فرق مایکروفر و توستر در چیست ؟ تفاوت بین آون توستر و مایکروفر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

آون توستر و مایکروفر از لحاظ شکل و ظاهر شبیه به هم هستند ولی کارایی هر یک به گونه‌ای است که می‌توان تمایز زیادی برای آن‌ها قائل شد. در حقیقت آون توستر ماهیتی شبیه به فر دارد و بیشتر برای گریل کردن غذا استفاده می‌شود، در حالی که مایکروفر با تابیدن موج به غذا و فعال کردن مولکول‌های آب باعث پخت غذا می‌شود. اما فرق مایکروفر و توستر در چیست ؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا به توضیح اجمالی هر کدام می‌پردازیم که هر کدام چه کارایی دارند و بیشتر برای چه خانه‌هایی مناسب خواهند بود.

فرق مایکروفر و توستر در چیست

آون توستر

آون توستر که به فر رومیزی نیز معروف است، معمولا با دارا بودن یک جوجه گردان و داشتن قابلیت تنظیم حرارت و زمان پخت، و با داشتن المنت‌های حرارتی، می‌تواند گرمای لازم برای پخت انواع غذا را ایجاد کند. برای خانه‌هایی که لوله کشی گاز به شکلی نیست که بتوان گاز فردار استفاده کرد و یا اینکه گاز شما فاقد فر است، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد؛ چرا که این دستگاه کارایی فر را داشته و انرژی کمتری مصرف می‌کند و همچنین جای بسیار کمتری نسبت به فر اشغال می‌کند؛ این دستگاه برای طبخ انواع غذاهایی که برای آن‌ها نیاز به فر داشتید، مانند انواع پیتزا، کیک، مرغ و … مناسب خواهد بود.

آون توستر

آون ‌توستر‌ توانایی این را دارد که نان را برشته و تُست کند، انواع مواد غذایی را طبخ کند، برای سرخ کردن غذا‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، برای انجماد زدایی استفاده شود و … . مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگاه دارای فناوری‌های جدید‌تر مثل قابلیت گریل کردن غذا و یا کانوکشن را نیز می‌باشد که با داشتن یک فن، حرارت یکنواختی درون دستگاه ایجاد کند. حال سوال فرق مایکروفر و توستر در چیست بهتر قابل پاسخ است.

مایکروفر

مایکروفرها اما، کارایی اصلی‌شان با تابش امواج مایکرو بر غذا می‌باشد، بدین شکل که این امواج بر مولکول‌های آب تاثیر گذاشته و جنبش آن‌ها را به حداکثر میزان خود رسانده و باعث گرم شدن و یا طبخ غذا خواهد شد.

مایکروفر

اما این روش خوبی و بدی‌هایی نیز دارد، مثلا با این روش پخت، ویتامین‌های حساس به حرارت موجود در غذا حفظ می‌شود، اما برخی معتقداند که به دلیل اینکه غذا با حرارت پخت نمی‌شود، میکروب‌های درون غذا به طور کلی از بین نمی‌روند و یا اینکه ممکن است امواج مایکرو در مواردی برای افراد نزدیک به آن دستگاه، ضرر داشته باشد. ( ضرر‌های امواج مایکرو به شکل کلی ثابت نشده‌اند، در کل، در صورتی که این امواج در مکانی تجمع پیدا کنند ممکن است برای افراد مستعد، به خصوص برای بیماران و خانم‌های باردار مضر باشد.)این دستگاه برای پخت انواع مواد غذایی، گرم کردن غذا، ذوب کردن یخ غذا‌های منجمد و .. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:آشنایی با ترانس ماکروفر ، مشخصات و کاربردهای آن

آون توستر یا مایکروفر

تا اینجا با هر کدام ازین دستگاه‌ها آشنا شدیم، اما فرق مایکروفر و آون توستر در چیست؟

موارد زیادی هستند که بین این دو دستگاه تفاوت ایجاد می‌کند، که شما باید با بررسی لازم، نیاز‌های خود را تعیین کرده و با توجه به نیاز خود و اینکه چقدر قرار است برای این کار هزینه کنید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • نحوه پخت

پخت غذا توسط آون توستر با استفاده از اشعه مادون قرمز موجود در المنت‌ها صورت می‌گیرد، این المنت‌ها باعث می‌شود که غذا از درون کامل بپزد و بیرون غذا، حالت برشته پیدا کند، اما همانطورکه گفتیم مایکروفر با به حرکت در آوردن مولکول‌های آب درون غذا موجب پخت و گرم شدن غذا می‌شود، بنابر چیز‌هایی که گفته شد، اگر دلتان غذای گریل شده می‌خواهد، آون توستر برای شما مناسب‌تر است ولی اگر بیشتر مواد غذاهایی آبدار و با درصد چربی بالا استفاده می‌کنید، مایکروفر برای شما مناسب‌تر است.

  • هزینه

به طور میانگین، آون توستر ارزان‌تر از مایکروفر‌ها هستند، بنابراین اگر قصد خرید چنین دستگاهی را دارید، اول به نیاز‌های خود رجوع کنید تا اگر کار شما با آون توستر انجام خواهد شد، لازم نباشد مایکروفری تهیه کنید که قیمت آن تا چند برابر بیشتر از آون توستر است.

  • زمان پخت

مایکروفر به زمان کمتری نسبت به آون توستر برای پخت غذا نیاز دارد، چرا که در آون توستر، غذا باید به شکلی آرام پخت شود و اگر درجه حرارت المنت زیادی بالا باشد، ممکن است باعث شود غذا از داخل خام بماند و روی آن بسوزد، بنابراین، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا درجه حرارت به دمای مورد نیاز غذا برسد؛ اگر این مورد، یعنی سرعت در پخت غذا برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، بهتر است مایکروفر تهیه کنید.

  • مصرف انرژی

بر خلاف تصور، مصرف انرژی آون توستر از مایکروفر بیشتر است؛ اگر در یک مدت زمان معین، از آون توستر و مایکروفر استفاده کنیم، میزان مصرف انرژی در آون بیشتر خواهد بود، همچنین همانطور که گفتیم، آون توستر مدت زمان بیشتری برای طبخ غذا نیاز دارد، به خاطر همین بیشتر باید روشن بماند؛ به همین دلایل، ثابت شده است که آون توستر، بیشتر انرژی مصرف می‌کند.

فرق مایکروفر و توستر در چیست ؟

اگر به شکل کلی بخواهیم این مسئله بررسی کنیم، و بگوییم که فرق آون توستر و مایروفر در چیست، باید بگوییم که مایکروفر، زمان پخت کمتری دارد، مصرف انرژی کمتری دارد، حجم بیشتری دارد یعنی مقدار غذای بیشتری نسبت به آون می‌توان در آن طبخ کرد و همچنین برای غذاهای مایع، مناسب‌تر است؛ و در عین حال، برای غذا‌های کم چرب و کم آب نا‌مناسب است و کارایی کمتری در برشته کردن غذا دارد.

فرق مایکروفر و توستر در چیست

در مقابل، آون توستر برای گرم کردن و تست کردن برخی مواد مثل نان مناسب است، برای برشته کردن غذا مناسب‌تر است، فضای کمتری اشغال می‌کند و برای غذاهایی با مقدار کم، مناسب‌تر است، و در عین حال، مصرف انرژی بیشتری دارد، در گرم کردن غذا‌های آبکی خوب عمل نمی‌کند، زمان پخت آن بیشتر است و در صورت استفاده‌ی اشتباه، ممکن است غذا را خشک کند.

مایکروفر‌ها دارای تنوع بیشتری هستند و پیشرفته‌تر از آون توستر می‌باشند، و در مقابل، کار کردن با آون توستر خیلی راحت‌تر می‌باشد؛ آون توستر در کل دستگاه ساده‌تری است، بدین شکل که به راحتی می‌توانید خودتان آن را تمیز کنید، ولی به دلیل حساسیت زیاد مایکروفر، توصیه می‌شود حتما، قبل از اقدام، حتما راجع به آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

همچنین در صورتی که آون توستر معیوب شود، احتمالا تعمیر آن خیلی راحت‌تر از مایکروفر خواهد بود، مایکروفر به دلیل حساسیتی که دارد، اگر معیوب شود، شما نیاز به تکنسینی کاربلد خواهید داشت که دانسته‌هایش به روز باشد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.