علت گرفتگی لوله تخلیه کولر و آب دادن کولر گازی

گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
کولرها که وسیله ای برای سرمایش و گرمایش در فضاهای بسته هستند، هوای اطراف را مطبوع می کنند. کولر گازی مانند سایر دستگاه ها برای عملکرد بهتر و عمر مفید نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارد. با این حال، گاهی اوقات این دستگاه ها نیز ممکن است با مشکل مواجه شوند. در این مقاله می خواهیم به یکی از مشکلات آن یعنی گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی و نحوه رفع آن بپردازیم.

کارایی لوله تخلیه کولرگازی چیست؟

لوله یا شلنگ تخلیه در کولرگازی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ضمن جمع‌آوری رطوبت و انتقال آب به بیرون، در خنک‌سازی محیط، به دستگاه کمک می‌کند.
همانطور که می دانید کولر گازی برای تخلیه آب ناشی از رطوبت هوا به لوله یا شلنگ نیاز دارد. لوله‌های تخلیه نصب شده در کولر گازی وظیفه خروج آب از دستگاه را بر عهده دارند. این لوله های ساخته شده از PVC با اتصالات (اتصالات مربوط به لوله) به خروجی آب واحد تهویه مطبوع داخلی متصل می شوند که در برخی موارد این لوله های تخلیه کولر گازی مسدود می شوند. به جهت شایع بودن این مشکل، هوم کارا در ادامه به بررسی آن از تمام ابعاد می‌پردازد.

گرفتگی لوله تخلیه دستگاه

گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی مشکلات زیادی را به همراه دارد که از دلایل گرفتگی لوله تخلیه کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد جلبک در طول مسیر لوله تخلیه، به دلیل جمع شدن رطوبت در طول این مسیر
  • تبدیل شدن گرد و خاک به لجن و رسوب کردن آن در لوله تخلیه

علائم گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی

یکی از علائم واضح گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی، درست کار نکردن دستگاه است. گرفتگی لوله تخلیه در کولر گازی علائم دیگری را نیز به همراه دارد که از جمله این علائم می‌توان به مواردی که در زیر آمده است اشاره کرد:

  • بوی نم و رطوبت در خانه
  • بوی کپک یا نم در هنگام کار کردن کولرگازی
  • آبریزی از پنل داخلی کولرگازی
  • یخ‌زدن کویل‌های کولرگازی و مسیر تخلیه
  • نم زدن دیوارها یا خیس شدن کف خانه
  • بروز نشتی از سینی تخلیه آب کولرگازی

رفع گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی

نحوه تشخیص

برای رفع مشکل گرفتگی لوله تخلیه در کولر گازی ابتدا باید لوله تخلیه را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم، می‌توانید از روش زیر به گرفتگی لوله تخلیه کولرگازی پی ببرید. از این رو در پنل داخلی به دنبال لوله‌ای از جنس پی وی سی که به رنگ خاکستری و یا سفید است، باشید.

دقت داشته باشید که این لوله داخل یونیت به سمت پنل خارجی کولرگازی ادامه دارد. بعد از پیدا کردن لوله تخلیه، ظاهر آن را چک کرده و ترک‌خوردگی و یا پوسیدگی آن را بررسی کنید. بعد از یافتن ترک‌خوردگی و یا پوسیدگی لوله، اتصال لوله تخلیه آب را که به یونیت داخلی کولر گازی متصل است، جدا کرده و بعد مقداری آب را آهسته به درون شلنگ تخلیه بریزید. در صورتی که آب با سرعت بسیار کم به سمت یونیت خارجی حرکت کرد و یا آب به سمت لوله برگشت، می‌توان گفت که لوله دچار گرفتگی شده است که باید تعویض و یا تعمیر شود.

مراحل رفع مشکل 

حال که از گرفتگی لوله یا شلنگ تخلیه کولرگازی مطمئن شدید، لازم است که برای تعمیر و یا تعویض آن به انجام مراحل زیر بپردازید.

بهتر است بدانید که برای رفع مشکل گرفتگی لوله تخلیه دو راه تعویض و تعمیر کولر گازی را پیش رو دارید. در صورتی که گرفتگی لوله شدید نیست و شلنگ سالم است؛ می‌توانید به تعمیر لوله که در زیر آمده است بپردازید؛ اما در صورتی که شدت گرفتگی لوله بسیار زیاد باشد و یا در صورت ناسالم بودن لوله تخلیه باید برای تعویض لوله اقدام نمایید.

برای تعویض لوله یا شلنگ تخلیه به مراحل زیر توجه کنید:

  • ابتدا کولر گازی را از برق کشیده
  • شلنگ یا لوله که از یک طرف به یونیت خارجی کولر گازی و از طرفی دیگر به پنل داخلی متصل است را جدا نمایید. برای تعویض لازم است که اتصال لوله را از هر دو طرف باز کنید.
  • بعد از باز کردن آن لوله را کشیده تا از دستگاه جدا شده و از درون سوراخ دیوار خارج شود.
  • سپس لوله جدیدی را که از قبل تهیه کردید به جای لوله پوسیده و ناسالم جای‌گذاری نمایید. (دقت داشته باشید که در هنگام خرید لوله جدید آن را هم سایز شلنگ قبلی تهیه نمایید.)

برای پاکسازی لوله یا شلنگ تخلیه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • ابتدا کولرگازی را از برق کشیده
  • لوله تخلیه آب کولرگازی را پیدا کرده
  • ورودی شلنگ آب را پیدا کرده و اتصال آن را باز نمایید.
  • درون لوله تخلیه را به خوبی نگاه کرده و در صورتی که گرفتگی لوله با چشم قابل دیدن بود، در جهت برداشتن آلودگی‌ها با دست اقدام کنید.
  • اما در صورتی که گرفتگی لوله دورتر و غیرقابل دسترس بود، درون شلنگ که اتصال آن را باز کردید از سرکه پر کنید. همچنین می‌توانید سرکه را با کمی آب مخلوط کرده و آن را درون لوله بریزید.
  • توجه داشته باشید که این محلول ۳۰ دقیقه درون لوله نگه داشته شود و سپس مقداری آب در داخل سینی تخلیه در پنل داخلی ریخته و اجازه دهید آب تمام سرکه‌ها را شسته و از خروجی شلنگ خارج کند.

نحوه نگهداری از کولرگازی در جهت جلوگیری از گرفتگی لوله تخلیه

همانطور که در بالا اشاره کردیم نگهداری صحیح از دستگاه‌هایی چون کولرگازی موجب می‌شود که دستگاه شما طول عمر بیشتری داشته باشد و دیرتر مشکل پیدا کند. برای نگهداری صحیح از کولرگازی و جلوگیری از انسداد لوله تخلیه کولرگازی، بهتر است که به نکات زیر توجه نمایید:

  • برای جلوگیری از انسداد لوله تخلیه کولرگازی هر چند ماه یکبار، یک فنجان سرکه مخلوط با آب را درون لوله طبق گفته‌های بالا بریزید تا جرم‌ها و جلبک‌های ایجاد شده از بین بروند.
  • هر از چند گاهی جهت زدودن جلبک‌ها و رسوبات جمع شده در لوله تخلیه، لوله را با استفاده از برس نرم بشویید.
  • همچنین می‌توانید برای رفع این رسوبات و کثیفی‌ها در فصل تابستان و در هنگام کار کردن کولرگازی از مقدار کمی ماده سفیدکننده یا وایتکس در مسیر تخلیه آب استفاده نمایید.

رفع مشکل گرفتگی لوله تخلیه در کولر گازی توسط هوم کارا

به طور کلی لازم است که کولر گازی‌ها هر چند ماه یکبار سرویس شوند. از آنجایی که تعمیر و سرویس کولر گازی کار چندان راحتی نیست و همه افراد از پس سرویس کردن آن برنمی‌آیند، در نتیجه برای رفع مشکل دستگاه خود و همچنین جلوگیری از آسیب رسیدن به دیگر قسمت‌های دستگاه می‌توانید از کارشناسان زبده هوم کارا درخواست کمک نمایید. تعمیرکاران و متخصصان هوم کارا با داشتن ابزارها و تجهیزات لازم کولرگازی شما را بهتر از روز اول تعمیر کرده و به شما تحویل می‌دهند.

 


مطالعه این مقالات نیز توصیه می‌شود:


 

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.