علت اتومات نکردن کولر گازی چیست؟

علت اتومات نکردن کولر گازی چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی به وجود بیاید، اتومات نکردن و یا یکسره کار کردن کولر گازی است. در صورتی که این مساله را جدی نگیرید می‌تواند مشکلات و خسارات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. به همین خاطر لازم است هر چه سریع‌تر برای تعمیر کولر گازی اقدام کرده و از اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید. اما قبل از این کار بهتر است با ۷ علت اتومات نکردن کولر گازی آشنا شوید تا هنگام مواجه با این مشکل بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

در این مقاله از هوم کارا سعی کردیم هر آنچه لازم دارید را در اختیارتان قرار دهیم. اما توصیه ما به شما این است که اگر دانش و تخصص کافی در زمینه تعمیر کولر را ندارید از دستکاری قطعات کولر جدا خودداری نمایید.

کولر گازی چه زمانی اتومات میکند؟

تمام کولرهای گازی دارای یک دماسنج هستند که دمای اتاق را اندازه گیری می‌کند. هنگامی که دمای اتاق به دمای تنظیم شده رسید، کولر گازی اتومات کرده و خاموش می‌شود. این مساله از مهم‌ترین دلایل کاهش مصرف برق در کولر است. همچنین با این کار موتور کمتر کار کرده و طول عمر آن بیشتر می‌شود.

اتومات کردن کولر گازی یک امر کاملا طبیعی است و اگر به هر علتی متوجه شدید که کولر به صورت یکسره کار می‌کند به این معنا می‌باشد که دچار مشکل شده است.

یکسره کار کردن کولر گازی

آیا یکسره کار کردن کولر گازی با اتومات کردن آن تفاوتی دارد؟

در واقع یکسره کار کردن با اتومات نکردن به یک معنا است و هر دو این موارد از مشکلات رایج کولر گازی به شمار می‌روند. کولر گازی بر خلاف کولر آبی به صورت یکسره کار نمی‌کند و هنگامی که دمای محیط به دمای مورد نظر رسید، کولر خاموش می‌شود.

سپس تا هنگامی که دما ثابت باشد کولر همچنان خاموش می‌ماند. اما زمانی که دمای اتاق تغییر کرد، کولر دوباره روشن شده و دما را تنظیم می‌کند.

۷ دلیل اتومات نکردن کولر گازی

در صورتی که کولر گازی شما به صورت یکسره کار می‌کند و اتومات نمی‌کند، امکان دارد یکی از مشکلات زیر برای آن به وجود آمده باشد.

  1. وجود خرابی در برد کنترل اصلی
  2. خراب شدن ترمیستور دستگاه
  3. وجود خرابی در برد کنترل دما
  4. خراب شدن ترموستات کولر گازی
  5. کثیف شدن کویل‌های کندانسور کولر
  6. وجود اتصال کوتاه در ترموستات کنترل دما
  7. وجود خرابی در برد رله کولر گازی

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی کرده و راهکاری برای حل هر کدام از آن‌ها ارائه خواهیم کرد. دقت داشته باشید که آشنایی با این موارد به معنای این نیست که خودتان آن را تعمیر کنید. بلکه باید از یک متخصص باتجربه بخواهید مشکل به وجود آمده را برطرف نماید. چرا که اتوماتیک نکردن کولر گازی یک امر تخصصی بوده و دستکاری در آن ممکن است به قیمت از دست دادن کولر تمام شود.

خراب شدن اتومات کولر گازی

۱- وجود خرابی در برد کنترل اصلی و اتوماتیک نکردن کولر گازی

وظیفه برد کنترل اصلی تامین ولتاژ مورد نیاز قطعات کولر است. در صورتی که این قطعه دچار خرابی شود، کمپرسور به صورت مداوم کار کرده و با مشکل اتومات نکردن کولر گازی مواجه خواهید شد. اگر چنانچه سایر قطعات مشکلی نداشته باشند می‌توان با تعویض برد کنترل اصلی این مشکل را برطرف کرد.

۲- خراب شدن ترمیستور، یک علت اتوماتیک نکردن کولر گازی

ترمیستور همواره دمای اتاق را اندازه گیری کرده و سپس فرمان روشن و یا خاموش شدن کولر گازی را صادر می‌کند. اگر این قطعه دچار مشکل شود اندازه گیری دمای اتاق اشتباه می‌شود و در نتیجه کمپرسور کولر گازی به صورت یکسره کار می‌کند. برای حل این مشکل باید از یک تکنسین باتجربه کمک بگیرید.

۳- وجود اتصال کوتاه در ترموستات کنترل دما

هنگامی که ترموستات کنترل دما، اتصال کوتاه باشد، ولتاژ به صورت یکسره به کمپرسور ارسال می‌شود. در نتیجه کولر گازی اتومات نکرده و به صورت یکسره کار می‌کند. برای حل این مساله باید ولتاژ را با مولتی‌متر اندازه‌گیری کنید و اگر ترموستات تماما رسانندگی داشت باشد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

۴- کثیف شدن کویل‌های کندانسور کولر

کویل‌های کندانسور با جذب گرمای گاز مبرد به خنک شدن کولر گازی کمک می‌کنند. اگر کویل‌ها کثیف شده باشند دیگر نمی‌توانند گرما را جذب کنند. در نتیجه کولر گازی برای تامین سرمای مورد نیاز به صورت یکسره کار می‌کند. به همین خاطر بهتر است هر چند وقت یکبار نسبت به تمیز کردن کویل‌های کندانسور اقدام نمایید.

برد کنترل دما

۵- خراب شدن برد کنترل دما

یکی دیگر از قطعاتی که هنگام اتومات نکردن کولر گازی باید بررسی کنید، برد کنترل دما است. البته بهتر است قبل از تعویض این قطعه، سایر قطعات را بررسی کنید و در صورت برطرف نشدن مشکل، برد کنترلر دما را تعویض نمایید.

بیشتر بخوانیم: تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان

۶- وجود خرابی در برد رله کولر گازی

برد رله وظیفه تامین ولتاژ قطعات مختلف کولر گازی را بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی عملکرد این قطعه دچار مشکل شود، ولتاژ به صورت دائمی به کمپرسور ارسال شده و در نتیجه کولر گازی به صورت یکسره و مداوم کار می‌کند. مانند برد کنترل دما باید این قطعه را بعد از اطمینان از سلامت دیگر قطعات، تعویض کرد.

۷- خراب شدن ترموستات کولر گازی

از مهمترین قطعاتی که خراب شدن آن باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در کولر گازی می‌شود، می‌توان ترموستات را نام برد. این قطعه با چک کردن دمای محیط فرمان روشن و یا خاموش شدن کولر گازی را صادر می‌کند. اگر به هر علتی ترموستات کولر گازی خراب شود، گزارش دما اشتباه خواهد بود در نتیجه کولر باید به صورت یکسره کار کند. بررسی سلامت ترموستات و تعویض آن نیاز به یک متخصص متبحر دارد.

راه پیشگیری از اتومات نکردن کولر گازی

از آنجایی که کولر گازی استفاده زیادی در منازل دارد بهتر است به صورت سالانه آن را سرویس کنید. این کار موجب می‌شود اولا کولر گازی کمتر دچار مشکل شود و ثانیا هزینه کمتری را بابت تعمیرات پرداخت کنید. در این نوشته سعی کردیم علت اتومات نکردن کولر گازی و یکسره کار کردن آن را به صورت مفصل بیان کنیم.

در صورتی که برای تعمیر کولر گازی فارغ از اینکه چه برندی دارد به کمک نیاز داشتید، می‌توانید درخواست خود را در هوم کارا ثبت نمایید. همچنین اگر با شماره ۰۲۱۲۲۸۸۱۱۱۳ تماس بگیرید همکاران ما در بخش پشتیبانی شما را راهنمایی خواهند کرد.

 بیشتر بخوانیم: سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم

 


 

مطالعه این مقالات نیز توصیه می‌شود:


هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.