آیا یخچال به محافظ برق نیاز دارد؟

آیا یخچال به محافظ برق نیاز دارد؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

نوسانات برق بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. آنها اغلب اختلالاتی جزئی در جریان برق هستند که متوجه آنها نمی شویم. با این حال این افزایش‌های ناگهانی در جریان برق می‌توانند در بلند مدت به لوازم خانگی، به ویژه یخچال صدمه وارد کنند. به همین دلیل باید یک محافظ برق برای یخچال تهیه کنید، مخصوصا اگر در محل زندگی‌تان نوسانات برق مکررا اتفاق می‌افتد.

این دستگاه وقتی که ولتاژ غیرعادی حس کند، منبع برق متصل به یخچال را قطع و یخچال را از آسیب‌های ناشی از این نوسانات حفظ می‌کند.

در این مطلب قصد داریم تاثیر محافظ برق بر یخچال فریزر را بررسی کنیم و بگوییم چرا باید از این دستگاه مهم غافل نشوید.

محافظ برق چیست؟

اگر در نزدیکی پاساژ یا کارخانه ها زندگی می‌کنید تهیه‌ی محافظ برق ضروری است؛ علاوه بر اینکه نیاز به هزینه زیادی ندارد، به راحتی هم قابل استفاده می‌باشد. با این حال اگر در محل زندگی‌تان نوسانات برق مکررا اتفاق می‌افتد ممکن است حتی این کار هم برای محافظت از لوازم خانگی کافی نباشد.

چرا باید برای یخچال محافظ برق تهیه کنید؟

نوسانات برق صرفا اختلالاتی بی اهمیت و مزاحم نیستند؛ بلکه می‌توانند به لوازم خانگی -به ویژه آن لوازمی که مدام به برق متصل و در حال کار کردن می‌باشند (یخچال و فریزر)- هم آسیب وارد کنند.

نوسان برق چیست؟

نوسان برق افزایش ناگهانی و کوتاه مدتی (سه نانوثانیه) در ولتاژ است که آنرا بطور قابل توجهی بیشتر از میزان استاندارد بالا می‌برد.

نوسانات می‌توانند علل داخلی (اضافه بار الکتریکی-اشکال در سیم کشی) یا خارجی (رعد و برق-قطعی برق) داشته باشند.

در ایران ولتاژ استاندارد ۲۲۰ ولت با فرکانس ۵۰ هرتز تعیین شده است و لوازم خانگی بر این اساس ساخته می‌شوند. با این حال بیشتر لوازم خانگی با معیار ±%۱۰ ۲۲۰ ولت ارزیابی الکتریکی می‌شوند، یعنی می‌توانند با ولتاژی بین ۲۰۰ تا ۲۴۰ ولت کار کنند. ولتاژ مخرب بایستی چیزی بیشتر از ۲۴۰ ولت قدرت داشته باشد.

نوسانات برق چه تاثیری بر یخچال دارند؟

نوسانات برق نه تنها یخچال را خراب می‌کنند، بلکه می‌توانند باعث آتش سوزی هم بشوند.

ممکن است یک نوسان شدید جرقه ای در جریان الکتریکی یخچال ایجاد کند که باعث داغ شدن بیش از حد قطعات آن شود.

یخچال هایی که در آنها میکروپردازنده و بردهای اینورتر (Inverter boards) تعبیه شده اند در معرض آسیب بیشتری هستند، چون نوسانات شدید می‌توانند باعث سوختن این قطعات یا ذوب شدن بخش پلاستیکی آنها شوند.

درحالیکه نوسانات ضعیف معمولا بلافاصله باعث خرابی یخچال نمی شوند، اما می‌توانند کیفیت و طول عمر آن را در بلند مدت کاهش دهند.

محافظ برق برای یخچال چه فوایدی دارد؟

محافظ برق علاوه بر محافظت از یخچال در برابر نوسانات برق فوایدی دیگری هم دارد. از جمله:

۱- قیمت پایین و استفاده آسان

محافظ برق هزینه بالایی ندارد و همچنین نصب آن کار راحتی است. مثل پریز برق از آن استفاده کنید.

۲- محافظت از یخچال در برابر نوسانات ضعیف

نوسانات برقی ضعیف هم می‌توانند به یخچال آسیب وارد کنند. برخی از محافظ های برق در صورت دریافت ولتاژ ضعیف یخچال را غیرفعال و با این کار کمپرسور آن را از خاموش شدن ناگهانی و داغ کردن بیش از حد حفظ می‌کند.

۳- افزایش طول عمر یخچال

با تهیه محافظ برق عمر مفید بیشتری به یخچال بدهید. این دستگاه می‌تواند یخچال را در برابر آسیب‌های بلند مدت ناشی از نوسانات ضعیف-اما-مداوم و همچنین نوسانات شدید یکبار-برای-همیشه که بلافاصله موجب خرابی یخچال می‌شود حفظ کند.

چه نوع یخچالی به محافظ برق نیاز دارد؟

از آنجایی که یخچال‌ها گران هستند و طول عمر زیادی دارند پیشنهاد می‌کنیم که یخچال را با یک محافظ برق تجهیز کنید. اما کدام یخچال چه نوع محافظ برقی نیاز دارد؟

برای یخچال های با کمپرسور معمولی و یا غیر اینورتر (Non Inverter) پیشنهاد می‌کنیم که از محافظ برق‌هایی که علامت تاخیر (سبز-زرد-قرمز) و یک محافظ نوسان داخلی دارند استفاده کنید. با این کار لوازم خانگی در برابر هرگونه آسیب ناشی از نوسان برق، ولتاژ ضعیف و افت ولتاژ (brownout) محافظت همه جانبه خواهند شد.

برای یخچال‌هایی که موتور اینورتر (Inverter) و پیشرفته دارند پیشنهاد می‌کنیم محافظ AVR تهیه کنید. این پیشنهاد برای مناطقی که افت و خیز برق در آنجا زیاد اتفاق می‌افتد هم مناسب می‌باشد. همچنین بهتر است از محافظ برق هایی که علامت تاخیر دارند استفاده کنید تا خیال‌تان از هر لحاظ راحت باشد.

AVR به جای خاموش کردن یخچال هنگام دریافت ولتاژ غیرعادی، ولتاژ ورودی را تنظیم و تعدیل می‌کند و به همین خاطر عملکرد بهتری نسبت به محافظ برق معمولی دارد.

نتیجه

یخچال یکی از گران‌ترین لوازم‌های خانگی است و به سرمایه اولیه زیادی برای خرید نیاز دارند، اما اگر از آنها خوب مراقبت شود می‌توانند تا ده‌ها سال برایتان کار کنند.

پیشنهاد قطعی ما این است که برای تمام لوازم خانگی خود محافظ برق تهیه کنید تا سرمایه تان حفظ شود و عمر مفید بیشتری داشته باشند.


هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.