تفاوت کولر گازی و اسپلیت

تفاوت کولر گازی و اسپلیت چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

همه ما بارها اسم کولر گازی و اسپلیت را شنیدیم و این سوال برای ما پیش آمده که این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا اسپلیت همان کولر گازی است؟ هر کدام از این‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ و سوالاتی شبیه این موارد که ممکن است با آن‌ها مواجه شویم. به همین خاطر و برای پاسخگویی به این سوالات تصمیم داریم در ادامه این مقاله به تفاوت کولر گازی و اسپلیت بپردازیم تا بتوانید با ویژگی‌ها و جزئیات هر کدام از آن‌ها آشنایی پیدا کنید.

کولر گازی یا اسپلیت

تفاوت کولر گازی و اسپلیت در چیست؟

کولر گازی یک نوع سیستم تهویه است که وظیفه سرد کردن و تنظیم دمای محیط را بر عهده دارد. همچنین این دستگاه با از بین بردن بوی بد هوا، کم کردن حساسیت و کاهش رطوبت، هوایی سالم و پاک را در خانه و یا محل کار ایجاد می‌کند. کولر گازی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند. در واقع می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت میان مدل‌های مختلف این دستگاه در کاربرد آن‌ها است. به این صورت که برخی از آن‌ها برای محیط‌های بزرگ و برخی دیگر برای محیط‌های کوچک مناسب هستند.

پیشنهاد خواندن مقاله: نحوه کار کولر گازی + انیمیشن

انواع مدل‌های کولر گازی

  • مدل پنجره‌ای یا مدل تک یونیت
  • کولر گازی پرتابل
  • مدل سقفی و زمینی
  • مدل ایستاده یا کولر گازی مرکزی
  • داکت اسپلیت
  • مدل اسپلیت یا دو تکه
  • مدل مولتی اسپلیت

پس اگر بخواهیم تفاوت کولر گازی و اسپلیت را مشخص کنیم، باید بگوییم که اسپلیت نوعی از کولر گازی است که در حال حاضر جدیدترین و پرفروش‌ترین نوع نیز به شمار می‌رود. Splite به خاطر اینکه از دو یونیت تشکیل شده است، با نام کولر گازی دو تکه نیز شناخته می‌شود. بنابراین استفاده از واژه اسپیلیت برای دیگر مدل‌های کولر گازی درست نبوده و یک اشتباه رایج است.

مزایای کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت چه مزایایی دارد؟

حال که با تفاوت کولر گازی و اسپلیت آشنا شدید، بهتر است بیشتر به مزایای آن بپردازیم.

۱- طراحی مناسب و داشتن ظاهری زیبا

به خاطر اینکه این دستگاه از دو یونیت مجزا تشکیل شده و یونیت خارجی در بیرون از ساختمان قرار دارد، باعث می‌شود انعطاف‌پذیری در طراحی یونیت داخلی بیشتر باشد. به همین خاطر طراحان یونیت داخلی سعی می‌کنند آن را در مدل‌های مختلفی طراحی کنند.

فرق کولرگازی و اسپلیت

۲- بالا بودن بازدهی انرژی

سیستم‌هایی که عملیات سرمایش و یا گرمایش را از طریق کانال انجام می‌دهند، معمولا ۳۰ درصد از انرژی در کانال‌ها از بین می‌رود. به خصوص زمانی که این کانال‌ها عایق‌بندی مناسبی نداشته باشند. اما از آنجایی که اسپلیت‌ها از هیچ کانالی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

۳- داشتن سروصدای کم

به خاطر اینکه یونیت خارجی اسپلیت در بیرون ساختمان نصب می‌شود، صدای موتور و دیگر اجزا به داخل خانه منتقل نمی‌شود. از طرفی اسپیلیت نسبت به کولر گازی پنجره‌ای، ۱۹ دسی بل کمتر صدا تولید می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت صدای کولر گازی اسپلیت بسیار کم بوده و به هیچ عنوان آزاردهنده نیست.

مقایسه کولر گازی و اسپلیت

۴- قابلیت پخش هوا و تهویه مناسب

از آنجایی که اسپلیت‌ها بر روی دیوار و به خصوص قسمت بالای آن نصب می‌شوند، تقریبا هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن‌ها شود و در نتیجه هوا را به صورت یکنواخت پخش می‌کنند. اما کولر گازی‌های پرتابل اگر در جلویشان مانعی وجود داشته باشد، نمی‌توانند هوا را به صورت یکنواخت پخش کنند. در نتیجه هوای یک بخش سرد و بخش دیگر گرم خواهد بود.

پیشنهاد خواندن مقاله: تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی در زمستان و تابستان

۵- وجود قابلیت گرمایشی

برخی از مدل‌های کولر گازی اسپلیت، علاوه بر داشتن قابلیت خنک کنندگی، دارای قابلیت گرمایشی نیز هستند و می‌توانید به جای بخاری و یا شوفاژ از آن استفاده کنید.

پیشنهاد خواندن مقاله: گرمایش کولر گازی

تفاوت کولرگازی و اسپلیت

۶- امکان تعمیر و نگهداری آسان

در ادامه بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت باید بدانید که نگهداری از اسپلیت بسیار راحت‌تر از دیگر مدل‌های کولر گازی است. چرا که فیلترهای این مدل امکان شستشو را داشته و می‌توانید خودتان در خانه آن را خارج کرده و تمیز نمایید. همچنین از آنجایی که یونیت خارجی در بیرون ساختمان نصب می‌شود، هنگام بروز مشکل خیلی راحت می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

پیشنهاد خواندن مقاله: تعمیر کولر گازی در محل (مناسبترین قیمت)

۷- وجود قابلیت تصفیه هوا، یک تفاوت کولر گازی و اسپلیت

معمولا در اکثر کولر گازی‌ها، قابلیت تصفیه هوا نیز وجود دارد و با فعال کردن آن می‌توانید گرد و غبار و یا باکتری‌های موجود در هوا را از بین ببرید.

پیشنهاد خواندن مقاله: چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم و یا در صورت نیاز فیلترها را تعویض کنیم؟

۸- داشتن اندازه مناسب

بیرون بودن یونیت خارجی اسپلیت باعث می‌شود تا این دستگاه نسبت به دیگر مدل‌ها مانند مدل پرتابل و یا پنجره‌ای، فضای کمتری از داخل خانه را اشغال کند. همچنین از آنجایی که پنل داخلی نیز در بالای دیوار نصب می‌شود، تقریبا می‌توان گفت اسپلیت فضای خاصی از داخل منزل را اشغال نمی‌کند.

پیشنهاد خواندن مقاله: تعمیر کولر گازی اسپلیت

jth,j ;,gv 'hcd , hs\gdj

اسپلیت‌ها چه معایبی دارند؟

حال که با تفاوت کولر گازی و اسپلیت و ویژگی‌های مثبت آن آشنا شدید، در ادامه قصد داریم معایب اسپلیت‌ها را نیز ذکر کنیم. از آنجایی که اسپلیت‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند، شاید تنها ایرادی که بتوان برای آن‌ها گرفت، هزینه خرید و نصب اولیه است.

اما اگر آن را در طولانی مدت با دیگر مدل‌ها بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کولر گازی اسپلیت از همه نظر به صرفه و اقتصادی است. همچنین نصب اسپلیت نیز کار حساسی است و به همین خاطر باید توسط تکنسین حرفه‌ای و متخصص انجام شود. چرا که در غیر اینصورت نه تنها کولر گازی به خوبی کار نخواهد کرد، بلکه امکان دارد خیلی زود دچار مشکل شود.

پیشنهاد خواندن مقاله: سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم

آشنایی با کولر گازی داکت اسپلیت

در ادامه بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت شاید این سوال برای شما پیش بیاید که داکت اسپلیت چیست؟

در جواب باید بگوییم درست مانند اینکه اسپیلیت خودش یک نوع از کولر گازی است، داکت Splite نیز یک نوع از این دستگاه به شمار می‌رود. در واقع این مدل جدیدترین نوع اسپلیت بوده که نسبت به مدل‌های گذشته قدرتشان بیشتر و مصرف برقشان بسیار کمتر شده است. همچنین صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

از آنجایی که داکت اسپلیت‌ها از قدرت خنک کنندگی بسیار بالایی برخوردار هستند، می‌توانند متراژهای بالاتر را نیز خنک کنند. در این مدل فقط یک یونیت خارجی نصب شده و با کانال کشی می‌توان به تمام مکان‌های خانه هوای مطبوع رساند.

کولر گازی داکت اسپلیت در دو مدل اینورتر و بدون اینورتر موجود بوده و مدل‌های اینورتر مصرف برق کمتری دارند. همچنین اینورتر عملکرد بهینه‌تری نیز دارد.

پیشنهاد خواندن مقاله: ۹ اشتباه رایج در استفاده از کولرگازی که برای تان گران تمام خواهد شد!

کولر گازی معمولی و یا اسپلیت

کدام مدل را خریداری کنیم؛ کولر گازی معمولی و یا اسپلیت؟

اینکه کدام یک از مدل‌های کولر گازی را انتخاب کنید بستگی به محیط و بودجه‌ای که برای آن تعیین کردید دارد. هر کدام از مدل‌های این دستگاه کاربرد ویژه‌ای دارند و مطمئنا نمی‌توان یکی را بر دیگری برتری داد. به همین خاطر ابتدا مساحت، محیط و مکان مورد نظر را مشخص کرده و بعدا تصمیم بگیرید. به عنوان مثال در مکان‌هایی مانند فروشگاه‌های بدون تهویه، معمولا امکان نصب اسپلیت وجود ندارد و به همین خاطر مجبوریم از مدل پرتابل کولر گازی استفاده کنیم.

پیشنهاد خواندن مقاله: راهنمای کنترل کولر گازی کریر

جمع‌بندی تفاوت کولر گازی و اسپلیت

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به تفاوت کولر گازی و اسپلیت را بیاوریم. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که در این رابطه نیاز به کمک داشتید، می‌توانید با کارشناسان هوم کارا در تماس باشید. متخصصان این شرکت علاوه بر راهنمایی شما، می‌توانند نسبت نصب و تعمیر کولر گازی نیز اقدام نمایند.

پیشنهاد خواندن مقاله: نحوه شارژ گاز کولر گازی با ترازو

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.