تمیز کردن کندانسور یخچال

آموزش نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال {از ۰ تا ۱۰۰}

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کندانسور یخچال جزو قسمت‌های مهم داخل آن به حساب می‌آید. در واقع کندانسور یک نوع مبدل حرارتی هم هست. عملکردی که کندانسور به انجام می‌رساند، دقیقاً با کمپرسور متفاوت بوده و برعکس آن است. در حقیقت کار کندانسور دقیقاً برعکس کمپرسور است که در ادامه راجع به آن بیشتر صحبت می‌کنیم و برایتان توضیح می‌دهیم که نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال چگونه است.

 تعمیر ساید بای ساید 

توضیحاتی در مورد کندانسور

همانطور که بالاتر گفتیم کندانسور عملکردی متفاوت با کمپرسور دارد. به این صورت که گاز مبرد یا کندانس را به حالت چگالی می‌رساند و پروسه خنک‌سازی را انجام می‌دهد. زمانی که قرار است عملیات مربوط به خنک کنندگی به انجام برسد، در زمان خارج شدن گاز مبرد یا خنک کننده از کمپرسور یخچال، دوباره در مسیر خودش به کندانسور می‌رسد. منظور از گاز مبرد همان گازی است که داخل یخچال وجود دارد و باعث خنکسازی می‌شود.

در یخچال‌های قدیمی به آن گاز فریون هم می‌گفتند. گاز فریون یک گاز سمی است و ممکن است به لایه اوزون آسیب وارد کند. به خاطر همین در یخچال‌های امروزی خیلی از آن استفاده نمی‌کنند و ایزوبوتان جایگزین این گاز شده است.

کندانسور یخچال نام دیگر رادیاتور خنک کننده گاز یخچال است که در بین دیگر قطعات پشتی یخچال‌ها قرار گرفته است. این قطعه خیلی در دسترس نیست اما به خاطر اینکه بین یخچال و دیوار فاصله وجود دارد و جریان هوا در این منطقه هست، در نتیجه ممکن است گرد و غبار زیادی به آن برسد و همین آلودگی باعث می‌شود که یخچال درست کار نکند.

 تعمیر یخچال ساید ال جی 

مشکلات رایج و متداول مربوط به کندانسور یخچال

قبل از اینکه بخواهیم راجع به نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال صحبت کنیم، باید مشکلات آن را هم نام ببریم. یکی از مشکلات اساسی که خیلی زیاد اتفاق می‌افتد، کثیف شدن این قطعه است. ماهیت کندانسور این است که گاز را انتقال دهد و این جریان هوا حین انتقال به کثیفی آن منجر می‌شود. چراکه گرد و غبار روی آن زیاد می‌نشیند. زمانی که گرد و غبار و آلودگی زیاد باشد، تبدیل گاز دچار مشکل می‌شود. در نتیجه در قسمت اپراتور سرمای زیادی را احساس نمی‌کنید و به طور کل این فرایند با مشکل مواجه خواهد شد.

برای اینکه از این مشکل پیشگیری کنید و یخچال هم کارایی بهتری داشته باشد، از طرفی برق کمتری هم مصرف شود، با توجه به میزان گرد و خاکی که روی یخچال وجود دارد، حتماً باید چند وقت یکبار آن را تمیز کنید.

 تعمیر یخچال ساید بوش 

انواع و اقسام کندانسورهای یخچال

کندانسورها انواع مختلفی دارند اما نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال در مدل‌های مختلف با هم یکسان است. انواع آنها شامل موارد زیر است.

  • کندانسور بیرونی یا هوایی: این کندانسورها شبیه به شکل نردبان هستند یا شکل توری دارند و در رنگ سیاه تولید می‌شوند. در قسمت پشتی یخچال قرار گرفته‌اند. در یخچال‌های قدیمی استفاده از آنها رواج بیشتری دارد. به نوعی طراحی شده‌اند که گرد و غبار کمتری روی آنها جمع می‌شود و معمولاً به شکل مسطح و ایستاده در پشت یخچال قرار می‌گیرند. شما با یک دستمال ساده هم می‌توانید آنها را تمیز کنید.
  • کندانسور حجمی، استوانه‌ای یا مکعبی: این نوع کندانسورها معمولاً یک فن داخلشان وجود دارد که وظیفه خنکسازی و انتقال گرما از داخل به سمت بیرون را بر عهده دارند.
  • کندانسور داخل بدنه کابینت یخچال فریزر یا کندانسورهای پنهان و مخفی: در مورد این کندانسورها باید بگوییم که بین ورقه و فوم بدنه یخچال قرار می‌گیرند که به دو طرف بدنه یخچال هم چسبندگی پیدا کرده‌اند. معمولاً به خاطر اینکه حالت مخفی دارند، کمتر در معرض گرد و غبار و آلودگی هستند اما به هر حال باز هم ممکن است کثیفی در آنها اتفاق بیفتد.

 علت داغ شدن موتور یخچال چیست؟ {بررسی ۱۰ دلیل} 

چرا باید کندانسور را تمیز کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم راجع به نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال صحبت کنیم، اول ببینیم که تمیز کردن آنها چه اهمیتی دارد.

شاید خیلی از شما تا به حال کندانسور یخچال‌تان را تمیز کاری نکرده باشید و از خودتان بپرسید که چه دلیلی برای انجام این کار هست. در حقیقت اگر کندانسور یخچال در معرض آلودگی و گرد و غبار قرار بگیرد، نمی‌تواند خیلی خوب پروسه انتقال دما را به انجام برساند و همین باعث ایجاد مشکلات زیر می‌شود:

  • فیلتر یخچال بعد از مدتی خراب خواهد شد.
  • داخل یخچال به اندازه کافی خنک نمی‌شود.
  • دیگر قسمت‌های داخلی یخچال آسیب می‌بیند.
  • موتور یا کمپرسور طول عمر کمتری پیدا می‌کنند.
  • یخچال مجبور به فعالیت شدیدتر می‌شود، زیرا سرمای مورد نیاز تامین نمی‌گردد.
  • موتور یخچال داغ می‌کند.
  • جریان گاز یخچال دچار اختلال می‌شود.
  • مواد غذایی داخل آن خراب می‌شود.

 علت برفک زدن یخچال فریزر 

آموزش گام به گام تمیز کردن کندانسور یخچال

وقتی که صحبت از نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال به میان می‌آید، باید یک سری مراحل را نیز نام برد که شامل موارد زیر است.

در حقیقت کندانسور در قسمت پشت یخچال قرار گرفته که با دیوار هم فاصله دارد و این فاصله مشخص می‌تواند به شما کمک کند که تمیزکاری را انجام دهید.

اولین کاری که باید به انجام برسانید، این است که یخچال را از برق بکشید و یک جاروبرقی هم آماده کنید تا بتوانید گرد و غبار را راحت‌تر برطرف نمایید. یا اینکه می‌توانید یک دستمال بردارید و گرد و غباری که روی قسمت بیرونی واقع شده است را نیز پاکسازی کنید. اما بهتر است که قبل از آن نوع کندانسور یخچال خود را شناسایی کنید.

اگر پشت یخچال را نگاه کردید و شاهد مجموعه‌ای از میله‌های سیاه رنگ بودید، یعنی باید هر ۶ ماه یکبار یک دستمال بردارید و کندانسور که پر از گرد و غبار شده را تمیز کنید. از طرفی هم اگر کندانسور یخچال شما شکل استوانه‌ای دارد، باید دستگاه را به طور کامل از برق بکشید. بعد از آن اقدام به بیرون آوردن میله نگهدارنده پشت دستگاه کنید. با انجام این کار پره‌های سردکننده کندانسور کاملاً روی دید می‌آیند. سپس سَریِ باریک جاروبرقی را بردارید و گرد و غبار لابلای آن را تمیز کنید. حواستان باشد که پره‌های دستگاه حالت خمیدگی به خودشان نگیرند. بعد از اینکه گرد و غبار را پاکسازی کردید، یک دستمال بردارید و قسمت‌های روی کندانسور را نیز تمیز کنید.

بعد از آن میله نگهدارنده را دوباره از اول سر جای اصلی خودش بگذارید. حال می‌توانید یخچال را به برق بزنید. باید مراقب باشید که فشار زیادی به یخچال وارد نشود؛ زیرا دچار شکستگی خواهد شد.

 تعمیر ساید 

آیا می‌توانیم از ترکیبات الکلی و مواد شوینده برای تمیز کردن کندانسور استفاده کنیم؟

از دیگر مواردی که می‌توانیم به عنوان نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال به آن اشاره کنیم، راجع به استفاده از مواد شوینده است. خیلی‌ها این سوال را می‌پرسند که آیا می‌توانیم از ترکیبات الکلی و مواد شوینده برای تمیز کردن کندانسور استفاده کنیم؟ کافی است که پارچه نرم، کمی آب و یک برس یا فرچه بردارید و پروسه تمیز کاری را انجام دهید. هرگز به سراغ ترکیبات اسیدی یا بازی و مواد شوینده نروید، زیرا به لوله‌های کویل و بخش‌های داخلی کندانسور آسیب وارد می‌کند.

اگر این بخش آسیب ببیند، مواد داخل لوله خارج می‌شوند و شما مجبور هستید هزینه زیادی را پرداخت کنید تا اقدام به تعمیر این قسمت کنید. اگر یخچال فریزر شما آب سردکن دارد، حتماً باید ورودی آب را حین تمیز کردن کندانسور قطع کنید تا آسیبی به وجود نیاید. اگر یخچال نیز در معرض گرد و غبار است، باید فاصله زمانی تمیزکاری آن را کوتاه‌تر کنید.

جمع‌بندی

نحوه تمیز کردن کندانسور یخچال کار سختی نیست. فقط شما باید حوصله داشته باشید و طبق چیزی که در این مقاله برایتان توضیح دادیم، کارتان را به انجام برسانید. همچنین برایتان توضیح دادیم که چرا تمیز کردن کندانسور اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به سلامت بیشتر دستگاه کمک کند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.