بوی بد آبسردکن به چه علت ایجاد می شود؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

استفاده از آب سرد موجود در آبسرد کن در فصل تابستان می توان انرژی مضاعفی به شما داده و خستگی یک روز کاری گرم را از تنتان بیرون کند. اما اگر در هنگام نوشیدن آب متوجه بوی بدی در آب شدید این لذت از بین رفته و شما را آزرده خاطر می نماید. بوی بدی که در آب آبسردکن یخچال وجود دارد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که با شناخت این عوامل می توان در جهت رفع هرچه سریع تر آنها اقدام نمود. در ادامه به تعدادی از دلایل اشاره شده است:

  • وجود بوی بد در آبسردکن یخچال نو: حتما دیده اید زمانی که یخچال جدیدی را خریداری می نمایید تا چند مدت بوی مواد پلاستیکی از آن خارج می شود که این امر طبیعی بوده و به مرور زمان این بو برطرف می گردد. آبسردکن یخچال های جدید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پس از پر کردن مخزن آن تا مدتی بوی بدی از آن خارج می شود. ممکن است برخی افراد تصور کنند که وجود این نشان از خراب بودن یخچال است و تا آخر این بو ادامه خواهد داشت اما این تصوری کاملا غلط بوده و به راحتی این بوی بد از بین خواهد رفت.

برای برطرف کردن بوی بد آبسردکن یخچال نو، کافی است چند بار مخزن آن را پر و خالی نموده تا حالت نو بودن آن از بین رفته و بوی بد آن خارج شود.

  • وجود آب در آبسردکن به مدت طولانی و عدم استفاده از آن: در اکثر مواقع بدبو بودن آب موجود در آبسردکن به علت ماندگی آب برای مدتی در آبسرد یخچال می باشد. همانطور که می دانید ماندن آب در یک مکان می تواند باعث تغییر رنگ و بوی آن شود و نیاز است تا زمانی که آبسردکن یخچال آب دارد حتی در صورتی که تمایلی برای نوشیدن آب ندارید مقداری آب از آن خالی کرده تا بوی بد به خود نگیرد.
  • بیشتر بخوانید:چگونه مخزن آبسردکن یخچال را تمیز کنیم؟
  • وجود فیلتر نامناسب در آبسردکن: فیلترهایی در آبسردکن یخچال ها تعبیه می کنند که این فیلترها باعث حذف کلر و سایر مواد از آب شده و آبی سالم و بدون هیچ گونه مواد آلوده را به ما تحویل می دهند. این فیلترها باید از نوع با کیفیت و خوب خریداری شده و پس از مدتی استفاده نیز تعویض گردند. انواع میکروب ها و آلودگی ها جذب این فیلترها شده و باعث می شوند پس از مدتی استفاده بوی بدی را به خود بگیرند. در واقع تعویض ماهانه فیلترها نکته ای است که با رعایت آن می توان از ایجاد بوی بد در آبسردکن جلوگیری کرد. البته بسته به کیفیتی که فیلترها دارند این مت زمان می تواند بیشتر گشته و نیاز به تعویض دیر هنگام تر داشته باشند. اگر فیلتر با کیفیتی را تهیه کرده اید حتما به تاریخ انقضای آن توجه نموده و پس از پایان این تاریخ آن را با یک فیلتر جدید تعویض نمایید. بهتر است با صرف هزینه ای اندک برای خریداری فیلتر با کیفیت، به سلامتی خود اهمیت داده و از آبی استفاده نکنید که دارای انواع میکروب ها و آلودگی ها باشد.
  • وجود مواد غذایی فاسد در یخچال: گاهی اوقات ممکن است مواد غذایی بدون این که دارای سرپوشی باشند در یخچال مانده و ایجاد بوی بد نمایند. نیاز است تا هر بار یخچال را بررسی کرده تا مواد غذایی مانند تخم مرغ شکسته شده یا بطری شیر سر باز در یخچال وجود نداشته باشد چرا که این مواد می توانند موجب بو گرفتن مخزن آبسردکن گردند.
  • کثیف بودن بدنه بیرونی آبسردکن: نیاز است تا به طور دائم بدنه بیرونی آبسردکن با پارچه ای تمیز نظافت گردد چرا که ممکن است در اثر کثیف بودن بدنه بیرونی یا شیر تخلیه آبسردکن نیز امکان تجمع میکروب های مختلف و نفوذ آنها به داخل آب وجود داشته و موجب بروز بوی بد آب گردد.
  • خراب شدن لوله و اتصالات مربوط به آبسردکن: ممکن است لوله هایی که در آبسردکن موجب انتقال آب به مخزن می گردند خراب شده و یا شکاف هایی در آنها ایجاد گردد. این مشکل می تواند باعث نفوذ بوی بد به درون لوله ها و در ادامه به مخزن شده و آبی که از آبسردکن خارج می شود نیز بوی بدی داشته باشد.

روش های مختلف برطرف کردن بوی بد آبسردکن یخچال

با توجه به این که وجود بوی بد در آبسردکن می تواند آزار دهنده بوده و همینطور به علت تجمع کپک و میکروب های مختلف می تواند بیماری زا باشد، نیاز است تا هرچه سریعتر برای رفع این بوی د اقدام نمود. روش ای ساده و خانگی بسیاری وجود دارد که می توان به راحتی بوی بد را از بین برد و آبی بدون بو و گوارا را نوش جان کرد. در ادامه به تعدادی از این روش ها اشاره شده است.

  • سرکه ضدعفونی کننده ای بوی برای رفع بوی بد یخچال: معمولا از سرکه به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی خانگی یاد می کنند و افراد برای تمیز کردن سطوحی مانند سینک ظرفشویی، لگن ماشین لباسشویی و ظرفشویی و غیره از آن استفاده می نمایند. استفاده از سرکه سفید برای رفع بوی بد یخچال و آبسردکن نیز بسیار موثر بوده و برای این کار باید مقداری سرکه را با آب مخلوط نموده و در مخزن آبسردکن بریزید. این کار باعث می شود تمام میکروب ها و باکتری های بیماری زا درون مخزن از بین رفته و بوی بد مخزن نیز برطرف گردد. پس از شست و شوی مخزن با آب بوی سرکه نیز برطرف شده و مخزن آبسردکن کاملا تمیز و عاری از هرگونه میکروب می گردد.
  • استفاده از جوش شیرین: جوش شیرین یا بیکربنات نیز ماده ای ضدعفونی کننده خانگی می باشد که می توان به کمک آن بوی بد آبسردکن را به راحتی از بین برد. برای این کار در ابتدا نیاز است تا مایع شوینده داخل مخزن را شسته تا هرونه کپک و ماده اضافی از آن زدوده شود. در ادامه مقداری جوش شیرین را در آب حل کرده و به داخل مخزن بریزد و پس از گذشت مدتی این محلول را خارج نمایید. نیاز است تا چندین بار مخزن را از آب پر و خالی کرده تا تمام محلول جوش شیرین از مخزن خارج شود. البته برای انجام این کار نیاز است تا یخچال را از برق کشیده تا مشکلی برای دستگاه به وجود نیاید.

با استفاده از محلول جوش شیرین و آب به احتمال زیاد بوی بد آبسردکن از بین می رود اما اگر هنوز هم بویی را احساس کردید می توانید مجددا این مراحل را تکرار نمایید.

  • تمیز کردن آبسردکن با آب و وایتکس: درست کردن محلولی از آب و وایتکس و شست و شوی مخزن با آن نیز می تواند در از بین بردن آلودگی های موجود در آبسردکن موثر بوده و بوی بد دستگاه را ازبین ببرد. اما توجه داشته باشید که پس از شست و شوی مخزن با وایتکس حتما چندین بار آن را پر از آب کرده و مجددا خالی نمایید تا کوچکترین ذره ای از وایتکس بر روی مخزن آبسردکن به جای نماند چرا که بلعیدن وایتکس می تواند سبب آسیب به سیستم تنفسی شده و حساسیت هایی را ایجاد نماید.

جمع بندی

آب یکی از موادی است که نوشیدن آن در طول روز ضروری بوده و نیاز است این آب به صورت کاملا بهداشتی و سالم مصرف گردد. آبسردکن هایی که در یخچال های جدید وجود دارند می توانند آب خنک و سالم را در اختیار ما قرار دهند اما به دلایل مختلفی این آب می تواند در آبسردکن بو گرفته و لذت نوشیدن آب را از ما بگیرد. اما این بو بد به راحت قابل برطرف کردن بوده و در ابتدا با پیدا کردن دلیل آن می توان با روش هایی بسیار ساده آن را برطرف نمود.

اما برای این که آبسردکن یخچال شما بو نگیرد نیاز است تا همیشه یخچال خود را تمیز کرده و مواد غذایی مانده را در آن قرار ندهید. تمام مواد غذایی که وارد یخچال می شوند باید در ظروف سر دار نگهداری شده تا بوی بد آنها وارد آبسردکن نگردد. همچنین آبسردکن یخچال نیز باید به صورت مرتب تمیز شده و اجازه نداد تا آب در داخل آن تجمع پیدا کند. در نهایت استفاده از فیلترهای نانو می تواند در پیشگیری از بوی بد یخچال و آبسردکن و همچنین برطرف نمودن این بو به شما کمک بسیاری نماید.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.