علت نشتی آب ماشین لباسشویی

علت نشتی آب ماشین لباسشویی {بررسی ۸ دلیل}

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از چالش‌هایی که کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ایراد در نشتی آب ماشین لباسشویی است. ممکن است شما هم با صحنه خیس بودن اطراف ماشین لباسشویی مواجه شده باشید! در چنین مواقعی همواره توصیه می‌شود که با مشاهده علائم نشتی آب، فوراً نسبت به تعمیر وسیله خود اقدام نمایید؛ زیرا این مسئله شوخی‌بردار نیست و علاوه بر خراب شدن بدنه دستگاه ممکن است جان افراد خانواده به دلیل برق گرفتگی را هم به خطر بیندازد. بنابراین شما به عنوان کسی که این اتفاق برایتان افتاده، باید بدون توجه به کم و زیاد بودن نشتی سریعاً با تعمیرکاران کاربلد تماس گرفته تا مشکل را حل کنید.

شاید علت نشتی آب ماشین لباسشویی، استفاده چندین و چند ساله یا استفاده غیر اصولی از این دستگاه باشد؛ اما این موارد تنها دلایل اتفاق این حادثه ناگوار نیستند؛ بلکه باید قطعات ماشین لباسشویی را نیز بررسی کنید؛ چراکه ممکن است عیب از آن‌ها باشد.

 تعمیر لباسشویی بوش 

علت نشتی آب ماشین لباسشویی چیست؟

در مرحله اول باید نسبت به نشتی ماشین لباسشویی خود آگاه شوید. برای این کار ابتدا وسیله را به کار انداخته و یک برنامه شستشو را برگزینید. هنگامی که ماشین لباسشویی مشغول به کار شد، نوبت شماست که با دقت و وسواس به پیرامون دستگاه به‌ویژه بخش‌های پشتی و زیر آن را توجه کنید و همچنین اطراف درب و محفظه جا پودری را نیز مورد بررسی قرار دهید. چنانچه نشتی مربوط به مراحل آغازی شستشو باشد، توقع داریم که بعد از چند دقیقه اول دستگاه دست از نشتی بردارد.

 به طور کلی از موارد زیر می‌توان به عنوان علل نشتی آب ماشین لباسشویی یاد کرد.

 تعمیر لباسشویی ال جی 

  • ۱- توجه به شیلنگ‌ها، اولین علت نشتی آب ماشین لباسشویی

چنانچه حس کردید که ماشین لباسشویی شما دچار نشتی و آبریزی شده، باید در اولین قدم به شیلنگ‌ها شک کنید. شیلنگ تخلیه و ورودی آب دو قسمت مهم در داخل ماشین لباسشویی‌ها هستند که اتصال درست این دو وسیله با لباسشویی، در عملکرد صحیح دستگاه موثر است. برای آنکه سرنخی پیدا کنید، باید به اتصال دو شیلنگ توجه کنید و اطمینان حاصل نمایید که شیلنگ‌ها کار خود را به درستی انجام می‌دهند. گاهی ممکن است این دو بخش مهم پاره شده باشند.

برای پی بردن به این قضیه، بلند کردن صفحه بالایی ماشین لباسشویی کمک کننده است. ماشین لباسشویی‌ها شیلنگ‌های داخلی هم دارند که وظیفه آن‌ها، اتصال شیر برقی به مخزن جاپودری است. در صورت وجود ایراد در شیلنگ‌ها، امکان مشاهده نشتی آب در زمان آبگیری دستگاه نیز وجود خواهد داشت.

  • ۲- ایراد در پمپ ماشین لباسشویی، مهمترین علت نشتی آب ماشین لباسشویی

ایراد در پمپ تخلیه آب نیز مهم‌ترین علت نشتی آب ماشین لباسشویی به حساب می‌آید. پمپ تخلیه آب ممکن است از نوع درایو مستقیم، تسمه‌ای و یا الکتریکی باشد. مشاهده نشتی آب در طول چرخه شستشو می‌تواند ناشی از ایراد در پمپ تخلیه باشد. این مسئله علاوه بر نشتی آب، موجب نیامدن آب داخل ماشین لباسشویی نیز خواهد شد. برای همین است که گفته می‌شود پمپ تخلیه، شیلنگ‌های متصل و حتی تسمه ماشین لباسشویی را بررسی نمایید. برای آنکه بتوانید پمپ را بررسی کنید، باید قسمت جلویی دستگاه را باز کنید، با این راه‌حل ایرادات احتمالی را کشف خواهید کرد و در صورت مشاهده ایراد، امکان تعویض پمپ وجود دارد.

 البته برای جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است قبل از بررسی علت نشتی آب و پمپ، برق ماشین لباسشویی را قطع نمایید.

 تعویض پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی چگونه است؟ 

  • ۳- بررسی دریچه ورودی آب

نشتی آب ماشین لباسشویی می‌تواند مربوط به دریچه ورودی آب باشد. دریچه ورودی آب در قسمت پشتی دستگاه است که شیلنگ به آن متصل می باشد. کار این قطعه آن است که ورود آب سرد و گرم به داخل ماشین لباسشویی را کنترل نماید. در این مرحله باید این قطعه را مورد بررسی قرار دهید. در حقیقت هدف از بررسی دریچه ورودی آب، توجه به خود دریچه و شیلنگ متصل به آن است که هیچ‌گونه ترک خوردگی و پارگی نداشته باشد.

 تخلیه نشدن آب لباسشویی می‌تواند به علت نیامدن آب داخل دستگاه باشد. برای این بررسی نیز حتماً قبل از شروع به کار، ماشین لباسشویی را از برق بکشید.

 ارور ae در ماشین لباسشویی ال جی | بررسی ۷ علت 

  • ۴- توجه به دیگ ماشین لباسشویی

 گاهی علت نشتی آب از ماشین لباسشویی، ایراد در تراز بودن دیگ است. تصور کنید که اگر دیگ تراز نباشد، هنگام فعالیت زیاد تکان می‌خورد و نتیجه این تکان‌ها، چیزی جز ضربه به دستگاه و ایجاد سوراخ و شکاف نیست. همچنین اگر نشتی ماشین لباسشویی را در زمان پر کردن آب و چرخاندن مخزن مشاهده کردید، این اتفاق مرتبط با کاسه نمد است. برای بررسی این موضوع بهتر است ابتدا قاب پشتی را خارج کرده و صبر کنید که آبگیری کامل ماشین لباسشویی انجام شود. در این هنگام به جایگاه بلبرینگ توجه کرده و نشتی آب را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مربوط بودن مشکل به کاسه نمد، این کارها جوابگو نیست و باید کل ماشین لباسشویی را باز کنید.

چیزی که موجب ایراد در کاسه نمد و بلبرینگ می‌شود، ریختن حجم زیادی از لباس‌ها در هر بار کارکرد ماشین لباسشویی است. این مسئله شاید در ابتدای کار این وسیله مشکلی ایجاد نکند؛ اما به تدریج موجب نشتی آب خواهد شد.

 ۷ راهکار فوری تعمیر لباسشویی ال جی {سریع و آسان} 

  • ۵- توجه به لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

کسانی که بیش از حد از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند، ممکن است لاستیک دور درب دستگاه آن‌ها خراب شود. به این ترتیب با آسیب دیدن این لاستیک‌ها، نشت آب از دستگاه اتفاق می‌افتد. در صورت وقوع این پدیده، باید فورا اقدام به تعمیر لاستیک ماشین لباسشویی کنید. برای مثال اگر فنر آن نیاز به مشکل یا جا انداختن دارد، آن را تعمیر نمایید. قفل نشدن درب لباسشویی نیز یکی دیگر از علل نشتی آب است. هر موقع که متوجه شدید درب دستگاهتان به خوبی قفل نمی‌شود، بهتر است سریع آن را تعویض کنید.

 نحوه تعمیر لباسشویی بوش 

  • ۶- بررسی نشت آب از درب ماشین لباسشویی

چیزی که موجب سفت نگه داشتن درب ماشین لباسشویی به هنگام فعالیت می‌شود، زبانه درب دستگاه است. اگر به هر دلیلی زبانه درب دچار پوسیدگی شده باشد، درب در هنگام شستشو ممکن است باز شود و در این باز شدن آب به بیرون نشت پیدا کند. برای برطرف کردن ایراد گفته شده، بهتر است زبانه را مورد بررسی قرار داده و در صورت ایراد نسبت به عوض کردن آن اقدام نمایید.

 علت خشک نکردن ماشین لباسشویی | کار نکردن خشک کن لباسشویی 

  • ۷- ایراد در سوئیچ فشار و هیدروستات

 اگر نشتی را در هنگام پر کردن آب مشاهده کردید، این مسئله ممکن است به دلیل پر کردن دستگاه از آب زیاد باشد. چیزی که سبب می‌شود آب تا حد مناسبی در مخزن ریخته شود، هیدروستات است. هیدروستات یک سوئیچ فعال فشاری به شمار می‌رود که جایگاه آن معمولا کنار کنترل پنل است و یک شیلنگ یا لوله گنبدی شکل هوا و متصل به مخزن دارد.

در آن دسته از ماشین لباسشویی‌هایی که برد الکترونیکی دارند، جایگاه این میکروسوئیچ در قسمت فاضلاب زیر مخزن است. زمانی که آب مخزن در حال پر شدن است، فشرده سازی هوای داخل لوله صورت گرفته و دیافراگم داخل شروع به فشار دادن هیدروستات می‌کند. در این مرحله هیدروستات هنگامی که سطح آب به حد ایده‌آلی رسید، به قطع کردن آن می‌پردازد. طبیعتاً در صورت نشتی لوله به دلیل عدم وجود فشار لازم برای فعال کردن هیدروستات، آب بیش از اندازه در مخزن پر شده از اطراف سرریز می‌کند. پس همانطور که مشاهده کردید یکی از علل نشتی آب ماشین لباسشویی، ایراد در هیدروستات است.

حال چگونه بفهمیم هیدروستات دچار ایراد شده است؟

برای این کار در گام اول باید راه‌حلی برای مشکل شیلنگ گنبدی هوا پیدا کنید و ببینید که شیلنگ ترک خوردگی یا پارگی دارد یا نه؟ برای این کار شیلنگ را از دستگاه خارج کرده و داخل آب بگذارید. سپس یک طرف آن را گرفته و داخل طرف دیگر شروع به فوت کردن کنید. اکنون به ایجاد حباب و گرفتگی شیلنگ توجه کنید. اگر شیلنگ هیچ‌گونه گرفتگی نداشت، می‌توان گفت که ایراد از میکروسوئیچ دستگاه است و باید سریعا آن را عوض کنید.

  • ۸- رسوب گرفتن جاپودری ماشین لباسشویی، آخرین علت نشتی آب ماشین لباسشویی

گاهی وقت‌ها رسوب در جاپودری ماشین لباسشویی، موجب نشتی آب از دستگاه خواهد شد. گاهی منافذ موجود در جای پودر ماشین لباسشویی جرم می‌گیرد. با این اتفاق، فشار آب ورودی از شیر برقی به مخزن، پودر دستگاه آب را به خارج از جاپودری پخش می‌کند. البته ترک خوردگی جای پودری نیز اکثرا سبب نشت خواهد شد.

 نحوه استفاده از جاپودری لباسشویی | ریختن پودر، درآوردن و تمیز کردن آن 

چگونه نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی را برطرف کنیم؟

اگر نشتی آب از ماشین لباسشویی شما مربوط به جاپودری باشد، امکان رفع آن با طی کردن مراحلی وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر هستند.

  • شما می‌توانید با استفاده از یک دم‌باریک بسته نگهدارنده شیلنگ‌های شیر برقی جاپودری را از شر گرفتگی نجات دهید.
  • در مرحله بعد باید شیلنگ جاپودری به دیگ را آزاد نمایید.
  • پس از آن با کمی فشار به بالا، درب جاپودری را بیرون بکشید.
  • در این هنگام با یک پیچ گوشتی پیچ‌هایی که جاپودری را به پنل متصل کرده‌اند، را باز کنید.
  • جاپودری را به بیرون آورده و با پیچ گوشتی سقف جاپودری را باز نمایید.
  • در مرحله آخر نیز باید تمام تلاشتان را بکنید تا منافذ جاپودری تمیز و خالی از جرم و رسوب شوند. برای این کار می‌توانید از یک فرچه سیمی تمیز استفاده نمایید. برای آنکه بتوانید ماشین لباسشویی را مثل روز اول کنید، تمامی مراحل فوق را از سر بگیرید.

 بررسی تمام ارورهای لباسشویی بوش +راهکار 

جمع بندی علت نشتی آب ماشین لباسشویی

 در این مطلب تمام تلاشمان را کردیم تا علل نشتی آب در در ماشین لباسشویی را برای شما شرح دهیم. تمامی اقدامات ممکن است در نگاه اول راحت به نظر برسند؛ اما باید این را هم در نظر بگیرید که ماشین لباسشویی یک وسیله خاص و مهم است که تعمیر آن کار هرکسی نیست و نیاز به تخصص، تجربه و ابزار مناسب دارد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.