۹ نکته برای نگه داشتن مایکروویو شما در بهترین حالت

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

 یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های مربوط به آشپزی مدرن می‌باشد. وجود امکانات و برنامه‌های غذایی فراوان در این دستگاه موجب شده که مشکلاتی مانند سرعت کم و سختی آشپزی تا حد زیادی حل شود و همچنین غذا به شکل یکنواخت پخت شده و ویتامین‌های آن نیز از  بین نرود؛ اما پیچیدگی این دستگاه، ما را مجاب می‌کند که در استفاده از آن نکاتی را رعایت کنیم تا در زیاد بودن طول عمر آن، نقش داشته باشیم.

بیشتر افراد به صورت روزانه از مایکروویو خود استفاده می کنند بدون آن که به این توجه داشته باشند که باید چه مواردی را برای مراقبت از آن رعایت کنند یا از انجام دادن چه کار هایی که به دستگاه آسیب می زند اجتناب کنند. با انجام دادن یک سری نکات ساده و پیش پا افتاده می‌توانید تا حد زیادی خودتان را از تعمیرات دوره‌ای مایکروویو دور نگه دارید. این نکته بدیهی است که روشی که شما برای نگهداری از مایکروویو از آن استفاده می کنید، می تواند تاثیر قابل توجهی روی طول عمر مفید آن داشته باشد.

بیشتر بخوانید:سولاردام چیست و چه کاربردی دارد

خبر خوب این است که ایجاد چند عادت درست در استفاده از مایکروویو می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند. به طور میانگین، مایکروویو‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند؛ اگر به نکات لازم که برای نگهداری از مایکروویو بیان شده است توجه کنید و سعی در عمل کردن به آن ها داشته باشید، شما نیز می توانید طول عمری به همین میزان و یا حتی بیشتر، از مایکروویو خود انتظار داشته باشید.

حال در ادامه با معرفی مهم‌ترین این نکات، با ما همراه باشید.

نکات لازم برای نگهداری بهتر

  • مایکروویو را تمیز نگه دارید

یکی از آسانترین روش ها برای افزایش طول عمر مایکروویو، تمیز کردن منظم آن است. بیشتر مردم این را نمی دانند که ذرات غذا و مایعات می‌توانند انرژی را جذب کنند. این موضوع باعث ایجاد لکه های سوختگی و یا حتی آسیب به قطعات مایکروویو می شود و گاها دیده شده که این موادی غذایی باقی‌مانده در مایکروویو، انرژی زیادی جذب کرده و باعث آتش گرفتن درون محفظه شده است. بیشتر غذا ها و مایعات با کمی آب گرم و صابون و یا یک تمیز کننده مخصوص دستگاه خود پاک می شوند. بنابراین، پس از هربار استفاده از دستگاه، برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

برای تمیز کردن لکه های مقاوم، یک کاسه آب را با چهار قاشق غذاخوری سرکه پر کنید و کاسه را به مدت پنج دقیقه درون مایکروویو قرار دهید، پس از اتمام زمان، کمی صبر کنید تا آن خنک شود و سپس کاسه را بیرون آورده و با اسفنج، لکه‌ها را پاک کنید. بخار ناشی از این کار می تواند لکه ها را نرم تر کند تا به راحتی بتوانید آن را تمیز کنید. همچنین شما می توانید با قرار دادن یک لایه دستمال کاغذی یا یک ظرف روی غذا ها، قبل از گرم کردن از ایجاد لکه درون مایکروویو جلوگیری کنید.

مایکروویو | تمیزی ماکروویو
  • ظرف ها را با دقت انتخاب کنید

ظروفی که از مواد مشخص ساخته شده‌اند که در بروشور دستگاه نیز ذکر شده است و برای استفاده درون مایکروویو مناسب نیستند، ممکن است منجر به آتش گرفتگی و حتی انفجار شود. پس برای ایمنی بیشتر و افزایش طول عمر دستگاه از ظروفی استفاده کنید که مناسب گرم کردن در مایکروویو هستند. برای مثال، به هیچ وجه نباید این ظرف‌ها را درون مایکروویو قرار دهید:

  • فویل آلومینیوم
  • فلز
  • ظرف هایی که طراحی با طلا یا نقره دارند

معمولا سرامیک، شیشه و پلاستیک برای مایکروویو‌ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما استثناهایی هم وجود دارد. معمولا در ناحیه‌ای از ظرف، هک شده است که آیا ظرف مناسب برای مایکروویو هست یا خیر و شما به جای حدس زدن، می توانید به برچسب پشت ظروف مراجعه کرده تا ببینید آیا این ظروف برای قرار گرفتن درون مایکروویو‌ مناسب و ایمن هستند یا خیر. اگر برچسب و نوشته‌ای بر روی ظرف وجود نداشت، شما می توانید از یک روش ساده برای امتحان کردن این مورد استفاده کنید.

ظرف را به همراه یک ظرف دیگر که برای استفاده در مایکروویو‌ موردی ندارد و با آب پر شده است را درون مایکروویو قرار دهید. سپس به مدت یک دقیقه همه آن ها را گرم کنید. اگر ظرف مورد نظر به شدت داغ شده بود بدین معنی است که انرژی بیش از اندازه ای به خود جذب کرده و برای استفاده در مایکروویو مناسب نیست.

نکته آخر

به عنوان نکته آخر، اگر شما غذایی را گرم کردید و متوجه شدید که ظرف بسیار بیشتر از غذای درون آن گرم شده است، بهتر است که در آینده از استفاده از آن ظرف خودداری کنید.

در واقع ظرفی که درون مایکروویو می‌گذارید نباید داغ شود، البته توجه داشته باشید که واسطه‌ی داغ شدن غذا، ظرف هم گرم می‌شود، ولی اگر ظرف انرژی را جذب کند حرارت زیادی پیدا می‌کند که تفاوت آن کاملا قابل درک است، بنابراین به این نکته دقت کنید تا دچار اشتباه نشوید.

  • از آسیب به در دستگاه جلوگیری کنید

درب مایکروویو قسمتی است که همواره بیشتری ظلم را متحمل می‌شود، زبانه‌ی درب مایکروویو، بیش از آن چه مردم بدانند پیچیده اند و برخی از آن ها تا سه مکانیزم قفل شدن دارند که باید به ترتیب درست بسته شوند، باید توجه داشته باشید که با روشن شدن دستگاه، فیوز‌های قفل درب مایکروویو، با برق درگیر می‌شوند، بنابراین اگر در زمانی که دستگاه روشن است، درب آن را باز کنید، ممکن است شاهد سوختن فیوز ها باشید، بنابراین، اگر از این مدل افراد هستید که درب دستگاه را بدون توجه به روشن بودن آن باز می‌کنید و وقتی دستتان پر است، با آرنج خود با بی دقتی درب آن را می‌بندید، انتظار این را هم نداشته باشید که درب دستگاه شما بیشترین عمر ممکن را داشته باشد؛ چرا که تمام این کار ها به مرور زمان باعث آسیب دیدن تدریجی دستگاه شما می‌شوند.

  • مایکروویو را خالی روشن نکنید

روشن کردن مایکروویو‌ در حالی که درون آن چیزی قرار نداده‌اید، می تواند آسیبی جدی به آن بزند. هنگامی که یک مایکروویو خالی است، انرژی تولید شده، توسط قطعات آن جذب می‌شود، مانند شیشه، درب و یا قطعه تولید کننده موج مغناطیسی. این قطعات برای مقاومت در برابر این نوع از اشعه ها طراحی نشده اند و در صورتی که انرژی قطعات زیادی بالا بروند، ممکن است آسیب‌های جبران نا پذیری ببینند و تعمیر یا تعویض آن ها نیز،بسیار هزینه بر باشد. اگر شما می خواهید از مایکروویو به عنوان یک تایمر استفاده کنید، بهتر است بدانید که اکثر مایکروویو‌ها یک تایمر جداگانه برای این کار دارند بدون آن که همزمان با آن انرژی اضافی ای در داخل خود تولید کنند.

  • برنامه ریزی زمان پخت را امتحان کنید

تعداد زیادی از مردم به ندرت از زمان‌های برنامه ریزی شده برای پخت و پز درون مایکروویو خود استفاده می کنند و یا هرگز استفاده نمی کنند؛ ولی باید دقت داشته باشید که این دستگاه کمی متفاوت با اجاق گاز است و دارای امکانات زیادی از جمله برنامه‌های غذایی متفاوت است که شما پول آن‌ها را هم پرداخت کرده‌اید؛ این زمان‌ها برای غذا‌های مختلف، جوری تنظیم شده اند که از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود و همچنین گرم کردن و یا طبخ غذا بهترین نحو انجام شود. اگر این زمان‌های پخت و پز را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که نه تنها غذا بهتر آماده می شود، بلکه این کار کمک می‌کند تا از مشکلات آتی که باعث آسیب به مایکروویو می شود نیز جلوگیری شود. مانند لک شدن دیواره‌ها که به سوختگی منجر می‌شود.

  • محدودیت های وزنی را رعایت کنید

در بیشتر مواقع، نیازی نیست تا نگران این باشید که مایکروویو شما تا چه حد تحمل وزن را دارد، چون وزن بسیاری از غذا ها و ظروف کمتر حداکثر تحمل دستگاه هستند. اما اگر شما قصد دارید تا ظرف های سنگین تر یا غذا های یخ زده بزرگ را گرم کنید، مطمئن شوید که وزن غذایی که درون دستگاه می‌گذارید، کمتر از حد تحمل دستگاه باشد. این مقدار بیشینه‌ی تحمل، معمولا روی درب مایکروویو شما نمایش داده شده است. اگر اینطور نبود، این اطلاعات به صورت آنلاین بر روی سایت اینترنتی دستگاه نیز قابل مشاهده است. در راه آسان‌تر، با مطالعه‌ی دفترچه راهنمای دستگاه می‌توانید مقدار این پارامتر را بخوانید. یک ظرف که بیش از اندازه سنگین است می‌تواند به موتور چرخان داخل دستگاه و قطعه تولید کننده امواج الکترومغناطیسی نیز فشار بیاورد. تمام این‌ موارد، باعث آسیب دیدن دستگاه می‌شود و غذا را به طور کامل گرم نمی‌کند.

مایکروویو | روشن نکردن خالی ماکروویو
  • در مقابل نوسانات برق از مایکروویو محافظت کنید

نوسانات برق به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند، مانند رعد و برق، دکل های برقی از کار افتاده یا تعویض شبکه برق رسانی. متاسفانه، از بین تمام وسایل و دستگاه های موجود در آشپزخانه، این نوسانات بیشترین آسیب را به دستگاه شما می‌زند. اگر می‌خواهید دستگاه را از این نوسانات دور نگه دارید و همچنین در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، می‌توانید بین زمان های استفاده از مایکروویو؛ آن را از برق بکشید؛ و یا در حال بهتر،  دستگاه را به یک نوسان گیر برق متصل کنید. یک نوسان گیر برق راحت‌ترین راه حل برای اکثر خانه دار ها می باشد. چون دیگر لازم نیست که نگران این  باشید که فراموش کرده‌اید دستگاه را از برق بکشید؛ در این صورت وقوع نوسانات برق، نمی‌تواند به مایکروویو شما آسیب بزند.

  • تعویض قطعات ساده را انجام دهید

مراقبت های ساده میزان استهلاک و فشار موجود روی دستگاه شما را کاهش می دهد. روش های بسیاری برای مراقبت وجود دارد که شما باید بتوانید آن ها را به تنهایی انجام دهید. تعویض قطعاتی مانند لامپ ها، صفحات چرخان، موتور چرخنده و فیلتر های ذغالی بسیار امن و کم هزینه اند. بیشتر این مشکلات به سادگی نیز قابل تشخیص اند. فیلتر ذغالی یکی از آسانترین قسمت ها برای تعویض است که متاسفانه در اکثر موارد، پشت گوش انداخته می‌شود. اگر فیلتر شما به نظر چرب و روغنی می‌آید و یا دریچه های گردش هوای مایکروویو، بوی نا معمول ایجاد می کند، معمولا نشانگر این است که روغن در فیلتر جمع شده است و یک فیلتر جدید مورد نیاز است.

همچنین توجه کنید که اگر قصد تعویض قطعه را داشتید، از مرکزی معتبر آن را تهیه کنید و تنها به دنبال قطعه‌ی فابریک همان برند باشید؛ چرا که قطعات بی کیفیت، علاوه بر عملکرد نادرست ممکن است به قطعات دیگر هم آسیب وارد کنند.

  • بدانید که چه موقع باید برای کمک تماس تلفنی بگیرید

باید به خاطر داشته باشید در مایکروویو از سیستم های الکتریکی پیچیده ای استفاده شده است که مقادیر زیادی برق را در خود ذخیره می کند. حتی اگر دستگاه از برق کشیده باشید، خازن موجود در مایکروویو احتمالا شارژ زیادی را در خود ذخیره کرده است. این بدین معناست که ترجیحا خودتان اقدام به تعمیر قسمت های الکترونیکی مایکروویو نکنید؛ چرا که این احتمال وجود خواهد داشت که آسیب بیشتری به دستگاه زده و یا خدایی نکرده باعث رساندن صدمه جدی به خودتان شوید. در مقابل این کار، شما می توانید با یک متخصص تعمیرات تماس برقرار کرده و از او مشورت بگیرید که آیا اصلا قطعه مورد نظر ارزش تعمیر را دارد، یا اینکه بهتر است کاملا تعویض شود.

سالیان سال از مایکروویو خود لذت ببرید

این کار ها و عادت ها همگی آسان و کم هزینه هستند، اما می‌توانند تغییر بسیار بزرگی در طول زمان به ارمغان بیاورند. اگر شما کمی تلاش کنید تا از مایکروویو خود به خوبی استفاده و مراقبت کنید، می‌توانید انتظار این را داشته باشید که این تلاش شما به طور قابل توجهی در سال های آینده نتیجه بدهد و همچنین طول عمر بیشتری نسبت به افرادی که مراقبت خوبی از دستگاه خود ندارند را در دستگاه خود شاهد باشید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.