علت برق داشتن بدنه یخچال

علت برق داشتن بدنه یخچال |تشخیص+ راه حل

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موقع لمس کردن بدنه یخچال با برق گرفتگی خفیفی مواجه شده باشید. این برق گرفتگی ممکن است در بسیاری از وسایل برقی اتفاق بیافتد. اما از آنجایی که یخچال یک وسیله پر استفاده در خانه است، وجود برق در بدنه می‌تواند آزاردهنده باشد. بهتر است بدانید دستگاه‌های جدید به خصوص ساید بای سایدها از سیستم الکترونیکی پیچیده‌ای برخوردار هستند و برق زیادی را در خود ذخیره می‌کنند. به همین خاطر ممکن است با کوچکترین مشکلی، برق به بدنه منتقل شود. هر چند این برق آسیبی به ما وارد نمی‌کند ولی باز هم بهتر است آن را جدی بگیریم. بنابراین در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به علت برق داشتن بدنه یخچال بپردازیم.

نکته: دقت داشته باشید از آنجایی که کار با برق خطرناک است، اگر تجربه‌ای در رابطه با تعمیر یخچال فریزر ندارید، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: تعمیر ساید

۸ علت برق داشتن بدنه یخچال فریزر و ساید بای ساید

برقی که در بدنه یخچال وجود دارد، ممکن است قوی یا ضعیف باشد. این مقدار می‌تواند میزان جدی بودن یا نبودن مساله را مشخص کند. به دلیل پیچیده بودن و گستردگی سیم‌های یخچال دلایل زیادی باعث بروز این مشکل ‌می‌شود که در اغلب اوقات پیدا کردن آن کار سختی است. در ادامه بیشتر با علت برق داشتن بدنه یخچال آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانیم: تعمیر یخچال ساید ال جی

۱- فرسوده شدن و از بین رفتن سیم‌های داخلی یخچال

یکی از مهمترین علت های برق داشتن بدنه یخچال، فرسوده شدن سیم‌ها و از بین رفتن عایق روی آن‌ها است. در این هنگام با برخورد رشته سیم‌ها با بدنه، انتقال جریان الکتریکی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: تعمیر یخچال ساید بوش

سیم‌های ترموستات یخچال

۲- علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر اتصال سیم‌های ترموستات

در صورت قطع شدن سیم اتصال به زمین ترموستات، از بین رفتن عایق‌های داخلی ترموستات یا سیم‌های داخلی و برق دزدی از سر کنتاکت‌های ترموستات امکان دارد برق از ترموستات به بدنه منتقل شود.

بیشتر بخوانیم: علائم خرابی رله استارت یخچال | تست خرابی آن

خراب بودن سیم برق یخچال

۳- خراب بودن سیم برق، دو شاخه یا پریز برق یخچال

اگر با مشکل برق داشتن بدنه یخچال مواجه شدید، یکی از اقدامات اساسی بررسی سیم برق است. در صورتی که سیم یخچال فرسوده و عایق آن از بین رفته باشد یا دوشاخه و پریز خراب باشند، بهتر است از یک متخصص برق کمک بگیرید و مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

بیشتر بخوانیم: عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

۴- خراب شدن کمپرسور

خراب شدن کمپرسور و وجود مشکل در سیم پیچی داخلی آن می‌تواند علت برق داشتن بدنه یخچال باشد. همچنین نیم سوز شدن کمپرسور نیز می‌تواند در به وجود آمدن این مشکل نقش داشته باشد. برای بررسی این مساله باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • یخچال را از برق بکشید تا خاموش شود.
  • اورلود و رله استارت را از کمپرسور جدا کنید.
  • دوباره یخچال را به برق بزنید تا روشن شود.
  • در صورتی که بازهم در بدنه یخچال برق وجود داشت، مشکل از کمپرسور است.

در این مواقع باید با یک متخصص تعمیر یخچال مثل شرکت هوم کارا تماس گرفته و بقیه مراحل را به او بسپارید.

علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر وجود خرابی در برد الکترونیکی

۵- علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر وجود خرابی در برد الکترونیکی

اگر در برد الکترونیکی اتصالی وجود داشته باشد به دیگر قطعات انتقال پیدا می‌کند. علت اینکار هم به این خاطر است که برد نمی‌تواند خود را به ارت متصل کرده و در نتیجه برق به بدنه منتقل می‌شود.

۶- وجود اتصالی در سرپیچ لامپ روشنایی یخچال

سرپیچ ممکن است به خاطر نوسان برق دچار مشکل شده و در نتیجه با بدنه یخچال اتصال پیدا کند. برای حل این مشکل کافی است سرپیچ لامپ را تعویض کرده و سیم‌های آن را عایق‌بندی نمایید. تعویض سرپیچ نیز به شکل زیر قابل انجام است.

  • یخچال را از برق بکشید.
  • پیچ‌های مربوط به لامپ را باز کرده و آن را جدا کنید.
  • سپس پیچ‌های سرپیچ را باز کرده و سرپیچ جدید را جایگزین کنید.
  • سیم‌های سرپیچ را عایق کرده و سپس لامپ را سر جای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانیم: علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن

۷- علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر وصل نبودن سیم ارت

در بسیاری از خانه‌ها برای پریزهای آشپزخانه سه رشته سیم فاز، نول و ارت را در نظر می‌گیرند. سیم ارت باعث می‌شود برق اضافی به زمین منتقل شود. اما اگر این سیم وجود نداشته باشد، برق به زمین منتقل نشده و در بدنه یخچال برق خفیفی احساس خواهید کرد.

۸- نبود رطوبت کافی

یخچال‌هایی که دارای سیستم یخ‌زدایی هستند نسبت به الکتریسیته ساکن حساس بوده و در نتیجه ممکن است هنگام دست زدن به بدنه یخچال، برق گرفتگی خفیفی را احساس کنید. به همین خاطر در شهرهایی که آب و هوای خشکی دارند، بهتر است از مرطوب کننده‌های آشپزخانه استفاده نمایید.

راهکارهایی برای برطرف کردن مشکل برق داشتن بدنه یخچال

اصلی‌ترین علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر نبود سیم ارت است؛ بنابراین اگر سیم ارت را به پریز یخچال متصل نکردید در اولین فرصت اینکار را انجام دهید. اما اگر خانه شما به خاطر قدیمی بودن سیم ارت ندارد، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • جلوی یخچال فرش پهن کنید.
  • سعی کنید با دمپایی پلاستیکی در آشپزخانه تردد کنید.
  • اطراف و زیر یخچال را همواره تمیز کرده و خشک نگه دارید.

چطور علت برق داشتن بدنه یخچال را تشخیص دهیم؟

برای حل این مشکل باید قطعات مختلف یخچال مثل کمپرسور، ترموستات، سرپیچ و … را به طور دقیق بررسی و تست کنید. همچنین باید مطمئن شوید که دوشاخه به سیم ارت متصل شده باشد. علاوه بر این موارد، ممکن است گاهی علت برق داشتن بدنه یخچال به خاطر سیم کشی اشتباه خانه باشد که در این شرایط باید از یک برقکار بخواهید سیم کشی را بررسی کند. اگر وجود برق در بدنه یخچال را نادیده بگیرید، امکان دارد در آینده باعث ایجاد حوادث ناگوار شود؛ بنابراین در اولین فرصت نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.


مطالعه این مقالات نیز توصیه می‌شود:


 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.