علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال

علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال +راهکار

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال و ساید بای ساید شود. ۵ عاملی که باعث رخ دادن این اتفاق می‌شود را در این مقاله بررسی خواهیم کرد و روش‌هایی برای رفع این مشکلات به شما ارائه می‌دهیم. پس با ما همره باشید.

 تعمیر یخچال ساید بای ساید 

۱. مسدود شدن لوله تخلیه

علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال معمولا به دلیل مسدود شدن لوله تخلیه است که در انتهای دیوار پشتی یخچال فریزر قرار دارد. این لوله و یا سوراخ تخلیه می‌تواند به راحتی مسدود شود و باعث جمع شدن آب در داخل یخچال شود. همچنین نصب نادرست شلنگ مربوط به تصفیه آب می‌تواند منجر به نشت آب و ریختن آن در زیر یخچال فریزر شود. برخی از مدل‌های یخچال که از نوع بدون برفک یا نوفراست هستند، ممکن است مسیر تخلیه با یخ زدگی مواجه شود. در این صورت به احتمال زیاد علت این مشکل مربوط به خرابی المنت، ترموفیوز، سنسور دیفراست و یا برد الکتریکی است.

 علت گرفتگی لوله یخچال و نحوه رفع آن 

۲. خرابی لاستیک درب و تعرق داخلی

خراب شدن واشرهای لاستیکی درب یخچال می‌تواند باعث باز ماندن درب یخچال و ورود هوای گرم به داخل آن شود. قرار دادن غذاهای گرم در داخل یخچال یکی دیگر از دلایل جمع شدن آب است. زیرا باعث ایجاد بخار در داخل یخچال می‌شود و در نتیجه، رطوبت به وجود آمده و باعث پیدایش قطرات آب شود. این قطرات آب در قسمت پایین یخچال فریزر جمع می‌شوند و ممکن است به دلیل مسدودی لوله تخلیه در جامیوه‌ای و کف یخچال منجر به جمع شدن آب شوند.

در صورت بروز این مشکلات، بهتر است واشرهای لاستیکی درب یخچال را تعویض کرده و قرار دادن غذاهای گرم در داخل یخچال را به حداقل برسانید تا از ایجاد بخار در داخل یخچال جلوگیری شود. همچنین، بهتر است به صورت دوره‌ای لوله تخلیه را بررسی کرده و در صورت مسدودی، آن را از طریق روش‌های مختلفی مانند استفاده از سوزن یا خمیردندان باز کنید تا از جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال جلوگیری شود.

 چرا رطوبت داخل یخچال زیاد است؟| بررسی کامل مشکل 

۳. آب سرد کن و یخساز یخچال فریزر

اگر آب سرد کن و یخ ساز یخچال شما دارای مخزن آب باشد و محفظه سوراخ شده باشد، احتمال جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال وجود دارد. همچنین ممکن است در این گونه مواقع آب به زیر یخچال نشت کند. گاهی اوقات ممکن است در سیستم آبگیری مخازن داخل یخچال اختلال ایجاد شود و آب به صورت یکسره در مخازن بریزد. در نتیجه، مخازن پر شده و آب به کف یخچال می‌ریزد. همچنین، احتمال وجود مشکل در اتصال شیلنگ آب سردکن می‌تواند باعث جمع شدن آب در جامیوه‌ای یخچال شود. اگر لوله‌هایی که آب را به محفظه آب سردکن می‌ریزند، سوراخ شده باشند، ممکن است مشکل ایجاد شود.

بهتر است در صورت بروز چنین مشکلاتی، لوله‌های آب را بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیر کنید. همچنین، بررسی کنید که سیستم آبگیری مخازن داخل یخچال سالم است یا خیر. در صورت بروز مشکل، تعمیرات لازم را انجام دهید. از اتصال شیلنگ آب سردکن نیز به صورت صحیح اطمینان حاصل کنید تا از جریان نامناسب آب جلوگیری شود و از جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال جلوگیری شود.

 تعمیر یخچال ساید ال جی در تهران و ایران 

۴. نشت آب از محتویات یخچال علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال

علاوه بر دلایلی که در بالا ذکر شد، گاهی ممکن است دلیل جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال بسیار ساده باشد. به عنوان مثال، ممکن است آب در اثر ریخته شدن از بطری یا وسایل شکسته در داخل یخچال جمع شود. در چنین مواردی، به جای اینکه به دنبال مشکل جدی در یخچال باشید، بهتر است ظروف، بطری‌ها و وسایل داخل یخچال را بررسی کرده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلاتی که ممکن است به دلیل وسایل داخل یخچال به وجود آیند، جلوگیری کنید و از جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال جلوگیری شود.

 تعمیر یخچال بوش در تهران 

۵. یخ زدن تبخیر کننده

یکی از دلایل جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال، یخ زدن تبخیر کننده است. برفک آب شده برای تبخیر به سمت کمپرسور یا موتور می‌رود. اگر تبخیر کننده در شرایط عادی کار کند، اما یخچال سرد نشود، ممکن است اواپراتور زیر یخ پنهان شده باشد. در این حالت، افزایش دما برای تبخیر آب برفک ایجاد نمی‌شود و در نتیجه یخ زدایی نیز صورت نمی‌گیرد و آب در زیر یخچال جمع می‌شود.

بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی، بهتر است تبخیر کننده را بررسی کرده و در صورت نیاز، اواپراتور زیر یخ را نیز بررسی و تعمیر کنید تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

 چرا یخچال زود اتومات می کند؟ 

[lu ank Hf ;th [hl,i hd

جمع شدن آب در کف یخچال چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

جمع شدن آب در کف یخچال، می‌تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • آلودگی: جمع شدن آب در کف یخچال می‌تواند باعث آلودگی و نفوذ میکروب‌ها به داخل یخچال شود. این مسئله مخصوصاً در صورتی که آب برای مدت طولانی در کف یخچال باشد و ته نشین شود، می‌تواند خطرناک باشد.
  • خرابی دستگاه: جمع شدن آب در کف یخچال ممکن است باعث خرابی و عدم عملکرد درست دستگاه شود. این مشکل ممکن است باعث ایجاد کوتاه شدن عمر دستگاه و هزینه‌های تعمیراتی بالا شود.
  • بد بو شدن محیط داخلی یخچال: جمع شدن آب در کف یخچال ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع داخل دستگاه شود. این مسئله در صورتی رخ می‌دهد که آب برای مدت طولانی در کف یخچال باقی بماند.

 راهنمای افزایش طول عمر ساید بای ساید و یخچال فریزر 

بررسی راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل جمع شدن آب در کف و جامیوه‌ای یخچال

برای این که بتوان مشکل جمع شدن آب داخل یخچال را حل کرد، می‌توان روش‌های زیر را بررسی و امتحان کرد.

۱. برطرف کردن مشکل انسداد مسیر تخلیه جهت رفع جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال

  • در یخچال‌های معمولی و بدون برفک، عمدتاً به دلیل مسدود شدن مسیر تخلیه به خاطر گرفتگی توسط آشغال و یا یخ زدن لوله، آب در جامیوه‌ای و کف یخچال جمع می‌شود. برای رفع این مشکل، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید.
  • پیدا کردن ناودانی و مسیر تخلیه: ابتدا باید ناودانی و مسیر تخلیه را که اغلب در پشت کشوهای داخلی یخچال قرار دارد، پیدا کنید.
  • رفع گرفتگی: در صورتی که مسدودیت ناشی از یخ زدگی باشد، می‌توانید با استفاده از آب گرم، راه آن را باز کنید. در صورتی که مسدودیت ناشی از ذرات ریز باشد، می‌توانید از محلول جوش شیرین و آب برای از بین بردن گرفتگی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک سیم ضخیم برای باز کردن لوله تخلیه استفاده کنید.
  • بررسی مشکلات فنی: در صورتی که مشکل ناشی از یخ زدگی زیاد و مداوم باشد، ممکن است در سیستم یخچال شما مشکل فنی وجود داشته باشد. مشکلات فنی از قبیل خرابی المنت، خرابی ترموفیوز، خرابی سنسور دیفراست و یا خرابی برد الکتریکی می‌تواند در بروز این مشکل دخیل باشند. برای رفع این مشکلات، اگر اطلاعات کافی ندارید، توصیه می‌شود از متخصصین این کار کمک بخواهید.

۲. برطرف کردن خرابی لاستیک یخچال جهت رفع جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال

جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال می‌تواند به علت خرابی لاستیک و باز ماندن درب یخچال فریزر باشد. برای رفع این مشکل، به روش زیر عمل کنید.

 بررسی اتصال لاستیک به درب: برای عیب‌یابی، باید از اتصال کامل لاستیک به درب یخچال مطمئن شوید.

  • رفع خرابی لاستیک: اگر لاستیک ایراد داشته باشد، باید آن را در آورید و با آب گرم مالش دهید تا سفتی آن رفع شود. همچنین، زدن مقداری وازلین به لاستیک در درزبندی آن کمک خواهد کرد. در صورتی که لاستیک خراب شده باشد، باید لاستیک جدیدی تهیه نمایید.
  • تراز کردن یخچال: یخچال باید تراز باشد، زیرا تراز نبودن و شیب به جلوی یخچال باعث باز ماندن درب می‌شود و در نتیجه، علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال می‌گردد. بنابراین، در صورت کج بودن، یخچال را تراز نمایید.

 تعمیر ساید در تهران 

۳. برطرف کردن مشکل یخساز

اختلال در یخساز یا آب سردکن یخچال نیز می‌تواند جزو علت‌های جمع شدن آب در یخچال می‌باشد. برای رفع این مشکل، می‌توانید به شرح زیر عمل کنید.

  • بررسی مخزن‌ها: ابتدا باید مخزن‌های یخساز را کنترل کنید و از سوراخ یا ترک خوردگی نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی اتصالات آب: همچنین، اتصالات آب به یخساز را کنترل کنید و از سفت و سالم بودن پیچ و مهره‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی شیلنگ‌ها: شیلنگ‌های پلاستیکی که قابلیت ترک خوردگی و سوراخ شدن دارند را نیز کنترل کنید.
  • بررسی سیستم آبگیری: در صورتی که مخزن‌ها پر شده و آب از طریق سرریز به داخل یخچال می‌ریزد، باید از سالم بودن سیستم آبگیری مخزن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 تعویض فیلتر یخچال ساید ال جی | آموزش کامل 

۴. برفک زدایی جهت رفع جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال

اگر علت جمع شدن آب در کف جامیوه‌ای و زیر یخچال از برفک زدایی باشد، باید برفک زدایی را به شرح زیر انجام دهید.

  • تست لوله‌ها: ابتدا لوله‌های برفک را تست کنید و از این که برفک آب شده به سمت محل تبخیر می‌رود اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی سینی برفک: در این فرآیند، آب برفک بعد از عبور از مسیر به داخل سینی کوچکی می‌ریزد. این سینی را بیرون بیاورید و بررسی کنید که سالم و تمیز باشد.
  • بررسی کمپرسور: اگر سینی و کمپرسور پوشیده از یخ باشند، باید یخ آن را آب کرده و دوباره سر جای خود قرار دهید. توصیه می‌شود برای آب کردن یخ‌ها از آب داغ استفاده کنید یا یخچال را برای مدتی از پریز برق بکشید تا یخ‌ها آب شوند.

 ۶ علت یخ زدن وسایل و مواد غذایی داخل یخچال و راهکارهای آن 

جمع‌بندی

یکی از مشکلات شایع در یخچال‌ها جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال است. در این مقاله به دلایل مختلف بروز این مشکل و مشکلاتی که ناشی از جمع شدن آب ممکن است به وجود آیند، پرداخته شده است. علاوه بر این، راهکارهایی برای رفع علت جمع شدن آب در جامیوه ای و کف یخچال نیز بیان شده است. در برخی موارد، برای رفع مشکل نیاز به متخصص یخچال است، اما امیدواریم که با مطالعه این مقاله، شما عزیزان اطلاعات کافی را برای رفع مشکل جمع شدن آب در یخچال خود به دست آورده باشید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.