تکنولوژی تلویزیون پلاسما

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

شباهت و تفاوت تلویزیون‌ها

به لطف پیشرفت تکنولوژی سال‌هاست که تلویزیونهای سیاه و سفید جای خود را به تلویزیون‌های هوشمند و رنگی داده‌اند. بسیار از تلویزیون‌ها در ظاهر شبیه به هم هستند. اما تفاوت اصلی‌ آنها در کیفیت و تعداد قابلیت‌های کاربردی می‌باشد. تلویزیون‌های پلاسما بر خلاف صفحه نمایش‌های LCD و LED، تصاویر را از طریق پیکسل‌هایی که حاوی گازهای یونیزه یا همان پلاسما است.

مزیت تلویزیون‎های پلاسما

تلویزیون‌های پلاسما مزایای زیادی دارند که این این مزیت‌ها در تلویزیون‌های LCD و LED نیست. از جمله این مزیت‌ها روشنایی بسیار بالا می‌باشد، البته در تلویزیون‌های OLED  که دارای قابلیت کنتراست هستند نیز این روشنایی دیده میشود. کیفیت بسیار بالای تلویزیون‎های پلاسما باعث شده که تولید این تلویزیون‌ها در ابعاد بزرگ بسیار راحت باشد بدون آنکه از کیفیت تصویر کاسته شود. مزایای تلویزیون پلاسا به همین چند مورد ختم نمی‌شود، در ادامه این ویژگی‌ها بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کیفیت تصویر تلویزیون‌ها پلاسما

تلویزیون‌های پلاسما نسبت به سایر تلویزیون‌ها کیفیت تصویر بسیار بالاتری دارند. راز این کیفیت تصویر بالا در نرخ بروز رسانی تصویر یا همان ریفرش ریت بسیار عالی این صفحه نمایش‌ها می‌باشد. نرخ بروزرسانی تصویر که با واحد هرتز بیان می‌شود نشان دهنده آن است که یک تصویر چند بار در ثانیه نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال ۶۰ هرتز بر ثانیه به معنای آن است که یک تصویر ۶۰ بار در یک ثانیه به نمایش در می‌آید.

بیشتر بخوانید:فناوری نمایشگر رول شونده در تلویزیون

تصاویر صاف و بدون تاری در تلویزیون پلاسما

هر چه نرخ بروزرسانی یک تصویر بیشتر باشد، تصویر با کیفیت بیشتر و بدون تاری نمایش داده می‌شود. زمانی که شما در حال تماشای مسابقات ورزشی و فیلم‌هایی که حرکت در آنها سریع است، بالا و یا پایین بودن نرخ بروزرسانی تصوییر بیشتر احساس می‌شود. تلویزیون‌های پلاسما نرخ بروز رسانی حدود ۶۰۰ هرتز دارند. این درحالی است تلویزیون‌های دیگر نرخ بروزرسانی‌ آنها حدود ۲۴۰هرتز(در بعضی مدل‌ها کمتر و در برخی دیگر کمی بیشتر) می‌باشد. با توجه به آنکه تلویزیون‌های پلاسما تقریبا قدیمی محسوب می‌شوند اکما به دلیل ریفرش ریت  بالا در این صفحه نمای‌ها باعث شده که همچنان طرفدارن زیادی داشته باشند. به گونه‎ای که برخی افراد  تلویزیون‌های پلاسما را به تلویزیون‎های LCD و LED ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید:بهترین کولر گازی‌ های ۲۰۲۱

معایب تلویزیون‌های پلاسما

تکنولوژی تلویزیون پلاسما همانگونه که مزایای زیادی دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد.  بعضی از این معایب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثر سوختگی.
  • ضخامت و حجم زیاد.
  • مصرف انرژی بالا.
  • وزن زیاد.
  • عدم پشتیبانی از تصویر‌هایی با کیفیت بیشتر از ۱۰۸۰.
  • همچنین ایراد و مشکل برد در این تلویزیون‌ها نیز بیشتر دیده می‌شود.

طول عمر تلویزیون‎های پلاسما

جالب است بدانید طبق آمار به دست آمده عمر تلویزیون‌های پلاسما نسبت به تلویزیون‌ها دیگر نسبتا بیشتر است. البته در نظر داشته باشید که میزان طول عمر تلویزیون‌ها با استفاده درست ما رابطه مستقیم دارد. همچنین اگر ما از تلویزیون با روش‌هایی اشتباه استفاده کنیم قطعا دستگاه از حد معمول کمتر کار خواهد کرد.

مصرف برق و انرژی تلویزیون‌های پلاسما

یکی از معایبی که در تکنولوژی تلویزیون پلاسما به چشم می‌آید میزان مصرف زیاد انرژی در آنها است. این مصرف بیشتر به دلیل روشنایی و نرخ بروزرسانی بیشتر در این صفحه نمایش ها می‌باشد. البته با راهکارهایی مانند کاهش میزان نور و کنتراست تلویزیون می‌توان تا حد زیادی از میزان مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.