علت انواع صدا در کولر گازی

علت انواع صدا در کولر گازی + ۴ راهکار رفع آن

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از نشانه‌های خرابی کولر گازی، وجود صداهای مختلف در آن است. این صداها ناشی از خراب شدن و آسیب دیدن بخشی از دستگاه بوده و به احتمال زیاد باعث آزار شما خواهند شد. از جمله این صداها می‌توان به سوت کشیدن، وزوز، صدای شبیه به جیغ و صدای پیچیدن باد اشاره کرد. اما علت انواع صدا در کولر گازی چیست؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم داریم در ادامه این نوشته به بررسی این مضوع بپردازیم و دلیل هر یک را بیان کنیم.

مطالعه کنیم: تعمیر کولر گازی

انواع صداهای کولر گازی

علت انواع صدا در کولرهای گازی

صدا دادن کولر گازی علت‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بنابراین برای پیدا کردن مشکل باید یک به یک قطعات را بررسی کنیم. اما لازم به ذکر است خراب شدن هر قطعه صدای مخصوصی تولید می‌کند که با شناخت این صداها، خیلی سریع می‌توانید محل خرابی را تشخیص دهید. در ادامه بیشتر با علت انواع صدا در کولر گازی آشنا خواهیم شد.

مطالعه کنیم: تعمیر کولر گازی در تهران +۳۶۵ روز گارانتی!

رفع صدای کولر گازی

علت پیچیدن صدای باد در پنل داخلی

اگر از پنل داخلی صداهایی شبیه به هوم و باد به گوش می‌رسد، باید موارد زیر را بررسی کنید.

  • فیلتر هوا: این بخش از کولر کثیف شده و باید آن را تمیز کرده یا تعویض کنید.
  • اوپراتور: احتمال دارد اوپراتور به خاطر کثیفی و گرد و غبار مسدود شده باشد.

دقت کنید اگر فیلتر بیش از اندازه ظرفیت پر شده باشد، هوا به خوبی از آن عبور نکرده و صدای ناهنجاری در کولر تولید می‌شود. به همین خاطر باید به صورت مرتب فیلتر را بررسی کنید.

مطالعه کنیم: چگونه فیلتر کولر گازی را تمیز کنیم و یا در صورت نیاز فیلترها را تعویض کنیم؟

دلیل سوت کشیدن اسپلیت

در ادامه بررسی علت انواع صدا در کولر گازی امکان دارد با صدایی شبیه به سوت یا ناله مواجه شوید. این صدا نیز دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر مدت زمان زیادی از خرید کولر گازی گذشته و به اصطلاح کولر قدیمی شده است. احتمال دارد برخی قطعات دچار مشکل شده و صداهایی را در دستگاه تولید کنند.
  • دلیل دیگر صدای سوت و ناله می‌تواند به خاطر خراب شدن بلبرینگ فن باشد که در اینصورت باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید.
  • همچنین اگر تسمه کولر فرسوده یا خراب شده باشد، صدای سوت مانند از کولر به گوش می‌رسد.
  • فشار بالا در کمپرسور نیز این صدا را تولید می‌کند.

مطالعه کنیم: سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم

علت صدای وزوز کولر گازی

صدای وزوز معمولا به خاطر مشکلات الکترونیکی به وجود می‌آید. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خراب شدن کمپرسور
  • خراب شدن خازن کولر گازی
  • شل شدن قطعات دستگاه

صدای تق‌تق در پنل کولر گازی

علت صدای جیرجیر در کولر گازی

در این قسمت از علت انواع صدا در کولر گازی به بررسی وجود صدای جیرجیر در یونیت داخلی و خارجی خواهیم پرداخت. در واقع صدای جیرجیر نشان ‌دهنده وجود مشکل در بوش سر بلوور فن یا موتور بلوور است. همچنین عواملی مثل خشک کار کردن بلبرینگ و تراز نبودن پنل داخلی نیز می‌توانند باعث بروز این صدا شوند. در صورتی که مشکل از بوش بود، باید آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت باید کولر را تراز کرده و بلبرینگ را روغن‌کاری نمایید.

مطالعه کنیم: تعمیر کولر گازی ال جی در محل

دلیل صدای آب در اسپلیت

گاهی مواقع امکان دارد از کولر گازی صدای شرشر یا چکه کردن آب به گوش رسد. در واقع صدای آب در کولر گازی دو علت مهم دارد که عبارتند از:

  • کم شدن گاز مبرد
  • مسدود شدن ناودانی

در صورتی که گاز مبرد کم شده باشد، کمپرسور به صورت یکسره کار کرده و امکان دارد موتور از کار بیافتد. به همین خاطر اگر گاز مبرد کم شده باید هر چه سریع‌تر آن را شارژ نمایید. اما اگر مشکل از ناودانی باشد، کولر نشتی آب خواهد داشت.

مطالعه کنیم: نحوه شارژ گاز کولر گازی با ترازو

علت صدای تق‌تق در پنل کولر گازی

در ادامه آشنایی با علت انواع صدا در کولر گازی قصد داریم دلایل وقوع صدای تق‌تق را بررسی کنیم. این صدا معمولا از بدنه و فوم‌های دستگاه به خاطر سرد و گرم شدن ناشی می‌شود. البته امکان دارد دلایل دیگری نیز باعث بروز این صدا شوند که نیاز به بررسی دارد.

دلیل زوزه کشیدن اسپلیت

مهمترین علت این صدا، خراب شدن و وجود ایراد در فن بلوور است. در واقع این فن وظیفه گردش هوا و خنک کردن محیط داخل خانه را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی برای آن به وجود بیاید، صدای غیرعادی تولید می‌کند.

مطالعه کنیم: تعمیر کولر گازی اسپلیت

خرابی فن، علت انواع صدا در کولر گازی

علت صدای قل‌قل کولر گازی

اگر در هنگام بررسی علت انواع صدا در کولر گازی متوجه صدای قل‌قل یا جوشیدن شدید، به احتمال زیاد گاز مبرد کولر کم شده است. در این شرایط باید از یک متخصص بخواهید میزان گاز را بررسی کرده و در صورت کم بودن آن را شارژ کند.

مطالعه کنیم: تعمیر کولر گازی در کرج

دلیل صدای هیس مانند یا صدایی شبیه به گاز در کولر گازی

در صورتی که در یکی از پنل‌های کولر، صدای هیس مانند یا شبیه به گاز به گوشتان خورد، اولین کاری که باید انجام دهید، خاموش کردن دستگاه است. از جمله دلایل بروز این صدا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

علت صدای کلیک در کولرگازی

علت صدای کلیک مانند در کولر گازی چیست؟

اگر هنگام بررسی علل انواع صدا در کولرگازی متوجه صدای کلیک در شروع یا پایان یک سیکل شدید، نشانه خوبی است. اما اگر این صدا مرتب تکرار شده و قطع نمی‌شود، باید موارد زیر را بررسی کنید.

  • مسدود شدن فن کولر گازی
  • خراب شدن خازن
  • وجود مشکلات الکتریکی و پرشر سوئیچ‌ها
  • خراب شدن ترموستات
  • شل بودن فن کولر گازی

مطالعه کنیم: ساده‌ترین آموزش تعمیر کولر گازی !

دلیل صدای کمپرسور کولر گازی

مهمترین قطعه‌ای که در هنگام پیدا کردن علت انواع صدا در کولر گازی باید بررسی کنید، کمپرسور است. در واقع کمپرسور از قطعات مختلفی تشکیل شده که بروز مشکل در هر کدام از آن‌ها می‌تواند صدایی را در دستگاه ایجاد کند. از جمله دلایل اصلی صدای کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داغ شدن کمپرسور به خاطر کارکرد طولانی مدت یا دلایل دیگر. به عنوان نمونه اگر گاز مبرد کولر کم شود، کمپرسور برای سرد کردن محیط، زمان زیادی کار کرده و در نتیجه داغ می‌شود.
  • اگر کندانسور کثیف شده و مقدار زیادی گرد و خاک در آن جمع شود، باعث بروز مشکل در عملکرد کمپرسور می‌شود.

مطالعه کنیم: وسایل مورد نیاز برای تعمیر کولر گازی

دلیل زوزه کشیدن اسپلیت

دلیل صدای شبیه به کوبیدن در کولر

اگر صدایی که از کولر گازی به گوش می‌رسد شبیه به کوبیدن است، احتمالا کندانسور مشکل دارد. البته دلایل دیگری نیز باعث بروز این صدا می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گیر کردن ذرات خاک و گرد و غبار در کندانسور
  • شل بودن پیچ‌های کولر گازی
  • خراب شدن موتور فن یا کمپرسور

مطالعه کنیم: تعمیر کندانسور کولر گازی

چرا کولر گازی بعد از خاموش شدن صدا می‌دهد؟

دلیل این مشکل می‌تواند به خاطر کثیفی‌ها و گرد و خاک موجود در سینی تخلیه یا ناودانی کولر باشد.

ugj hk,hu wnh nv ;,gvçd

دلیل وجود صدا در پنل داخلی

در ادامه بررسی علت انواع صدا در کولر گازی بهتر است بدانید اگر پنل داخلی صدا می‌دهد، به احتمال زیاد بدنه آن دچار آسیب شده است. البته توصیه می‌کنیم از یک متخصص بخواهید پنل داخلی را به صورت کامل عیب‌یابی کرده و مشکل را برطرف کند.

دلیل وجود صدا در پنل خارجی کولر گازی

از آنجایی که اکثر قطعات کولر در پنل خارجی قرار دارند، صدا دادن آن دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خراب شدن کمپرسور
  • کثیف شدن کندانسور
  • خراب شدن فن کولر

چطور صداهای به وجود آمده در کولر گازی را برطرف کنیم؟

در مطالب بالا علل انواع صداها در کولرگازی را مورد بررسی قرار دادیم. در صورت مواجه با این صداها لازم است آن را به طور دقیق بررسی کرده و سپس در صورت نیاز قطعه معیوب را تعمیر یا تعویض کنید. اما برخی نکات وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند در رفع صداهای کولر گازی مفید باشد.

  • هنگام شنیدن صدای ناهنجار از کولر، هر چه سریع‌تر دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. سپس از یک متخصص بخواهید کولر را بررسی کند.
  • برای جلوگیری از بروز این چنین صداهایی، بهتر است هر ۶ ماه یکبار نسبت به سرویس کولر اقدام کنید.
  • فیلتر هوا را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و در صورت نیاز آن را شستشو داده یا تعویض کنید. چرا که این فیلترها با گذشت زمان کثیف شده و بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهند.
  • در صورتی که هیچ سر رشته‌ای از تعمیر کولر گازی ندارید، به هیچ عنوان آن را دستکاری نکنید.
  • بیشتر بخوانید:تعمیر لباسشویی بوش در تهران

پایان مقاله علت انواع صدا در کولر گازی

امیدواریم با مطالعه علت انواع صدا در کولر گازی بتوانید مشکل به وجود آمده در دستگاه خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.