عواقب آب رفتن در موتور جاروبرقی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

 

آب رفتن در جاروبرقی یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند دستگاه شما را از پای بیندازد. فرقی نمی‌کند که بهترین جاروبرقی موجود در بازار باشد یا یک جاروبرقی ساده و قدیمی؛ چرا که آب و مایعات دشمن قدرتمندی برای سلامتی موتور جاروبرقی هستند.

لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های معدود در بازار؛ به صورت مدل آب و خاک تولید می‌شوند و قادرند علاوه بر مکش گرد و خاک و آشغال‌های جامد ریز، مایعات را نیز در درون خود جمع‌آوری کنند. موتور این دستگاه هچ‌گونه مشکلی با مایعات ندارد و با آب رفتن در موتور جاروبرقی، هیچ مشکلی برای دستگاه پیش نخواهد آمد. این مساله برای موتور جاروبرقی‌های عادی صدق نمی‌کند و به محض ورود آب به داخل جاروبرقی، موتور خواهد سوخت و از کار می‌افتد.

خیس شدن موتور جاروبرقی

در صورتی که مدل جاروبرقی شما تنها قابلیت جذب خاک را دارد، باید به صورت جدی از ورود آب به داخل دستگاه خودداری کنید. اگر بر روی سطوح صافی چون سرامیک و پارکت آشغال‌های جامد و مایع به صورت همزمان وجود دارد، ابتدا باید زمین را خشک کنید سپس با استفاده از جاروبرقی، باقی آشغال‌های جامد را از روی سطوح جمع آوری نمایید.

با آب رفتن داخل جاروبرقی شما باید به سرعت دستگاه را خاموش نمایید تا از وارد شدن خرابی بیشتر به دستگاه جلوگیری شود. علائمی مانند به مشام رسیدن بوی بد سوختگی، تغییر صدای جاروبرقی و کاهش مکش از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که از سوختن زود هنگام موتور دستگاه خبر می‌دهند. لازم به ذکر است که با آب رفتن در جاروبرقی احتمال بروز مشکلات دیگری مانند برق گرفتگی و خرابی قطعات دیگر نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

راهکار برای آب رفتن در موتور جاروبرقی

برخی از افراد از ممنوعیت ورود آب به داخل جاروبرقی‌های ساده اطلاعی ندارند چرا که بارها اتفاق افتاده که مقداری آب و رطوبت با آشغال‌های روی زمین به داخل دستگاه کشیده شده اما دستگاه به هیچ مشکلی بر نخورده است. این در حالی است که در صورتی که مقدار رطوبت بسیار کم باشد احتمال رسیدن آن به موتور کمتر خواهد شد با این حال باز هم بهتر است که از خشک بودن کامل زمین اطمینان پیدا کنید.

علائمی مانند جرقه زدن جاروبرقی، داغ شدن بدنه، خاموش شدن ناگهانی، احساس بوی بد سوختگی و دیگر علائم سوختن موتور جاروبرقی نشان‌دهنده آب رفتن در موتور جاروبرقی است و باید به سرعت دستگاه خاموش شود.

خیس شدن داخل جاروبرقی

در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید احتمال سوختگی یا نیم سوز بودن موتور بسیار بالاست و بهتر است تعمیر جاروبرقی را به یک تکنسین مجرب بسپارید. اما اگر می‌خواهید خودتان مشکل را حل کنید بهتر است مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. ابتدا جاروبرقی را خاموش کنید از برق بکشید.
  2. چند دقیقه صبر کنید تا دستگاه کاملا خنک شود.
  3. پارو و لوله جاروبرقی را از نظر میزان رطوبت بررسی کنید و آن را کاملا خشک گردانید.
  4. بیشتر بخوانید:بررسی جاروبرقی سامسونگ
  5. درب جاروبرقی را باز کرده و کیسه را از جای خود خارج کنید.
  6. کیسه را بررسی کنید و در صورتی که مرطوب بود آن را با یک کیسه نو تعویض کنید.
  7. فیلترهای جاروبرقی را از جای خود خارج کرده و در صورت خیس بودن اجازه دهید کاملا خشک شود.
  8. تمامی پیچ‌های جاروبرقی که مربوط به موتور می‌شوند را باز کنید تا موتور را ببینید. برای چند ساعت آن را در هوای آزاد قرار دهید تا تمامی رطوبت‌های احتمالی از بین برود.
  9. پیچ‌ها را ببندید و تمامی قطعات را به جای خود بازگردانید. دستگاه را برای چند ثانیه روشن کنید و در صورت عدم مشاهده علائم سوختگی، احتمال مشکل بر طرف شده است.

چند نکته مهم:

در صورتی که کیسه استفاده شده در جاروبرقی شما از نوع دائمی است؛ به جای تعویض تنها کافیست کیسه را کاملا تمیز کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.

در صورتی که هریک از علائم سوختگی در جاروبرقی مشاهده شود احتمال اینکه به موتور آسیب رسیده باشد بسیار بالاست. لذا در صورتی که فیلتر، کیسه و لوله‌های دستگاه خیس باشند بهتر است به هیچ عنوان دستگاه را روشن نکنید و آن را به یک متخصص بسپارید.

آب رفتن در موتور جاروبرقی

چند نکته درباره سوختن موتور جاروبرقی

آب رفتن در موتور جاروبرقی تنها یکی از معدود اتفاقاتی است که می‌تواند منجر به سوختگی موتور شود. از آنجا که موتور قلب تپنده جاروبرقی است، خرابی آن می‌تواند به منزله خرابی کامل دستگاه قلمداد ‌شود. برای جلوگیری از خرابی و سوختگی موتور توصیه می‌گردد در هنگام استفاده از دستگاه موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • از جارو کشیدن آشغال‌های درست خودداری کنید.
  • اجازه ورود پلاستیک و لباس‌های پارچه‌ای کوچک مانند جوراب و… به داخل جاروبرقی را ندهید.
  • از پر شدن کامل کیسه جاروبرقی جلوگیری کنید.
  • از جارو کشیدن شیشه و اجسام تیز خودداری کنید.
  • دستگاه را برای مدت طولانی روشن نکنید و پس از استفاده مجدد اجازه دهید تا قطعات کاملا خنک شوند.
  • از آنجا که جاروبرقی مصرف برق بالایی دارد بهتر است آن را در زمان کم باری مصرف برق روشن کنید تا به موتور و دیگر قطعات فشاری وارد نشود.
  • از ورود مایعات و آب رفتن در موتور جاروبرقی جلوگیری کنید.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.