شارژ گاز کولر گازی

یکبار برای همیشه شارژ گاز کولر گازی را یاد بگیریم!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کولرهای گازی یکی از پرکاربردترین وسایل خانه در دنیای امروز به شمار می‌روند. این ابزار مفید به‌ویژه در شهرهای مرطوب و گرم بسیار یکار گرفته می‌شود. متخصصان و افراد ماهر معتقدند که با گذشت مدتی از استفاده از این وسیله، باید بررسی‌های خاصی بر روی آن صورت گیرد تا به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات و آسیب ‌های بیشتری به دستگاه نشود. از این رو در این مقاله درباره شارژ گاز کولر گازی صحبت می‌کنیم.

روش شارژ کردن گاز کولر گازی

شارژ کردن گاز کولر گازی اقدام مهمی است که باید برای این وسیله پرکاربرد به دقت انجام شود. در اصل شارژ گاز کولر به معنی تزریق گازهای مخصوص کولر به این سیستم است و در طی این فرآیند گازهای مخصوص به کولر اضافه می‌شوند. گازهای کولر شامل گاز R22  و R410 است که در بازار یافت می‌شوند.

بدلیل ساختار خاص گاز R410 این گاز باید تنها بصورت مایع وارد سیستم کولر گازی شود و تزریق آن فقط به این شکل امکان پذیر است. اما برای گاز R22 امکان اضافه شدن به صورت گازی وجود دارد.

روش اضافه کردن گازهای مخصوص به کولر گازی

شارژ کولرهای گازی برای اولین بار در زمان نصب این دستگاه انجام می‌شود. در زمان نصب ابتدا باید از وزن نهایی کپسول به همراه گاز داخل آن اطلاع پیدا کنید. برای انجام این کار، وزن کپسول اصلی را اندازه‌گیری کنید و پس از محاسبه مقدار گازی که در کاتالوگ اصلی وجود دارد، وزن نهایی کپسول را بدست آورید. یک نکته مهم در شارژ کردن گازهای کولر گازی، توجه به طول لوله‌کشی انجام شده است. اگر در لوله‌کشی نصب کولر بیشتر از ۵ متر لوله استفاده شده باشد، باید به ازای هر متر لوله اضافی، حدود ۲۱ گرم گاز بیشتر از مقدار تعیین شده به دستگاه تزریق کنید. اضافه کردن گاز به سیستم در دو حالت اتفاق می‌افتد که درباره آن توضیح خواهیم داد.

  • ۱- اضافه کردن گاز در مرحله نصب اولیه

در اولین قدم از این فرآیند، شیرهای اندازه‌گیری که به شیرهای gauge شهرت دارند را می‌بندیم. سپس شیلنگ آبی رنگ موجود را به شیر برگشت کمپرسور متصل می‌کنیم. در مرحله بعدی کپسول گاز را به شیر زرد رنگ وصل می‌کنیم و از اتصال صحیح آن مطمئن می‌شویم. در آخرین مرحله شیر کپسول را باز می‌کنیم و در همین حین دائما به وزن کردن کپسول گاز می‌پردازیم تا پس از رسیدن به وزن مورد نظر، شیرها را بسته و کپسول را جدا کنیم. پس از انجام همه این فعالیت‌ها، از یک دستگاه کاربردی به نام آمپراژ استفاده می‌کنیم تا از میزان گاز موجود مطلع شویم.

  • ۲- شارژ گاز کولر گازی پس از مدتی استفاده از دستگاه

در صورتی که کولر گازی شما در مرحله نصب اولیه نباشد، باید مانند روش قبلی پس از متصل کردن شیلنگ آبی به شیر برگشت کمپرسور و اتصال کپسول گاز به شیر زرد رنگ، کپسول را باز کنیم. در این شرایط باید شیر آبی رنگ را باز کرده و کولر گازی را روشن کنیم تا توسط آمپر شارژ گاز سیستم انجام شود. پس از این مراحل باید شیر را جدا کنیم و با خاموش کردن کولر گازی، کپسول گاز را جدا کنیم.

مقاله: شارژ گاز کولر گازی به وسیله دمای هوا محیط +جدول

بررسی کولرهای گازی از نظر فشار و میزان نشت سیستم

برای انجام تست فشار در ابتدا شیرها را بطور کامل ببندید و درپوش شیرهای کندانسور را سر جای خود قرار دهید. در این قسمت از یک شلنگ گیج استفاده می‌کنیم. یک سر شلنگ را به شیر گاز و سر دیگر آن را به کپسول ازت متصل می‌کنیم. پس از انجام این اقدامات، شیر کپسول را باز می‌کنیم و تا زمانی که فشار کپسول به ۱۵۰ برسد، صبر می‌کنیم. انجام این فعالیت‌ها برای تست فشار کپسول کافی است. همچنین برای بررسی نشتی سیستم، در قسمت‌های جوشکاری شده با استفاده از مخلوط کف و صابون نشتی را محاسبه می‌کنیم. پس از بکار بردن کف و صابون در این بخش‌ها، بر فشار گیج متمرکز می‌شویم و در صورت پایین آمدن عقربه، متوجه وجود نشتی در سیستم خواهیم شد. در مرحله پایانی کپسول را از سیستم جدا می‌کنیم و وارد مرحله وکیوم خواهیم شد.

مقاله: نحوه شارژ گاز کولر گازی با ترازو

مرحله وکیوم در سیستم کولرهای گازی

در این بخش پس از جدا کردن کپسول در مرحله تست فشار، پمپ وکیوم را به سیستم متصل می‌کنیم. یکی از نکات کاربردی در این قسمت، استفاده نکردن از کمپرسورهای معمولی در فرآیند وکیوم است. اگر برای این قسمت از کمپرسورهای معمولی استفاده کنید، این عمل به خوبی صورت نمی‌گیرد.

در اولین مرحله درجه گیج باید به زیر صفر برسد. همچنین مدت زمان انجام وکیوم، به میزان طول لوله‌کشی سیستم بستگی دارد. اگر لوله‌کشی با بیش از ۱۰ متر لوله انجام شده بود، مدت زمان مورد نیاز برای این فرآیند حدود ۱۵ دقیقه یا بیشتر می‌باشد و در صورت بکار بردن لوله‌هایی با طول کمتر از ۱۰ متر، به حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. علاوه‌بر این مدت زمان مورد نیاز برای این کار، به عواملی مثل ظرفیت پمپ و حجم کولر نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر ظرفیت پمپ شما ۸ متر مکعب باشد برای سیستمی با لوله‌کشی همراه با طول ۱۰ متر به ۱۵ دقیقه زمان و برای سیستمی با لوله‌کشی کمتر از ۱۰ متر به ۱۰ دقیقه زمان برای این عمل احتیاج خواهید داشت. پس از انجام این عمل و بستن شیر گیج، پمپ وکیوم را خاموش کرده و مدت زمانی را به بالا آمدن درجه گیج اختصاص دهید. بالا آمدن و ثابت ماندن درجه گیج می‌تواند نشانه خوبی برای وجود نشتی در سیستم باشد. اگر پس از گذشت مدتی از خاموش کردن پمپ وکیوم، درجه گیج بالا بیاید، سیستم شما دارای نشتی است و در صورت ثابت ماندن آن، سیستم کاملا سالم بوده و می‌توانید شیرها را باز کنید و از کولر استفاده کنید.

کلام پایانی

کولرهای گازی یکی از وسایل پرکاربردی هستند که در شهرهای مرطوب و گرم استفاده بسیار زیادی دارند. همچنین استفاده از این دستگاه‌ مفید شرایط خاصی دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هوم‌کارا در انجام رسیدگی‌ها و بررسی‌های لازم کولرهای گازی، همیشه در کنار شما است.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.