علت روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال {بررسی ۱۰ دلیل}

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به شکل ناگهانی یخچال‌تان روشن نشود. این مشکل دردسرساز و متداول دلایل زیادی دارد. برخی مواقع دلیل آن بسیار ساده است و یک فرد معمولی نیز می‌تواند آن را رفع کند. ولی برخی مواقع این مشکل علت تخصصی داشته و باید حتما به دست تعمیرکار رفع شود. به طور کل در انواع برندها، علت روشن نشدن یخچال یکسان است و ممکن است بسته به مدل، این مشکل فرق کند. مثلا برد تنها در یخچال‌های جدید وجود دارد و در مورد مدل‌های قدیمی نمی‌توان گفت که علت روشن نشدن آن‌ها خرابی در برد است.

مطالعه مقاله: تعمیر یخچال ال جی

۱۰ علت روشن نشدن یخچال چیست؟

به طور کلی دلایل مختلفی باعث روشن نشدن یخچال می‌شود که با بررسی این علت‌ها می‌توانید مشکل اصلی دستگاه خود را پیدا کنید.

۱- خرابی موتور یا کمپرسور

اگر کمپرسور یا موتور یخچال خراب شود دستگاه روشن نخواهد شد. در این صورت یخچال شما به طور ناگهانی خاموش می‌شود یا در صورت روشن شدنِ موقت، دوباره خاموش خواهد شد.

ugj v,ak kank do]hg

۲- مشکل در رله استارت، خازن یا اورلود

مشکل در رله استارت و خازن یکی از علت های روشن نشدن یخچال است که در اینصورت برق به موتور یا کمپرسور نمی‌رسد. لذا باید این قطعات را مورد بررسی قرار دهید زیرا شاید در برد دستگاه مشکل وجود داشته باشد. بنابراین اگر در زمان استارت و روشن شدن موتور، صدایی مانند کلیک می‌شنوید و دستگاه نیز روشن نمی‌شود باید رله استارت یا خازن را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل آن را تعویض کنید.

در صورت استارت نخوردن و خاموش شدن کمپرسور باید بدانید که موتور دستگاه دچار مشکل شده است.

مطالعه مقاله: تعمیر یخچال بوش

۳- مشکل در ترموستات یخچال، یک علت روشن نشدن یخچال

ترموستات یخچال دما را تنظیم می‌کند و در صورتی که دمای داخل دستگاه نسبت به تنظیمات ترموستات بیشتر باشد، ترموستات فرمان روشن شدن را به کمپرسور نمی‌دهد. این قطعه به سبب حساس بودن، زود دچار ایراد می‌شود، بنابراین باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در صورت قطع و وصل شدن برق خانه، اگر یخچال بدون اینکه روشن شود، فقط دکمه پاور آن روشن شود باید بعد از کشیدن آن از برق، ۵ دقیقه صبر کنید سپس دوباره به پریز بزنید. اگر دستگاه روشن نشد از رسیدن برق به آن اطمینان حاصل کنید. اگر برق به دستگاه می‌رسد ممکن است ترموستات دچار سوختگی شده باشد که باید آن را تعویض کنید. ولی اگر برق به آن نمی‌رسد امکان دارد جانبی برد الکتریکی ایراد پیدا کرده باشد.

مطالعه مقاله: تعمیر یخچال ساید بای ساید

۴- مشکل در تامین برق یخچال

 یک علت روشن نشدن یخچال شاید این باشد که برق به آن نمی‌رسد که به دلایل زیر این مشکل رخ می‌دهد.

  • مشکل در کنتور برق یا پریدن فیوز
  • مشکل در پریز برق
  • مشکل در سیم برق یخچال یا کابل

با بررسی هر یک از این دلایل می‌توانید علت اصلی را پیدا کنید. شاید سیم برق آن به علت کشیده شدن دچار قطعی شده باشد یا ممکن است آن را به خوبی داخل فریزر قرار نداده باشید. علاوه بر آن باید پریز را با وسیله‌ای برقی امتحان کنید و ببینید آیا برق داخل آن وجود دارد یا نه. سپس کنتور و جعبه فیوز را بررسی کنید و ببینید آیا دچار پریدگی یا سوختگی نشده باشد. اگر سیم یخچال و پریز سالم بود باید بدانید که مشکل از خود دستگاه است.

مطالعه مقاله: عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

۵- مشکل در برد الکتریکی و علت روشن نشدن یخچال

شاید ایراد در برد الکتریکی یکی از دلایل روشن نشدن یخچال باشد. برد الکتریکی تمامی قطعات و قسمت‌های مختلف یخچال را در کنترل دارد. این قطعه امکان دارد به علت نفوذ رطوبت، آب، نیرو و فشار ناشی از ضربه، بالا رفتن حرارت و دما یا نوسانات برق دچار ایراد شود. شاید خازن، فیوز یا آی سی که روی برد است مشکل داشته باشند یا دچار سوختگی شده باشند. در اینصورت باید این قطعات را تعویض نمود زیرا بعضی مواقع نمی‌توان آن‌ها را تعمیر کرد و باید حتما عوض شوند.

یکی از علت‌های روشن نشدن یخچال این است که ترموستات یا برد الکترونیکی بعد از شستشو دستگاه دچار مشکل می‌شود. در این جور مواقع بعد از شستن دستگاه اگر بلافاصله آن را به برق بزنید امکان دارد فیوز بپرد و یا ممکن است یخچال روشن نشود.

مطالعه مقاله: تعویض فیلتر یخچال ساید ال جی | آموزش کامل

۶- خرابی تایمر دیفراست

یخچال بعد از مدتی کار کردن و خنک کردن فضای داخلی، به صورت اتومات برفک‌های روی کویل‌های اپراتور را ذوب می‌کند و خاموش می‌شود. در این فرایند هیتر دیفراست شروع به کار کردن می‌کند. تایمر دیفراست نیز قطعه‌ای است که زمان روشن شدن دیفراست و خاموش شدن موتور را مشخص می‌کند. خرابی تایمر دیفراست نیز می‌تواند علت روشن نشدن کمپرسور یخچال باشد که باعث می‌شود سیکل دیفراست تمام نشود و هیتر نیز خاموش نشود. در این موقع مشکل با عوض شدن تایمر حل خواهد شد.

مطالعه مقاله: علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک

۷- خرابی کلید مینیاتوری

کلید قطع جریان مینیاتوری که با نام فیوز یا کلید مینیاتوری نیز شناخته می‌شود ممکن است علت روشن نشدن یخچال باشد. ولی این قطعه چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

زمانی که در دستگاه سرریز جریان یا اتصال کوتاه رخ می‌دهد، این کلید از سوختن دستگاه و آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

جهت بررسی و تعمیر این قطعه و تعویض آن باید با تعمیرکار در ارتباط باشید.

۸- کمبود گاز مبرد کار نکردن یخچال

در صورتی که گاز سرمازا کاهش پیدا کند، کارکرد درست و خنک‌کنندگی خود را از دست می‌دهد. برخی مواقع نیز امکان دارد به هیچ عنوان روشن نشود زیرا همانگونه که می‌دانید به وسیله کویل‌های اپراتور گاز سرمازا گردش می‌کند و این باعث می شود هوای روی آن خنک شده و سپس به کابین هوای خنک برسد.

مطالعه مقاله: علت خالی شدن یا نشت گاز یخچال فریزر و نحوه تشخیص آن

۹- کثیف بودن کویل‌های کندانسور

کویل‌های کندانسور که در پشت یخچال قرار دارند گاز داغ و فشرده شده مبرد را تبدیل به مایعی فشرده می‌کنند. در فرایند تبدیل، کویل‌های کندانسور گرمای بالا را به هوا انتقال می‌دهند. اگر این قطعه را لایه‌ای از گرد و خاک پوشانده باشد این باعث می‌شود دفع گرما به خوبی انجام نشود. بنابراین کارکرد یخچال دچار مشکل شده و حتی باعث از کار افتادن قطعه می‌شود.

۱۰- ایراد در سیم‌کشی داخلی یخچال

ایراد در سیم‌کشی داخلی ممکن است علت روشن نشدن یخچال باشد. دلیل رخ دادن این مشکل آن است که اتصالات قطعه‌های اصلی مانند کمپرسور قطع یا شل می‌شوند. این احتمال با درصد کمی به وقوع می‌پیوندد و در صورتی که علت مشکل روشن نشدن، موارد قبلی نباشد ممکن است علت، وجود این مشکل در سیم‌کشی باشد. این ایراد باید به وسیله یک تعمیرکار با تجربه رفع شود.

مطالعه مقاله: تعمیر یخچال ساید ال جی در کرج

سخن پایانی درباره علت روشن نشدن یخچال

در این مقاله در خصوص علت روشن نشدن یخچال و رفع مشکل آن صحبت کردیم. همانگونه که ذکر کردیم دلیل روشن نشدن همه یخچال‌ها با برندها و مدل‌های مختلف یکسان است. برخی از این دلایل به‌خاطر ساده بودن به راحتی توسط هر فردی قابل حل هستند، ولی برخی مواقع این مشکلات دلایل فنی و تخصصی دارند که باید توسط تعمیرکار با تجربه حل شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.