علت داغ شدن موتور یخچال

علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟ {بررسی ۱۰ دلیل}

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

تولید گرما در موتور یا کمپرسور لوازم الکتریکی امری طبیعی است اما اگر گرمای تولید شده از حالت عادی خارج شده باشد، می­تواند سبب آسیب دیدن موتور یا دیگر قطعات دستگاه شود. داغ شدن موتور یخچال نیز دلایل مختلفی دارد. از این رو برای رفع این نقص فنی باید از علت داغ شدن موتور یخچال اطلاعات کافی داشته باشیم.

اگر یخچال و فریزر شما بیشتر از حالت عادی گرم می‌شود، بهتر است برای مدتی از آن استفاده نکنید. در این مدت به دنبال تشخیص ایراد و رفع آن باشید. به دلیل وجود احتمال حادثه ناگوار و ریسک بسیار، توصیه می‌شود تشخیص و رفع نواقص فنی در این نوع دستگاه­های الکترونیکی توسط متخصصان صورت گیرد.

تعمیر یخچال ساید ال جی در تهران و ایران

 ۱۰ علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟

عملکرد موتور یا کمپرسور لوازم الکتریکی خانگی به صورت طبیعی با تولید گرما همراه است. از این رو باید توجه داشت که چه مقدار گرمای تولید شده توسط این نوع دستگاه­ها می­تواند آسیب­زا باشد. اگر دمای کمپرسور به شکل قابل توجهی و غیر طبیعی بالا رود، طوری که محیط اطراف را گرم کند، به احتمال فراوان یکی از قطعات آن دارای نقص فنی شده است. در ادامه به بررسی علت داغ شدن یخچال و معرفی قطعات تاثیرگذار در این امر می‌پردازیم.

تعمیر ساید

  • لوله­‌های کندانسور

کثیفی لوله‌­های کندانسور یک علت داغ شدن یخچال هستند. این لوله‌­ها وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارند. وظیفه لوله‌­های کندانسور دریافت و جذب گرمای موجود در موتور و پخش آن در محیط خارجی کابین دستگاه است. از آن جایی که کندانسور در مجاورت هوا و در محیطی خارج از یخچال قرار دارد، احتمال کثیف شدن و جرم گرفتگی آن بسیار زیاد است. جرم گرفتگی و کثیفی مانع پخش گرما به بیرون از دستگاه و موتور می‌شود. از این رو دمای موتور بالا رفته و دستگاه آسیب می­بیند.

  • فن کندانسور

فن کندانسور یکی دیگر از قطعات تاثیرگذار بر دمای موتور است. گاز موجود در لوله‌­های کندانسور با کمک فن خنک کننده، در تعادل دمایی قرار می­گیرد. نقص فنی یا خراب شدن فن خنک کننده می­تواند علت داغ شدن موتور یخچال باشد. چرا که تعادل گرمایی در لوله کندانسور از بین می­رود و دما در این قطعه بیشتر می‌شود. دمای بالا تهدید کننده عملکرد درست و سلامت موتور یخچال است.

عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

  • فیلتر

همانطور که از نام این قطعه پیدا است، فیلتر وظیفه تمیز کردن هوای جریان یافته در کابین یخچال را بر عهده دارد. اگر فیلتر کثیف باشد یا دچار نقص فنی شود، سبب اختلال در عملکرد درست موتور یا کمپرسور خواهد شد. نتیجه این عمل، وارد شدن فشار غیر عادی به موتور و داغ شدن آن است.

  • باز ماندن درب یخچال و فریزر

استفاده مداوم یا باز ماندن درب دستگاه می­تواند علت داغ شدن موتور یخچال باشد. این دو عمل باعث از بین رفتن هوای خنک موجود در یخچال خواهد شد. اگر هوای خنک با هوای متعادل یا گرم اتاق جایگزین شود، فشار موتور برای بازگردان هوای خنک بیشتر خواهد شد که این فشار سبب آسیب دیدن کمپرسور یخچال می‌شود.

تعمیر موتور یخچال ساید از علائم خرابی تا…

  • لاستیک دور درب یخچال

وجود بریدگی یا پاره شدن لاستیک دور درب دستگاه، سبب خروج هوای خنک و ورود هوا با دمای اتاق به داخل یخچال خواهد شد. همانطور که می­دانید این امر سبب ایجاد فشار روی کمپرسور و بالا رفتن دمای آن می‌شود.

  • خازن موتور

یکی از قطعات تاثیر گذار در دمای فریزر خازن موتور یا کمپرسور است. خازن موتور وظیفه کاهش میزان مصرف موتور را بر عهده دارد. عملکرد این قطعه سبب کاهش آمپر مصرفی کمپرسور می‌شود. وجود نقص فنی در خازن موتور سبب خرابی تدریجی موتور یا کمپرسور خواهد شد.

  • رله استارت

این قطعه وظیفه روشن یا خاموش کردن موتور دستگاه خنک کننده را بر عهده دارد. خرابی این قطعه می­تواند علت داغ شدن موتور یخچال باشد. چرا که در نبود رله استارت آمپر مصرفی موتور افزایش پیدا کرده و در نتیجه کمپرسور تحت فشار قرار می­‌گیرد.

علائم خرابی رله استارت یخچال | تست خرابی آن

  • محیط قرارگیری

یخچال باید در محیطی با دمای اتاق قرار گیرد. اگر محیط قرارگیری این دستگاه دمایی بیشتر از اتاق داشته باشد یا باعث تابش مستقیم نور خورشید به آن شود، موتور و دیگر قطعات موجود در یخچال دچار نقص فنی و خرابی خواهد شد.

  • کمبود گاز

اگر روغن موتور موجود در یخچال وارد سیکل گازی شود و یا اینکه لوله‌­ها دچار نشتی گاز باشند، موتور و کمپرسور تحت فشار قرار می­گیرند. در این صورت فشار وارد شده به کمپرسور بی­فایده است، چرا که نه تنها سبب خنک شدن کابین دستگاه نخواهد شد بلکه با گرما تولید شده سبب آسیب دیدن قطعات می‌شود.

  • ترموستات

یکی از قطعات مهم که خرابی یا نقص فنی آن می‌تواند علت داغ شدن موتور یخچال باشد، ترموستات است. سنسور ترموستات وظیفه نگه داشتن دمای کابین دستگاه در یک بازه مشخص را دارد. اگر ترموستات عملکرد خود را از دست بدهد، یخچال و فریزر با مشکلی جدی رو به رو می­شوند.

دیفراست یخچال یا یخ زدایی یخچال چیست؟ +نشانه‌های خرابی

دلیل گرم شدن موتور یخچال های قدیمی

در مدل‌های قدیمی یخچال که قطعا نمونه‌های آن را دیدید، در پشت یخچال در پایین کمپرسور یا همان موتور یخچال قرار گرفته و در بالای کمپرسور لوله های سیاه رنگ مارپیچی را می بینید که با نام لوله های کندانسور یا کویل های کندانسور یخچال شناخته می‌شوند. درواقع درون کمپرسور و لوله‌های کندانسور، مبرد یا گاز یخچال وجود دارد که درون سیکل بسته‌ای در گردش است. زمانی که گاز گرمای مواد غذایی را جذب می‌کند و سپس به داخل کمپرسور راه می‌یابد، فشار آن افزایش یافته و دمای گاز بالا می‌رود. سپس به درون لوله‌های سیاه رنگ پشت یخچال راه یافته و در آنجا گرمای خود را به محیط می‌دهد. بنابراین گرم شدن کمپرسور یخچال و نیز لوله‌های پشت یخچال در مدل‌های قدیمی کاملا امری طبیعی است و مشکل زمانی پیش می‌آید که با داغ شدن کمپرسور و لوله‌های پشت یخچال رو به رو می‌شویم.

تعمیر یخچال ساید بوش

علت گرم شدن بدنه و اطراف یخچال ساید بای ساید

در مدل های امروزی یخچال و به خصوص یخچال های ساید بای ساید، لوله های کندانسور را دیگر در پشت یخچال نمی بینید، بلکه این لوله ها در داخل بدنه دستگاه تعبیه شده اند و در دیواره یخچال قرار دارند. لذا انتقال گرما از لوله ها و از دیواره یخچال خواهد بود که سبب گرم شدن بدنه و دیواره یخچال می گردد. بنابراین این اتفاق هیچ گونه نگرانی ندارد. اما اگر داغ شدن بدنه و بغل یخچال بیش از اندازه باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

چگونه از داغ شدن موتور یخچال جلوگیری کنیم؟

با توجه به علل داغ شدن موتور یخچال برای جلوگیری از این امر باید به قطعاتی چون ترموستات، رله استارت، خازن موتور، فیلتر، لاستیک دور درب، لوله کندانسور و فن کندانسور توجه داشته باشید. با زیر نظر داشتن عملکرد این قطعات می­توانید از موتور و کمپرسور دستگاه محافظت کنید.

همچنین توجه داشته باشید که دستگاه خنک کننده باید در محیطی مناسب قرار بگیرد. محیط نباید سبب تابش نور مستقیم خورشید به دستگاه شود. بهتر است یخچال در دمای اتاق به کار خود ادامه دهد. تشخیص نقص فنی و تعمیر قطعاتی چون موتور و کمپرسور ریسک بسیار بالایی دارد از این رو توصیه می‌شود برای رفع ایراد و تعمیر چنین قطعاتی از متخصصان کمک بگیرید.

علت روشن نشدن یخچال {بررسی ۱۰ دلیل}

کلام نهایی درباره علت داغ شدن موتور یخچال

عملکرد درست موتور و کمپرسور­ها در یخچال با تولید گرما همراه است. باید توجه داشت که برخی مواقع علت داغ شدن موتور یخچال نداشتن دقت در جایگذاری یا استفاده صحیح از دستگاه است. با تغییر محیط قرارگیری یخچال یا استفاده کم­تر از آن در طول روز می­توانید سبب کاهش گرما تولید شده از موتور یا کمپرسور شوید.

اگر با تغییر محیط قرارگیری دستگاه و تغییر در عادات افراد هنگام استفاده از آن، همچنان گرمای تولید شده از کمپرسور یا موتور سبب تغییر دمای محیط شود، بهتر است هر چه سریع­تر یخچال تحت نظر متخصص تعمیر شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.