خالی شدن یا نشت گاز یخچال فریزر

علت خالی شدن یا نشت گاز یخچال فریزر و نحوه تشخیص آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

خالی شدن گاز یخچال فریزر یکی از مشکلاتی است که می تواند منجر به عملکرد نادرست و یا حتی از کار افتادن دستگاه شما شود. در این مطلب از هوم کارا، قصد داریم تا در رابطه با دلایل خالی شدن گاز یخچال فریزر و یا اصطلاحا نشتی گاز یخچال فریزر صحبت کنیم و همچنین نحوه تشخیص تمام شدن یا نشت گاز یخچال فریزر را برای شما عزیزان شرح دهیم.

در صورتی که یخچال شما با مشکلی رو به رو بوده که دلیل بروز آن را نمی دانید و یا از نحوه رفع آن اطلاع ندارید، بهتر است تا با مطالعه عیب یابی یخچال فریزر که توسط متخصصین هوم کارا گردآوری شده است، دانش خود را در رابطه با یخچال و خرابی های آن افزایش دهید و در صورتی که به تعمیرات یخچال فریزر نیاز دارید، با متخصصین معتمد خود در هوم کارا تماس بگیرید.

همچنین بخوانید: تعمیر یخچال ساید ال جی

علت نشتی گاز یخچال فریزر

سیال مبرد که اصطلاحا گاز خوانده می شود، درون سیکل یخچال فریزر که یک حلقه بسته و تحت فشار است قرار گرفته و عملکرد سرمایشی یخچال به واسطه جذب و دفع حرارت توسط این گاز به وجود می آید. به طور معمول و در حالت کارکرد عادی یخچال فریزر، نشتی گاز ممکن نخواهد بود، اما در صورتی که به تازگی تعمیر ساید خود را به افراد ناشی سپرده باشید و یا اینکه یخچال خود را جا به جا کرده و در حین انتقال، کمپرسور و لوله ها آسیب دیده باشند، ممکن است به این سیکل بسته آسیب وارد کرده باشید و سبب نشتی گاز یخچال خود شده باشید.

همچنین برخی از افراد برای رفع برفک ها و یخ زدگی های یخچال خود، به اشتباه و با چاقو یا یک شی نوک تیز شروع به کندن برفک ها و یخ ها می کنند. این کار بسیار خطرناک و کاملا اشتباه است، زیرا امکان برخورد به لوله های مبرد در ناحیه فریزر و سوراخ کردن آنها وجود دارد که ممکن است منجر به خسارت زیادی برای شما و تعویض کلی فریزر یخچال تان شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص برفک زدن یخچال فریزر به مقاله اختصاصی هوم کارا در این رابطه مراجعه کنید.

در این مواقع، معمولا سوراخ های ریز و درشتی که ممکن است در لوله های حاوی گاز و یا در خود کمپرسور به وجود آمده باشند، موجب خروج گاز و نشت مبرد شوند. این سوراخ ها می تواند به دلیل پوسیدگی لوله ها و جنس بد آنها بوده و یا بدلیل ضربه و آسیب به وجود بیاید. همچنین، ممکن است جوش بست ها و اتصال لوله ها نیز به دلیل کهنه شدن و یا ضربه خوردن شکسته شده و از این طریق گاز یخچال به بیرون نشت یابد.

علاوه بر این دو مورد، یکی دیگر از مواردی که می تواند دلیل نشتی گاز یخچال باشد، شیرها و اتصالاتی است که توسط تعمیرکار یخچال نصب و بسته شده است. ممکن است در مرتبه قبلی که تعمیرات یخچال خود را توسط تکنسینی غیر حرفه ای انجام داده اید، اتصالات لازم را به درستی و آب بندی شده انجام نداده باشد و با کوچکترین ضربه ای این اتصالات قطع و جدا شوند.

همچنین بخوانید: تعمیر یخچال ساید بوش

نحوه تشخیص نشتی گاز یخچال (چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده است؟)

نحوه تشخیص نشت گاز یخچال در برخی موارد به سادگی ممکن است. مخصوصا اگر در هنگام ذوب برفک ها و یا حمل و نقل، آسیبی به دستگاه وارد کنید، متوجه بوی شیمیایی گاز و صدای آن به هنگام خروج تحت فشار از سیستم خواهید شد. اما اگر پس از مدتی به سراغ یخچال برویم، چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده یا یخچال گاز خالی کرده است؟

در مدل های قدیمی یخچال فریزر، گاز موجود در سیستم فریون است که از نوع گازهای CFC بوده که خطرناک و برای محیط زیست بسیار مضر است و به تخریب لایه اوزون کمک می کند. در صورتی که از مدل های قدیمی یخچال استفاده می کنید، تشخیص نشت گاز فریون راحتتر است، زیرا بوی نامطبوعی دارد که با اکسیژن متفاوت است. در مدل های امروزی یخچال، از گاز R134a استفاده می شود که نسبت به گازهایی مثل فریون برای محیط زیست و همچنین در کل خطر کمتری دارد. البته برای کار کردن با آنها کماکان باید با احتیاط و مراقبت های ایمنی عمل شود.

اگر نشتی از یک سوراخ کوچک بوده و به آهستگی صورت گیرد، تشخیص آن کمی مشکل بوده و توسط تعمیرکار حرفه ای و به کمک گیج فشار و ابزارآلات مشابه تشخیص داده می شود. اما نمودهایی از این مشکل در عملکرد یخچال قابل توجه خواهد بود. معمولا در این مواقع کاهش سرمای یخچال را خواهیم دید و همچنین متوجه تغییر صدای کمپرسور خواهید شد. حتی ممکن است بر روی زمین و یا اطراف ناحیه ای که نشتی رخ داده، متوجه روغن شوید که از سیستم خارج شده است. یکی دیگر از نشانه های بروز این مشکل، یخ زدن لوله اواپراتور یخچال می باشد. در این خصوص مطالعه مقاله هوم کارا را به شما پیشنهاد می کنیم.

به یاد داشته باشید که همواره کاهش سرمای یخچال به معنای نشتی گاز و کاهش مبرد نیست! بلکه تنها یکی از مواردی که می تواند دلیل کاهش سرما باشد، کمبود گاز و نشت آن است و عمدتا کاهش سرمای یخچال به دلیل مشکلات الکتریکی یا مکانیکی دیگر در عملکرد یخچال به وجود می آید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر موتور یخچال (کمپرسور) اصلا کار نمی کند و یا گرم می شود، مشکل احتمالا به دلیل نشتی و کمبود گاز نیست. در صورتی که موتور یا کمپرسور بی وقفه و یکسره کار کند، میفهمیم که گاز یخچال نشت کرده و کم شده است.

علاوه بر این ها، برای اینکه محل دقیق نشتی را بیابید، می توانید به کمک مقداری کف و یا با ریختن محلول مایع ظرفشویی و آب بر روی قسمت مشکوک به نشتی، به دنبال این باشید که آیا حبابی تشکیل می شود یا خیر؟ در صورتی که حباب های ریز را مشاهده نمودید، بدین معناست که نشتی وجود دارد.


مطالعه این مقالات نیز توصیه می‌شود:


 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.