نحوه تست و تعمیر ترموستات یخچال

نحوه تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ترموستات داخل یخچال وظیفه این را دارد که دما را تنظیم کند. زمانی که ترموستات تشخیص دهد هوای داخل یخچال به اندازه کافی خنک نیست یا گرم شده است، به کمپرسور دستور می‌دهد تا روشن شود و هوای سرد را جایگزین هوای گرم در یخچال کند. اما نکته اینجاست که اگر ترموستات به هر دلیلی درست کار نکند و توانایی تشخیص دما یا تنظیم آن روی درجه مناسب را نداشته باشد، سیگنال به کمپرسور ارسال نمی‌شود و کمپرسور هم روشن نخواهد شد. در چنین حالتی آسیب جدی‌تری به یخچال وارد می‌شود. به خاطر همین است که ما توصیه می‌کنیم با دستورالعمل‌های لازم اقدام به تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال کنید.

بخوانیم: تعمیر یخچال ساید بای ساید

علائم و نشانه‌های خرابی ترموستات و نحوه تعمیر

بعد از اینکه مدت زمانی از خرید یخچال می‌گذرد و یخچال شما به اصطلاح کهنه و قدیمی می‌شود، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. بعد از سپری شدن زمانی ممکن است قطعات داخلی یخچال آسیب ببیند. ترموستات هم در دسته‌بندی این قطعات اصلی در یخچال قرار می‌گیرد که اگر خراب شود، دردسر زیادی را ایجاد می‌کند که علائم خرابی آن شامل موارد زیر است.

 بخوانیم: تعمیر یخچال ساید ال جی

۱- سرد نبودن یخچال به اندازه کافی

اگر شما به هر دلیلی متوجه شدید که مواد غذایی داخل یخچال آنطور که باید سرد نشده‌اند و هوای داخل یخچال به اندازه کافی خنک نیست، ممکن است اشکال از ترموستات باشد. قبل از اینکه به سراغ تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال به صورت تخصصی بروید؛ خودتان یک درجه دما را بالا ببرید. کمی صبر کنید تا موتور یخچال به کار بیفتد. اگر شاهد هیچ اتفاقی نبودید، یعنی ترموستات خراب شده و باید تعویض شود.

بخوانیم: تعمیر یخچال ساید بوش

۲- گرم شدن یا سرد شدن محیط داخل یخچال بدون علت خاص

بالاتر هم توضیح دادیم ترموستات این وظیفه را دارد که دمای داخل یخچال را کاملاً ثابت نگه دارد. اگر دما بدون هیچ دلیل خاصی پایین یا بالا برود، مواد غذایی به خاطر تغییرات دمایی فاسد می‌گردد. اگر متوجه شدید که دمای یخچال شما ثابت نمانده و مواد غذایی فاسد شده‌اند، ممکن است که اشکال از ترموستات باشد.

بخوانیم: عیب یابی یخچال فریزر ال جی در خانه

۳- یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال

یخ زدن مواد غذایی فقط باید داخل فریزر اتفاق بیفتد. اگر با چنین نشانه‌ای در یخچال مواجه شدید، شاید اشکال کار از ترموستات باشد. یعنی ترموستات نتوانسته تشخیص دما را درست انجام دهد و کمپرسور هم به صورت مداوم‌ کار می‌کند. چراکه تنظیمات دمایی درست نیستند. در چنین حالتی اولین قدم باید تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال باشد. اگر دیدید که تنظیمات کاملاً درست هستند اما یخ زدگی مواد غذایی اتفاق افتاده، دما را بالا نبرید و مطمئن باشید که ترموستات کار نمی‌کند. از طرفی این موضوع هیچ ربطی هم به تنظیمات ندارد. کاری که باید انجام دهید، این است که فاصله مواد غذایی را با پنل پشتی یخچال زیادتر کنید و حتماً با تعمیرکاران هوم کارا تماس بگیرید تا آنها در اسرع وقت مشکل را برای شما حل و فصل کنند.

بخوانیم: ۶ علت یخ زدن وسایل و مواد غذایی داخل یخچال و راهکارهای آن

نحوه تست ترموستات داخل یخچال

ترموستات شبیه به یک کلید است. زمانی که به دمای مطلوب خود می‌رسد، کلید آن باعث قطع برق ورودی کمپرسور می‌شود. اگر ترموستات خراب باشد، علائم مختلفی اتفاق می‌افتد که بالاتر به طور مفصل راجع به این موضوع صحبت کردیم.

علائم دیگر می‌تواند شامل برفک زدن یخچال، کار کردن مداوم و یکسره کمپرسور، به هم خوردن تایم استراحت یا به هم خوردن زمان کار یخچال و عوامل دیگر باشد. کاری که شما باید انجام دهید، این است که اقدام به تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال نمایید. برای تست این قطعه‌ی بسیار مهم، چند روش وجود دارد.

بخوانیم: چرا یخچال زود اتومات می کند؟

  • روش اول

اولین روشی که می‌توانیم برای تست ترموستات به شما معرفی کنیم، این است که اقدام به چک کردن کمپرسور کنید. اول باید سیم برق پشت یخچال را به طور کامل بررسی نمایید. اطمینان حاصل کنید که برق رسانی داخل آن به طور کامل انجام شده است. یعنی مطمئن شوید که کار نکردن ترموستات به خاطر برق رسانی ضعیف یا عدم برق رسانی نباشد. بعد لمس کمپرسور را با دقت انجام دهید. اگر متوجه شدید که کمپرسور خنک و سرد است، به احتمال زیاد خراب شده است.

بخوانیم: تعویض فیلتر یخچال ساید ال جی | آموزش کامل

  • روش دوم

دومین روش این است که اقدام به جداسازی سیم‌های اصلی ترموستات کرده و دوباره آنها را به یکدیگر وصل کنید. اگر متوجه شدید که بعد از وصل کردن سیم‌ها کمپرسور دوباره شروع به کار کرده است، در چنین حالتی یعنی ترموستات خراب است.

تعمیر ساید

  • روش سوم

روش سوم برای تست ترموستات این است که آن را تا جای ممکن یعنی تا انتها بچرخانید و بعد دوباره به حالت اول برگردانید. اگر بعد از انجام این کار دیدید که کمپرسور شروع به کار می‌کند، یعنی ترموستات سالم بوده و مشکلی ندارد. اما اگر بعد از انجام این کار کمپرسور کار نکرد، یعنی مشکلی در ترموستات وجود دارد و باید اقدام به تعویض آن کنید.

مراحل تعمیر و تعویض ترموستات داخل یخچال

در مبحث تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال حتماً باید به این موضوع دقت کنید که گاهی اوقات با تعمیر؛ کار به اتمام نمی‌رسد و دوباره شاهد خرابی خواهید بود. در چنین شرایطی تعویض ترموستات تنها راه پیشنهادی است.

  • ۱- جریان برق را قطع کنید.

اول از همه جریان برق را قطع کنید. یعنی یخچال را از برق بیرون بکشید. قبل از اینکه هر کاری را آغاز کنید، همیشه باید برق را قطع کنید، زیرا خطرات زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد. حتی برای امنیت بیشتر می‌توانید برق کل آشپزخانه را قطع کنید. مواد غذایی حساس را از داخل یخچال بیرون بیاورید و در جای خنک قرار دهید تا خراب نشود. زیرا ممکن است کار شما حتی بیشتر از نیم ساعت طول بکشد.

۲- پیدا کردن محل قرارگیری ترموستات

در مرحله بعدی شروع به پیدا کردن محل قرارگیری ترموستات کنید. در خیلی از یخچال فریزرها که فریزر آنها در قسمت بالا و یخچال در بخش پایین قرار گرفته، ترموستات در پشت یخچال یا در سقف یخچال زیر پنل فریزر قرار می‌گیرد. اگر هم یخچال فریزر ساید بای ساید داشته باشید، یعنی یخچال و فریزر کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ترموستات هم در قسمت پشت فریزر است.

۳- جداسازی درجه تنظیم دما و شفت ترموستات

در مرحله بعدی اقدام به جداسازی درجه تنظیم دما کنید. برای اینکه به ترموستات دسترسی داشته باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که با پیچ گوشتی اقدام به جداسازی درجه کنترل کننده نمایید.

سپس درجه تنظیم دما را به طور کامل کنار بگذارید و کاری به آن نداشته باشید‌. بعد از آن شاهد شفت ترموستات هستید که معمولاً با یک مهره سر جای اصلی خودش قرار گرفته است. یک انبر دست بردارید و اقدام به شل کردن مهره کنید.

۴- جداسازی محفظه کنترل

این مرحله در مبحث تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال بسیار اهمیت دارد. اکنون باید اقدام به جداسازی محفظه کنترل نمایید. منظور از محفظه کنترل محفظه‌ای در داخل یخچال است که ترموستات و تمامی اتصالاتش داخل آن قرار گرفته اند.

اگر می‌خواهید محفظه را باز کنید؛ باید اقدام به باز کردن پیچ‌هایی کنید که باعث اتصال محفظه به یخچال شده است. کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک دست خود را زیر ناحیه محفظه نگه دارید. رعایت این نکته بسیار مهم است، زیرا زمانی که به باز کردن پیچ آخر می‌رسید، با نگه داشتن دست خود زیر محفظه مانع از افتادن آنها روی زمین می‌شوید. بعد از انجام این کار متوجه می‌شوید که یک سری سیم‌ها هنوز به محفظه اتصال دارند. با نگه داشتن دستتان، مانع از کشیدگی آنها خواهید شد.

۵- باز کردن ترموستات خراب

در این مرحله باید ترموستات خراب را به طور کامل باز کنید. یک سری گیره‌ها هستند که باعث اتصال ترموستات به محفظه می‌شوند. باید این گیره‌ها را کنار بزنید تا بتوانید ترموستات را سر جای خودش شل و آزاد کنید. بعد اقدام به جداسازی ترموستات و لوله‌های حسگر از محفظه کنترل نمایید.

همیشه کار شما با تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال به اتمام نمی‌رسد. در نتیجه به این مرحله از تعویض باید دقت کنید که مربوط به جدا کردن اتصالات است.

برای اینکه نحوه اتصالات را فراموش نکنید، از اتصال سیم به ترموستات حتماً عکسبرداری کنید تا حین نصب آنها کارتان راحت‌تر باشد. سپس خیلی آرام با استفاده از موچین، سیم را از ترموستات جدا کنید و آن را به طور کامل در جای دیگری قرار دهید. این مرحله بسیار مهم است و باید با ظرافت زیاد انجام شود، زیرا اگر به سیم‌ها فشار وارد شود، متوجه می‌شوید که دچار قطعی شده‌اند.

۶- تعویض روکش لوله مویی

در مرحله بعد باید تعویض روکش لوله مویی انجام شود. لوله مویی قطعه‌ای است که در دیواره داخلی یخچال قرار می‌گیرد. اگر شما این لوله را بکشید، بدون اینکه هیچ نیروی اضافه و خاصی به آن وارد کنید، این لوله جدا می‌شود. در خیلی از مدل‌های یخچال در قسمت انتهایی لوله مویی یک دندانه قرار می‌گیرد. کافی است که از یک پیچ گوشتی استفاده کرده و آن را جدا کنید. بعد روکش را در بیاورید و آن را روی لوله مویی ترموستات جدید بکشید و کارتان را ادامه دهید. بعد از این مرحله لوله را دوباره داخل یخچال قرار دهید و مانند قبل اتصالات آن را نیز به انجام برسانید.

۷- تعویض ترموستات یخچال

اگر یخچال‌تان جزو آن دسته از مواردی است که کارتان با تست و تعمیر ترموستات به اتمام نمی‌رسد و باید تعویض انجام دهید، این مرحله اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد. طبق عکسی که از قبل گرفته بودید، اقدام به متصل کردن ترموستات جدید کنید. یعنی اول سیم‌ها را اتصال دهید، سپس سفت کردن مهره شفت را به انجام برسانید. بعد از آن حواستان باشد که محفظه کنترل دما در سر جای خودش داخل یخچال قرار بگیرد. بعد از آن پیچ‌های محفظه را به طور کامل و محکم ببندید. بعد اقدام به جایگذاری کاور روی ترموستات کرده و سپس نصب دستگیره مدرج را به انجام برسانید.

بخوانیم: بهترین مرکز تعمیر ساید

۸- مرحله آخر تعویض ترموستات یخچال، تست عملکرد

بعد از اینکه این مراحل را انجام دادید، یعنی تعویض و جایگزینی ترموستات یخچال را به طور کامل و با دقت تمام کرده‌اید. حال باید تست عملکرد آن را به انجام برسانید. برای اینکه آن را تست کنید، یخچال را به برق وصل کرده و کمی صبر کنید که روی دمای مورد نظر تنظیم شود.

*با وجود تمام اطلاعاتی که به دست آوردید، بهتر است که تعویض ترموستات یا تعمیر آن توسط فردی متخصص انجام شود. ما متخصصین هوم کارا را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تماس با کارشناسان این شرکت، آنها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. در صورت نیاز هم تعویض قطعات را انجام می‌دهند.*

جمع‌بندی تعمیر و تعویض ترموستات یخچال

وجود ترموستات سالم در یخچال اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اگر ترموستات به درستی کار نکند، تنظیم دمای یخچال هم انجام نخواهد شد. ما در این مقاله به طور کامل راجع به تست، تعمیر و تعویض ترموستات یخچال با شما صحبت کردیم. همچنین برایتان توضیح دادیم که اگر نیاز به تعویض آنها دارید، باید چه مراحلی را پیش ببرید تا کارتان درست و اصولی انجام شود و به نتیجه مطلوب برسید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.