چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟

چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ |بررسی کامل مشکل

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ این سوالی است که شاید برای شما هم پیش آمده باشد. خوب است بدانید فرقی نمی‌کند مدل یخچال شما چیست، جدید است یا قدیمی، مشکل رطوبت می‌تواند در تمامی این دستگاه‌ها مشاهده شود. به علت اینکه یخچال در تمام روزهای سال و به طور ۲۴ ساعته کار می‌کند به‌وجود آمدن این دسته از ایرادات در آن طبیعی است.

وجود رطوبت و عرق کردن یخچال به عوامل داخلی یا خارجی زیادی بستگی دارد. این ایراد اگر مدت زمان طولانی وجود داشته باشد می‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات شود. از این رو در این مقاله به علل مختلف به وجود آمدن شبنم و راه‌هایی برای گرفتن رطوبت یخچال می‌پردازیم.

رجوع شود به: تعمیر ساید

رطوبت داخل یخچال

رطوبت داخل یخچال چگونه ایجاد می‌شود؟

وجود قطرات آب روی دیواره یخچال به معنی وجود رطوبت بیش از اندازه است. این مورد بخاطر ورود هوای گرم به داخل دستگاه است. زمانی که این برخورد هوای گرم و سرد به مقدار قابل توجهی برسد خود را به شکل شبنم روی بدنه داخلی یخچال نشان می‌دهد. حالا این شبنم‎‌های به وجود آمده اگر گرمای خود را از دست بدهند به برفک تبدیل خواهند شد. اینجاست که این مورد می‌تواند مشکلات جدی به این وسیله وارد کند.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که یخچال‌ها برای نگهداری موادغذایی باید مقدار مشخصی رطوبت داشته باشند. اما زمانی که این مرطوب بودن افزایش پیدا کند باعث ایجاد باکتری و کپک در داخل این وسیله می‌شود و موادغذایی فاسد خواهند شد.

رجوع شود به: تعمیر یخچال ساید ال جی در تهران و ایران

علل ایجاد رطوبت در یخچال

در اکثر مواقع عرق کردن داخل یخچال مشکلات جدی به دستگاه وارد نمی‌کند. مخصوصا اگر در فصول گرم سال باشید این موضوع تا حدی طبیعی است. اکثر مدل‌ها قطرات آب را با کمک لوله تخلیه جمع کرده و تبخیر می‌کنند. اما اگر میزان تشکیل شبنم درون دستگاه بیش از حد باشد باید ایراد آن را پیدا کنید زیرا می‌تواند به قطعات مهم آسیب جدی وارد کند. عوامل به وجود آمدن رطوبت ۸ مورد است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

رجوع شود به: تعمیر یخچال ساید بوش +آموزش رایگان

انسداد لوله تخلیه یخچال

  • اولین پاسخ به سوال چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ انسداد لوله تخلیه یخچال

قطرات شبنم که بخاطر رطوبت ایجاد می‌شوند از طریق قطعه‌ای به نام لوله تخلیه در یک سینی مخصوص که در کف یخچال وجود دارد جمع شده و به وسیله گرمای کمپرسور تبخیر خواهند شد. اگر این لوله مسدود باشد این عمل با مشکل مواجه شده و انجام نمی‌شود در نتیجه داخل دستگاه برفک مشاهده می‌کنید.

برای برطرف کردن این مشکل باید لوله تخلیه که در پشت یخچال قرار دارد را بررسی کنید تا از گرفتگی آن مطمئن شوید. اگر با انسداد لوله روبرو شدید متخصصین شرکت هوم کارا برای تعمیر آن می‌توانند به شما کمک کنند.

رجوع شود به: علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن

خرابی لاستیک دور درب یخچال، دلیل افزایش رطوبت یخچال

  • باز و بسته کردن مکرر درب و خرابی لاستیک دور یخچال

تا حد امکان باز و بسته کردن درب یخچال را به حداقل برسانید. یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌ها به سوال چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ این است که در اثر باز شدن مداوم درب، گرمای محیط وارد این وسیله می‌شود. با تکرار بیش از حد این کار به موتور آن فشار زیادی وارد می‌شود چرا که باید دائما از طریق کمپرسور رطوبت داخلی تبخیر شود.

اگر انجام این کار را کاهش دادید اما باز هم شاهد قطرات شبنم روی دیواره داخلی بودید لاستیک دور درب را بررسی کنید. برای اینکار یک کاغذ را بین در و بدنه قرار داده سپس درب را ببندید. پس از بسته از شدن با کشیدن کاغذ اگر به زحمت فراوان بیرون آمد لاستیک سالم است اما اگر به راحتی بیرون آمد دچار خرابی شده و باید آن را تعویض کنید.

رجوع شود به: علت بسته نشدن درب یخچال |بررسی ۰ تا ۱۰۰

  • عدم استفاده بهینه از وسایل سرمایشی

در فصول گرم سال که از کولر آبی و دیگر وسایل سرمایشی استفاده می‌شود عرق کردن بدنه داخلی یخچال را بیشتر مشاهده می‌کنید. زیرا این دستگاه‌ها رطوبت بیشتری را در محیط پخش می‌کنند. برای گرفتن رطوبت یخچال در این مواقع تنها لازم است میزان استفاده خود را از کولر کاهش دهید.

رجوع شود به: علت برفک زدن یخچال فریزر

  • تنظیم نکردن دمای یخچال

مناسب‌ترین دما برای یخچال بین ۰ تا ۵ درجه است. اگر دمای آن را خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از این بازه بگذارید باعث افزایش عملکرد موتور می‌شود. به این علت که کمپرسور باید عملکرد خود را افزایش دهد. علاوه بر این تنظیمات ترموستات و میزان دمای آن هم بر روی عرق کردن داخل یخچال تاثیر می‌گذارد. با کاهش دمای این قطعه هوای کلی دستگاه رطوبت کمتری جذب می‌کند اما دیواره پشتی آن بیشتر عرق خواهد کرد.

اگر شما در یخچال خود شبنم مشاهده کردید، دمای آن را حتما چک کنید تا مطمئن شوید از حد مجاز خارج شده یا خیر. اما برای تنظیم ترموستات حتما باید فردی با تجربه این کار را انجام دهد.

رجوع شود به: تنظیم دمای یخچال فریزرهای سامسونگ

رفع رطوبت داخل یخچال

  • نامناسب بودن محل یخچال

یخچال را در جایی نصب کنید که نزدیک وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، سماور و پکیج نباشد. زیرا با هر بار باز و بسته شدن درب میزان هوای گرم زیادی به داخل آن وارد خواهد شد. اگر به تازگی این وسیله را خریداری کرده‌اید و با این مشکل مواجه شدید حتما به مورد گفته شده دقت فرمایید و جای آن را تغییر دهید.

رجوع شود به: تعمیر ساید در تهران | طبق نرخ اتحادیه

  • رطوبت مواد غذایی

مواد غذایی که داخل یخچال می‌گذارید مانند میوه، سبزیجات، انواع غذا و… هر کدام رطوبتی را همراه خود وارد یخچال می‌کنند. اگر قصد دارید غذایی را درون این وسیله بگذارید از داغ نبودن آن مطمئن شوید. غذاهای گرم باعث بالا رفتن دما شده و در نتیجه باعث ایحاد شبنم می‌شوند. از دیگر کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا باعث گرفتن رطوبت یخچال شود این است که مواد خوراکی را درون ظرف‌های مناسب در دار قرار دهید. همچنین بیش از ظرفیت یخچال خوراکی در آن قرار ندهید، زیرا این کار از گردش هوا در محیط داخلی آن جلوگیری می‌کند.

رجوع شود به: ۶ علت یخ زدن وسایل و مواد غذایی داخل یخچال و راهکارهای آن

  • خرابی در ترموستات یا سنسور محیطی

یکی دیگر از عواملی که در برابر سوال چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ می‌توان بررسی کرد، خرابی ترموستات یا سنسور محیطی است. اگر این دو قطعه ذکر شده دچار ایراد شده باشند، تنظیم دما به مشکل خورده و کمپرسور در زمان مناسب شروع به کار نخواهد کرد.

  • آخرین پاسخ به سوال چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟ خرابی کمپرسور

اگر کمپرسور دچار خرابی شود، گاز در لوله‎‌ها پمپاژ نخواهد شد. به همین علت سرما داخل یخچال کاهش می‌یابد. برای تعمیر این قطعه لازم است حتما افراد با تجربه آن را تعمیر کنند.

جمع‌بندی مطلب چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟

اگر با مشکل رطوبت داخلی یخچال مواجه شدید بهتر است از یک فرد ماهر در این زمینه کمک بگیرید. مواردی که در این مقاله گفته شد به شما کمک می‌کند تا عواملی که در به وجود آمدن این موضوع دخیل هستند را بشناسید. همچنین با راه‌حل‌های موجود می‌توانید نسبت به گرفتن رطوبت یخچال اقدام نمایید.


هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.