کدر شدن ظروف در ظرفشویی

علت کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی یکی از مشکلات مهم و اساسی در ماشین‌های ظرفشویی به شمار می‌رود. فرض کنید بعد از تمام شدن مراحل شستشو، ظروف را از دستگاه بیرون آورده اما متوجه می‌شوید لکه هایی بر روی ظروف وجود دارد و یا بر روی آن‌ها خش افتاده است! این مساله می‌تواند شما را ناراحت و یا حتی عصبانی کند. به همین خاطر تصمیم داریم در این نوشته شما را با علت کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی آشنا کنیم تا با رعایت آن‌ها از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری نمایید.

علت کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در انواع ماشین ظرفشویی

هر یک از مشکلات کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی دلایل مخصوص به خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

رفع کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

  • علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از خارج کردن ظروف از ماشین ظرفشویی متوجه کدر و مات بودن آن‌ها شده‌اید و به قول معروف تو ذوقتون خورده! اما لازم است بدانید که اگر نکات زیر را رعایت کنید، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید.

  1. اصلی‌ترین دلیلی که باعث کدر شدن ظرف‌ها می‌شود، استفاده از ماده شوینده نامناسب و یا تاریخ مصرف گذشته است؛ بنابراین بهتر است ابتدا تاریخ انقضای مواد شوینده را بررسی کرده و از مرغوب بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. مخزن ماده جلادهنده را باید به طور کامل پر کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که درب نمک ظرفشویی به طور کامل بسته شده است. چرا که وجود نشتی در این بخش می‌تواند مشکلات زیادی را در شستشوی ظروف ایجاد کند.
  4. هر چند وقت یکبار باید داخل کابین ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. برای اینکار می‌توانید ۲۰۰ سی‌سی سرکه را داخل ظرف ریخته و در سبد بالا قرار دهید. سپس برنامه Eco یا Auto را انتخاب کرده و دستگاه را روشن کنید. دقت داشته باشید که در حین انجام اینکار، ظرفشویی باید خالی باشد.
  5. اگر ماده ظرفشویی حاوی جلادهنده است، تنظیمات جلادهندگی دستگاه را روی ۱ و غیر اینصورت روی ۲ و یا ۳ تنظیم کنید.

لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

  • ۷ علت لکه آب روی ظروف در ماشین ظرفشویی

علت لکه آب بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. شور بودن آب مصرفی: اگر لکه هایی که بر روی ظروف ایجاد شدند به راحتی از بین می‌روند، به احتمال زیاد به خاطر شور بودن آب است. برای حل این مشکل می‌توانید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده نمایید.
  2. استفاده از مواد شوینده نامناسب: اگر مشکل سختی آب دارید، بسیاری از شوینده‌ها نمی‌توانند ظروف را به خوبی تمیز کنند. به همین خاطر باید از شوینده‌هایی که با سختی آب مقابله می‌کنند، استفاده کنید.
  3. پایین بودن دمای آب: یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه آب بر روی ظروف در ماشین ظرفشویی، پایین بودن دمای آب است. به همین خاطر بهتر است آب داغ را در سینک ظرفشویی باز کنید تا دمای آب کمی بالا رود.
  4. سختی آب مصرفی: برای کنترل سختی آب می‌توانید از دستگاه‌های سختی گیر آب استفاده کنید.
  5. استفاده بیش از حد مجاز از مواد شوینده.
  6. قرار دادن بیش از اندازه ظروف در دستگاه.
  7. چیدمان اشتباه ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی. (ما در مقاله جداگانه‌ای به موضوع نحوه صحیح چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی پرداختیم که در صورت نیاز می‌توانید آن را مطالعه نمایید.)

خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی

  • علت ایجاد خراشیدگی و خش افتادن روی ظروف در ماشین ظرفشویی

از اصلی‌ترین دلایل خش افتادن روی ظروف در ظرفشویی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  1. استفاده بیش از حد مجاز از مواد شوینده.
  2. بالا بودن دمای آب.
  3. سختی آب مصرفی.
  4. استفاده از مواد شوینده نامرغوب و نامناسب.
  5. چینش اشتباه ظروف و قرار دادن اشیا تیز در کنار ظرف‌ها: اجسام تیز و برنده مثل چاقو جایگاه مخصوصی دارند و باید در آن قسمت چیده شوند. همچنین بهتر است لبه تیز چاقو رو به پایین قرار بگیرد.
  6. نامرغوب بودن جنس ظروف.

برخی نکات وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید تا حد امکان از ایجاد خراشیدگی در ظروف جلوگیری کنید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. سعی کنید لیوان‌ها را قبل از قرار دادن در ظرفشویی به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه سفید قرار دهید.
  2. استفاده از برنامه پیش شستشو و برداشتن مواد غذایی باقی مانده بر روی ظروف می‌تواند تاثیر زیادی در عملکرد ماشین ظرفشویی داشته باشد.
  3. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که میزان سختی آب زیاد است، پاک کردن باقی مانده غذاها از روی ظروف و شستشو با حداقل دمای ۶۰ درجه می‌تواند از خش شدن ظروف جلوگیری کند.
  • لکه های سفید ماشین ظرفشویی

لکه های سفید بر روی ظروف یا همان سفیدک زدن ظرف‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که از مواد شوینده و یا نمک ظرفشویی تاریخ مصرف گذشته استفاده نمایید. همچنین در صورتی که تنظیمات ماشین ظرفشویی به هم خورده باشد ممکن است باعث ایجاد لکه ‌های سفید بر روی ظروف شود. با رعایت نکاتی که در ادامه می‌آید، می‌توانید این مشکل را برطرف نمایید.

  1. قبل از استفاده از مواد شوینده بهتر است تاریخ مصرف آن را بررسی کنید.
  2. برای این مورد نیز در صورتی که ماده شوینده حاوی جلادهنده است، باید تنظیمات آن را روی عدد ۱ تنظیم کنید. در غیر اینصورت باید آن را روی عدد ۲ و یا ۳ تنظیم کنید.
  3. اگر درب نمک مخصوص ماشین ظرفشویی باز بود، بهتر است از آن استفاده نکنید.
  4. استفاده مداوم از حالت ظرفشویی سریع یکی دیگر از علت‌های ایجاد سفیدک در ظروف است. چرا که در این حالت احیاسازی رزین به صورت کامل انجام نمی‌گیرد و باعث ایجاد لک می‌شود.

شستن چینی لک دار در ماشین ظرفشویی

شستن چینی لک دار در ماشین ظرفشویی

اگر قصد شستن ظروف چینی را در ظرفشویی دارید، باید بدانید که ظروف چینی درجه یک به راحتی در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند. اما اگر ظرف‌های چینی شما به صورت کار شده هستند و لبه‌های طلایی دارند، ممکن است در ظرفشویی دچار آسیب و خراشیدگی شوند.

همچنین بهتر است برای شستن چینی لک دار در ماشین ظرفشویی از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.

سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی

علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی ال جی، سامسونگ و بوش

از آنجایی که عملکرد اکثر برندهای ماشین ظرفشویی شبیه به یکدیگر هستند، علت سفیدک زدن ظرف‌ها نیز در آن‌ها یکسان است. به همین خاطر اگر برند ظرفشویی شما ال جی، سامسونگ و یا بوش است باید بدانید که یکی از علت‌های سفیدک زدن در این دستگاه‌ها، کم بودن زمان شستشو است. همچنین در صورتی که مقدار مواد شوینده در مخزن کم باشد، می‌تواند باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ظروف شود.

بررسی علت تمیز شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

همانطور که در مقاله علت تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی صحبت کردیم هنگامی که ظرف‌ها را در ظرفشویی قرار می‌دهیم، بازوهای آبپاش به حرکت درآمده و ظروف را تمیز می‌کنند. حال اگر سوراخ‌های بازو کثیف شده و یا مسدود شوند، آب به درستی بر روی ظروف ریخته نمی‌شود.

دلیل دومی که در تمیز شسته نشدن ظروف نقش بسیار مهمی دارد، استفاده بیش از حد مجاز از نمک است. در مقاله روشن شدن علامت نمک ظرفشویی | بررسی ۷ علت به این موضوع پرداختیم که اگر مقدار نمک زیاد باشد باعث شوره افتادن و ایجاد لکه های سفید بر روی ظروف می‌شود. در صورتی که با این مشکل برخورد کردید، بهتر است مخزن نمک را خالی کرده و مجددا در آن نمک بریزید. در حالت کلی یک لیوان از این ماده می‌تواند کافی باشد.

دقت داشته باشید که همواره از نمک‌های مناسب برند ظرفشویی استفاده کرده و هرگز به سراغ نمک‌های ارزان قیمت نروید. وظیفه نمک کنترل میزان سختی آب است و اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب زیاد است، به طبع باید نمک بیشتری در ظرفشویی بریزید.

استفاده از مواد شوینده مناسب را جدی بگیرید!

همانطور که دانستید علت کدر شدن، لک، خش و سفیدک زدن ظروف در ظرفشویی می‌تواند دلایل مختلفی باشد. اما در میان آن‌ها مواد شوینده نقش بسیار مهمی در تمیزی و سالم ماندن ظروف دارند. به همین خاطر بهتر است یا همواره از بهترین مارک‌های مواد شوینده، قرص، نمک و جلادهنده استفاده کنید تا ظروف شما کمتر دچار آسیب شده و تمیز شسته شوند و یا خودتان دست به کار شوید! از این رو ما در مقاله روش ساخت قرص ماشین ظرفشویی خانگی، ۳ روش ساخت قرص ظرفشویی با کیفیت در منزل را به شما آموزش دادیم.


هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.