آشنایی با ترانس ماکروفر ، مشخصات و کاربردهای آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ترانس ماکروفر : اگر با کارایی مایکروفر آشنایی داشته باشید می‌دانید که کار این دستگاه، گرم کردن و پخت و پز انواع غذا، به شکل یکنواخت و اصولی می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به توضیح یکی از قطعات مهم، یعنی ترانس ماکروفر بپردازیم.

حرارتی که المنت‌های مایکروفر به وجود می‌آورد باید به گونه‌ای باشد که بتواند انواع غذاهایی مثل گوشت که برای طبخ به حرارت بالا و مداوم نیاز دارد را به وجود بیاورد. برای ایجاد این حرارت به توان‌های بالایی در مایکروفر نیاز می‌شود که برای گرفتن توان بالا از دستگاه، باید ولتاژ بالایی نیز به دستگاه داده شود؛ توان لازم برای طبخ مواد، به طور میانگین، حدود ۱۰۰۰ وات می‌باشد که با اتصال به برق شهری که ولتاژ‌ ۲۲۰ ولت دارد، نمی‌توان این توان را از دستگاه گرفت، به همین دلیل، ترانس‌‌ها طراحی شدند.

ترانس در ریشه‌ی لاتین، معنای تبدیل را می‌دهد، در عمل نیز ترانس ماکروفر، برق ۲۲۰ ولت شهری را به ولتاژی حدود ۲۲۰۰ ولت تبدیل می‌کند؛ در این شرایط می‌توان، توان بالایی از مایکروفر گرفت.

ترانس ماکروفر چیست؟

ترانس ماکروفر چیست؟

این قطعه فلزی، به شکل مکعب بوده و حاوی سیم‌پیچ‌های طولانی می‌باشد که از طریق القای بار الکتریکی، ولتاژ‌ مایکروفر را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.‌ این که چطور این کار صورت می‌پذیرد، توسط قوانین فیزیک اثبات می‌شود. نکته‌ای که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که ولتاژي که ترانس ایجاد می‌کند،‌ ولتاژ بالایی است و در صورتی که این قطعه آسیب دید، اگر تجربه ندارید می‌بایست به سراغ تعمیر آن نروید.

مشخصات یک ترانس

  • توان اسمی، در ترانس ماکروفر معمولا بین ۷۰۰ تا ۱۳۵۰ وات قرار دارد و بالا بودن توان ترانس، نشان دهنده‌ی بالاتر بودن جریان ورودی و خروجی از آن خواهد بود؛ همچنین وجود هسته در ترانس است که باعث تبدیل ولتاژ می‌شود و هر چه توان ترانس بالاتر باشد، هسته‌ی موجود در آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود.
  • بر خلاف تصور، یک ترانس مایکروفر، شاخصه‌ای تحت عنوان ولتاژ ترانس ندارد، چرا که این دستگاه مبدل ولتاژ است و از خودش ولتاژی را تولید نمی‌کند، بنابراین بیان این که این ترانس ماکروفر چند ولت است، اشتباه است. ولی کاری که این دستگاه می‌کند بدین شکل است که ولتاژ ۲۲۰ ولتی برق شهری را به ۲۲۰۰ ولت تبدیل می‌کند.
  • شاخصه‌ی دیگری که ترانس مایکروفر باید داشته باشد، گرید حفاظتی آن است که به صورت یک عدد بیان می‌شود؛ این شماره بر روی ترانس هک می‌شود و معمولا مقادیر ۲۰۰ تا ۲۵۰ را به خود اختصاص می‌دهد و هر چه این کلاس بیشتر باشد، عوامل عایق و حفاظتی بیشتری بر روی ترانس اعمال شده است.
  • نکته‌ی دیگر که می‌تواند حائز اهمیت باشد، اندازه‌ی ترانس ماکروفر است؛ البته اکثر ترانس‌های مایکروفر به همدیگر می‌خوردند ولی گاها ممکن است به دلیل اختلاف در برند، یک نوع ترانس، نحوه‌ی قرار گیری مناسبی در نوعی از مایکروفر نداشته باشد.
مشخصات یک ترانس

خرابی ترانس ماکروفر باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

احتمالا از اهمیت این قطعه درون مایکروفر متوجه شده‌اید، پس طبیعی است که در صورت خرابی این قطعه، مشکلاتی در دستگاه شما به وجود بیاید:

• مایکروفر غذا را نه پخته و نه گرم می‌کند، در حقیقت زمانی که ترانس ماکروفر دچار ایراد شود، نمی‌تواند ولتاژی که لازم است تا المنت‌ها به درجه حرارت کافی برسند را ایجاد کند و در نتیجه، غذا درون مایکروفر گرم نمی‌شود

• ایجاد شدن دود و بوی سوختگی از مایکروفر یکی از نشانه‌های خرابی ترانس مایکروفر است.

• سر و صدای زیاد نیز در صورت بی‌توجهی به بوی نامطبوع تولید شده می‌تواند ایجاد شود و یکی از نشانه‌های خرابی ترانس ماکروفر نیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید:فرق مایکروفر و توستر در چیست ؟ تفاوت بین آون توستر و مایکروفر

• در آخر، ممکن است خرابی ترانس ماکروفر منجر به این شود که اصلا دستگاه روشن نشده و شروع به کار نکند.

تشخیص خرابی ترانس مایکروفر

حال اگر ایرادات گفته شده را در مایکروفر خود شاهد بودیم، از کجا مطمئن شویم که ایراد از ترانس ماکروفر است؟ در حقیقت تشخیص این مسئله پیچیدگی خاص خودش را دارد، در وهله‌ی اول بهتر است که به صورت چشمی به بررسی سیم‌پیچ‌های موجود در ترانس بپردازید تا از نبود قطعی و هرگونه سوختگی بر روی آن مطمئن شوید، همچنین می‌توانید از حس بویایی خود نیز کمک بگیرید تا از عدم وجود سوختگی در آن اطمینان حاصل کنید.
اما در صورتی که بخواهید به شکل تخصصی از وضعیت ترانس ماکروفر مطلع شوید، نیاز به تخصص و ابزارآلاتی مثل مولتی‌متر خواهید داشت.

قبل از هر کاری، گفتیم که وجود ولتاژ زیاد، ممکن است خطرناک باشد، به همین دلیل، اولین کاری که باید بکنید این است که دستگاه را از پریز برق بکشید، سپس پیچ‌های دستگاه را باز کرده و خازن را دی‌شارژ کنید؛ حال با استفاده از مولتی‌متر مطمئن شوید که در دستگاه ولتاژی وجود نداشته باشد؛ به کمک یک دمباریک، سوکت‌هایی که به ترانس وصل شده‌اند را جدا کنید و به وسیله‌ی مولتی‌متر، مقاومت پایه‌های خروجی با زمین را چک کنید، مولتری‌متر باید عددی بین ۵۰ تا ۷۰ را نشان دهد؛ در صورتی که نمایشگر مولی‌متر عددی با مغایرت زیاد با این بازه را نشان می‌داد، نشان‌دنده‌ی خرابی ترانس مایکروفر است؛ همچنین مقاوت پایه‌های ورودی با زمین نیز باید مقدار کوچکی نزدیک ۰ نشان دهد، اگر در این قسمت نیز مقاوت زیادی را شاهد بودید، احتمالا قطعه دارای ایراد است.

تعمیر ترانس

مقاوت ترمینال ورودی نسبت به زمین، باید مقاومت بی‌نهایت را نشان بدهد؛ مقاومت برق شهری نسبت به ترانس، باید عددی کمتر از ۱ نشان دهد. در آخر اگر تمام این مقاومت‌ها درست بود، احتمالا ایراد از جای دیگری است.البته توجه داشته باشید، که این موارد بیشتر برای اطلاعات عمومی شما بیان شده‌اند و نیاز به تخصص و تجربه خواهد داشت.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.