روش‌های عیب یابی برد ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ماشین لباس شویی یکی از وسایل برقی پر طرفدار در بین مردم است ، محبوبیت زیاد آن هم به دلیل راحت کردن کار شستشوی لباس ، صرفه جویی در زمان و کارکرد کم نظیر آن است ، در حالی که مدل‌ها و انواع مختلفی از ماشین‌های لباس شویی در بازار وجود دارند ،  اساس عملکرد همه‌ی آن‌ها یکسان است . در این مقاله قصد داریم برد ماشین ظرفشویی و ماشین لباس شویی را با هم بررسی کنیم.

با توجه به این که استفاده از ماشین لباس شویی در بین مردم نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است به گونه‌ای که امروزه در هر خانه به طور حتم یک دستگاه ماشین لباس شویی یافت می‌شود به طبع خرابی ها و مشکلات ماشین لباس شویی هم افزایش یافته است ، یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث ایجاد اختلال در عملکرد ماشین لباس شویی می‌شود خراب شدن برد الکترونیک آن می‌باشد برد الکترونیکی یک وسیله بسیار مهم دستگاه‌های برقی از جمله ماشین لباس شویی است که بعضی مواقع این برد دچار عیب و نقص می‌شود و لازم است تعمیر یا تعویض شود .

به طور معمول علت کار نکردن صحیح یک وسیله برقی به آسیب دیدن قطعات و لوازم الکترونیکی به کار رفته در آن وسیله برمی‌گردد . امروزه ماشین لباس شویی یکی از اعضای جدا نشدنی هر خانه‌ای به حساب می‌آید و به عنوان یکی از پرمصرف ترین وسیله‌های الکترونیکی در بین خانواده‌های ایرانی جا افتاده است به طوری که اگر این دستگاه دچار مشکل شود برای خانواده شرایط سختی به وجود می‌آید .

از آن جا که ماشین لباس شویی یک دستگاه الکترونیکی به شمار می‌آید بیشتر قطعات آن نیز الکترونیکی می‌باشد و بیشتر مشکلات فنی که برای ماشین لباس شویی به وجود می‌آید مربوط به قسمت‌های سیم کشی ، پنل دیجیتال ، صفحه کلید ، سنسور حرارتی ، المنت ، تایمر ، میکرو سوئیچ درب ، برد الکترونیکی ماشین لباس شویی و … می‌باشد .

مشکلات به وجود آمده در قسمت‌های مختلف لباس شویی یا مربوط به قطعات الکترونیکی است و یا مربوط به مشکلات مکانیکی می‌شود ، مثل هر وسیله دیگری برای ماشین لباس شویی هم اگر برای تعویض یا تعمیر قطعات به موقع اقدام کنید از به وجود آمدن هزینه‌های بیشتر و صدمات جدی تر جلوگیری خواهید کرد .

بیشتر بخوانید:نحوه شست و شوی پارچه آکریلیک در ماشین لباس شویی

برد الکترونیکی ماشین لباس شویی از یک سری قطعه‌های ریز و درشت مثل خازن‌ها ، فیوز‌ها و … تشکیل شده است اگر در قسمت برق ورودی دستگاه لباس شویی هر گونه نوسان اضافی ایجاد شود می‌تواند باعث خرابی و سوختن قطعه‌های برد الکترونیکی ماشین لباس شویی شود و اگر نوسان اضافی بیش از حد باشد به سوختن کامل برد الکتریکی می‌انجامد و نیز اگر به خاطر نقص در کارکرد دستگاه ، آب به قسمت برد الکترونیکی دستگاه راه یابد در این قسمت اتصالی به وجود می‌آید یعنی سیم پیچی داخلی دچار اتصال می‌شود و برد الکترونیکی ماشین لباس شویی سوخته و از بین می‌رود در چنین مواردی احتمال خطر برق گرفتگی وجود دارد که فردی که دارد با دستگاه کار می‌کند باید بسیار مراقب باشد ، یکی دیگر از عواملی که می‌تواند سبب خراب شدن برد الکترونیکی ماشین لباس شویی شود ایجاد آتش سوزی در ماشین لباس شویی است که در این صورت برد الکترونیکی  به طور کامل از بین می‌رود و قابل استفاده مجدد نمی‌باشد.

البته اگر مشکل از قطعه‌های به کار رفته در برد الکترونیکی باشد مثلا خازن یا فیوز‌های  به کار رفته در برد خراب شده باشد می‌توان آن را تعمیر یا تعویض کرد و مجددا از برد استفاده کرد ولی اگر خود برد بسوزد دیگر قابل استفاده نیست و باید به فکر تهیه یک برد الکتریکی جدید باشید .

دقت کنید که اگر مجبور به تعویض برد الکترونیکی ماشین لباس شویی شده‌اید ، حتما یک برد اورجینال و مناسب را جایگزین برد قبلی کنید زیرا اگر برد ماشین لباس شویی کیفیت خوب و برند معتبری نداشته باشد به زودی دوباره خراب شده و دوباره باید هزینه‌های بیشتری برای خرید مجدد بپردازید .

چگونه متوجه شویم برد الکترونیکی ماشین لباسشویی مشکل دارد ؟

به طور کلی یک سری خرابی هایی در عملکرد ماشین لباس شویی اتفاق می‌افتد که با توجه به آن‌ها می‌توان دریافت که این خرابی از اختلال در برد الترونیکی دستگاه ناشی می‌‌شود مثلا وقتی که ماشین لباس شویی برنامه شستشو را طبق دستور و برنامه‌ای که کاربر به آن داده به درستی انجام ندهد و در اجرای برنامه‌های ارائه شده به ماشین لباس شویی اختلال ایجاد گردد متوجه خواهیم شد که برد الکترونیکی دستگاه دچار مشکل شده است علاوه بر این اگر پنل جلوی ماشین لباس شویی با عیب و نقص مواجه شده باشد و درست کار نکند و یا این که پنل به طور کامل خاموش شود می‌توان علت آن را در برد الکترونیک دستگاه جستجو کرد و مورد آخر هم این است که اگر ماشین لباس شویی در حین کار به طور ناگهانی خاموش شود نیز می‌توان نتیجه گرفت که برد الکترونیکی دستگاه دچار مشکل شده است .

گاهی اوقات میزان صدمه و آسیبی که برد الکتریکی دیده باعث می‌شود که برد دیگر قابل تعمیر نباشد و بهترین و کم هزینه ترین کار این است که برد را تعویض نمایید تا علاوه بر رفع مشکل لباس شویی در زمان و هزینه هم صرفه جویی کرده باشید اما گاهی اوقات هم ممکن است با تعمیر قطعات به کار رفته در برد و تعویض آن‌ها به کارکرد صحیح و مناسب ماشین لباس شویی دست پیدا کرده و دیگر نیاز نباشد که برد را به طور کامل عوض کنید که این امر بستگی به میزان و شدت آسیب به برد دارد ، در صورتی که قصد دارید قطعات برد را تعمیر نمایید ابتدا باید قطعات معیوب به کار رفته در برد را چک کنید و با تشخیص اینکه کدام قطعه دچار مشکل است اقدام به تعمیر آن اقدام کنید در صورتی که قطعات را تعمیر یا تعویض کردید ولی باز هم برد الکتریکی درست کار نکرد می‌توانید بفهمید که برد الکتریکی به صورت کامل سوخته و باید تعویض گردد .

دقت کنید که در هنگام تعمیر یا تعویض این قطعات چون با برق سروکار دارید و جریان برق بسیار خطرناک برای انسان است از ابزار ایمنی مناسب استفاده کنید تا از ایجاد هر گونه مشکل یا آسیب جانی جلوگیری شود .

روش‌های عیب یابی ماشین ظرفشویی

روش‌های استفاده شده در ماشین ظرف شویی هم مانند روش های استفاده شده در ماشین لباس شویی است . برد الکتریکی در ماشین ظرفشویی هم مانند سایر وسایل برقی بخش مهمی از این دستگاه می‌باشد . برد ماشین ظرفشویی و به طور کلی همه‌ی وسایل برقی حکم مغز دستگاه را دارد و فرمان‌های ویژه را به دستگاه صادر می‌کند اگر این برد آسیب ببیند یا خراب شود اختلالات بی‌شماری در دستگاه اتفاق می‌افتد که مهم ترین آن خاموش شدن دستگاه است ، علاوه بر این عملکرد ناقص برد باعث آسیب دیدن قسمت‌های دیگر دستگاه نیز می‌شود چرا که برد الکتریکی اصلی ترین قطعه‌ی ماشین ظرفشویی است و وظیفه‌ی اجرای برنامه‌های شستشو را بر عهده دارد . از نشانه‌های خرابی برد ماشین ظرفشویی می‌توان به آب گیری نکردن ماشین ظرفشویی ، روشن نشدن ماشین ظرفشویی ، ظاهر شدن کد خطای مربوط به برد بر روی صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی و متوقف شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین کار اشاره کرد .

در اولین مرحله برای تعمیر برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی باید تمام قسمت های برد مورد بررسی قرار گیرد و چک شود تا عیب یابی صحیحی از این دستگاه به دست بیاید .

تعمیر کار باید شدت آسیب وارد شده به برد را ببیند تا بتواند در مورد چگونگی تعمیر یا تعویض آن ارزیابی کند . معمولا دلیل خرابی شدید برد اکثر ماشین های ظرفشویی مربوط به نوسانات برق می‌باشد ، در هر صورت در بیشتر ماشین های ظرفشویی خرابی برد الکترونیکی با نمایش کد خطای مربوطه بر روی صفحه نمایشگر به کاربر اعلام می‌شود که این کد‌های خطا در ماشین های ظرفشویی مختلف به صورت های مختلف ظاهر می‌شود و شناسایی آن ها نیاز به دانش ، تجربه و تخصص در زمینه تعمیرات ماشین ظرفشویی دارد .

نیم سوز شدن خازن های روی برد اولین علت خرابی برد الکترونیک ماشین ظرفشویی می‌باشد که عملکرد ناقص دستگاه را به دنبال دارد ، در این حالت ممکن است دستگاه ماشین ظرفشویی به صورت مقطعی کار کند یعنی ابتدا مشغول به شستشوی ظروف باشد سپس متوقف شود و بعد از چند دقیقه دوباره شروع به کار کند.

همچنین اگر در سیم پیچی دستگاه اتصالی اتفاق بیفتد می‌تواند باعث آسیب دیدن و نیم سوز شدن برد ماشین ظرفشویی شود .

در نظر داشته باشید که اگر قسمت‌هایی از برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی از کار افتاده باشد ممکن است عمل آب گیری ماشین ظرفشویی یا دستورالعمل های تایمر مشکل پیدا کند و به خوبی انجام نشود و اگر هم کل برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی از بین رفته باشد ماشین ظرفشویی به هیچ عنوان روشن نمی‌شود و اصلا کار نمی‌کند .

هر یک از این شرایطی که اشاره کردیم می‌تواند در انتخاب مسیر تعمیر برد ماشین ظرفشویی مؤثر باشد ، انتخاب مسیر تعویض یا تعمیر برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی بستگی به شدت آسیبی که به آن وارد شده است دارد که تشخیص این مسیر باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه صورت بگیرد .

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.