چگونه مخزن آبسردکن یخچال را تمیز کنیم؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یخچال هایی که دارای آبسردکن هستند این امکان را به فرد می دهد که پس از پر کردن مخزن آن، تا مدتی می توان بدون باز کردن درب یخچال و اتلاف انرژی آن از آب خنک بهره مند شد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در یخچال های جدیدتر مخزن به طور مستقیم به شیر آب شهری متصل شده است و دیگر نیازی به پر کردن آن ندارید. اما یک مشکل اساسی باقی مانده است و ما می خواهیم در این مقاله به بررسی و راه حل رفع آن بپردازیم: نیاز به تمیز کردن مخزن آبسردکن یخچال.

قبل از هرچیز این سوال مطرح می شود که علت این تمیزکاری چیست؟ همه ما می دانیم آبی که در یک محل بماند مانده می شود و به اصطلاح بو می گیرد. مخزن آبسردکن یخچال هم از این قضیه مستثنی نیست. پس اولین و مهمترین دلیل برای تمیز کردن مخزن آبسردکن یخچال ، بو گرفتن آب بعلت مانده بیش از اندازه است. همیشه این توصیه به ما شده است که آب مانده حتی در ظروف پلاستیکی را نخورید و دلیل آن احتمال آلودگی آب است. اگرچه آب داخل یخچال دور از نور آفتاب بوده و مخزن آبسردکن هم معمولا سربسته است اما این احتیاط بجا خواهد بود.

البته کیفیت مواد به کار رفته در ساخت مخزن نیز بسیار اهمیت دارد. همانطور که می دانید مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی که مستقیم با مواد غذای و آشامیدنی تماس دارند، طبق قانون باید نو باشد. یعنی استفاده از مواد پلاستیکی اولیه (گرانول) ضایعاتی برای چنین ظروفی کاملا ممنوع است. برای همین اغلب برای تولید مخزن آبسردکن یخچال مواد نو به کار می رود با این حال ممکن است به هر دلیلی کیفیت ساخت آن پایین باشد. در این حالت مخزن باید تعویض گردد.

همچنین مسیر آب این مخزن ها دارای فیلترهایی هستند که حتما باید از مدتی عوض شوند. عمر کارکرد این فیلترها مشخص است یعنی اگر آبسردکن به طور معمول استفاده شود باید پس از مدت مشخص تعیین شده (معمولا ۶ ماه) آن را عوض کرد. اما در زمان عدم کارکرد مسلما این زمان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. استفاده از فیلترهای باکیفیت و استاندارد نیز بسیار در حل مشکل موثر خواهد بود. لازم به ذکر است عمر این فیلترها معمولا بر روی آن نوشته می شود.

نکته: اگر یخچال یا قطعه مخزن آبسردکن نو باشد، بوی خاصی دارد که به آب مخزن نیز منتقل می یابد. در این زمان نیز لازم است مخزن جدا شده و به خوبی تمیز و خشک شود. این مشکل اغلب با تمیز کردن مخزن آبسردکن یخچال با آب معمولی و سپس خشک کردن رفع می شود و نیاز به کار خاصی نیست.

توصیه: بهتر است اگر یخچال شما قابلیت اتصال مستقیم به آب شهری را دارد مسیر لوله را از خروجی دستگاه تصفیه آب بگیرید تا کلر آب تاحدودی گرفته شود و کمتر نیاز به تمیز کردن مخزن آبسرد کن داشته باشید. در این صورت می توانید فیلتر یخچال را از مسیر آب بردارید زیرا کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه خیلی بیشتر از آن است. در غیر این صورت از فیلتر آب یخچال استفاده کنید.

مسلما بهترین کار شستشوی مخزن آبسردکن بصورت مداوم خواهد بود. اما این کار چگونه باید انجام شود؟ بهترین روش آن است که شما پس از شستشوی مخزن آبسردکن و خشک کردن کامل آن را در هوای آزاد بگذارید تا چندساعتی بماند. پس از آن دوباره همین کارها را انجام دهید. بهتر است این کار را با آب ولرم و نه خیلی گرم انجام دهید.

همچنین استفاده از مخلوط آب و سرکه (سفید) برای شستشوی مخرن آبسردکن موثر خواهد بود. سرکه بعلت داشتن اسید ضعیف پاک کنندگی بهتری دارد. علاوه بر آن جوش شیرین نیز برای این کار مفید خواهد بود. تفاوت استفاده از جوش شیرین و سرکه در آن است که شما می توانید مخزن را پر از محلول جوش شیرین و آب نموده و اجازه بدهید مدتی بماند. علاوه بر رفع بوی بد مخزن آبسردکن یخچال ، سفیدی قابل توجهی برای شما به همراه می آورد.

نکته: توصیه می شود برای شستشوی مخزن آبسردکن جوش شیرین و سرکه به طور همزمان استفاده نشود. زیرا سرکه دارای خاصیت اسیدی بوده و از همین خاصیت برای رفع آلودگی استفاده می شود اما جوش شیرین این خاصیت را از بین می برد.

نکته: دقت کنید که برای شستشوی مخزن آبسردکن یخچال و متعلقات آن هرگز از آب جوش استفاده نکنید. این کار علاوه بر احتمال آسیب به قطعات پلاستیکی، موجب واکنش های شیمیایی با خود مخزن می شود و موادی را آزاد می کند که برای سلامتی مضر است.

نکته: بعلت فضای بسته یخچال، ممکن است آب مخزن آبسرد کن در مجاورت غذا یا میوه های مانده به اصطلاح بو گرفته و شما را به زحمت بیاندازد. همچنین خوراکی هایی که دارای سیر یا پیاز یا ادویه جات تند هستند مشکل مشابهی را بوجود خواهند آورد. اگر مجبور به استفاده از این غذاها در یخچال هستید می توانید آن را در ظروف درب دارد بگذارید. بهمین علت اگر احساس می کنید در خود فضای یخچال بوی نامطبوعی پیچیده است علت را پیدا کرده و رفع کنید.

نکته: بغیر از مخزن آبسردکن، لوله های اتصال نیز ممکن است دچار آلودگی شده و نیاز به شستشو پیدا کنند. اگرچه این احتمال نسبت به خود مخزن کمتر است اما باید در نظر گرفته شود.

نکته: همه ما بوی نویی پلاستیک را می شناسیم و در بالا به این موضوع پرداختیم. اما اگر آب مخزن آبسردکن یخچال بویی شبیه تخم مرغ مانده و فاسد را می دهد پس یعنی مخزن یا لوله های اتصال آن کثیف شده اند و توصیه می شود هرگز از این آب ننوشید.

نکته: اگر برای مدت نسبتا طولانی از مخزن آبسردکن یخچال خود استفاده نمی کنید حتما آب آن را خالی کرده و کاملا خشک کنید.

نکته: اگرچه این احتمال پایین است اما گاهی ممکن است آب داخل مخزن آبسردکن یخچال یخ بزند. در این صورت حتما آب و یخ را خالی کرده و مخزن را به روش هایی که عنوان شد شسته و خشک کنید. هیچگاه از آب یخ زده آن استفاده نکنید.

همچنین می توانید برای رفع بوی بد مخزن آبسردکن یخچال ، یک سطل را از آب پر کنید (به طوری که مخزن آبسردکن داخل آن قرار گیرد و کاملا در آب غوطه ور شود) سپس دو قاشق جوش شیرین و یک قاشق آب لیموی تازه در آن بریزید و اجازه دهید

  • رسوب زدایی مخزن آبسردکن یخچال

تمام آلودگی ها مربوط به جلبک ها و باکتری های داخل آب نیست. رسوب داخل آب که به زبان ساده جرم آب گفته می شود نیز باعث آلودگی مخازن و مجاری آب می شوند. باتوجه به حجم و سختی رسوبات که روی سطوح نشسته است می توان از محلول مایع ظرفشویی و آب و سرکه یا جوش شیرین که قبلا هم گفته شد استفاده کرد.

نکته: در هر نوع روش تمیز کردن مخزن باید دقت کنید که از وسایلی چون سیم ظرفشویی استفاده نکنید. سیم ظرفشویی و مانند آن موجب خط افتادن در بدنه مخزن آبسردکن شده و موجب کاهش سریعتر کیفیت آب و جمع شدن رسوب در آن می شود. برای اینکار حتما از پارچه نرم استفاده کنید.

نکته: اگر در قسمت هایی در مخزن نمی توانید از دست و پارچه استفاده کنید (مثلا خیلی باریک است یا لبه دارد) می توانید یک مسواک نرم برای این کار اختصاص دهید و مطمن شوید تمام قسمت های مرتبط با آب مخزن تمیز شده است.

تعویض مخزن آبسردکن یخچال

بدون شک هر نوع مخزن آب یک عمر مفیدی دارد و باوجود تمیز کردن مداوم آن، بهتر است بعد از یک مدت مشخص (مثلا ۳ سال) بهمراه شلنگ ها و متعلقات آن تعویض گردد. زیرا استفاده و شستشوی طولانی مدت ظروف پلاستیکی که مظروف خوراکی و آشامیدنی هستند توصیه نمی شود.

البته حتما به خاطر داشته باشید که آلودگی آب در اغلب موارد با چشم دیده نمی شود. حتی ممکن است بوی آب تغییر نکند اما بهتر است برای حفظ سلامتی در دوره های متناوب مخزن و مجاری شستشو و نهایتا تعویض گردد. البته برای این کار حتما از متخصصین مربوط به شرکت سازنده یخچال کمک بگیرید تا هم از کیفیت مخزن جدید مطمن شوید هم در زمان باز کردن و بستن دچار مشکل نشوید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.