تعمیر دمپر کولر گازی

تعمیر دمپر کولر گازی چگونه است؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

دمپر یا همان دریچه، یکی از قسمت‌های مهم کولر گازی است که با باز و بسته شدن، دمای محیط را تنظیم می‌کند. دمپر با اینکه طراحی ساده‌ای دارد ولی می‌توان با تنظیم زاویه آن، میزان پخش شدن هوای گرم یا سرد را در محیط کنترل کرد. کولر گازی‌های امروزی معمولا دارای یک یا دو دمپر هستند که برخی از آن‌ها با دست و بعضی دیگر با ریموت کنترل تغییر زاویه می‌دهند. در حالت عادی موقع روشن شدن کولر، دریچه باز شده و هنگام خاموش کردن، دریچه بسته می‌شود. اما در صورتی که این اتفاق نیفتاد، باید نسبت به تعمیر دمپر کولر گازی اقدام نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با مشکلات رایج دمپر و نحوه تعمیر آن آشنا شویم.

 بخوانیم: تعمیر کولر گازی 

تعمیر باز نشدن دمپر (دریچه) کولر گازی

اولین مساله‌ای که در تعمیر دمپر کولر گازی به آن خواهیم پرداخت، بررسی علت‌های باز نشدن دمپر است. از جمله علت‌های بروز این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. وجود ایراد در عملکرد کولر گازی

ممکن است کولر گازی با مشکلات فنی مواجه و به طور کامل متوقف شده باشد. در این شرایط باید از یک تعمیرکار بخواهید کولر را بررسی کرده و آن را تعمیر کند. وجود ایرادات برقی، خراب شدن کمپرسور، پریدن فیوز و خراب شدن برد اصلی برخی از علت‌های روشن نشدن کولر گازی به شمار می‌روند.

 بخوانیم: آموزش تعمیر کولر گازی 

۲. فعال بودن حالت گرمایش

هنگامی که حالت گرمایش کولر گازی را انتخاب می‌کنیم، به دلیل مرحله پیش گرمایش، دمپر به طور کامل باز نمی‌شود. زیرا اگر دمپر در ابتدا باز شود، کولر گرمای کافی را تولید نخواهد کرد. بنابراین باز نشدن دریچه در این حالت کاملا عادی است.

 بخوانیم: گرمایش کولر گازی | ۰ تا ۱۰۰ راه اندازی +تنظیمات 

۳. ایراد فیزیکی در دمپر کولر گازی

علت بعدی باز نشدن دمپر می‌تواند به خاطر بروز ایرادات فیزیکی مثل شکسته شدن پایه‌های دریچه باشد. در این حالت برای تعمیر دمپر کولر گازی باید از یک متخصص کمک بگیرید.

۴. تعمیر باز نشدن دمپر کولر گازی با استفاده از دکمه Swing

در صورتی که دمپر بعد از روشن شدن باز نمی‌شود، با استفاده از دکمه Swing بر روی ریموت کنترل، زاویه آن را تغییر دهید. همچنین امکان تغییر وضعیت آن به حالت‌های ثابت یا متحرک نیز وجود دارد. اگر دکمه Swing را فشار دهید، دمپر شروع به حرکت خواهد کرد و با فشردن دوباره آن، متوقف می‌شود. البته در برخی از مدل‌های کولر گازی دکمه‌ای به نام Fix وجود دارد که با زدن آن، دمپر مقداری حرکت کرده و در موقعیت جدید ثابت می‌ماند.

دمپر کولر گازی

۵. فعال بودن حالت دیفراست

برای معتدل کردن دمای محدوده کندانسور و از بین بردن یخ‌ها، کولر گازی از سیستم دیفراست استفاده می‌کند. بنابراین اگر کولر گازی را در حالت گرمایش متوقف کردید و دمپر در حالت نیمه باز باقی ماند، یعنی عملیات یخ‌زدایی اجرا می‌شود. در این شرایط باز ماندن دمپر کاملا عادی است.

۶. انجام عملیات تمیزکنندگی

اگر بعد از خاموش شدن دستگاه، دمپر حالت نیمه باز داشت و فن نیز فعال بود، این مساله به خاطر اجرای عملیات تمیزکنندگی است. این مساله کاملا عادی بوده و نیاز به تعمیر دمپر کولر گازی نخواهید داشت. بعد از اتمام عملیات نیز دریچه به طور خودکار بسته خواهد شد.

 بخوانیم: تعمیر کندانسور کولر گازی 

تعمیر علت بسته نشدن دمپر کولر گازی

مشکل رایج بعدی که برای دمپر به وجود می‌آید، بسته نشدن آن است. بروز این مشکل علت‌های مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱. خراب شدن ریموت کنترل

اگر ریموت کنترل ایراد داشته باشد، نمی‌تواند فرمان را به درستی ارسال کند. در این حالت باید ریموت کنترل و کولر گازی را یکبار ریست کنید. اما در صورتی که بازهم مشکل حل نشد، باید از یک تکنسین کمک بگیرید.

 بخوانیم: راهنمای کنترل کولر گازی کریر 

۲. گیر کردن جسم خارجی در دمپر کولر گازی

مساله بعدی که در تعمیر دمپر کولر گازی باید بررسی کنید، وجود جسم خارجی در آن است. گیر کردن جسم خارجی هر چند کوچک، باعث بسته نشدن کامل دریچه خواهد شد. بنابراین لازم است دمپر را به طور کامل بررسی کرده و از گیر نکردن چیزی در آن مطمئن شوید.

۳. خراب شدن موتور دمپر یا جدا شدن سیم‌های آن

موتور دمپر وظیفه باز و بسته کردن و حرکت آن به سمت راست یا چپ را بر عهده دارد. اگر به هر دلیلی این موتور آسیب دیده یا دچار سوختگی شود، دمپر باز و بسته نخواهد شد. همچنین قطع شدن هر یک از سیم‌های موتور دمپر نیز باعث بروز اختلال در عملکرد آن می‌شود. برای تعمیر موتور دمپر کولر گازی توصیه می‌کنیم از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

۴. خراب شدن برد الکترونیکی

علت بعدی که می‌تواند باعث بسته نشدن دمپر کولر گازی شود، خراب شدن برد الکترونیکی است. از آنجایی که تعمیر برد الکترونیکی نیاز به تجهیزات و دانش تخصصی دارد، حتما باید از یک فرد باتجربه بخواهید آن را تعمیر یا تعویض کند.

 بخوانیم: تعمیر بلوور کولر گازی | از ۰ تا ۱۰۰ 

۵. شکستن پایه دمپر

در برخی موارد ممکن است پایه‌های دریچه دمپر دچار شکستگی شده باشند. در این حالت نه تنها دمپر حرکت نمی‌کند بلکه احتمال سوختن موتور آن نیز وجود دارد. برای تست پایه‌های دمپر باید آن را به صورت فیزیکی و با دست حرکت دهید. در صورتی که پایه شکسته یا گیر کرده باشد، به سختی تکان می‌خورد.

برای تعمیر دمپر کولر گازی چه کاری انجام دهیم؟

در این نوشته سعی کردیم علت باز و بسته نشدن دمپر را به طور کامل توضیح دهیم. اما از آنجایی که دلایل بروز این مشکل زیاد است، پیدا کردن علت خرابی کار بسیار سختی خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تعمیر دمپر کولر گازی حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید. تکنسین‌های هوم کارا با داشتن تجربه‌ای چندین ساله در زمینه تعمیر کولر گازی، می‌توانند مشکلات به وجود آمده برای این دستگاه را در سریع‌ترین زمان برطرف ‌کنند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.