راهنمای نصب و راه اندازی ماشین ظرفشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

راه اندازی ماشین ظرفشویی : ماشین ظرفشویی جزو آن دسته از لوازم خانگی است که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده است. این دستگاه برای همه‌ی خانه‌ها بسیار کاربردی بوده و مفید واقع می‌شود. استفاده از ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که در وقت بسیار صرفه جویی کنید. کار با ماشین ظرفشویی بسیار راحت است. اگر به دلیل مشغله کاری، ضعف بدنی، شاغل بودن و یا هر دلیل دیگری در طول روز وقت کم میاورید، استفاده از ماشین ظرفشویی برای شما بسیار خوب خواهد بود.

استفاده از ماشین ظرفشویی به این گونه است که ابتدا شما ظروف خود را در این دستگاه قرار می‌دهید و دستگاه شروع به شستن ظروف می‌کند؛ به همین دلیل شما می‌توانید در این زمان که ظرف‌ها شسته می‌شوند به دیگر کارهای خود بپردازید. راه اندازی ماشین ظرفشویی امری آسان و در عین حال بسیار مهم است. ما در این مقاله می‌خواهیم در ابتدا به بحث پیرامون نصب ماشین ظرفشویی و پس از آن راه اندازی ماشین ظرفشویی بپردازیم.

 

نحوه نصب ماشین ظرفشویی

در زمانی که شما یک مهمانی مفصل گرفته اید و مهمانی به پایان رسیده است، شاید کوهی از ظرف‌های کثیف که در آشپزخانه شما تلمبار شده است، شیرینی مهمانی شما را بکاهد. در این جا است که ماشین ظرفشویی به کمک شما خواهد آمد. ماشین ظرفشویی یکی از اقلام بسیار مفید آشپزخانه است. شما در ابتدا که ماشین ظرفشویی مناسب که مطابق سلیقه و نیاز شما هست را خریداری نمودید، لازم است که به نصب ماشین ظرفشویی خود بپردازید. اگر از اعضای خانواده شما کسی نیست که فنی باشد و بتواند ماشین ظرفشوییتان را نصب نماید، بهتر است از متخصص کمک بگیرید. اگر خودتان می‌خواهید که این کار را انجام دهید، ما در ادامه این مقاله راهنماییتان می‌کنیم.

نصب ماشین ظرفشویی
  • مرحله ۱:

در ابتدا خوب است به شما بگوییم که بهتر است دفترچه راهنمای محصول خود را حتما مطالعه بفرمایید. اما نحوه نصب در همه‌ی دستگاه‌ها به این گونه است که در مرحله اول باید مکانی مناسب برای جایگیری دستگاه خود پیدا کنید. این مکان باید به گونه‌ای باشد که پشت دستگاه رو به دیوار باشد تا به خوبی قطعه‌های پشت ماشین ظرفشویی مانند موتور و غیره بتوانند هوا گیری کنند. همچنین کناره‌های دستگاه نیز باید به سمت دیوار و یا کابینت (در برخی موارد ماشین لباسشویی) قرار بگیرد تا از ضربه‌های احتمالی به دستگاه جلوگیری شود.

  • مرحله ۲:

مرحله دوم تراز بودن ماشین ظرفشویی است. دقت کنید که ارتفاع پایه‌های دستگاه به درستی بر روی زمین قرار گیرند و کاملا هم سطح باشند. اگر دستگاه شما تراز نباشد، هنگام شست و شو، لرزش زیادی خواهد داشت و ممکن است که این لرزش‌ها باعث شود دستگاه به اطراف ضربه وارد کند و آسیب ببیند. همچنین تراز نبودن ماشین ظرفشویی ممکن است باعث شود وقتی درب دستگاه را باز یا بسته می‌کنید، متوجه چسبندگی درب آن شوید. پس هنگام نصب ماشین ظرفشویی از تراز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

بیشتر بخوانید:علت خنک نشدن یخچال و دمای بالا چیست؟

  • مرحله ۳:

مرحله سوم متصل کردن دستگاه به برق است. توجه کنید که اغلب ماشین‌های ظرفشویی سیم ارت یا همان اتصال به زمین دارند. این سیم از برق گرفتگی جلوگیری می‌کند. باید هنگام نصب ماشین ظرفشویی دقت کنید که اشتباهی این سیم را جدا نکنید، بلکه دو شاخه را به پریز برق که دارای ارت است متصل کنید. توجه نمایید که کابل برق ماشین ظرفشویی را به ۳ راهی وصل نکنید و آن را مستقیما به پریز برق متصل نمایید.

  • مرحله ۴:

مرحله بعد این است که ورودی و خروجی‌های لوله آب (هم آب گرم و هم آب سرد) را وصل کرده و از اتصال کامل آن‌ها مطمئن شوید. همچنین لوله تخلیه آب را باید به خروجی ماشین ظرفشویی وصل نمایید. در این قسمت باید توجه کنید که قطر این لوله حداکثر باید ۴ سانتی متر باشد. در هنگام نصب لوله تخلیه دقت کنید که آن پیچ نخورد؛ زیرا در نهایت نشتی آب از ماشین ظرفشویی را سبب خواهد شد.

  • مرحله ۵:

در مرحله آخر نیز شیر ورودی آب را باز کنید و سپس دکمه Start و یا Pause را فشار دهید تا دستگاه شروع به کار کند.

نحوه و مراحل راه اندازی ماشین ظرفشویی

حال که دستگاه خود را به درستی نصب نمودید، باید آن را راه اندازی نمایید که در قسمت پایین به شرح این موضوع خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

راه اندازی ماشین ظرفشویی
  • پاک کردن ظروف از خورده‌های غذا

در ابتدا وقتی که می‌خواهید ظروف خود را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، باید تکه غذاهای باقی مانده بر روی ظروف را بزدایید. زیرا ممکن است این تکه‌های غذا در قسمت‌های مختلف ماشین ظرفشویی مانند آبپاش، لوله ورودی یا خروجی و … گیرکرده و به دستگاه آسیب برساند.

 

  • استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

برای راه اندازی ماشین ظرفشویی دوو ، استفاده از نمک مخصوص ماشین ظرفشویی بسیار مهم است. در درون دستگاه، دریچه‌ای مخصوص برای نمک وجود دارد. آن را باز کرده و نمک را به میزان لازم در آن بریزید. نمک ماشین ظرفشویی باعث خواهد شد که سختی آب گرفته شود و ظروف به خوبی شسته شوند. دقت کنید که وقتی نمک را در مخزن مخصوص خود ریختید، درب آن را به خوبی ببندید تا نمک به دستگاه نشت نکند. این نشتی نمک ممکن است مسبب آسیب زدن به دیواره‌های دیگ، زنگ زدگی داخل دستگاه و فیلترهای ۳ گانه شود.

در اولین باری که از دستگاه استفاده می‌کنید، باید ۲ لیوان نمک مخصوص ماشین ظرفشویی را با ۱ لیتر آب مخلوط کنید و محلول به دست آمده را در محفظه مخصوص بریزید. در دفعات بعدی نیز نمک را به تنهایی و به همان صورت جامد مصرف نمایید. زمانی که نمک دستگاه تمام شود، به شما آلارم خواهد داد. نشانگر نمک به صورت SALT و یا ۲ فلش رفت و برگشتی نمایش داده شده است.

نکته بسیار مهمی که باید خدمتتان بگوییم این است که به هیچ عنوان از نمک خوراکی، نمک دریا، سنگ نمک و یا نمک‌های محلی استفاده نکنید.

  • استفاده از مایع جلا دهنده

اغلب برای راه اندازی ماشین ظرفشویی سامسونگ ، مایع جلا دهنده مخصوص ماشین ظرفشویی بسیار پر اهمیت است. مخزن این مایع بر روی درب ماشین ظرفشویی تعبیه شده است. شما باید این مخزن را پر کنید. مایع جلا دهنده مکمل کننده نمک می‌باشد؛ یعنی به کمک نمک، باعث می‌شود که ظروف شما به خوبی تمیز شوند و رسوبی روی آن‌ها باقی نماند. همچنین خشک شدن ظروف راحت‌تر بوده و لک روی آن‌ها باقی نخواهد ماند. این مایع را در مرحله نهایی که مرحله خشک کن نیز نام دارد باید استفاده نمایید.

راه اندازی ماشین ظرفشویی
  • مایع یا پودر شوینده

می‌توان گفت که اصلی‌ترین قسمت شست و شوی ماشین ظرفشویی، مایع یا پودر شوینده است. شما باید در مخزن آن که کنار درب مخزن مایع جلا دهنده است، شوینده خود را بریزید. دقت کنید که شوینده‌ای که استفاده می‌کنید حتما باید مخصوص ماشین ظرفشویی باشد. این هشدار را به شما می‌دهیم که از مصرف دیگر شوینده‌ها مانند تاید، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی و یا دیگر موارد جدا خودداری کنید و حتما از شوینده‌ی مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

برای هر بار که دستگاه خود را روشن می‌کنید، باید به اندازه کافی شوینده بریزید. مخزن شوینده ۲ شیار دارد. اگر ماشین ظرفشویی شما به اندازه نصف گنجایشش پر شده بود، تا شیار اول شوینده بریزید کافی است. بدیهی است که اگر کل دستگاه پر بود، باید تا شیار دوم شوینده بریزید و مخزن را کاملا پر کنید.

  • قرص ماشین ظرفشویی

در کل باید بگوییم که ماشین ظرفشویی برای اینکه یک شست و شوی کامل داشته باشد و ظروف را به خوبی تمیز کند، نیاز به نمک مخصوص، مایع جلا دهنده و همچنین مایع یا پودر شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی دارد. اما شما می‌توانید به راحتی قرص ماشین ظرفشویی تهیه کرده و فقط از آن استفاده کنید؛ چرا که قرص ماشین ظرفشویی حاوی هر سه مورد ذکر شده می‌باشد. پس برای این که راه اندازی ماشین ظرفشویی شما راحت‌تر باشد و مراحل کمتری را طی کنید، می‌توانید از قرص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در برخی از برندها برای این که بتوانید از قرص استفاده کنید، دکمه مخصوص تعبیه شده است که حتما باید آن را بفشارید.

 

  • تنظیم سختی آب یا pH

pH آب برای هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است. شما باید دفترچه راهنمای دستگاهی که تهیه کرده اید را مطالعه کنید و ببینید pH مناسب برای آن دستگاه کدام است. سپس با بررسی pH آب منطقه خود، به تنظیم آن برای دستگاهتان اقدام کنید. معمولا در ماشین‌های ظرفشویی یک ورق وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید سختی آب را بسنجید. نحوه سنجیدن سختی آن به این گونه است که ابتدا لیوانی را پر از آب شیر کنید؛ سپس بعد از ۵ دقیقه ورقه را درون لیوان فرو ببرید و بیرون بیاورید. ورقه را بتکانید تا آب اضافه آن بچکد. بعد از گذشت ۱ دقیقه ورقه تغیر رنگ خواهد داد و از روی دفترچه راهنما سختی آب را خواهید فهمید. در نهایت نیز به تنظیم سختی آب بپردازید.

سختی آب امری بسیار مهم در راه اندازی ماشین ظرفشویی بوش می‌باشد. پس به آن دقت نمایید تا دستگاهتان دچار آسیب نشود.

  • برنامه شست و شوی ماشین ظرفشویی

برنامه شست و شو برای همه‌ی برندهای ماشین ظرفشویی یکسان است. فقط شما باید دقت کنید که حتما برنامه‌ای مناسب به آن بدهید. مثلا اگر دمای آب ورودی به دستگاه کمتر از ۶۵ درجه سانتی گراد باشد، ۱۵ دقیقه ماشین ظرفشویی شما بیشتر کار خواهد کرد؛ به همین دلیل کارایی دستگاه شما کاهش خواهد یافت. تنظیم برنامه‌ای مناسب وکاربردی برای شستن ظرف‌ها یکی از اصلی‌ترین امور برای راه اندازی ماشین ظرفشویی ال جی است؛ اگر برنامه‌ای که به دستگاه داده اید مناسب نباشد، ممکن است برای این برند از ماشین ظرفشویی مشکل ایجاد شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.