کدام فناوری صفحه نمایشگر تلویزیون کیفیت بهتری دارد ؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

تلویزیون یکی از لوازم خانگی کاربردی، پرمصرف و محبوب است. این وسیله ی الکترونیکی بازار رقابتی داغی در بین تولید کنندگان دارد و هر تولید کننده با فناوری های نوین سعی در جذب بیشترین تعداد مشتری دارد. امروزه تلویزیون ها با فناوری های مختلفی فروخته می شوند که نام آن ها خریداران را سردرگم می کند.

اگر چند سال پیش می خواستید یک تلویزیون با کیفیت بخرید فقط تفاوت در طراحی و برند تنها تفاوت موجود بین تلویزیون ها بود و انتخاب یک تلویزیون ایده آل متناسب با نیازهایتان کار بسیار آسانی بود اما در حال حاضر اوضاع بسیار تغییر کرده است و تفاوت فقط به طرح و برند محدود نمی شود. تفاوت در نوع پنل، کیفیت پنل، اندازه ی تلویزیون، ویژگی ها و قابلیت های هوشمند، قابلیت اتصال به اینترنت، پشتیبانی از دستورات صوتی و قابلیت پخش سه بعدی باعث می شود خریدار در هنگام خرید سردرگم شود. پنل های مختلفی که در حال حاضر در تلویزیون ها به کار برده می شوند و به بازار عرضه می شوند و هر چند وقت یکبار هم فناوری جدیدی به بازار عرضه می شود. حال این سوال پیش می آید که تفاوت این پنل ها و فناوری ها چیست؟ همانطور که می دانید اصلی ترین ویژگی یک تلویزیون کیفیت بالای پخش تصاویر می باشد. در فناوری های ذکر شده آیا کیفیت پخش تصاویر تفاوتی باهم دارند؟ کدام یک از فناوری ها بهترین کیفیت را ارائه می دهد؟ آیا فروشندگان اطلاعات صادقانه ای در این زمینه در اختیار خریدار قرار می دهند؟ آیا فناوری های جدید کاربردی هستند و ارزش پرداخت هزینه های سنگین را دارند؟

در این مطلب به طور مختصر به انواع فناوری تصویر در تلویزیون ها میپردازیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد. اگر قصد خرید تلویزیون را دارید اما با نام های مختلف گیج و سردرگم شده اید و نمیدانید کدام تلویزیون مناسب شماست این مطلب را بخوانید.

لازم به ذکر است که رزولوشن تصویر هیچ ارتباطی با فناوری تصویر ندارد و تمامی این فناوری ها از رزولوشن ۴K پشتیبانی می کنند اما متناسب با بازه ی قیمت و همچنین سایز تلویزیون شرکت سازنده تصمیم می گیرد که این رزولوشن را برای تلویزیون ها در نظر بگیرید یا خیر. و فناوری هایی که رنگ را تقویت می کنند مانند HDR+ و یا HDR10 در تمامی پنل ها قابل استفاده هستند اما باز هم به رده ی کیفی تلویزیون بستگی دارد که سازنده آن را در تلویزیون هایش به کار ببرد یا خیر.

نوع ایجاد و نمایش تصویر است که در پنل های مختلف متفاوت می باشد و قابلیت هایی نظیر رزولوشن یا کیفیت و وسعت رنگ در هر نوع تلویزیونی قابل اجرا می باشند. در ادامه به نوع تصویرسازی پنل های مختلف تلویزیون نگاهی می اندازیم.

فناوری های LCD  و LED

اگر محدودیت مالی دارید بهترین انتخاب برای شما خرید تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی هستند. مدل های ال سی دی کیفیت پایین تری دارند و در حال حاضر در بازار به ندرت یافت می شوند. تلویزیون های ال سی دی دارای نور پس زمینه و پیکسل های مایع هستند و همچنین کنتراست و رنگبندی طبیعی درآن ها نسبت به سایر تلویزیون ها کیفیت کمتری دارد بنابراین توصیه نمی شوند. در واقع می توان گفت ال سی دی ها در این زمینه استانداردهای حداقلی را دارا می باشند.

اما تلویزیون های ال ای دی دارای دیودهای نوری بوده و از لامپ های ال ای دی برای روشن کردن پس زمینه و پنل استفاده می کنند. پیکسل های ال ای دی موجود در هر نقطه از صفحه قابلیت رنگی خود را دارند و منبع نور از بخش پشتی پنل و یا کنار قاب تامین خواهد شد.

تلویزیون های ال ای دی ضخامت بسیار کمی داشته و رنگ ها نسبت به انواع ال سی دی بسیار بهتر و باکیفیت تر می باشند البته تصاویر کیفیت شگفت انگیزی ندارند اما قابل قبول هستند. لازم به ذکر است که تلویزیون های ال ای دی دارای تنوع فراوانی از نظر فناوری می باشند و هر تولید کننده با به کارگیری فناوری های نوین سعی در بالا بردن کیفیت این تلویزیون های اقتصادی دارد.

فناوری OLED

در تلویزیون های اولد هر یک از پیکسل ها به طور مجزا روشن، خاموش و کم نور شده و تولید رنگ می کنند درنتیجه به نور پس زمینه نیازی نیست. پنل های اولد بسیار نازک هستند و در برخی موارد حتی به نازکی چند لایه مقوا می باشند. در این فناوری کیفیت تصویر و کنتراست به دلیل عدم وجود نور پس زمینه فوق العاده است همچنین در فیلم هایی که در شب فیلمبرداری شده اند جزئیات به وضوح قابل رویت هستند. در فناوری های ال ای دی و ال سی دی شما قادر به مشاهده ی جزئیات تصویر در فیلم هایی با صحنه های تاریک نخواهید بود همچنین غلظت رنگ مشکی در پنل های اولد فوق العاده است.

به دلیل کم مصرف بودن دیودهای اولد برق مصرفی این تلویزیون ها نیز بسیار کم است. در تلویزیون های اولد رنگ ها بسیار واقعی و طبیعی نمایش داده می شوند به گونه ای که بیننده احساس می کند از پنجره به تماشای تصاویر نشسته. پنل های ال سی دی گاز نیتروژن آزاد می کنند اما پنل های اولد اینگونه نیستند بنابراین سازگار با محیط زیست می باشند. طول عمر این تلویزیون ها دقیقا مشخص نیست و بسیار گران قیمت هستند بنابراین هرکسی توانایی خرید این تلویزیون ها را ندارد.

تلویزیون های QLED

نمایشگر های کوانتوم دات یا کیولد توسط شرکت سامسونگ وارد بازار شدند. این پنل ها تقریبا مانند انواع ال ای دی از یک منبع نور به منظور روشنایی پنل استفاده می کنند. پیکسل های کوانتومی به کار برده شده در این تلویزیون ها وجه تمایز آن ها با سایر مدل ها می باشد. این نقاط کوانتومی باعث باکیفیت شدن تصویر و نمایش واضح جزئیات می شوند همچنین رنگ هایی واقعی و زیبا ارائه می دهند.

مقدار کنتراست در تلویزیون های کیولد از انواع اولد کمتر است چون در این تلویزیون ها همانطور که گفته شد نور پس زمینه وجود دارد. کیولدها قیمت پایین تری نسبت به اولدها دارند. در پنل های کیولد از نور پس زمینه آبی استفاده می شود و نورهای سبز و قرمز نیز از طریق پیکسل های کوانتومی به دست می آیند. اگر بخواهیم کیولدها را با سایر مدل ها مقایسه کنیم از ال ای دی ها با کیفیت تر و از اولدها کمی ضعیف تر هستند.

کدام فناوری برتری دارد؟

از نظر کیفیت در بین فناوری های ذکر شده اولد بهترین است و کیفیت تصویر فوق العاده ای دارد. پنل های اولد فقط توسط کمپانی ال جی تولید می شوند. سایر کمپانی ها نیز این پنل ها را خریده و با اضافه کردن برخی ویژگی ها آن ها را شخصی سازی می کنند. پنل های کیولد نیز فقط توسط کمپانی سامسونگ تولید می شوند. در حال حاضر هایسنس تنها شرکتی است که در محصولات تولیدی خود هر دو نوع تلویزیون اولد و کیولد را دارد.

اگر فقط کیفیت برایتان مهم است و از نظر مالی مشکلی ندارید بی شک اولد بهترین انتخاب است. اما اگر از نظر مالی محدودیت دارید تلویزیون های ال ای دی بهترین گزینه هستند. تلویزیون های کیولد هم مناسب اند اما به اندازه ی کافی متداول نشده اند. برای خرید یک تلویزیون باید نیازهای خود را نیز در نظر بگیرید و اینکه چه استفاده ای از تلویزیون دارید. اگر فردی هستید که صبح تا عصر مشغول کار بوده و فقط شب ها از تلویزیون آن هم برای تماشای فیلم استفاده می کنید صرف هزینه ی اضافی به هیچ وجه عاقلانه نیست اما اگر از تلویزیون برای بازی یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنید و بیشتر وقت خود را صرف تماشای فیلم های مختلف و بازی های ورزشی می کنید صرف هزینه ارزشش را دارد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.