چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

بسیاری از افراد در مورد علت کار نکردن ماشین ظرفشویی سوال می پرسند، این پرسش تا حدودی واضح نیست زیرا کار نکردن ماشین ظرفشویی شما می تواند به معنای روشن نشدن ظرفشویی باشد و یا موارد دیگر. گاهی ماشین ظرفشویی روشن میشود ولی کار نمی کند در این مواقع منظور از کار نکردن شروع نکردن به شستن ظروف و وسایل داخل آن است. در هر صورت دلایلی که سبب کار نردن ماشین ظرفشویی شما می شوند، در ادامه بررسی شده و راهکار لازم در هر مورد بیان شده است. دقت فرمایید که ممکن است این دلایل علت کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش، ال جی یا سامسونگ شما باشند و یا تنها علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش، ال جی و یا سامسونگ شما باشند.

تعمیر ظرفشویی ال جی

خرابی قفل درب و سوئیچ قفل درب علت کار نکردن ماشین ظرفشویی

خرابی قفل درب و سوئیچ قفل درب علت کار نکردن ماشین ظرفشویی است

در صورتیکه ماشین ظرفشویی شما قادر به روشن شدن نیست، مشکل می تواند از قفل درب (میکروسوئیچ) یا سوئیچ قفل درب باشد. مجموعه قفل درب برای بسته نگه داشتن درب ماشین در طول سیکل شست و شو و ممانعت از آبریزش و چکه کردن دستگاه استفاده می شود. همچنین از سوئیچ قفل درب برای تامین برق به پنل کنترلی ماشین ظرفشویی استفاده می کنند. در صورتی که درب به درستی بسته نشود تا سوئیچ قفل درب را فعال نماید، یا اینکه سوئیچ قفل درب مشکل داشته و معیوب باشد، آنگاه برق به کنترلرهای دستگاه نرسیده و ماشین ظرفشویی قادر به روشن شدن و شروع سیکل شست و شو نخواهد بود. سوئیچ ها و کل مجموعه قفل درب را بررسی نمایید.

برای اطمینان از صحت کارکرد قفل درب و سوئیچ های آن که معمولا دو عدد می باشند، لازم است آنها را باز نموده و بررسی کنید. مجموعه قفل درب بطور معمول در بالای درب دستگاه و پشت پنل کنترلی قرار دارد. برای بازرسی و صحت از وجود جریان برق در سوئیچ ها که نیازمند اتصال مولتی متر به پایانه های سوئیچ قفل درب می باشد، آنها را از دستگاه جدا نموده و چک کنید. در صورتی که هر یک از اجزای نامبرده ایراد داشته باشند، لازم است آنها را تعمیر و یا تعویض نمایید.

تعمیر ظرفشویی بوش

ایراد تایمر یا کنترل الکترونیکی علت کار نکردن ماشین ظرفشویی

ایراد در تایمر یا کنترل الکترونیکی می تواند علت کار نکردن ماشین ظرفشویی یا روشن نشدن آن باشد

در صورتی که مجموعه قفل درب به درستی کار می کند اما ماشین ظرفشویی همچنان روشن نمی شود، قدم بعدی چک کردن تایمر یا کنترل الکترونیکی دستگاه است. معمولا اولین مرحله از هر سیکل شست و شویی تخلیه آب باقیمانده ای است که ممکن است در کف دستگاه برجای مانده باشد. در صورتی که صدای پمپ تخلیه را در این هنگام نمی شنوید، پس دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی می تواند تایمر یا کنترل الکترونیکی باشد. در مدلهایی که از تایمر دستی استفاده می شود، تایمر در جهت تامین برق موتور پمپ، شیر ورودی آب، مدار هیتر و موتور پمپ تخلیه بصورت ترتیب عملکردی در سیکل عمل می نماید. تایمر از یک سری پایانه های الکتریکی (اتصالات) و موتور کوچکی استفاده می کند که همگی در محفظه تایمر قرار دارند.

در مدلهای دارای کنترل الکترونیکی، برد مدار اصلی وظیفه انجام عملکرد مشابه را بعهده دارد. با استفاده از ریزپردازنده و رله های الکتریکی اینکار انجام می شود. معمولا هم تایمرهای دستی و هم کنترل های الکترونیکی در پشت پنل کنترل در بالای درب قرار می گیرند. لازم است که اتصالات تایمر را بر حسب دفترچه راهنمای دستگاه بوسیله مولتی متر آزمایش نمایید، تا از صحت کارکرد آن مطمئن شوید.

به یاد داشته باشید که در مدلهای الکترونیکی برای کنترل جریان و بررسی کارکرد پایانه ها، لازم است با جریان برق مستقیم کار نمایید. لذا احتیاط لازم در هنگام بررسی بسیار مهم است. توصیه می شود تا حد امکان از انجام این امور پرهیز کرده و کار را به افراد باتجربه و دارای صلاحیت محول نمایید.

خرابی سوئیچ انتخابی (سلکتور) علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

سوئیچ انتخابی یا سلکتور در ماشین های ظرفشویی جهت انتخاب حالت های متفاوت برای سیکل های شست و شو استفاده می شود. در صورتی که سوئیچ معیوب باشد و یا دکمه های آن کاملا بیرون نیایند و گیر داشته باشند، ممکن است علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی باشد. قبل از اینکه به باز کردن جایی بپردازید، مطمئن شوید که دکمه ها آزادند و گیر نکردند و تحت فشار نیستند. پایانه های سلکتور را طبق راهنمای دستگاه و با استفاده از مولتی متر آزمایش کنید. معمولا سلکتور بر روی کنترل پنل قرار گرفته و برای دستیابی به آن لازم است که صفحه داخلی درب را باز کنید. قبل از هر اقدامی کشیدن دستگاه از برق را فراموش نکنید!

بیشتر بخوانید:انواع فن یخچال و چگونه فن یخچال را تعمیر کنیم؟

ایراد در رله استارت موتور علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

خرابی رله استارت موتور علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی است

برخی از ماشین های ظرفشویی از رله استارت بر روی موتور پمپ اصلی استفاده می کنند. رله استارت برای تامین برق سیم پیچ استارت موتور تا زمانیکه موتور به کار بیوفتد، استفاده می شود. در صورتیکه ماشین ظرفشویی شما روشن نمی شود، اما از رسیدن برق از مدار کنترلی به موتور مطمئن هستید، ممکن است اشکال کار از رله استارت موتور باشد که معیوب است. معمولا رله را در کنار موتور نصب می کنند. برای اطمینان از صحت کارکرد آن، بر طبق نمودارهای سیم پیچی و دفترچه راهنمای محصول، اتصالات رله را با مولتی متر آزمایش نمایید. در صورت لزوم باید رله را تعویض نمایید.

به یاد داشته باشید که پیش از انجام هر اقدامی باید اتصال دستگاه را به برق قطع نمایید. همچنین در صورتی که از دانش کافی برخوردار نبوده و از اقدامات خود مطمئن نیستید، توصیه می کنیم انجام تعمیرات را به افراد باتجربه و دارای صلاحیت بسپارید.

نقش فیوز حرارتی در روشن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

نقش فیوز حرارتی در روشن نشدن و کار نکردن ماشی ظرفشویی چیست

در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی که از کنترل های الکترونیکی استفاده می کنند، برای محافظت از برد کنترل دستگاه از فیوزهای حرارتی استفاده می شود. این فیوزها که معمولا در قسمت بالای مجموعه برد مدار قرار می گیرند، با اتصال دو سیم به مجموعه متصل می شوند. هنگامی که فیوز حرارتی عمل نمی کند، برد کنترلی برق لازم را دریافت نکرده و ماشین ظرفشویی روشن نخواهد شد. البته ممکن است برق تنها قسمتی از برد تامین شود که در این حالت ماشین ظرفشویی روشن میشود ولی کار نمی کند. برای دسترسی به فیوز ابتدا برق را از دستگاه قطع نموده و سپس صفحه محافظ داخلی درب را باز نمایید. پس از قطع ارتباط سیم های فیوز بوسیله مولتی متر از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل نمایید.

معیوب بودن موتور محرک علت روشن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

معیوب بودن موتور محرک علت روسن نشدن و کار نکردن ماشین ظرفشویی

موتور محرک ماشین ظرفشویی وظیفه گردش آب در دستگاه برای شستن ظروف را برعهده دارد. نیروی محرکه یا همان برق موتور محرک توسط تایمر یا کنترل الکترونیکی و در همکاری با رله استارت تامین می گردد. در صورتی که پس از ارسال نیروی برق از طرف رله استارت به موتور، دستگاه ظرفشویی شما همچنان روشن نمی شود، ممکن است ایراد از موتور محرک بوده و موتور معیوب باشد.

سیم پیچ های موتور را با استفاده از مولتی متر آزمایش نمایید و از خراب نبودن آنان مطمئن شوید. همچنین ممکن است صدای بلند و گوش خراشی از موتور به گوشتان بخورد، که حاکی از قفل شدگی موتور و معیوب بودن آن می باشد و نیازمند تعمیر و یا تعویض است که باید توسط تکنسین های متخصص انجام گیرد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.