نشت آب از ماشین ظرفشویی

علت نشت آب یا علت آب دادن ماشین ظرفشویی و راهکارهای رفع آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

استفاده از ماشین ظرفشویی این روزها در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این وسیله به وجود بیاید، نشت آب از آن است. این مساله می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد، چرا که همواره باید اطراف ظرفشویی را بررسی کنید تا اگر آبی از آن بیرون ریخته شده بود آن را جمع کنید. این کار نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد. از طرفی هم نشتی آب می‌تواند به کفپوش و یا دیوارها نیز خسارت وارد نماید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم با استفاده از تجارب متخصصان هوم کارا علت نشت آب از ماشین ظرفشویی یا آب دادن ماشین ظرفشویی را بررسی کرده و راه حل‌هایی را برای رفع آن در اختیار شما قرار دهیم.

دقت داشته باشید که اگرچه پیدا کردن محل نشتی آب ممکن است کار آسانی باشد اما تعمیر قطعاتی که در این کار دخیل هستند نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. زیرا در صورت نداشتن مهارت، ممکن است خسارات بیشتری به دستگاه وارد شود و در نتیجه متحمل هزینه‌های گزافی شوید.

مطالعه کنید: تعمیر ظرفشویی ال جی در تهران +گارانتی

نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی

علت نشت آب و یا آب دادن ماشین ظرفشویی

هنگامی که ماشین ظرفشویی دچار مشکل می‌شود اولین کار پیدا کردن قطعه‌ای است که دچار مشکل شده است. آب دادن ماشین ظرفشویی و یا نشت آب می‌تواند در قسمت‌های مختلف دستگاه اتفاق بیفتد که در ادامه به بررسی دلایل آن و محل نشت می‌پردازیم.

مطالعه کنید: تعمیر ظرفشویی بوش در تهران و سایر شهرها

علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی

در صورتی که نشتی آب از زیر ماشین ظرفشویی است، می‌توانید موارد زیر را بررسی کنید.

  • وجود مشکل در پمپ آب ظرفشویی

وظیفه اصلی پمپ، گردش آب در داخل دستگاه بوده و در برخی از مدل‌ها عملیات تخلیه آب را نیز بر عهده دارد. این پمپ در پایین ظرفشویی نصب می‌شود و از دو بخش گردش آب در سیستم و تخلیه آب تشکیل شده است.

محفظه قالبی پمپ آب و دیگر بخش‌های مجزای آن دارای بست‌ها و آب بندی‌هایی هستند که از چکه کردن و نشتی آب از ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کنند. این واشرها می‌توانند در اثر استفاده از مواد شوینده و افزایش طول عمر دستگاه، خشک شده، ترک بردارند و یا پاره شوند. این مساله باعث می‌شود تا آب به صورت قطره قطره از زیر ظرفشویی چکه کند و با مشکل آب دادن ماشین ظرفشویی مواجه شوید.

برای جلوگیری از خراب شدن نوار پلاستیکی دور محفظه پمپ آب بهتر است از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. همچنین فقط با تعویض این نوار پلاستیکی می‌توان از نشتی جلوگیری کرد.

مطالعه کنید: تعمیر هیت پمپ ظرفشویی بوش (قدم به قدم)

عمل نکردن شناور ظرفشویی

  • عمل نکردن شناور و سوئیچ ظرفشویی و آب دادن ظرفشویی

شناور قطعه‌ای هست که در زیر دستگاه نصب می‌شود و وظیفه آن‌ کنترل میزان آب ورودی به دستگاه است. در زیر شناور یک سوئیچ قرار گرفته که هنگام رسیدن آب به مقدار لازم، شناور، سوئیچ را فعال می‌کند و در نتیجه جریان ورودی آب قطع می‌شود.

هنگامی که شناور و یا سوئیچ خراب شوند آب بیش از اندازه وارد دستگاه شده و در نتیجه شاهد نشتی آب از زیر ظرفشویی خواهیم بود. در این مواقع لازم است توسط یک تعمیر کار سلامت شناور و سوئیچ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد.

مطالعه کنید: راهنمای تعمیر ظرفشویی ال جی | ۰ تا ۱۰۰

  • خراب شدن شیر ورودی آب، شلنگ‌ها و یا بست‌ها

یکی دیگر از علت‌هایی که می‌تواند باعث نشتی آب از ظرفشویی شود، خراب شدن شیر ورودی آب است. ظرفشویی با استفاده از شلنگ به شیر ورودی آب متصل می‌شود. قبل از اینکه بخواهید ماشین ظرفشویی را نصب کنید بهتر است شلنگ متصل به آب را بررسی کنید که تا تاخوردگی و یا پاره شدگی در آن وجود نداشته باشد.

حتی ممکن است به خاطر بسته نشدن درست بست‌ها، آب به صورت قطره قطره از آن چکه کند و در نتیجه آب زیادی در زیر دستگاه جمع شود. در صورتی که مشاهده کردید شیر ورودی، بست‌ها و یا شلنگ دچار پوسیدگی شدند بهتر است نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

خوب است بدانید شلنگ‌ و بست‌های ظرفشویی معمولا در پایین دستگاه و زیر صفحه محافظ قرار دارند.

مطالعه کنید: نصب صحیح شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی + آموزش کامل

اگر برند ظرفشویی شما ال جی است و می‌خواهید با مشکلات رایج آن آشنا شوید، بهتر است به صفحه تعمیر ظرفشویی ال جی مراجعه کنید.

دلایل نشت آب از درب ماشین ظرفشویی

دلایل نشت آب از درب ماشین ظرفشویی

گاهی ممکن است نشتی آب در ظرفشویی از درب آن باشد. در این صورت باید موارد زیر را بررسی کنید.

  • خراب شدن واشر لاستیکی دور درب ظرفشویی

اگر نشتی آب از درب ظرفشویی است اولین کاری که باید انجام دهید بررسی واشر دور درب است. این واشر معمولا از جنس وینیل و یا لاستیک نرم ساخته می‌شود و وظیفه آب بندی درب را بر عهده دارد. زمانی که عمر این واشر تمام شده و یا پوسیده شود، انعطاف پذیری خود را از دست داده و نمی‌تواند کار آب بندی را به خوبی انجام دهد. همچنین ممکن است این واشر به خاطر عوامل دیگری مانند برخورد یک وسیله تیز با آن خراب شود. در هر صورت باید در اولین فرصت این واشر تعویض گردد.

علاوه بر موارد بالا باید از قرارگیری صحیح واشر در داخل شیارهای ظرفشویی نیز مطمئن شده و سالم بودن ضامن قفل درب را نیز بررسی کنید.

مطالعه کنید: سرویس ماشین ظرفشویی ال جی شامل چه مواردی است؟

  • ترک خوردن بازوهای آبپاش ماشین ظرفشویی و نشتی آب از آن

بازوهای آبپاش با توجه به مدل و شرکت سازنده معمولا در پایین دستگاه، دیواره‌ها و یا سقف آن نصب می‌شوند. وظیفه این آبپاش‌ها اسپری آب بر روی ظرف‌ها و تمیز کردن آن‌ها است. جنس بازوهای آبپاش معمولا از نوع پلاستیک بوده و امکان ترک خوردگی در آن وجود دارد. این ترک خوردگی باعث می‌شود الگوی اسپری آب در آن‌ها تغییر کند. همچنین بازوهایی که از جنس فلز نیز هستند ممکن است از قسمت پایه دچار آسیب شوند.

در هر صورت هنگامی که بازوی آبپاش با مشکل مواجه شود، مسیر اسپری آب به سمت پایین درب تغییر می‌کند. در آنجا نیز به خاطر نبود واشربندی با نشت آب از ماشین ظرفشویی مواجه خواهیم شد. همچنین در صورت بسته بودن منافذ آبپاش نیز امکان تغییر مسیر آب وجود دارد؛ بنابراین باید این بازوها توسط تکنسین بررسی شده و در صورت وجود مشکل آن را تعمیر و یا تعویض نماید.

لازم است بدانید در صورتی که بازوهای آبپاش دچار خرابی شده باشند، ظرف‌ها نیز تمیز نخواهند شد. دلایل متعددی می‌تواند باعث خراب شدن بازوی آبپاش شود که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از مواد شوینده نامرغوب و گیر کردن تکه غذا اشاره کرد.

نشت آب از محفظه شوینده ظرفشویی

علت نشت آب از محفظه مواد شوینده ظرفشویی

محفظه مواد شوینده معمولا بر روی پنل جلویی دستگاه قرار دارد. برای جلوگیری از آب دادن ماشین ظرفشویی در این بخش از یک واشر استفاده می‌شود. این واشر ممکن است به مرور زمان دچار پوسیدگی شده و کارایی خود را از دست دهد. این مساله می‌تواند منجر به خروج آب از این محفظه شده و با مشکل نشت آب در ماشین ظرفشویی مواجه شوید.

در بعضی از مدل‌های ظرفشویی این محفظه در پشت دستگاه قرار دارد که در این مواقع نیز باید ابتدا واشر را بررسی کنید. در هر حال اگر با نشتی آب در محفظه مواد شوینده ظرفشویی مواجه بودید بهتر است با یک متخصص هماهنگ کنید تا آن را بررسی کند.

مطالعه کنید: نحوه استفاده از ژل ماشین ظرفشویی و تفاوت ژل، پودر و قرص ماشین ظرفشویی

مراحل رفع نشت آب و یا آب دادن ماشین ظرفشویی

همانطور که متوجه شدید علت نشت آب و یا اب دادن ماشین ظرفشویی می‌تواند متفاوت باشد. قدم اول در این مواقع شناسایی محل خرابی بوده و در قدم دوم تعمیر آن است. در صورتی که نیاز به متخصص و یا تکنسین داشتید می‌توانید جهت درخواست تعمیرات ماشین ظرفشویی، فارغ از اینکه چه برندی دارد، با هوم کارا تماس بگیرید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.