راهکارهایی برای خنک کردن موتور یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

خنک کردن موتور یخچال فریزر یکی از اقدامات بسیار مهم برای جلوگیری از نیم سوز شدن یا سوختگی کامل این قطعه است که به شیوه های گوناگونی انجام می شود. برای حل این مشکل کافیست درباره دلیل داغ شدن موتور یخچال اطلاعات کافی داشته باسید تا بر همین اساس نسبت به خنک کردن آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:تعمیر یخچال در تهران

علت داغ شدن موتور یخچال

موتور قلب یخچال فریزر است و برای خنک کردن دمای کابین یخچال و فریزر به صورت استاندارد ۴۵ دقیقه روشن می شود. بعد از اینکه دمای یخچال به اندازه استاندارد رسید، موتور حدود ۱۵ دقیقه استراحت می کند تا خنک شود. در بازه زمانی که موتور روشن است، گرمای زیادی تولید می شود. به همین دلیل ۱۵ دقیقه استراحت لازم است تا خنک سازی انجام شود.
از مهم ترین دلایل داغ شدن موتور یخچال فریزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن بودن طولانی مدت موتور به دلیل اتومات نکردن یخچال
  • کثیفی کمپرسور یا موتور؛ گرد و غبار و کثیفی های روی موتور مانند عایق حرارتی عمل کرده و مانع از خروج گرمای این قطعه می شوند.
  • باز و بسته شدن مداوم درب یخچال؛ گرمای زیادی وارد یخچال شده و موتور زمان طولانی تری باید روشن باشد و کار کند.
  • گاز یخچال نشت کرده و کاهش پیدا کرده است؛ گاز مبرد یا گاز سرماساز یخچال همزمان باعث کاهش دمای موتور نیز می شود.
  • خرابی فن موتور؛ فن خنک کننده اصلی ترین قطعه در خنک کردن موتور یخچال است که در کنار آن قرار دارد و ممکن است دچار خرابی شود. بهتر است این قطعه توسط مراکز تعمیر یخچال فریزر بررسی شود.
  • فاصله یخچال فریزر از دیوار کم است در نتیجه امکان خروج گرمای موتور به بیرون وجود ندارد و به مرور این قطعه داغ می شود.
  • فضای اطراف یخچال بیش از اندازه گرم است، ممکن است فاصله یخچال از گاز فر و سماور کم باشد.

علت داغ شدن موتور یخچال

روش خنک کردن موتور یخچال

با توجه به دلایل داغ شدن موتور یخچال، برای خنک کردن آن ابتدا باید دلیل اصلی بروز این مشکل شناسایی شود. سپس بر همین اساس می توان راهکار مناسب را ارائه داد. ساده ترین روش ها برای خنک کردن موتور یخچال فریزر عبارتند از:

 

۱. تعویض فن خنک کننده موتور یخچال

فن اصلی ترین قطعه برای خنک کردن موتور است. این قطعه در پشت یخچال و کنار کمپرسور نصب می شود و گرمای داخل موتور را به بیرون هدایت می کند. در صورت خراب شدن موتور فن و شکستگی در پروانه های آن فرآیند بیرون کشیدن گرما از داخل کمپرسور با اختلال مواجه شده و موتور داغ می شود.

در نتیجه یکی از بهترین روش های خنک کردن موتور عیب یابی تعمیر یا تعویض فن خنک کننده است.

 

۲. تعویض لاستیک دور درب

برای جلوگیری از داغ شدن موتور باید تا حد امکان از روشن ماندن طولانی مدت آن جلوگیری کرد. به همین دلیل بهترین کاری که در این شرایط می توان انجام داد، بررسی لاستیک دور درب است. این واشر پلاستیکی خیلی زود دچار ترک و شکستگی شده و درب یخچال کامل بسته نمی شود. در نتیجه گرمای محیط به داخل یخچال وارد شده و موتور برای ایجاد تعادل دمایی روشن شده و شروع به کار می کند.

 

۳. خنک کردن موتور یخچال با شارژ گاز

گاز سرماساز یا مبرد نقش بسیار مهمی در کاهش دمای یخچال فریزر دارد. این گاز در رادیاتور خنک شده و وارد موتور میشود. سپس به سمت لوله های اواپراتور هدایت شده و در نهایت سرمای خود را وارد کابین کرده و گرمای آن را دریافت می کند. مجدد گاز به سمت موتور حرکت کرده و وارد رادیاتور شده و بعد از خنک شدن به کمپرسور برگشته و این چرخه به طور مداوم تکرار می شود.

 

۴. تعویض ترموستات

یکی دیگر از راهکارها برای خنک کردن موتور یخچال عیب یابی و تعویض ترموستات است. این قطعه دمای داخل دستگاه را اندازه گیری می کند و در صورت بالا رفتن دما از مقدار تنظیم شده، فرمان روشن شدن به موتور ارسال می شود. اگر این قطعه دما را اشتباه تشخیص دهد، ممکن است موتور برای مدت زمان زیادی روشن باشد و داغ شود.

 

۵. خنک کردن موتور یخچال یا تمیز کردن آن

در فضای آشپزخانه ذرات روغن و گرد و غبار زیادی وجود دارد که روی یخچال و سایر وسایل تجمع می کنند. لایه های تشکیل شده روی موتور عایق قوی هستند که مانع از تخلیه حرارت به بیرون می شود. با تمیز کردن این کثیفی ها می توان تا حد زیادی گرمای موتور را کاهش داد و تاثیر چشمگیری بر طول عمر دستگاه دارد.

5. خنک کردن موتور یخچال یا تمیز کردن آن

۶. ایجاد فاصله بین موتور و دیوار پشت

در حالت استاندارد بین یخچال و دیوار پشتی حدود ۱۵ سانتی متر باید فاصله باشد. این فاصله باعث جریان بهتر هوا می شود و نقش مهمی در خنک سازی موتور دارد. اگر موتور یخچال داغ است، ابتدا فاصله آن را تا دیوار پشت بررسی و در صورت نیاز آن را افزایش دهید.

 

۷. سرویس برد الکتریکی

اگر هیچ یک از موارد بالا در خنک شدن موتور موثر نباشد، لازم است تعمیرکار برد الکتریکی را بررسی کند. برد دارای مدارات متعددی بوده و مانند مغز انسان عمل می کند. با خرابی این قطعه ممکن است فرمان اشتباه به موتور ارسال شود و زمان زیادی روشن باشد و در نهایت داغ شود. عیب یابی و تعمیر برد نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

 

۸. خنک کردن موتور یخچال با تمیز کردن کندانسور

لوله های کندانسور پشت یخچال از قطعات مهمی هستند که به شدت در معرض کثیفی قرار دارند. با تمیز کردن مرتب و دوره ای این لوله ها می توانید باعث خنک شدن موتور شوید و زمان کمتری روشن خواهد بود.
علاوه بر موارد فوق، یکی از راهکارهای مناسب و آسان، خارج کردن مواد غذایی بیش از اندازه گرم از کابین یخچال است. با ورود مواد غذایی داغ به یخچال دمای داخل دستگاه افزایش یافته و موتور زمان طولانی روشن می شود. علاوه براین، با تنظیم قفل کودک، از باز و بسته شدن های مداوم درب یخچال جلوگیری کنید.

5. خنک کردن موتور یخچال یا تمیز کردن آن

نتیجه گیری

برای کارکرد درست یخچال ها بهتر است به قطعات مخنلف آن دقت کافی را داشته باشید و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در کارکرد صحیح یخچال ود سریعا در جهت رفع آن اقدام نمایید. زیرا با توجه به هزینه های زیاد تعمیر یخچال ممکن است در صورت بی توجهی به خرابی و کارکرد نامناسب دستگاه شما مثل موتور که قلب یخچال است شما متحمل پرداخت هزینه های زیاد برای رفع این مشکل گردید.

 

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.