تعویض لاستیک یخچال چگونه است؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

انواع نوار درب یخچال

لاستیک یخچال معمولا در دو حالت بر روی دستگاه موجود است. نوع اول که در بسیاری از یخچال فریزرها به چشم میخورد لاستیک یا نوارهایی است که با پیچ به بدنه محکم می شوند و نوع دوم نوار یخچالی ست که بدون پیچ و به صورت پرسی و یا چسب شده به بدنه وجود دارد. نوار درب یخچال در ابعاد مختلف موجود است. به طور مثال تا ۷۰ سانتی متر، ۹۰ سانت، ۱۲۰ سانت، ۱۴۰ سانت، ۱۶۰ سانت و ۱۸۰ سانتی متر. در هنگام خرید لاستیک درب یخچال باید مدل دستگاه را مدنظر داشته و مطابق با آن نوار مناسب با طول و پهنای مناسب را انتخاب کنید
تشخیص خراب بودن لاستیک درب یخچال

علت نچسبیدن لاستیک درب یخچال و بسته نشدن آن می تواند به دلیل خراب شدن آن باشد. نشانه هایی وجود دارند که خبر از خراب شدن لاستیک یا نوار درب یخچال شما می دهند:

اگر متوجه شده اید که یخچال شما بیش از گذشته و بیشتر از حد معمول کار می کند و کمپرسور دائم در حال کار است، یک احتمال موجود خراب شدن لاستیک درب یخچال است. زیرا با خراب شدن لاستیک دور درب یخچال، هوای سرد داخل به بیرون درز کرده و هوای گرم بیرون به داخل نفوذ می کند و لذا کمپرسور مجبور است بیشتر کار کند.
علت بسته نشدن درب یخچال می تواند پارگی، ترک های عمیق، کندگی و یا شل شدن لاستیک درب در برخی از قسمت ها باشد که در نتیجه آن به تعویض لاستیک درب یخچال احتیاج خواهید داشت.
یک اسکناس یا یک برگ کاغذ را در میان درب و لاستیک قرار داده و درب را ببندید. حال سعی کنید تا اسکناس یا کاغذ را بیرون بکشید. در صورتی که موفق شدید به راحتی اینکار را انجام دهید، پس به تعویض نوار یخچال احتیاج دارید.
مرحله ۱ تعویض لاستیک درب یخچال: باز کردن پیچ های درب یخچال
لاستیک دور درب یخچال را به سمت بالا بکشید تا بتوانید جای پیچ های درب یخچال که در زیر لاستیک هستند را پیدا کنید.

پیچ ها را با کمک پیچ گوشتی چهارسو تا حدی که از جای خود بیرون نیایند شل کنید.

نکته: برای صرفه جویی در مصرف برق و رعایت نکات ایمنی پیشنهاد می شود قبل از ادامه مراحل تعویض لاستیک درب یخچال، دستگاه را از پریز برق بکشید.
مرحله ۲ تعویض لاستیک درب یخچال: درآوردن لاستیک یا نوار دور درب یخچال

بعد از اینکه تمامی پیچ های درب یخچال را شل کردید، می توانید لاستیک یا نوار دور درب یخچال را باز کنید. دقت کنید برای جدا کردن لاستیک درب یخچال نیازی به وارد آوردن فشار زیاد نیست. گاهی اوقات به دلایلی مثل ریختن مایعات چسبنده (شربت) و نفوذ آن به پشت لاستیک درب یخچال، بخش هایی از لاستیک به در می چسبد. در چنین مواقعی بهتر است با اسفنج اغشته به مایع شوینده و اب ولرم به آرامی این چسبندگی را برطرف کنید تا لاستیک به راحتی از درب یخچال جدا شود. اگر بخواهید با فشار آن را جدا کنید ممکن است باعث پاره شدن لاستیک شوید و در نتیجه حتما مجبور به تعویض لاستیک دور درب یخچال خواهید شد.
مرحله ۳ تعویض لاستیک درب یخچال: تمیز کردن لاستیک دور در یخچال
بعد از اینکه لاستیک را کاملا جدا کردید. به دقت همه جای آن را با لمس کردن و نگاه کردم بررسی کنید. اگر مطمئن شدید لاستیک یا نوار دور یخچال شما سالم است، آنرا با آب ولرم و صابون بشویید تا از هر گونه چربی و کثیفی تمیز شود و سپس با استفاده از یک حوله آن را خشک کنید.

بیشتر بخوانید:ریست کردن فیلتر یخچال

نکته: اگر نوار یا لاستیک درب یخچال خراب شده بود باید برای تعویض نوار یخچال اقدام کنید و دیگر نیازی به تمیز کردن نوار قدیمی یخچال نیست.
مرحله ۴ تعویض لاستیک درب یخچال: استفاده از گریس یا وازلین برای جلوگیری از ترک خوردگی لاستیک

در طرفی که لاستیک به درب یخچال وصل می شود، یک لایه نازک گریس و یا وازلین بزنید. اینکار عملکرد را بهبود می بخشد و همچنین از ترک خوردگی نوار دور درب یخچال در آینده جلوگیری می کند.
مرحله ۵ تعویض لاستیک درب یخچال: بستن لاستیک یا نوار درب یخچال
لاستیک یا نوار دور درب یخچال را بر سر جای خود قرار داده و به آرامی و بدون فشار شروع به بستن پیچ ها در سر جای خود کنید. پیچ ها را بیش از حد محکم نکنید زیرا اینکار باعث صدمه زدن به لاستیک یخچال می شود. بهتر است بستن پیچ ها را از گوشه شروع کنید.
تعویض لاستیک پرسی درب یخچال یا بدون پیچ

نحوه تعویض لاستیک پرسی درب یخچال یا بدون پیچ کاملا مشابه با تعویض نوار درب یخچال پیچ دار است. تفاوت امر در نحوه اتصال نوار به بدنه یخچال است. در صورتی که لاستیک درب یخچال به کمک چسب به بدنه محکم شده، می بایست به کمک یه جسم نوک تیز مانند کاردک، ابتدا نوار درب قدیمی را از دستگاه جدا کنید و پس از شستشو و یا تعویض نوار پرسی درب یخچال، آن را به کمک چسب به در یخچال بچسبانید و سپس به مدت ۳ الی ۴ ساعت درب یخچال را باز نکنید. البته در برخی موارد اتصال لاستیک در یخچال با چسب به بدنه دستگاه ممکن نیست و لاستیک به خوبی به بدنه نخواهد چسبید. در این مواقع حتما لازم است تا با تکنسین مجرب و مجهز تماس بگیرید تا تعویض لاستیک درب یخچال پرسی را با تجهیزات مخصوص انجام دهد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.