چگونه ماندگاری مواد غذایی را در یخچال افزایش دهیم؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

چگونه ماندگاری مواد غذایی را در یخچال افزایش دهیم؟ بسیاری از ما هر روز به خرید می رویم و پس از خریدن اقلام مورد نیازمان تنها آن ها را در یخچال و فریزر قرار می دهیم و تصور می کنیم که نگهداری از خوراکی ها تنها در قرار دادن مواد غذایی در یخچال و فریزر خلاصه می شود اما اینطور نیست.

برای اینکه هر روزه حجم بالایی از خوراکی ها فاسد نشده و دور ریخته نشوند، باید راه های نگهداری صحیح برخی از این مواد را بیاموزید و به شیوه یخ زدایی تاریخ مصرف بهترین زمان مصرف و… که موجب استفاده بهینه می شود دقت کنید.

بیشتر بخوانید:تعمیر کولر گازی در تهران

برخی از مواد غذایی را در فریزر قرار دهید:

فریز کردن یکی از راه ها برای نگهداری مواد غذایی است اما باید بدانید که کدام یک از مواد غذایی قابلیت فریز شدن دارند و این مواد را چه مدت می توانید درون فریزر نگهداری کنید.

انواع گوشت را می توان در فریزر برای طولانی مدت نگهداری کرد، گوشت ها در یخچال خیلی زود فاسد می شوند.

مدت نگهداری گوشت گوسفند در فریزر ۹ ماه ،گوشت گوساله بین ۴ تا ۶ ماه ، گوشت مرغ و بوقلمون یکسال، جگر، دل، زبان، قلوه چهار ماه ، ماهی های کم چرب ۶ ماه و ماهی های پرچرب ۳ ماه میگو هم تا ۶ ماه در فریزر سالم می مانند. این مدت با توجه به خام یا پخته بودن گوشت فرق می کند.

بهترین روش فریز کردن سبزیجات تازه، بلانچ یا نیم پز کردن آن ها است. سبزیجات برگی مانند کاهو و کلم، گوجه فرنگی و محصولات دیگری که حجم زیادی آب دارند، به خوبی منجمد نمی شوند.

برای فریز کردن مواد غذایی از ظروف نگهدارنده درب دار پلاستیکی یا کیسه فریزر استفاده کنید. مواد غذایی را در اندازه های کوچک تر درون فریزر قرار دهید تا سرعت یخ زدایی افزایش یابد و از هدر رفت و دور ریز ماده غذایی هم جلوگیری شود.

برخی از مواد غذایی را در فریزر قرار دهید

لبنیات را منجمد کنید:

برای نگهداری طولانی مدت فرآورده های لبنی می توانید آن ها را در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند.

پنیر، کره، شیر، خامه و ماست ( البته آن دسته از لبنیات تاریخ دار ) را می توان منجمد و تا قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضا استفاده کرد.

  1. پنیرهای نسبتا خشک را می توان تا ۶ماه در فریزر نگه داشت اما بافت پنیرهای مرطوب پس از انجماد تغییر می کند.
  2. شیر پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه را می توان تا ۶ ماه در فریزر قرار داد اما پس از انجماد زدایی برای حل شدن چربی های ته نشین شده شیر باید خوب تکان دهید.
  3. کره را نیز می توان تا ۶ ماه منجمد نگه داشت.
  4. ماست را می توان طولانی مدت در فریزر نگه داشت اما بافت ماست پس از انجماد زدایی تغییر کرده و دون دون و آبکشی می شود.
  5. خامه را نیز می توان در فریزر قرار داد اما پس از انجماد زدایی بافت آن تغییر می کند.

چگونه ماندگاری مواد غذایی را در یخچال افزایش دهیم؟

میوه و سبزیجات را به طریقه زیر نگهداری کنید:

زمان نگهداری میوه ها و سبزیجات مختلف با توجه به نوع آن ها متفاوت است. شاید به نظر ایده آل ترین مکان برای نگهداری میوه ها یخچال باشد اما برخی از میوه ها مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات به سرما حساس هستند پس بهترین مکان برای نگهداری این میوه ها مکانی شک، خنک و به دور از نور آفتاب است.

میوه هایی مثل توت فرنگی، انگور و هلو را در فضای خنک یخچال نگه داست. برخی میوه ها مانند هلو، توت فرنگی و انگور و… خیلی سریع خراب و فاسد می شوند به همین دلیل یا باید آن ها را طی ۳ تا ۴ روز مصرف کرد یا فورا آن ها را به شکل مربا درآورید یا فریز کرد.

برخی میوه ها مانند آلو، گوجه فرنگی، کاهو و خیار نیز به مدت یک هفته در یخچال تازه می مانند. سیب نیز در یخچال مدت طولانی قابلیت نگهداری دارد. توصیه می شود میوه های بادوامی مثل سیب، گلابی، خیار یا مرکبات بخرید یا اگر قصد مصرف دیگر انواع میوه را دارید آن را به مقدار زیاد خریداری نکرده و به اندازه مصرف ۲ تا ۳ روز از آن تهیه کنید.

برخی میوه ها گازی به نام اتیلن آزاد می کنند که می تواند سبب رسیدن سریع میوه های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود پس برای طولانی تر کردن مدت نگهداری میوه ها، آنها را جدا از هم بگذارید.

میوه ها را برحسب درجه رسیدگی و سفتی یا نرمی آنها دست چین کنید و بعد در ظرفی آنها را به کمک برگه های کاغذ جدا از هم بچینید تا اگر یک میوه دچار کپک یا پوسیدگی شد فساد را به میوه دیگر منتقل نکند.

سبزیجاتی مانند چغندر، کرفس و کلم را می توان ۲ تا ۳ هفته در یخچال نگه داست. سبزیجات برگ دار را نباید بیش از یک یا دو روز در یخچال نگهداری کرد. یار و گوجه فرنگی بیش از یک تا ۲ هفته در یخچال نگهداری نشود. بادمچان، کدو سبز و خیار را باید در یخچال و در از گوجه فرنگی نگهداری کرد. هویچ کلم بروکلی بیش از ۳ تا ۵ روز نگهداری نشوند.

میوه و سبزیجات را به طریقه زیر نگهداری کنید

باقیمانده غذا را در یخچال نگهداری کنید:

اگر غذایی که برای شام یا ناهار پخته اید اضافه آمد، باقیمانده غذا را در فضای آشپزخانه رها نکنید. بهتر است برای تسریع در روند خنک شدن غذا و کاهش تکثیر باکتری ها، غذاها در چند ظرف با قطر حدود ۵ سانتی متر ریخته و در یخچال بگذارید.

هرگز باقیمانده غذاها را بیشتر ۲ ساعت در فضای آشپزخانه قرار ندهید، این مدت در تابستان به ۱ ساعت کاهش می یابد. هر قدر که مدت زمان ماندن مواد غذایی در دمای اتاق بیشتر شود احتمال رشد باکتری ها هم زیادتر خواهد شد.

حتما غذاها را خیلی زود مصرف کنید زیرا بیش از ۲ تا ۳ روز قابل نگهداری نیست. مواد باقیمانده را بعد از خارج کردن از یچال در دمای ۱۶۵ درجه فارنهایت گرم کنید. باقیمانده برخی از غذاها را می توانید در فریزر نگهداری کنید. فریزر مدت زمان سالم ماندن را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:نحوه تعویض شلنگ تخلیه لباسشویی به چه صورت است؟

در آخر

در این مقاله راهکارهایی را به شما پیشنهاد دادیم که چگونه ماندگاری مواد غذایی و نوشیدنی ها را بیشتر کنید امیدواریم بتوانید از این مطلب در جهت سازماندهی و نگهداری صحیح مواد غذایی در یخچال استفاده کنید.

چگونه ماندگاری مواد غذایی را در یخچال افزایش دهیم؟

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.