چرا ماکروفر صدا می‌دهد؟ ۷ علت صدا دادن مایکروفر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اگر امروز که برای پخت و پز یا گرم کردن غذا سراغ ماکروفر یا سولاردم خود رفتید و بعد از روشن کردن دستگاه و به کار افتادن آن متوجه شدید صدای غیرمعمول، ناهنجار و بلندی می‌دهد؛ این مطلب به شما کمک می‌کند تا علت های صدا دادن ماکروفر و راه های برطرف کردنشان را بیابید. با کاراباما همراه باشید تا بررسی کنیم که چرا ماکروفر صدا می‌دهد؟

منشا اول صدا دادن ماکروفر: موتور گردان ماکروفر

اگر صدایی که از مایکروفر خود می‌شنوید از سمت کف و سینی دستگاه است، ممکن است علت صدای زیاد ماکروفر از موتور گردان آن باشد. این موتور درست زیر سینی مایکروویو قرار می‌گیرد و به همراه قطعات دیگری همچون ریل و غلتک‌ها به چرخیدن صفحه مایکروفر کمک می‌کند. در این شرایط باید سینی ماکروفر برداشته شود تا بتوان موتور گردان را بررسی کرد. اگر مشکل صدای زیاد ماکروفر از این قسمت باشد، موتور باید تعویض یا تعمیر شود.

نکته: اگر صدایی که از ماکروفر خارج می‌شود صدایی شبیه ساییدگی ست، به احتمال زیاد مشکل از همین موتور گردان ماکروفر است.

منشا دوم صدای بلند ماکروفر: مگنترون ماکروفر

علت صدای زیاد ماکروفر، غالبا به علت مگنترون آن است. مگنترون مایکروفر، یک لامپ خلا است که با ایجاد امواج در ماکروفر گرما تولید می‌کند. در حالت عادی طول این امواج کوتاه است و صدایی به گوش نمی‌رسد اما اگر مگنترون خراب شود، طول موج افزایش می‌یابد و ماکروفر صدا می‌دهد.
اگر صدایی که از ماکروفرتان می‌شنوید شبیه وز وز است، احتمال می‌رود که مشکل از همین قسمت باشد.

هشدار: در دسترسی و بررسی مگنترون، به دلیل خازن ولتاژ بالا، خطر شوک الکتریکی وجود دارد بنابراین توصیه اکید می‌کنیم که انجام این کار توسط فرد غیرمتخصص صورت نگیرد.

منشا سوم صدا دادن ماکروفر: کوپل ماکروفر

کوپل ماکروفر هم یکی دیگر از قطعاتی ست که به چرخش سینی گردان کمک می‌کند و سر شفت موتور چفت می‌شود. اگر دهانه کوپل ترک بخورد یا بشکند، ماکروفر صدای غیرمعمول می‌دهد. در این حالت کوپل باید تعویض شود.

منشا چهارم صدا دادن ماکروفر: غلتک های زیر سینی ماکروفر

صدا دادن ماکروفر اگر از سمت سینی باشد، به جز موارد قبلی می‌تواند ناشی از غلتک زیر صفحه ماکروفر باشد. باید با برداشتن سینی، از سالم بودن غلتک‌ها اطمینان حاصل کرد. ترک خوردن و استهلاک این قطعات می‌تواند هنگام چرخش سینی صدا تولید کند. راه حل این مشکل، تعویض غلتک‌هاست.

منشا پنجم صدا دادن ماکروفر: ریل زیر صفحه مایکروفر

همان طور که می‌دانید، سینی روی ریلی قرار دارد تا بتواند به درستی بچرخد. هر گونه آسیب در این ریل باعث چرخش صفحه با اصطکاک می‌شود در نتیجه ماکروفر صدا می‌دهد. ریل‌ها باید تعویض شوند تا مشکل صدای زیاد ماکروفر حل شود.

منشا ششم صدای بلند ماکروفر: دیود ولتاژ بالای مایکروفر

دیود ولتاژ بالای مایکروفر به کمک خازن و مگنترون، در تولید گرما نقش دارد. صدای بلند یا نویز از ماکروفر می‌تواند به علت آسیب دیدگی دیود باشد. تست کردن دیود مستلزم دشارژ کردن خازن برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی ست، بهتر است این کار و همچنین تعویض دیود به تکنسین متخصص مایکروفر سپرده شود.

منشا هفتم صدای بلند ماکروفر: فن خنک کننده ماکروفر

فن مایکروویو وظیفه خنک کردن مگنترون را به عهده دارد. این قطعه درون کابین مایکروفر قرار دارد و اگر علت صدای زیاد ماکروفر و سولاردام شما باشد، باید دستگاه باز شود و مطمئن شوید که جسم مزاحمی با فن برخورد نمی‌کند و پره‌ های فن سالم است.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.