علت خراب شدن لوازم خانگی

علت خراب شدن لوازم خانگی | بررسی ۰ تا ۱۰۰

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

همه ما در خانه لوازم خانگی‌های مختلفی همچون یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، مایکروفر، جاروبرقی و هود داریم. وجود بسیاری از این وسایل برای زندگی روزمره حیاتی بوده و در صورت خراب شدن می‌توانند زندگی ما را مختل کنند. از آنجایی که این لوازم با برق کار می‌کنند، ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند و از کار بیافتند. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که علت خراب شدن لوازم خانگی چیست؟ چطور می‌توانیم از خراب شدن لوازم برقی جلوگیری کنیم؟ از این رو در ادامه این نوشته قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و راهکارهایی را برای افزایش طول عمر لوازم برقی با شما در میان بگذاریم.

اگر دوست دارید بدانید علت خراب شدن لوازم خانگی و نحوه تعمیر هر برند و هر وسیله چیست، کلیک کنید.👇

تعمیر لباسشویی ال جی تعمیر ظرفشویی ال جی
تعمیر یخچال ساید ال جی تعمیر لباسشویی بوش
تعمیر یخچال ساید بوش تعمیر ظرفشویی بوش
تعمیر ساید تعمیر ساید امریکایی
تعمیر کولر گازی در محل عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

۵ علت خراب شدن لوازم خانگی چیست؟

لوازم خانگی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله نوسان برق، استفاده نادرست و… دچار خرابی شده و از کار بیافتند. پس در ادامه بیشتر با علت خراب شدن لوازم خانگی آشنا خواهیم شد.

خراب شدن لوازم خانگی

۱- علت خراب شدن لوازم خانگی به خاطر نوسانات مکرر برق

در صورتی که خطوط برق یا سیم کشی داخل ساختمان آسیب دیده باشد، باعث ایجاد نوسان برق خواهد شد. درست است که این نوسانات حدود ۱ الی ۲ ثانیه طول می‌کشد، اما اگر به صورت مکرر و پشت سر هم باشد، می‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی متصل به برق گردد. در نتیجه امکان دارد لوازم خانگی برقی مثل یخچال، لباسشویی یا کامپیوتر صدمات زیادی ببینند.

۲- استفاده مکرر و پشت سرهم از لوازم خانگی برقی

دومین علت خراب شدن لوازم خانگی استفاده پشت سرهم از آن‌ها است. هر وسیله برقی که در خانه وجود دارد، دارای یک دفترچه راهنما است. در این دفترچه مدت زمان استفاده از وسایل آورده شده و با رعایت آن‌ها می‌توانید طول عمر آن را افزایش داده و از سوختن وسایل جلوگیری کنید. به عنوان مثال مدت زمان استفاده از مخلوط کن یا میکسر حداکثر ۱ دقیقه است.  یعنی بعد از گذشت ۱ دقیقه باید اجازه دهید دستگاه کمی استراحت کند. همچنین در استفاده از جاروبرقی نیز بهتر است بعد از جارو کردن قسمتی از خانه، آن را خاموش کنید تا خنک شود.

بنابراین از وسایل برقی پشت سر هم و بدون فاصله استفاده نکنید. چرا که اینکار به موتور آن‌ها فشار آورده و آن را از کار می‌اندازد. لباسشویی و ظرفشویی نیز جزء این وسایل بوده و بهتر است بعد از هر بار شستشو، اجازه دهید مدتی بگذرد و سپس شستشوی بعدی را آغاز کنید. همچنین سعی کنید بعد از اتمام کار دستگاه آن را از برق بکشید. مثلا وقتی کارتان با سشوار یا مخلوط کن تمام شد، آن‌ها را از برق جدا نمایید.

۳- علت خراب شدن لوازم خانگی به خاطر استفاده نکردن از محافظ برق

متاسفانه قیمت لوازم خانگی روز‌به‌روز در حال افزایش است و خرید یک دستگاه جدید می‌تواند سخت و هزینه‌بر باشد. به همین خاطر لازم است در نگهداری این وسایل نهایت دقت را به خرج دهید. یکی از کارهایی که در نگهداری لوازم خانگی برقی باید انجام دهید، استفاده از محافظ برق است. چرا که هر لحظه امکان دارد برق خانه دچار نوسان شود و ولتاژ آن کم یا زیاد گردد. در صورتی که محافظ داشته باشید، این نوسانات آسیبی به دستگاه نمی‌زند. حتی اگر نوسان بیش از اندازه کم یا زیاد باشد، محافظ جریان برق را به طور کامل قطع می‌کند.

به همین خاطر بهتر است برای هر کدام از وسایل برقی به خصوص یخچال، ظرفشویی و لباسشویی یک محافظ برق جدا و متناسب با آن خریداری کنید.

۴- استفاده نکردن از جعبه فیوز

دیگر علت خراب شدن لوازم خانگی برقی استفاده نکردن از جعبه فیوز است. در واقع فیوز همان کاربرد محافظ را دارد و به جای اینکه برای هر وسیله یک محافظ بخرید، می‌توانید در سرخط واحد مسکونی از فیوز استفاده کنید. هنگامی که ولتاژ برق بیش از حد بالا برود، فیوز با قطع جریان از آسیب رسیدن به لوازم خانگی جلوگیری می‌کند. البته توصیه می‌کنیم در کنار فیوز حتما از محافظ نیز استفاده کنید.

۵- علت خراب شدن لوازم خانگی به خاطر سرویس نکردن به موقع

همانطور که پیشتر در سرویس ماشین ظرفشویی ال جی شامل چه مواردی است؟ گفتیم، هر یک از قطعات وسایل برقی دارای طول عمر مشخصی بوده و باید در زمان مناسب تعویض گردد. چنانچه این مساله را رعایت نکنیم، امکان دارد باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر شود. به همین خاطر بهتر است هر چند وقت یکبار از یک تعمیرکار بخواهید وسایل برقی پرمصرف خانه مثل یخچال، لباسشویی، کولر گازی و ظرفشویی را بررسی کرده و در صورت وجود خرابی، آن‌ها را برطرف کند.

البته انجام برخی کارها مثل تمیز کردن فیلتر تخلیه لباسشویی یا تعویض فیلتر هوای کولر گازی نیازی به تکنسین ندارد و خودتان می‌توانید انجام دهید.

چرا لوازم خانگی خراب می شود؟

چه مشکلاتی ممکن است برای لوازم خانگی به وجود بیاید؟

در ادامه بررسی علت خراب شدن لوازم خانگی به این موضوع می‌پردازیم که چه مشکلاتی ممکن است برای لوازم خانگی به وجود بیاید. یعنی از کجا بفهمیم یکی از وسایل خراب شده است؟ به همین خاطر در ادامه مشکلات رایجی که در برخی از لوازم خانگی پرمصرف وجود دارد را بررسی خواهیم کرد.

  • مشکلات متداول یخچال فریزر: نشت آب، برف زدن کف یخچال، کم شدن سرمای یخچال، صدا دادن، منجمد نشدن مواد غذایی و نمایش ارورهای مختلف بر روی صفحه نمایش.
  • خرابی‌های رایج کولر گازی: نشتی گاز مبرد، خنک نکردن، پرتاب باد ضعیف و صدا دادن کولر گازی.
  • مشکلات متداول لباسشویی: نچرخیدن دیگ، نشت آب، وجود صداهای بلند، تمیز شسته نشدن لباس‌ها و تخلیه نشدن آب لباسشویی.

کلیک کنید: تعمیر ماشین لباسشویی

  • مشکلات متداول ظرفشویی: تمیز شسته نشدن ظروف، تخلیه نشدن آب دستگاه، قفل شدن درب، باقی ماندن لکه‌های سفید بر روی ظروف و وجود صداهای عجیب در ماشین ظرفشویی.

کلیک کنید: تعمیر ماشین ظرفشویی

  • بروز خطا در جاروبرقی: مکش ضعیف، بلند بودن صدا و وجود بوی سوختگی.

کلیک کنید: تعمیر جاروبرقی

  • مشکلات متداول هود: صدای بلند، مکش ضعیف و روشن نشدن هود.

تعمیر یا تعویض لوازم خانگی؟

فارغ از اینکه علت خراب شدن لوازم خانگی چه چیزی است، امکان دارد با این سوال مواجه شوید که آیا تعمیر لوازم خانگی بهتر است یا تعویض آن؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تصمیم گیری در این مورد به فاکتورهای زیر بستگی دارد.

  • هزینه تعمیر: اگر هزینه تعمیر یک وسیله نصف قیمت دستگاه جدید باشد، بهتر است یک دستگاه جدید بخرید.
  • عمر دستگاه: اگر مدت زمان طولانی از لوازم خانگی استفاده کردید، بهتر است آن را تعویض کنید.

اما در غیر این دو مورد تعمیر آن به صرفه خواهد بود.

کلیک کنید: تشخیص لوازم خانگی اصل از تقلبی {بررسی تمام برندها +انواع لوازم}

چند نکته مهم در رابطه با علت خراب شدن لوازم خانگی

  • اگر یکی از وسایل برقی خانه از کار افتاد، بهتر است از دستکاری کردن آن خودداری کرده و در اولین فرصت از یک تعمیرکار بخواهید آن را بررسی کند.
  • اگر از زمان گارانتی لوازم خانگی باقی مانده، حتما از نمایندگی بخواهید آن را تعمیر کند. زیرا در غیر اینصورت گارانتی لغو خواهد شد.
  • لوازم خانگی برقی دارای طول عمر مشخصی هستند و بعد از مدتی کار کردن امکان دارد از کار بیافتند. به همین خاطر انتظار استفاده طولانی بدون هیچ دردسری را نداشته باشید. به عنوان مثال طول عمر یخچال فریزر معمولا بین ۸ الی ۱۰ سال و لباسشویی بین ۱۰ الی ۱۳ سال است.
  • خراب شدن قطعات یک امر عادی بوده و برای هر وسیله‌ای ممکن است به وجود بیاید. به همین خاطر لازم نیست نگران باشید.

حال که با علت خراب شدن لوازم خانگی و نشانه‌های آن‌ آشنا شدید، بهتر است هر چند وقت یکبار لوازم خانگی برقی را به طور کامل تمیز کنید. چرا که جمع شدن آلودگی در آن‌ها ممکن است مشکلاتی را برای دستگاه به وجود آورد. در واقع عمر لوازم خانگی رابطه مستقیمی با نحوه نگهداری از آن‌ها دارد.


هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.