آن را پاک نمایید.
  • استفاده از خمیر دندان برای پاک کردن زردی یخچال: در صورتی که با هیچکدام از روش‌های بالا نتوانستید زردی بدنه یخچال را از بین ببرید، مقداری خمیردندان روی اسفنج ریخته و به صورت دایره وار روی مکان مورد نظر بکشید. بعد از اینکار مدتی منتظر مانده و سپس آن را تمیز نمایید.

سایر مقالات: علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن

جلوگیری از زرد شدن یخچال

چطور رنگ بدنه یخچال را تغییر دهیم؟

فرقی نمی‌کند که دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال چه چیزی است، اگر با روش‌هایی که در بالا گفتیم نتوانستید مشکل را حل نمایید، می‌توانید بدنه را رنگ کنید! بنابراین اگر قسمت‌هایی از بدنه دچار پوسیدگی شده و یا رنگ بخش‌هایی از آن رفته، بهترین گزینه رنگ کردن است. با اینکار حتی می‌توانید رنگ بدنه را نیز به کلی تغییر دهید. یعنی اگر رنگ بدنه سفید است، آن را به سیلور و هر رنگی که می‌خواهید تغییر دهید.

سایر مقالات: تعمیر سوراخ شدن یخچال

راهکارهای جلوگیری از زرد شدن یخچال

اگر یخچال سفید در خانه دارید بهتر است روش‌های پیشگیری از زرد شدن یخچال را رعایت کنید. چرا که لکه‌های ایجاد شده ممکن است به سختی تمیز شوند. در ادامه راهکارهایی را به شما ارائه می‌کنیم تا با رعایت آن‌ها کمتر با چنین مشکلاتی مواجه شوید.

  • در صورتی که بر روی یخچال آهنربا می‌چسبانید، هر چند روز یکبار زیر آن را تمیز کنید تا بر روی بدنه دستگاه لکه نیفتد. بهترین حالت قرار دادن یک کاغذ و یا یک دستمال زیر آهنربا است.
  • برای تمیز کردن بدنه یخچال از شوینده مخصوص به آن استفاده کنید. چرا که برخی از شوینده‌ها فقط گرد و غبار روی بدنه را پاک می‌کنند.
  • برای تمیز کردن یخچال زمان‌بندی داشته باشید و نظافت آن را فراموش نکنید.
  • برای جلوگیری از لک شدن دستگیره یخچال بهتر است از محافظ‌های پارچه‌ای استفاده کنید.
  • از قرار دادن یخچال در جلوی نور آفتاب و کنار اجاق گاز خودداری نمایید.

سایر مقالات: علت سرد نکردن آبسردکن یخچال و ساید بای ساید + دیگر مشکلات آبسردکن

چه موادی می‌توانند به بدنه یخچال آسیب بزنند؟

هنگامی که بدنه یخچال کثیف شده و یا تغییر رنگ داده باشد برای تمیز کردن آن از مواد مختلفی استفاده می‌کنیم. در ادامه آشنایی با دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال بهتر است با این مواد آشنا شده و هرگز آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهید. لازم به ذکر است آب لیمو، جوش شیرین و سرکه بهترین مواد برای تمیز کردن یخچال به شمار می‌روند. این مواد مضر عبارت است از:

  • استون
  • آمونیاک
  • مایعات قابل اشتعال
  • پاک کننده‌های اسیدی
  • مایع سفید کننده یا همان وایتکس
  • الکل‌های صنعتی
  • پاک کننده مخصوص اجاق گاز
  • سیم ظرفشویی

موارد گفته شده می‌توانند باعث ایجاد خط و خش بر روی یخچال شده و رنگ بدنه آن را از بین ببرند.

سایر مقالات: علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن

براق کردن بدنه یخچال‌های سیلور

نحوه براق کردن بدنه یخچال‌های سیلور (نقره‌ای)

این روزها بسیاری از افراد تمایل به خرید یخچال‌های سیلور دارند. چرا که ظاهری مدرن داشته و نسبت به رنگ سفید، کثیفی را کمتر نشان می‌دهند. اما یکی از دغدغه‌های اصلی افراد نحوه براق کردن این مدل است. به همین خاطر در ادامه دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال به راهکارهای براق کردن یخچال‌های نقره‌ای خواهیم پرداخت.

  • استفاده از روغن زیتون و الکل: مقداری از روغن زیتون را روی دستمال نرم ریخته و آن را روی بدنه یخچال بکشید. بعد از گذشت چند ثانیه، الکل را بر روی دستمال زده و بر روی بخش روغنی بکشید. دقت کنید که روغن نباید زیاد باشد. چرا که تمیز کردن آن بسیار سخت خواهد بود.
  • استفاده از محلول سرکه، جوش شیرین و آب: مقداری آب ولرم آماده کرده و به نسبت ۱/۶ در آن سرکه یا جوش شیرین بریزید. یعنی اگر آب شما ۶ لیوان است، ۱ لیوان سرکه یا ۱ لیوان جوش شیرین در آن بریزید. سپس این مخلوط را روی بدنه یخچال کشیده و بعد از گذشت ۵ دقیقه پاک کنید.

دقت داشته باشید در هنگام تمیز کردن نباید دستمال را روی بدنه فشار داده و یا آن از بالا به پایین بکشید. چرا که اینکارها باعث ایجاد لک و صدمه زدن به بدنه یخچال می‌شود.

علت زرد شدن داخل یخچال

علت زرد شدن داخل یخچال

داخل یخچال نیز مانند بدنه آن نیاز به تمیز کردن و نگهداری اصولی دارد و در صورتی که آن را نادیده بگیرید، قسمت‌های داخلی نیز زرد می‌شود. چرا که هر روز مواد غذایی مختلفی را داخل یخچال قرار می‌دهیم و ممکن است باقی مانده غذاها، چربی و دیگر مواد باعث ایجاد لک و زردی در داخل یخچال شود. به همین خاطر بهتر است در هنگام تمیز کردن بدنه، قسمت‌های داخلی یخچال را نیز پاک کنید. برای تمیز کردن می‌توانید از محلول آب، جوش شیرین و یا سرکه که در بالا گفتیم استفاده نمایید.

سایر مقالات: ۱۰ علت سرد نکردن یخچال و یخ نزدن فریزر

نکات مهم برای تمیز کردن بدنه یخچال

همانطور که متوجه شدید دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. اما نکاتی وجود دارد که رعایت آن لازم و ضروری است.

  • قبل از شروع به تمیز کردن بهتر است یخچال را از برق بکشید.
  • برای تمیز کردن یخچال بهتر است ابتدا از راهکارهای ساده شروع کنید و اگر جواب نداد راه‌های دیگر را امتحان نمایید.
  • در صورتی که زردی یخچال کم است، آبلیمو می‌تواند آن را از بین ببرد.
  • پارچه‌های نخی و میکروفایبر برای تمیز کردن بدنه یخچال بسیار مناسب هستند و به هیچ وجه نباید از اسکاج، سیم ظرفشویی و پارچه‌های کرکی استفاده نمایید.

سایر مقالات: هوم کارا، آغاز یک انقلاب در تعمیر لوازم خانگی

در این مقاله سعی کردیم دلایل تغییر رنگ بدنه یخچال و زرد شدن آن را به طور کامل بررسی کنیم و راهکارهای حل این مشکلات را در اختیار شما قرار دهیم. توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن یخچال برنامه منظمی داشته باشید تا با چنین مشکلاتی مواجه نشوید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.