برچسب انرژی چیست؟

برچسب انرژی چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

معمولا بر روی تمام دستگاه‌های الکتریکی یک نوار سبز تا قرمز رنگ وجود دارد که میزان مصرف و کارایی دستگاه را نشان می‌دهد. به این نوار رنگی، برچسب انرژی به انگلیسی Energy label می‌گویند. به طور کلی می‌توان گفت هر چقدر مصرف انرژی یک دستگاه به رنگ سبز نزدیک باشد، یعنی سازگاری آن با محیط زیست بالاتر بوده و مصرف انرژی آن کم‌تر است. اینکه لیبل انرژی دقیقا نشانگر چیست و چه فایده‌ای دارد، سوالی است که اکثر افراد با آن مواجه هستند. به همین خاطر تصمیم داریم در این نوشته از هوم کارا شما را به طور کامل با آن آشنا کنیم.

اشنایی با رتبه بندی انرژی

هر آن چیزی که لازم است درباره برچسب انرژی و رده انرژی بدانید!

برای نشان دادن میزان مصرف هر دستگاه بر روی برچسب انرژی، رده‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند که تعداد آن‌ها ۷ عدد است. این رده‌های انرژی عبارتند از: A, B, C, D, E, F, G که هر چقدر از A به سمت G می‌رویم، مصرف انرژی دستگاه بالا رفته و راندمان آن پایین می‌آید.

در واقع رتبه ‌بندی انرژی با توجه به معیارهای مختلفی انجام می‌شود. این رتبه‌بندی به ما کمک می‌کند تا براساس آن میزان مصرف دستگاه و انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوجه شویم. لیبل انرژی در حال حاضر دارای یک مقیاس مشخص است که از کمترین مقدار یعنی G شروع شده و تا بیشترین مقدار یعنی A+++ می‌رسد. اگر بر روی محصولات جدید نگاه کنید متوجه می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها دارای برچسب A+++ هستند. این یعنی دستگاه‌های امروزی مصرف بهینه‌تری دارند.

جالب است بدانید که بر چسب انرژی فقط محدود به لوازم خانگی نمی‌شود و در بسیاری از دستگاه‌های دیگر مانند خودروها نیز شاهد آن هستیم.

رنگ های رده انرژی

برچسب انرژی چند رنگ دارد؟

از ۷ رنگ تشکیل شده که طیف رنگی آن از سبز شروع شده و در قرمز تمام می‌شود. رنگ سبز نشانگر بهترین بازدهی و کمترین مصرف و رنگ قرمز کمترین بازدهی و بیشترین مصرف است.

اجباری بودن نصب برچسب انرژی بر روی تمام وسایل برقی

امروزه نصب این برچسب بر روی تمام وسایل برقی اجباری است. زیرا با آن می‌توانیم میزان مصرف energy یک وسیله را مشاهده و بر طبق آن تصمیم به خرید بگیریم. زیرا هر چقدر مصرف یک وسیله برقی کمتر باشد، در مصرف برق  بیشتر صرفه‌جویی می‌شود.

برچسب انرژی وسایل برقی

برچسب انرژی چه اطلاعاتی در اختیار مصرف کنندگان می‌گذارد؟

اطلاعاتی که بر روی برچسب انرژی ثبت می‌شود فقط شامل رده‌بندی مصرف انرژی نیست، بلکه غیر از آن اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

  • نام یا علامت شرکت سازنده دستگاه (مثل ال جی، بوش، پاکشوما و…)
  • علامت استاندارد انرژی
  • شناسه مدل دستگاه
  • نوع وسیله (مثل یخچال، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و…)
  • مصرف انرژی دستگاه بر حسب کیلووات ساعت در سال
  • شماره استاندارد برچسب

البته غیر از این موارد، اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که با توجه به نوع دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. مثلا در یخچال میزان حجم مفید محفظه‌ها و میزان صدای محصول در حین کار نیز در این بر چسب نوشته می‌شود. همچنین در ماشین لباسشویی نیز اطلاعاتی همچون میزان تقریبی مصرف آب بر حسب لیتر در سال و حداکثر حجم شستشو نیز آورده می‌شود.

بر چسب انرژی که بر روی وسایل برقی چسبانده می‌شود به چه معناست؟

این برچسب نشان‌دهنده میزان مصرف برق و میزان بازدهی دستگاه است. هر یک از حروفی که بر روی این لیبل وجود دارند رتبه‌بندی دستگاه را نشان می‌دهند. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در حالت کلی می‌توان گفت حرف A به معنای بهترین بازدهی و مصرف برق پایین و حرف G به معنای مصرف برق بالا و بازدهی کمتر است.

البته در دستگاه‌های امروزی این رده بندی بالاتر از A نیز رفته و شاهد رتبه‌های A+, A++ و A+++ هستیم.

برچسب انرژی A+++

برچسب انرژی a+++

در میان رتبه‌بندی‌های مختلفی که برای مصرف انرژی وجود دارد، a+++ بهترین رتبه شناخته می‌شود. محصولاتی که این برچسب بر روی آن‌ها نصب شده یعنی کمترین میزان مصرف انرژی را دارند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

برچسب انرژی c

همانطور که گفتیم هر یک از این حروف کلاس‌بندی خاصی را نمایش می‌دهند. برچسب انرژی و یا همان گرید c به این معناست که ضریب دستگاه مساوی با ۲.۶ تا ۲.۸ است.

تفاوت مصرف انرژی a و a+ چیست؟

استانداردهایی که برای برچسب انرژی وجود دارد ممکن است در هر کشور متفاوت از یکدیگر باشد. به طور مثال امکان دارد یک دستگاه بر طبق استاندارد اروپا رده مصرف انرژی A+ داشته باشد اما طبق استاندارد ایران رتبه A بگیرد. این موضوع در برخی لباسشویی‌ها صدق می‌کند. یعنی در اروپا برای آن مصرف انرژی A+ در نظر گرفته شده ولی چون در ایران بالاترین رتبه انرژی در لباسشویی A است، بر روی آن رتبه A نوشته شده است.

در حالت کلی می‌توان گفت هر چقدر رده ‌های انرژی از A بیشتر باشد یعنی مصرف انرژی آن‌ها کمتر شده و بازدهی بالاتر می‌رود.

برچسب انرژی در لوازم خانگی

برچسب کالاها با توجه به قوانین هر کشور و متناسب با استانداردهای آن‌ها محاسبه می‌شود. شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی محصولات خود را با توجه به معیارهای مختلف آزمایش کرده و سپس مصرف انرژی و سایر موارد را به دست می‌آورند. در حقیقت هیچ یک از شرکت‌ها حق فروش محصولات بدون برچسب انرژی را ندارند. برای هر یک از لوازم خانگی‌ها معیارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

مطالعه بیشتر: میزان مصرف برق لوازم خانگی | بررسی ۰ تا ۱۰۰ انواع لوازم

 برچسب انرژی یخچال فریزر

در یخچال فریزر مصرف انرژی سالانه را بر حسب کیلووات ساعت بر روی برچسب انرژی درج می‌کنند. علاوه بر آن میزان حجم نگهداری مواد غذایی نیز با واحد لیتر محاسبه شده و در برچسب ذکر می‌شود. همچنین صدای تولید شده توسط دستگاه در واحد دسی‌بل نیز از جمله معیارهای بررسی یخچال فریزر است.

برچسب انرژی لامپ ‌ها و وسایل روشنایی

یکی دیگر از وسایلی که برچسب انرژی بر روی آن‌ها نصب می‌شود، انواع لامپ LED، هالوژن، فلورسنت، لامپ رشته‌ای و… است. از جمله مواردی که در برچسب انرژی لامپ و وسایل روشنایی ذکر می شود، میزان مصرف برق برحسب وات، مصرف برق بر حسب کیلووات ساعت در ۱۰۰۰ ساعت، طول عمر لامپ و همچنین مصرف برق با توجه به استانداردهای موجود است.

برچسب انرژی در اجاق گاز

در اجاق گاز یا همان اجاق پخت و پز مواردی همچون نوع اجاق، میزان کارایی و عملکرد، مصرف انرژی بر حسب کیلووات ساعت و حجم داخلی دستگاه در برچسب انرژی ذکر می‌شود.

برچسب انرژی در ماشین لباسشویی

سرعت چرخش، میزان مصرف برق سالانه، صدای لباسشویی بر حسب دسی‌بل، میزان مصرف انرژی در هنگام خشک کردن لباس و میزان مصرف آب در هنگام شستشو و خشک کردن، برخی از مواردی است که بر روی برچسب انرژی ماشین لباسشویی وجود دارد.

لیبل انرژی

محاسبه برچسب انرژی به چه صورت است؟

تمامی تولید‌کنندگان و وارد کنندگان لوازم مختلف از طرف دولت ملزم هستند که بر روی محصولات برچسب انرژی قرار دهند. در صورتی که شرکتی یک وسیله را بدون برچسب انرژی روانه بازار کند از طرف دولت جریمه خواهد شد. در حالت کلی می‌توان گفت وظیفه محاسبه میزان مصرف انرژی و سایر موارد بر عهده تولید کننده و یا وارد کننده است و دولت نقشی در این زمینه ندارد.

محاسبه میزان بازدهی در هر یک از دستگاه‌ها متفاوت از یکدیگر است. مثلا روش محاسبه بازدهی کولر گازی کاملا متفاوت از ماشین لباسشویی است. در ادامه با روش محاسبه برخی از دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

دستگاه‌های برودتی

 برای محاسبه برچسب انرژی دستگاه‌های سرمایشی از ضریب ERR یعنی Energy Efficiency Ratio استفاده می‌کنند. در این روش نسبت میزان سرمادهی بر نسبت میزان مصرف در ۱ ساعت محاسبه شده و نتیجه آن بر عدد ۳.۴۱۲ تقسیم می‌شود. به عنوان مثال اگر ظرفیت یک کولر گازی ۱۲۰۰۰ But/h و میزان مصرف آن ۱۱۰۰ وات بر ساعت باشد، روش محاسبه به شکل زیر خواهد بود.

۱۲۰۰۰/۱۱۰۰ = ۱۰.۹

۱۰.۹/۳.۴۱۲ = ۳.۱۹

این عدد را با توجه به سطوحی که در ادامه می‌آید، رتبه‌بندی می‌کنند.

  • لیبل انرژی A: ERR بزرگ‌تر از ۳.۲۰
  • برچسب انرژی B: ERR مابین ۳.۲۰ و ۳
  • بر چسب انرژی C: ERR مابین ۳ و ۲.۸۰
  • برچسب انرژی D: ERR مابین ۲.۸۰ و ۲.۶۰
  • بر چسب انرژی E: ERR مابین ۲.۶۰ و ۲.۴۰
  • برچسب انرژی F: ERR مابین ۲.۴۰ و ۲.۲۰
  • لیبل انرژی G: ERR کمتر از ۲.۲۰

ماشین لباسشویی و ظرفشویی

در این دستگاه‌ها برای محاسبه ضریب انرژی از EEI استفاده می‌کنند. در این روش مصرف انرژی سالیانه دستگاه محاسبه شده و عدد به دست آمده تقسیم بر میزان مصرف سالیانه استاندارد می‌شود. سپس نتیجه را در عدد ۱۰۰ ضرب می‌کنند. در نهایت عدد به دست آمده با توجه به رده‌بندی انرژی EEI سطح انرژی دستگاه را مشخص می‌کند.

یخچال فریزر

در یخچال میزان مصرف برق دستگاه را برحسب کیلووات ساعت در بازه ۲۴ ساعته محاسبه می‌کنند و سپس عدد به دست آمده را به کل سال تعمیم می‌دهند. در نهایت بر طبق مصرف سالانه و جدول استاندارد، میزان مصرف انرژی یخچال فریزر محاسبه می‌شود.

آشنایی با رایج‌ترین برچسب های انرژی در جهان

رایج‌ترین نوع برچسب انرژی همان لیست رنگی طبقه‌بندی شده از A تا G است که در سال ۱۹۹۲ در اتحادیه اروپا رواج پیدا کرده است. محاسبه بر طبق این رده‌بندی معادلات خاص خود را دارد و هر شرکت باید روش محاسبه را از منبع اصلی دریافت کند.

جالب است بدانید تا قبل از سال ۲۰۱۰ بالاترین درجه‎ی رده انرژی A بود اما در حال حاضرین بالاترین رتبه در این درجه‌بندی، A+++ است.

برچسب ستاره انرژی

این نوع درجه‌بندی برای کشور آمریکا است که آن را بر روی لوازم و قطعات کامپیوتر می‌توانید مشاهده کنید. در این لیبل، میزان مصرف انرژی محصول خریداری شده وجود دارد. نکته جالبی که وجود دارد این است که این دستگاه‌ها را حتی در شرایط آماده به کار نیز بررسی می‌کنند. این نوع لیبل را می‌توانید بر روی دستگاه‌های کپی مشاهده کنید.

برچسب انرژی سوئیس

از آنجایی که کشور سوئیس خارج از اتحادیه اروپا است، برای تایید یک محصول و میزان تولید گاز گلخانه‌ای آن، قوانین مخصوص به خود را دارد. اگر چه این قوانین شباهت زیادی به قانون اتحادیه اروپا دارند ولی با این حال می‌توان گفت ماهیت آن‌ها جدا از یکدیگر است. معمولا بر روی برچسب‌های انرژی سوئیس پرچم این کشور وجود دارد.

برچسب انرژی TCO و Ecolabel

این برچسب مخصوص محصولات کشور ایران است و می‌توانید آن را بر روی ماشین های ظرفشویی و یا ماشین های لباسشویی مشاهده کنید.

اهمیت مصرف انرژی در زندگی

یکی از گزینه‌های مهمی که در حین خرید وسایل بررسی می‌کنیم، برچسب انرژی دستگاه است. چرا که هر چقدر کارایی دستگاه بالا و مصرف آن پایین باشد، می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. مثلا اگر یخچال شما علاوه بر کم مصرف بودن فضای زیادی نیز داشته باشد، می‌توانید وسایل بیشتری در آن قرار دهید بدون اینکه پول برق اضافی‌ای را پرداخت کنید.

برچسب انرژی در ماشین به چه صورت است؟

جالب است بدانید امروزه بر روی ماشین‌ها نیز برچسب مصرف انرژی نصب می‌شود که در آن مواردی همچون برند و نوع ماشین، میزان سوخت، درون شهری و یا برون شهری بودن و میزان تولید گاز دی اکسید کربن ذکر می‌شود.

استفاده از بازدهی انرژی چه فوایدی دارد؟

هنگامی که در خرید لوازم خانگی و هر وسیله دیگری به برچسب انرژی توجه می‌کنیم، فواید زیادی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. میزان مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند.
  2. کمک به انتخاب درست و آگاهانه.
  3. با مصرف کم انرژی کمک زیادی به حفظ انرژی در کشور خواهید کرد.
  4. کاهش آلودگی‌های محیط زیست.
  5. ارائه اطلاعات درست متناسب با هر وسیله.

نسل‌های بعد و برچسب انرژی!

اکنون که با مفهوم برچسب انرژی چیست آشنا شدید، انتظار می رود در هنگام خرید علاوه بر شکل ظاهری، تکنولوژی استفاده شده و شرکت سازنده، به رده انرژی دستگاه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که آیندگان نیز سهمی دارند و با مصرف انرژی کمتر می‌توانیم زندگی بهتری برای آن‌ها رقم بزنیم.

مطالعه بیشتر: علت خراب شدن لوازم خانگی | بررسی ۰ تا ۱۰۰

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.