راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی ۲۰۲۳ {پیش از خرید حتما بدانید!)

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

خرید کولر گازی نیز درست مانند هر وسیله گران قیمتی در منزل نیازمند این است که از قبل اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. یعنی به اندازه‌ای تحقیق کنید تا ببینید که چه نوع کولر گازی مناسب شما است. اینکه ببینید کولر گازی‌ها عموماً در چه دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند، هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند یا شما باید کولر گازی چند هزار بخرید که برایتان مناسب باشد و سوالاتی از این قبیل که باید به همه آنها پاسخ داده شود. بدین منظور ما در این مقاله به طور جامع و کامل به راهنمای خرید کولر گازی می‌پردازیم.

مراحل و راهنمای خرید کولر گازی

اگر شما هم تصمیم خود را برای خرید کولر گازی گرفته‌اید و می‌خواهید پروسه خرید آن را بدانید، مراحل زیر را تا انتها پیگیری کنید.

  • مرحله ۱: شناخت انواع کولر گازی

کولر گازی فقط یک نوع نیست. انواع و اقسام آنها در بازار وجود دارند. بهتر است قبل از خرید آنها را بشناسید. از این رو در ادامه، ابتدا درباره انواع کولر گازی صحبت می‌کنیم سپس به بررسی سایر موارد مهم می‌پردازیم.

 مقاله: تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟ 

راهنمای خرید کولر گازی پنجره ای

راهنمای خرید کولر گازی پنجره‌ای

کولر گازی پنجره‌ای اولین موردی است که همیشه در انواع کولر گازی به آن اشاره می‌شود. علت هم این است که جزو ساده‌ترین نوع کولر گازی‌ها به حساب می‌آید. چرا که سیستم یک تکه و یکپارچه‌ای دارد. تمام اجزایی که داخل آن قرار گرفته‌اند، یعنی فن و کمپرسور، همگی داخل یک پک جای داده شده‌اند و شما خیلی راحت می‌توانید آنها را در قسمت پنجره کانال موردنظر قرار دهید. تنها چیزی که قبل از خرید این کولر گازی‌ها باید به آن توجه کنید، ابعاد پنجره‌ای است که قرار است کولر داخل آن قرار بگیرد.

نکته‌ای که در مورد این دستگاه‌ها وجود دارد، این است که تجهیزات این نوع کولر گازی پشت پنجره نصب می‌شود و همین ممکن است یک صدای بسیار خفیفی را ایجاد کند. یعنی هنگامی که دستگاه را روشن می‌کنید، همزمان با آن صدای بسیار کمی هم به گوش شما می‌رسد که البته هرگز آزاردهنده نیست.

نکته دیگر، این است که کولر گازی پنجره‌ای سرمایش بسیار عالی دارد اما مصرف آن هم بالاتر است و شما نمی‌توانید کنترل از راه دور را در استفاده از این نوع کولر گازی‌ها تجربه کنید.

 مقاله: تعمیر کولر گازی پنجره ای | راهنمای کامل 

راهنمای خرید کولر گازی پرتابل

راهنمای خرید کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل همان کولر گازی یک تکه است اما با این تفاوت که یک لوله خرطومی پلاستیکی در قسمت پشت آن قرار گرفته که به منظور تخلیه گرمای موتور، آن را تعبیه کرده‌اند. این نوع از کولر گازی‌ها نسبتا پرکاربرد هستند و برای یک فضای کوچک مناسب می‌باشند. اگر قرار است به طور موقت در یک فضا ساکن باشید و از کولر گازی هم در آنجا استفاده کنید، کولر گازی پرتابل بهترین گزینه است، زیرا چرخ زیرشان، قابلیت حمل و نقل را به آنها می‌دهد.

راهنمای خرید کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده بر خلاف دو مورد قبلی که برای شما توضیح دادیم، یک تکه نیست و دو قسمتی است. یعنی یک واحد خارجی اضافه‌تر در آن وجود دارد. پنل اصلی کولر گازی ایستاده را روی زمین قرار می‌دهند اما کندانسور آن باید در قسمت بیرونی از محل نصب قرار بگیرد و سیستم آن کمی پیچیده‌تر است. علت پیچیدگی‌اش این است که با قدرت زیاد می‌تواند هوا را پرتاب کند و توانایی خنک کردن آن بسیار بالا است. برای گرمایش هم در محیط‌ها و سالن‌های خیلی بزرگ نیز از آن استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که اگر قصد جابجایی دارید، کولرهای ایستاده قابلیت جابجایی نداشته و این امکان را به شما نخواهند داد.

 مقاله: تعمیر کولر گازی ایستاده {از ۰ تا ۱۰۰} 

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

راهنمای خرید کولر گازی اسپیلت

این کولر گازی‌ها هم دو تکه هستند. یک تکه از آنها را داخل اتاق قرار می‌دهند و تکه دیگر آن را که به آن قسمت خارجی هم گفته می‌شود (شامل موتور یا کمپرسور است) در محیطی دورتر قرار می‌گیرد. یعنی محیطی که با محل نصب پنل فاصله داشته باشد تا صدا به حالت حداقل برسد.

همانطور که در بسیاری از محیط‌های مختلف کولر گازی اسپیلت را مشاهده کرده‌اید، آنها را روی دیوار نصب می‌کنند. در نتیجه فضای بسیار کمی اشغال می‌شود اما یک قسمت از آن که خارجی است، باید در بیرون از خانه نصب شود و در نتیجه اگر مسئله نما و فضای بیرونی برایتان اهمیت دارد، شاید کولر گازی پرتابل برایتان بهتر باشد.

اما اگر به دنبال کولر گازی می‌گردید که بتوانید حداکثر خنکی را با آن تجربه کنید و از طرفی کمترین میزان صدا به گوش شما برسد، این گزینه بهتر است.

نکته دیگری که در مورد کولر گازی اسپیلت وجود دارد و می‌توانیم به عنوان مزایا به آن اشاره کنیم، این است که دستگاه خنک کننده یا سردکن آن جدا از قسمت کمپرسور قرار گرفته است. در نتیجه هم قدرت دستگاه افزایش پیدا می‌کند و هم تهویه محیط بهتر انجام می‌شود و هم اینکه خنک سازی خیلی قوی‌تری صورت خواهد گرفت.

 مقاله: تعمیر کولر گازی اسپلیت در منزل 

vhiklhd ovdn ;,gv 'hcd

  • مرحله ۲: بررسی کولر گازی از لحاظ زیبایی پنل

از دیگر عوامل تاثیرگذار در راهنمای خرید کولر گازی می‌توان به پنل آن هم اشاره کرد. شاید خیلی از شما به این موضوع دقت نکرده باشید اما طراحی پنل اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت وقتی که کولر گازی را نصب می‌کنید، چیزی که همیشه مقابل چشم شما است، پنل کولر گازی است. انگار که وارد یک مغازه شده‌اید و قرار است از ویترین آن بازدید کنید و لذت ببرید. پس پنل به همین اندازه اهمیت دارد و باعث می‌شود که شما در طولانی مدت از ظاهر دستگاه خسته نشوید اما دقت کنید که هر چقدر پنل زیباتر باشد، قیمت آن هم قطعا بیشتر خواهد شد.

  • مرحله ۳ راهنمای خرید کولر گازی: توجه به ظرفیت کولر گازی

در مرحله بعدی باید دید که می‌خواهید کولر گازی چند هزار بخرید؛ یعنی ظرفیت دستگاه شما چقدر باشد. ظرفیت‌های مختلفی برای انواع کولر گازی‌ها وجود دارد. مثلاً ظرفیت داکت اسپیلت، اسپیلت پنجره‌ای، اینورتر، غیر اینورتر یا اسپیلت دیواری با یکدیگر متفاوت هستند. شما قبل از خرید باید به این مورد خیلی توجه داشته باشید، زیرا دیگر امکان تعویض وجود نخواهد داشت.

اگر کولر گازی انتخاب کنید که به اندازه نیاز شما ظرفیت نداشته باشد، یعنی خنک کنندگی مورد نظر را به وجود نیاورد، قطعاً به مشکل برمی‌خورید. از طرفی ظرفیت بیشتر و قوی‌تر از چیزی که نیاز دارید، هم باعث می‌شود تا مجبور شوید که دستگاه را خیلی زود خاموش کنید و بدون اینکه نیاز داشته باشید، انرژی زیادی مصرف کنید.

واحد اندازه‌گیری ظرفیت کولر گازی‌ها یا همان اسپیلت‌ها بر اساس واحد BTU است که به معنای مقدار سرمایش دستگاه در واحد زمان می‌باشد. بالا بودن عدد این واحد اندازه‌گیری به این معنا و مفهوم نیست که شما شاهد دمای پایین‌تر باد کولر هستید، بلکه مقدار سرمایی که وارد محیط می‌شود افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ظرفیت اسپیلت با توجه به نوع فضا، شرایط آب و هوا در مناطق مختلف و مساحت محیط می‌تواند تغییر کند که اگر بخواهیم این عوامل را به طور کامل برایتان توضیح دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

ظرفیت BTU/h مساحت (متر مربع)
۱۰۰۰۰ ۳۰-۳۶
۱۲۰۰۰ ۳۷ -۴۰
۱۶۰۰۰ ۶۰-۷۰
۱۸۰۰۰ ۷۵-۸۰
۲۴۰۰۰ ۱۱۰-۱۴۰
۲۸۰۰۰ ۱۷۰-۲۰۰

میزان و دفعات مربوط به رفت و آمد

قطعاً هر چقدر که در یک محیط رفت و آمد بیشتر باشد، یعنی شما باید کولر گازی انتخاب کنید که ظرفیت آن بالاتر بوده تا بتواند با قدرت بیشتری دما را ثابت نگه دارد. همچنین باید حواستان باشد که درب و پنجره هم عایق باشد تا دما تغییر نکند.

شرایط آب و هوایی

آب و هوا را نباید فراموش کنید. مثلاً اگر قرار باشد کولر گازی در منطقه جنوبی و گرم کشور ما ایران قرار بگیرد که آب و هوای بسیار گرمی دارد، شما باید کولر گازی انتخاب کنید که ظرفیت آن حداقل ۱۸۰۰۰BTU باشد. معمولاً در چنین حالتی خیلی‌ها به سراغ کولر گازی حاره‌ای می‌روند که فقط مخصوص مناطق خیلی گرم طراحی شده است.

vhiklhd ovdn ;,gv'hcd

تعداد افراد ساکن در محیط

افرادی که در آن محیط هستند هم می‌توانند عامل موثر بر تعیین ظرفیت اسپیلت باشند‌. قطعاً هر چقدر که تعداد افراد بیشتر باشد، ظرفیت کولر گازی هم باید بالاتر برود. در چنین حالتی اگر بخواهیم یک محاسبه دقیق داشته باشیم، باید بگوییم که برای هر فرد ظرفیت ۶۰۰BTU را در نظر می‌گیرند.

میزان نور خورشید

اینکه محلی که قرار است کولر گازی در آن قرار بگیرد، چقدر در معرض نور خورشید هست هم باید حین تعیین ظرفیت دستگاه مد نظر قرار داده شود. اگر آفتاب به طور مستقیم به آن فضا تابش دارد، ظرفیت باید به اندازه ۱۰۰۰BTU افزایش پیدا کند.

ارتفاع سقف خانه

ارتفاع سقف خانه در تعیین ظرفیت کولر گازی اهمیت بسیار زیادی دارد. میانگین ارتفاعات در سقف ساختمان‌ها و خانه‌های معمولی بین عدد ۲.۷ متر تا ۳ متر است اما اگر اندازه‌گیری کردید و دیدید که ارتفاع سقف از ۳ متر بیشتر است، ظرفیت اسپیلت هم باید به مراتب افزایش پیدا کند.

دستگاه‌ها و فضاهای ایجادکننده گرما

فضاهایی مانند آشپزخانه یا دستگاه‌هایی مثل اجاق گاز یا اتو و… که در محیط منزل هستند عامل ایجاد گرما می‌شوند. پس اگر قرار است برای فضای مجاور این محیط‌ها یا دستگاه‌ها کولر گازی انتخاب کنید، باید به دنبال اسپیلت با ظرفیت‌های بالاتر باشید.

میزان گردش هوا

میزان گردش هوا در محیط منزل باید به اندازه مناسبی باشد که سرمایش سریع‌تر اتفاق بیفتد. زیرا هوای سرد با هوای گرم راحت‌تر جایگزین می‌شود. اگر در محیطی هستید که گردش هوا در آن خوب نیست، باید کولر گازی انتخاب کنید که ظرفیت بالاتری نسبت به حالت معمول داشته باشد یا اینکه پنل داخلی دستگاه را اضافه کرده و در فواصل معین این پنل‌ها را نصب کنید.

راهنمای خرید کولرازی بر اساس محیط

  • مرحله ۴: انتخاب تعداد کولر گازی

اگر این سوال را از خودتان می‌پرسید که باید چند عدد کولر خریداری کنید، بهتر است که دست نگه دارید. اول باید فضا را بسنجید. اگر فضایی که در نظر دارید، خیلی بزرگ است و فقط یک کولر گازی خریداری کنید که ظرفیت و توان آن خیلی بالا باشد، این کار اشتباه است و شاید به نتیجه مد نظر خود نرسید. به جای آن می‌توانید دو عدد کولر بگیرید که ظرفیت آنها پایین‌تر باشد اما در دو فضای مجزا با فاصله از هم از آنها استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 مقاله: نحوه کار کولر گازی + انیمیشن 

  • مرحله ۵: انتخاب کمپرسور کولر گازی

سوالی که باید از خودتان بپرسید، این است که کولر گازی شما باید چه کمپرسوری داشته باشد. موتور یا کمپرسور قسمتی از دستگاه است که مانند قلب عمل می‌کند. وجود آن باعث می‌شود کولر گازی کارش را انجام دهد. دستگاه تهویه مطبوع یا همان اسپیلت هم نیاز به این قلب مهم دارند تا بتواند عملکرد خوبی را انجام دهد اما انواع این کمپرسورها متفاوت هستند که شامل موارد زیر می‌شود.

 مقاله: تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان 

انتخاب کمپرسور کولر گازی

 

کمپرسور پیستونی

این نوع کمپرسورها که به آنها کمپرسور رفت و برگشتی هم گفته می‌شود، یک پیستون داخل خودشان دارند که این پیستون هم داخل یک سیلندر قرار گرفته است. وظیفه‌شان این است که مبرد را فشرده کنند. ظرفیت آنها معمولا بین عدد ۱۶ هزار تا ۳۷ هزار است. نکته‌ای که در مورد آنها وجود دارد، این است که کمپرسور پیستونی صدای زیادی تولید می‌کند.

کمپرسور روتاری

این کمپرسورها مکانیزم جابجایی مثبت هستند که به آنها روتاری یا چرخشی هم گفته می‌شود. اگر حجم و فشار هوا بالا باشد، به سراغ کمپرسور چرخشی به جای کمپرسور پیستونی می‌روند. ظرفیت آنها بین ۶ هزار تا ۳۵ هزار است و تولید صدا در آنها کمتر است و مصرف آنها بهینه‌تر و به صرفه‌تر است.

کمپرسور اسکرول

این کمپرسورها که به آنها کمپرسور مارپیچی هم گفته می‌شود، به این صورت تولید شده‌اند که دو عدد مارپیچ در جهت مخالف حرکت می‌کنند و باعث فشرده‌سازی گاز مبرد می‌شوند. یکی از مارپیچ‌ها باید کاملاً ثابت قرار بگیرد و مارپیچ دیگر باید متحرک باشد. حرکت حلزون متحرکی که داخل آنها وجود دارد، باعث می‌شود که گاز، حالت فشرده سازی پیدا کند.

با تمام توضیحاتی که در بالا برایتان ارائه دادیم، باید بگوییم که کمپرسور اسکرول بهترین کمپرسور برای کولر گازی‌ها است که عملکرد بهتری را نسبت به انواع چرخشی یا پیستونی دارد اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپرسور چرخشی هم جزو پرکاربردترین کمپرسور هایی است که برای اسپیلت استفاده می‌شود.

 مقاله: راهنمای کنترل کولر گازی کریر 

خرید کولر گازی اینورتردار یا غیر اینورتر؟

  • مرحله ۶: انتخاب کولر گازی اینورتردار یا غیر اینورتر

در راهنمای خرید کولر گازی حتماً باید توجه کنید که نوع اینورتر با غیر اینورتر چه تفاوتی دارد.

زمانی که می‌گوییم اسپیلت اینورتر است؛ منظور قابلیتی است که در این کولر گازی‌ها به کمپرسور اضافه می‌گردد و آن هم وجود برد الکترونیکی است که امکان تعبیه آن در تمامی کمپرسورها وجود دارد.

کولر غیر اینورتر بعد از اینکه دمای محیط به حد دلخواه و مورد نظر می‌رسد، کمپرسور خاموش می‌گردد.

بعد از سپری شدن یک مدت زمان مشخص، بعد از اینکه دمای محیط زیاد می‌شود، کمپرسور دوباره شروع به کار و فعالیت می‌کند. در کولرهای غیر اینورتر فقط دو حالت برای موتور و کمپرسور وجود دارد که آن هم حالت روشن و خاموش است اما اگر سیستم اینورتر در دستگاه وجود داشته باشد، زمانی که کولر به دمای مطلوب و مورد نظر می‌رسد، کمپرسور خاموش نمی‌شود و فقط دور موتور کاهش پیدا می‌کند.

vhiklhd ovdn;,gv'hcd

تفاوت‌های کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی

مواردی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم، جزو تفاوت‌های این دو مدل کولر گازی هستند.

قیمت

مهمترین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، این است که کولر گازی اینورتر به خاطر قابلیت پیچیده‌ای که دارد، گرانتر است.

انرژی مصرفی

شما در کولر گازی اینورتر نیازی ندارید که برای حفظ کردن تعادل دمای فضا بخواهید آن را خاموش و روشن کنید؛ چراکه کولر گازی روشن می‌ماند اما روی تنظیمات مخصوص و ملایم خودش قرار می‌گیرد. در نتیجه مصرف انرژی در مدل معمولی پایین‌تر است. یعنی شما در وهله اول برای خرید بیشتر هزینه می‌کنید اما در نهایت هزینه‌هایتان با مصرف پایین انرژی کاهش پیدا می‌کند.

هزینه تعمیر و سرویس

کولر گازی اینورتر به خاطر اینکه سیستم خیلی پیچیده‌ای دارد، برای تعمیر و سرویس هزینه بیشتری نیاز دارد. در صورتی که برای کولر گازی معمولی نیاز به پرداخت این هزینه بالا نیست.

 مقاله: سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم 

سرعت خنک‌سازی و سرد کردن

از دیگر تفاوت‌هایی که بین این دو کولر می‌توان به آن اشاره کرد، سرعت تولید هوای سرد می‌باشد که معمولاً در انواع اینورتر سرعت خنکسازی از انواع معمولی بیشتر است.

تولید صدای کمتر

از آنجایی که کمپرسور کولر گازی اینورتر به خاطر آپشن اضافه‌تری که دارد، مدام روشن و خاموش نمی‌شود، در نتیجه مصرف برق آن پایین‌تر است. صدایی هم که از آن می‌شنوید، به مراتب کمتر است و از این لحاظ هم می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

چه کولر گازی بخریم؟

  • مرحله ۷: توجه به میزان مصرف برق

در مورد مصرف برق هم حتماً باید زیاد تحقیق کنید. بالاتر هم اشاره کردیم که کولرهای گازی پنجره‌ای مصرف برق زیادی دارند و به خاطر همین قیمت خرید آنها پایین‌تر است اما در آینده هزینه شما را افزایش می‌دهند. همانطور که این موضوع در خودرو و ماشین هم صدق می‌کند. هر چقدر شما خودروی ارزان قیمت‌تری خریداری کنید، مصرف بنزین آن بالاتر هم می‌رود.

از طرفی باید دقت کنید که برق مورد نیاز و مورد استفاده کولر گازی شما باید از کجا تامین شود که این موضوع هم اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً کولرهایی که برای مصارف خانگی استفاده می‌کنند، با برق تک فاز می‌کنند. گاهی اوقات در بعضی از موارد هم برق سه فاز نیاز می‌شود. اگر شما کولر پنجره‌ای و یا اسپیلت خریداری کرده باشید، برق تک فاز می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد اما کولرهای ایستاده یا کولرهایی که برای فضای شلوغ استفاده می‌شوند، حتماً باید برق سه فاز داشته باشند.

 مقاله: راهنمای استفاده از کولر گازی در حالت فن و کنترل با ریموت 

 

مرحله ۸ راهنمای خرید کولر گازی: توجه به میزان سطح انرژی

سطح انرژی کولر گازی به معنای سطح بهره‌وری انرژی الکتریکی است. یعنی شما از این طریق می‌توانید به این نتیجه برسید که کولر گازی چه میزان از انرژی الکتریکی را قرار است به حالت سرما تبدیل کند. در حقیقت هر چقدر که این میزان بالاتر باشد، یعنی دستگاه شما خنک کنندگی قوی‌تری خواهد داشت که این میزان را با واحد EER نشان می‌دهند. هر چقدر که عدد این واحد زیادتر باشد، یعنی بازدهی دستگاه الکتریکی هم بالاتر است.

تصور کنید که شما قرار است از یک کولر گازی با ظرفیت ۱۸۰۰۰ استفاده کنید. در چنین حالتی این کولر گازی اگر گرید A به جای گرید G داشته باشد، یعنی به اندازه ۴۰ درصد در مصرف برق و هزینه برق صرفه‌جویی می‌شود. اما اگر کولر گازی شما به جای گرید D گرید A داشته باشد، میزان صرفه جویی انرژی در آن ۲۵ خواهد بود.

مقدار صرفه‌جویی بازدهی مصرف انرژی
۱۱ درصد B – A
  ۱۹ درصد C – A
 ۲۵ درصد D – A
۳۲ درصد E – A
۳۶ درصد F – A
بیش از ۴۰ درصد G – A
  • مرحله ۹: پرتاب باد توسط کولر گازی

نکته دیگری که شاید خیلی‌ها آن را در نظر نگیرند، پرتاب باد در کولر گازی است. پرتاب باد یعنی اینکه کولر گازی تا چه فاصله مشخصی می‌تواند باد خنک را انتقال دهد که اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً اعدادی را که برای پرتاب باد هست، بر اساس واحد متر تعیین می‌کنند. مثلاً پرتاب باد کولر گازی می‌تواند به ۱۰ متر برسد. در یک کولر گازی دیگر می‌تواند به عدد ۲۰ متر برسد. هر چقدر که پرتاب باد بیشتر و وسیع‌تر باشد، یعنی کولر گازی شما کیفیت بیشتری دارد.
کولر گازی باید حداقل پرتاب باد به اندازه ۱۰ متر داشته باشد. از طرفی یک سری از کولر گازی‌ها فناوری‌های جدیدتری دارند و فقط باد را در جهاتی پرتاب می‌کنند که افراد در آنجا نشسته‌اند و اگر سنسور کولر گازی تشخیص دهد که کسی داخل آن فضا و اتاق نیست، قدرت پرتاب را به حداقل می‌رساند و فقط یک خنکی مطلوبی در محیط ایجاد می‌کند تا مصرف برق هم کمتر شود.

]i ;,gv 'hcd fovdl?

  • مرحله ۱۰: توجه به میزان صدای دستگاه

قطعاً شما هم می‌خواهید کولر گازی داشته باشید که بیشترین میزان خنکی و کمترین میزان صدا را تولید کند. بدین منظور کافی است که حواستان به عدد دِسیبل روی کولر باشد. در واقع هر چقدر که این عدد پایین‌تر باشد، یعنی کولر گازی شما صدای کمتری تولید می‌کند. در همه کاتالوگ‌های کولر گازی‌ها، این عدد مشخص است و می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید.

  • مرحله ۱۱ راهنمای خرید کولر گازی: در نظر گرفتن گارانتی

احتمالاً شما هم به گوشتان خورده است که می‌توانید در بازار کولر گازی‌هایی را پیدا کنید که به آنها کولر گازی بانه‌ای گفته می‌شود. این کولر گازی‌ها قیمت پایین‌تری دارند که یکی از انواع معروف آنها کولر جنرال با طرح لبخند است که آن را داخل یک جعبه نارنجی قرار می‌دهند و بدون گارانتی می‌باشند.

البته انواع گارانتی‌دار آنها هم به عنوان کولر گازی بانه‌ای به فروش می‌رسد و این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام یک را بخرید. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید، این است که تفاوت فقط روی گارانتی نیست.
کولر گازی که گارانتی نداشته باشد، فاقد قطعه‌ای به نام لوله‌های مسی است که برای نصب به آن لوله‌ها نیاز دارید. در واقع در کولرهای بدون گارانتی خودتان باید به صورت جداگانه هزینه پرداخت کرده و آن لوله‌ها را تهیه کنید.

از طرفی ممکن است کولر گازی بدون گارانتی قبلا تخلیه گاز شده باشد و شما مجبور هستید دوباره هزینه مجددی را پرداخت کنید تا گاز مخزن آن هم پر شود. علاوه بر اینکه در صورت خرابی از گارانتی هم نمی‌توانید استفاده کنید.

یک سری ویژگی‌های دیگر هم هستند که باعث ایجاد تفاوت بیشتر در این کولر گازی‌ها می‌شوند. مثلاً باید ببینید که بادگردان چند جهته داخل کولر گازی هست و آیا به آن نیاز دارید یا نه. مثلاً بعضی از کولر گازی‌ها باد را فقط به جهت بالا و پایین هدایت می‌کنند اما بعضی دیگر این کار را برای چپ و راست هم انجام می‌دهند. از طرفی بعضی از آنها تایمرهای خاموش کننده دارند یا قابلیت‌هایی برای دور کردن حشرات موذی مثل پشه و مگس دارند یا بعضی از آنها مجهز به ریموت کنترل هستند و باید همه این‌ها از قبل بررسی شوند.

  • مرحله ۱۲ راهنمای خرید کولر گازی: توجه به برند

زمانی که می‌خواهید کولر گازی خریداری کنید، بهتر است که به سراغ بهترین و پرفروش‌ترین برندها باشید. معمولاً این روزها برند اجنرال، گری و ال جی جزو پرفروش‌ترین ‌ها هستند.

  • مرحله ۱۳: توجه به آب و هوای منطقه

بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم کولر گازی که می‌خرید، حتماً باید متناسب با شرایط آب و هوایی خودتان باشد. در واقع با در نظر گرفتن این موضوع، نه تنها کولر گازی شما بیشتر عمر می‌کند، بلکه مصرف برق و هزینه‌های جانبی هم کم خواهد شد.

یعنی باید تعیین کنید که آب و هوای منطقه شما در کدام یک از سه دسته معتدل، خنک و گرمسیری قرار می‌گیرد. برای هر کدام از مناطق کولر گازی‌های مختلفی طراحی شده است. کولر گازی‌های گرمسیری برای مناطقی مثل بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان مناسب هستند..

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.