نحوه شست و شوی پارچه آکریلیک در ماشین لباس شویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

همانطور که به احتمال زیاد، خودتان هم می دانید، هر پارچه ای ترکیبات و بافت منحصر به فرد خود را دارد. این موضوع سبب می شود هر پارچه ای، نوع شست و شو و مراقبت به خصوصی داشته باشد. برای حفظ کیفیت پارچه، لازم است بیاموزیم که رعایت کردن چه نکاتی، سبب افزایش طول عمر پارچه می گردد. قبل آموختن نکات شست و شویازشست و شوی پارچه آکریلیک پارچه آکریلیک، خوب است کمی نیز درباره چیستی پارچه اکریلیک بدانیم.

پارچه آکریلیک چیست؟

یک تعریف بسیار ساده از پارچه اکریلیک: از الیاف آکریلیک ساخته شده است. ای نوع پارچه، برای نخستین بار، توسط کارخانه دوپون dupont، ساخته شد.

ساخته شدن پارچه آکریلیک طی مراحل خاصی صورت می گیرد:

اول، باید مقداری سوخت فسیلی را تحت فشار انرژی و گرما قرار داد. این عمل سبب می شود، پروسه پلیمریزاسیون صورت بگیرد. (پلیمریزاسیون، درواقع عمل متصل شدن یک یا چند مولکول، به یک زنجیره مولکولی تکراری می باشد). در نتیجه رخ دادن پلیمریزاسیون، نوعی محلول پلاستیکی تولید می شود.

دوم، در این مرحله، محلول پلاستیک، شکل ویسکوز به خود می گیرد. (منظور از ویسکوز گونه بودن محلول پلاستیک در این جا، این است که پلاستیک در حالتی بین جامد و مایع قرار می گیرد).

سوم، این محلول ویسکوز مانند، حال باید به دستگاه های نخ ریسی سپرده شود. دستگاه نخ ریسی، نوعی دستگاه است که مصرف کننده می تواند با آن هر نوع نخی که بخواهد، مثلا ضخیم، نازک و غیره تولید نماید.

چهارم، در مرحاه آخر، فیبر های تولید شده از محلول پلاستیک توسط دستگاه نخ ریسی، باید شسته شوند و به اشکال مختلف برش بخورند.

بیشتر بخوانید:روش‌های عیب یابی برد ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

ویژگی های منحصر به فرد پارچه آکریلیک:

  • گرم
  • نرم
  • سبک
  • ظاهری شبیه به الیاف پشمی دارند. (قابل استفاده به جای پشم)
  • ویژگی اصلی، معنی اصلی نام این پارچه (آکریلیک): دافع آب بودن.
  • دافع آب بودن این نوع پارچه احتمال درگیر شدن آن با انواع باکتری ها را زیاد می کند. این موضوع می تواند سبب بد بو شدن پارچه بگردد.
  • یک نکته بسیار مهم: این نوع پارچه قابل اشتعال است!! (درست برعکس الیاف پشمی، که آتش زدن آنها نسبتا دشوار تر است). خاموش کردن پارچه آکریلیک آتش گرفته بسیار دشوار است، پس خواهشا سعی کنید آنها را دور از آتش نگهداری کنید.
  • متاسفانه این نوع پارچه، برای محیط زیست مضر است. چراکه آن ها پس از دفن شدن، می توانند تا ۲۰۰ سال در برابر تجزیه کامل، مقاومت کنند، و در این حین نیز مواد سمی به محیط وارد نمایند.
  • یکی دیگر از معایب بسیار بزرگ این نوع پارچه، مضراتی است که برای سلامتی انسان به دنبال خود می آورد. این پارچه می تواند در تماس با پوست باعث بروز حساسیت شود، یا زمینه های سرطان را ایجاد کند.

این پارچه ها بیشتر در چه لباس هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

در لباس هایی که نیاز است گرم باشند، مثل پلیور ها، جوراب ها، کلاه ها و غیره.

حال به نحوه درست شست و شوی پارچه اکریلیک بپردازیم:

در کل،شست و شوی پارچه آکریلیک، تحت هیچ عنوان سخت نیست. با رعایت نکات بسیار ساده و پیش پا افتاده، می توانید به راحتی این پارچه را بشویید و از حفظ کیفیتش نیز اطمینان خاطر داشته باشید.

مراحل شست و شوی پارچه اکریلیک به ترتیب:

اولا که به وضوح برای شستن هر لباسی، قبل از هر چیز، به نکات درج شده روی لیبل لباس و یا هرجای دیگر باید توجه کرد. کارخانه سازنده هر لباس، نکاتی را درباره نوع نگهداری و شست و شو و دیگر اقدامات مربوط به آن لباس، به شما گوشزد می کند، کع رعایت آن نکات از مهم ترین اقدامات است. درکل، می توان گفت اکثر محصولات پارچه های اکریلیکی، قابل شست و شو می باشند، تنها در برخی موارد شست و شوی پارچه آکریلیک محصول توصیه نمی شود، بلکه خشک شویی گزینه بهتری محسوب می شود. فرضا در مواقعی که لباس تزیینات خاصی دارد که نباید شسته شود، و یا نوع خاصی از ماده در آن به کار برده شده که شست و شوی آن، باعث آسیب دیدن آن می شود.

برخی نکات دیگر که خوب است بدانید:

طریقه از بین بردن لکه از پارچه اکریلیک:

درصورتی که بر لباس اکریلیکی شما، لکه ای پدیدار گردد، بهترین اقدام این است که هرچه سریع تر برای رفع لکه دست به عمل بزنید. برای رفع این لکه ها، قبل از آنکه لباس را به کلی بشویید، ۱۵ دقیقه بر روی لکه ها، مایع لکه بر بریزید و سپس لباس را بشویید. این کار باعث می شود لکه ها به خوبی تجزیه شوند، و به راحتی با آب شسته و ناپدید شوند.

نکته بعدی که خوب است بدانید، این است که از چه شوینده هایی استفاده کنید:

تقریبا هر نوع از شوینده ها، می تواند برای شست و شوی الیاف آکریلیک مناسب باشد. با خیال آسوده از شوینده همیشگی تان استفاده کنید.

دقت کنید: در صورت کثیف بودن زیاد لباس، از مقدار شوینده بیشتری استفاده کنید تا لباس به خوبی تمیز گردد. نکته دیگری که خوب است در نظر داشته باشید، خشکی این نوع پارچه است. برای رفع این حالت خشکی، می توانید از نرم کننده استفاده کنید.

 

نکته بعدی: دمای آب و لباس های

را به چه شکلی تنظیم کنیم:

دمای اب، آنچنان اهمیتی در شست و شوی لباس های آکریلیک ندارد. می توان هم با آب سرد و هم با آب گرم آن ها را شست و شو داد.

اما در مورد لباس های داخل ماشین، خوب است بدانید برای جلوگیری از چروک افتادن به بافت پارچه آکریلیک، ضروریست لباس های داخل ماشین خیلی زیاد نباشند، که لباس بتواند به راحتی در فضا گردش کند و از چروک شدن در امان باشد.

یک نکته بسیار بسیار مهم:

اگر لک روغن بر لباس اکریلیک شما بیفتد، و با شست و شوی اول از بین نرود، بسیار دقت کنید که انداختن آن لباس در خشک کن داغ، اشتباه ترین اقدامی است که می توانید انجام دهید. این کار سبب ثابت شدن لکه روغن می گردد و حذف لکه را غیر ممکن می سازد.

از همین جهت است که بررسی کردن لباس های آکریلیک پس از شست و شو، (مخصوصا از جهت لکه ها)، بسیار حائز اهمیت می باشد.

خشک کن را از حالت داغ و دمای بالا خارج سازید:

دقت کنید! دمای بالا می تواند به الیاف پارچه لباس شما، آسیب بزند. از طول عمر و کیفیت آن بکاهد و زیبایی پارچه را از بین ببرد. بعلاوه این کار می تواند سبب به وجود آمدن چین و چروک های بدی در سطح پارچه شود، که حتی ممکن است ماندگار باشند. بنابراین، تنظیم درجه مناسبی برای خشک کردن لباس، ضروریست. آویزان کردن لباس مرطوب و صبر کردن تا زمان خشک شدن آن نیز یکی از اقداماتیست که می توانید جایگزین استفاده از خشک کن کنید.

تنظیم درست درجه اتو!

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، استفاده از حرارت و دمای بالا برای پارچه های آکریلیک کار بسیار اشتباهی است و سبب آسیب دیدن بافت آن می گردد. بعلاوه، درباره اتو کردن باید بیشتر نیز مراقب بود، چراکه روش اشتباه و یا دمای نامناسب، می تواند سبب برق افتادن و یا آسیب های دیگری برای لباس شما شود، که غالبا نیز غیر قابل جبران هستند.

خلاصه ای از نکات مهمی که باید رعایت کنید:

  1. عدم استفاده از آب خیلی سرد (که سبب خشکی بیش از حد پارچه میشود)، یا آب خیلی گرم (که سبب شل شدن بافت پارچه و آسیب دیدن آن می گردد)، یکی از نکات بسیار مهم است.
  2. توجه زیاد به لکه ها، و اقدام هرچه سریع تر برای رفع آنها نیز اقدام بسیار مهم است. بعلاوه لکه های روغن بر این پارچه می توانند با قرار گرفتن در دمای بالا، ثابت شوند و رفع کردن آن ها غیرممکن شود.
  3. استفاده از خشک کن برای لباس های از این جنس پارچه، ضروری نیست و به راحتی می توانید با قرار دادن آنها در برابر هوای آزاد، آنها را خشک کنید و استفاده نمایید.
  4. از پر کردن ماشین لباس شویی هنگام شست و شوی این لباس ها، جدا پرهیز کنید.
  5. برای رفع خشکی بیش از حد این پارچه، از نرم کننده استفاده کنید.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.