تست سنسور یخچال

سنسور یخچال چیست؟| انواع سنسور، دلایل و علائم خرابی آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

سنسور یک وسیله الکتریکی است که از آن برای محاسبه برخی پارامترها مانند شدت نور، دما، فشار و.. استفاده می‌شود. در یخچال فریزرهای امروزی برای اینکه دمای یخچال را در یک عدد مطلوب نگه دارند از سنسورهای مختلفی استفاده شده است. این سنسورها هنگامی که تغییرات دمایی را متوجه می‌شوند آن را به برد الکترونیکی ارسال می‌کنند تا در نتیجه برد فرمان شروع به کار و یا توقف کمپرسور را صادر کند. به عنوان مثال اگر دمای داخل یخچال بالا رفته باشد، کمپرسور شروع به کار می‌کند. از آنجایی که خراب شدن این قطعه می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی در یخچال شود، تصمیم داریم در ادامه این نوشته به موضوع سنسور یخچال چیست ( انواع سنسور و دلایل خرابی آن‌ها) بپردازیم.

بیشتر بخوانید: تعمیر یخچال ساید ال جی

سنسور یخچال چیست؟

سنسور یک المان حس کننده‌ای است که کمیت‌های فیزیکی مثل رطوبت، دما، حرارت و… را به سیگنال‌های آنالوگ و یا دیجیتال تبدیل می‌کند. سنسورها را در دستگاه‌های مختلفی از جمله یخچال استفاده می‌کنند تا بتوانند بسیاری از کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهند. این قطعه در حالت کلی به دو دسته NTC و PTC تقسیم می‌شوند.

  • PTC یا Posetive Temperature Coefficeint: مقاومت الکتریکی این نوع از Sensor هنگام افزایش دما، افزایش می‌یابد.
  • NTC یا Negetive Temperature Coefficeint: مقاومت الکتریکی این سنسور هنگام افزایش دما، کاهش می‌یابد.

بهتر است بدانید سنسورهای به کار رفته در یخچال فریزرهای امروزی از نوع NTC است.

بیشتر بخوانید: تعمیر یخچال ساید بوش

آشنایی با سنسور یخچال و وظایف هر کدام از آن‌ها

یخچال‌ها به خصوص ساید بای سایدها دارای سنسورهای مختلفی هستند که بر عملکرد قسمت‌های مختلف دستگاه نظارت کرده و آن را به کاربران نمایش می‌دهند. در ادامه بیشتر با این سنسورها آشنا خواهیم شد.

اشنایی با انواع سنسورهای یخچال

۱- سنسور دمای داخلی یخچال

این قطعه وظیفه اندازه‌گیری دمای داخل دستگاه را بر عهده دارد و در صورتی که تغییرات دمایی در این بخش اتفاق بیافتد، سیگنال‌هایی را به کمپرسور ارسال می‌کند. در صورتی که دما بالا رفته باشد، کمپرسور شروع به کار کرده و دما را پایین می‌آورد. همچنین برای جلوگیری از کاهش دمای بیشتر، فرمان توقف را به کمپرسور ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین یخچال از نظر تعمیرکاران چه ویژگی هایی دارد؟

  • علائم خرابی سنسور دمای داخلی

هنگامی که سنسور دمای داخلی خراب شده باشد، فرمان اشتباه به کمپرسور ارسال کرده و در نتیجه یا کمپرسور به صورت مداوم کار خواهد کرد و یا کلا متوقف خواهد شد. در نتیجه ممکن است با مشکلاتی همچون یخ زدن مواد غذایی در داخل یخچال و یا گرم شدن فضای داخلی دستگاه مواجه شوید. برای مطالعه بیشتر در این رابطه می‌توانید به نوشته‌های زیر مراجعه نمایید.

۲- سنسور دمای محیط

همانطور که از نام آن پیدا است این سنسور وظیفه تشخیص دمای اطراف یخچال را برعهده دارد. بعد از اینکه این نوع از سنسور یخچال دما را تشخیص داد، آن را به برد الکترونیکی می‌فرستد تا برد ولتاژ کمپرسور را تنظیم نماید.

بیشتر بخوانید: چرا یخچال زود اتومات می کند؟

  • علائم خرابی سنسور دمای محیط

هنگامی که این سنسور خراب شده باشد عملکرد یخچال با اختلال مواجه شده و امکان دارد کمپرسور بیش از اندازه و یا کمتر از حالت نرمال کار کند. همچنین این مشکل می‌تواند بر دمای تنظیم شده یخچال نیز تاثیر بگذارد. یعنی دمای تنظیم شده با دمای داخلی متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی رله استارت یخچال | تست خرابی آن

sks,v do]hg

۳- سنسور دمای فریزر

دیگر سنسور یخچال که کاربرد بسیار زیادی دارد، Sensor دمای فریزر است. وظیفه این قطعه تنظیم دمای بخش فریزر بوده و اجازه نمی‌دهد دما از میزان تنظیم شده کمتر و یا بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: علت برفک زدن یخچال فریزر

  • علائم خرابی سنسور فریزر

همانطور که گفتیم، اگر به هر دلیلی این قطعه خراب شده باشد، دمای بخش فریزر کمتر و یا بیشتر از حالت تنظیم شده خواهد بود و در نتیجه ممکن است مواد غذایی بیش از اندازه یخ زده و یا اصلا یخ نزنند.

بیشتر بخوانید: تنظیم دمای یخچال فریزرهای سامسونگ

۴- سنسور یخ‌زدایی یا دیفراست

برای اینکه یخچال‌های جدید با مشکل برفک و تجمع یخ مواجه نشوند، سیستمی در آن‌ها تعبیه کردند که عملیات یخ‌زدایی یا همان دیفراست را انجام می‌دهد. این سنسور وظیفه کنترل دمای هیتر را دارد و هنگامی که هیتر به دمای مورد نظر برسد، دستور خاموش شدن آن را صادر می‌کند.

  • علائم خرابی سنسور دیفراست

از مهمترین علائم خرابی این سنسور می‌توان به یخ زدن اوپراتور یخچال اشاره کرد. اگر عملکرد سنسور دیفراست با مشکل مواجه شود، هیتر در زمان‌های تعیین شده روشن و خاموش نشده و در نتیجه باعث یخ زدن و ایجاد برفک بر روی اوپراتور می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت کار نکردن یخساز ساید سامسونگ و راه حل آن

۵- سنسور درب یخچال

این سنسور وظیفه کنترل باز و یا بسته بودن درب را بر عهده دارد و هنگامی که درب یخچال باز می‌ماند، با بوق زدن آن را اطلاع می‌دهد. این کار باعث می‌شود هوای گرم به داخل یخچال وارد نشود و باعث خرابی مواد غذایی نگردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای افزایش طول عمر ساید بای ساید و یخچال فریزر

۶- سنسور دمای کمپرسور

سنسور دیگری که در یخچال نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، سنسور دمای کمپرسور است. این قطعه وظیفه کنترل دمای کمپرسور را بر عهده دارد و هنگامی که دمای آن افزایش پیدا کند، دستور توقف و خاموش شدن آن را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: علت خاموش شدن و روشن نشدن لامپ یخچال و نحوه تعویض آن

۷- سنسور آب ریز یا همان دیسپنسر

در برخی از مدل‌های یخچال فریزر که مجهز به یخساز و آب سرد کن هستند، هنگامی که لیوان در قسمت دیسپنسر قرار می‌گیرد، sensor لیوان را شناسایی کرده و اجازه خروج آب را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: علت سرد نکردن آبسردکن یخچال و ساید بای ساید + دیگر مشکلات آبسردکن

۸- سنسور فن یخچال

در مدل‌های پیشرفته یخچال و ساید بای سایدها یک sensor برای بخش فن اوپراتور در نظر گرفتند که دمای اطراف فن را تشخیص داده و بر اساس آن سرعت فن را کنترل می‌کند.

  • علائم خراب شدنsensor فن یخچال

در صورتی که سنسور فن دچار مشکل شده باشد، دمای تنظیم شده یخچال متغیر خواهد بود و در یک عدد ثابت نمی‌ماند.

تعمیر ساید در تهران | طبق نرخ اتحادیه

دلایل خرابی سنسور یخچال (sensor یخچال)

علت‌های بسیاری برای خرابی sensor یخچال وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بازماندن درب یخچال به مدت طولانی
  • برفک زدن بخش‌های داخلی یخچال
  • تنظیم اشتباه دما
  • گردش هوای نامناسب به خاطر خراب شدن دیفراست
  • خراب شدن و آسیب دیدن ترموستات

دلایل خرابی سنسور یخچال

نحوه تست سنسور یخچال فریزر و سایدبای ساید

در صورتی که برای هر یک از سنسورهای دستگاه مشکلی به وجود آمده باشد، اولین کاری که باید انجام دهید تست آن‌ها است. برای تست این قطعه به اهم سنج احتیاج خواهید داشت.

  • ابتدا سنسور مورد نظر را در یخچال پیدا کرده و آن را جدا نمایید.
  • سپس اجازه دهید سنسور با دمای محیط خارجی به دمای یکسانی برسد.
  • بعد از آن و برای اطمینان از عملکرد صحیح سنسور یخچال باید آن در مخلوط آب و یخ قرار دهید. در این حالت اگر دمای محیط حدود ۲۰ درجه سانتی گراد باشد، اهم متر باید عبارت ۲K را نمایش دهد. همچنین اگر سنسور را در مخلوط آب و یخ که دمای نزدیک به صفر دارند قرار دهید، اهم متر باید عبارت ۳K را نمایش دهد. در غیر اینصورت اگر اعداد نمایش داده شده با اعداد بالا مغایر باشد، یعنی سنسور دچار مشکل شده و باید تعویض گردد.

بیشتر بخوانید: تعمیر ساید

خطاهای رایج در هنگام خرابی سنسور یخچال

بسیاری از دستگاه‌های امروزی مجهز به سیستم تشخیص خطا بوده و هنگامی که مشکلی برای این وسیله به وجود می‌آید، آن را با کد خطاها به ما نمایش می‌دهد. در ادامه با برخی از ارورها آشنا خواهیم شد.

  • کد خطا E1: زمانی که سنسور دمای محیط و یا فریزر خراب شده باشد این ارور نمایش داده می‌شود.
  • کد خطا E2: این خطا هنگام خراب شدن Sensor محیط نمایش داده می‌شود.
  • کد خطا E4, E5, E25: این ارورها هنگام خراب شدن سنسور دیفراست نمایش داده می‌شوند.
  • کد خطا E6: اگر سنسور محیط خراب شده باشد این کد خطا نمایش داده می‌شود.
  • کد خطا E13: در هنگام خراب شدن سنسور دما و رطوبت داخلی این خطا را مشاهده می‌کنید.
  • کد خطا E24: نشان دهنده وجود خرابی در سنسور دیفراست می‌باشد.

البته ممکن است در مدل‌های مختلف یخچال ارورهای متفاوتی را مشاهده نمایید که برای آشنایی با آن‌ها بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه نمایید.

بهترین مرکز تعمیر ساید کجاست؟

نحوه تعمیر سنسور یخچال

عیب یابی و تعمیر یخچال فریزر یک کار کاملا تخصصی بوده و نیاز به تجهیزات و ابزارهای خاصی دارد. به همین خاطر در هنگام خراب شدن باید از یک تعمیرکار بخواهید آن را درست کند. هنگامی که یک سنسور دچار خرابی می‌شود معمولا قابل تعمیر نبوده و باید آن را تعویض نمایید. در این هنگام کافی است بدانید Sensor فابریک دارای چه اهمی بوده و از چه سوکتی در آن استفاده شده است.

در مقاله سنسور یخچال چیست؟| انواع سنسور، دلایل و علائم خرابی آن سعی کردیم همه سنسورهای موجود در یخچال را به طور کامل معرفی و علائم خرابی آن‌ها را ذکر کنیم تا اگر با چنین مشکلاتی مواجه شدید بتوانید در سریع‌ترین زمان نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.