هزینه تعمیر کولر گازی با مالک یا مستاجر

هزینه تعمیر کولر گازی با مالک یا مستاجر؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یکی از مهمترین مسائلی که گاهی مواقع مستاجران و صاحب‌خانه‌ها با آن مواجه می‌شوند، این است که هزینه تعمیر کولر گازی با مالک است یا مستاجر؟ کدام یک از این دو نفر باید مسئولیت را برعهده بگیرند؟ با اینکه در این رابطه قانون کلی وجود دارد، ولی شاید همه افراد از آن اطلاع نداشته باشند. در این نوشته قصد داریم موضوع را بررسی کرده و ببینیم هزینه تعمیر کولر گازی به عهده چه کسی است.

معرفی بهترین مرکز تعمیر کولر گازی

طبق قانون، هزینه تعمیر کولر گازی با مالک است یا مستاجر؟

با توجه به ماده ۲۰ قانون روابط موجر و مستاجر که در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید، تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که به بنا یا تاسیسات مربوط باشد، مثل دستگاه‌های حرارتی، تهویه و آسانسور، به عهده مالک است. اما تعمیرات جزئی و تزئینی که به استفاده بهتر از مورد اجاره مربوط می‌شود، به عهده مستاجر خواهد بود.

با توجه به این قانون، ابتدا باید نوع خرابی از لحاظ کلی یا جزئی بودن مشخص شده و سپس تعیین شود که هزینه به عهده چه کسی خواهد بود. بنابراین در صورتی که دستگاه‌های مهم ساختمان مثل کولر، آسانسور یا شوفاژ در طول مدت اجاره دچار ایراد و نقص فنی کلی شوند، هزینه تعمیرات آن به عهده مالک خواهد بود. اما سوال اصلی اینجا است، به چه تعمیراتی کلی و به چه تعمیراتی جزئی گفته می‌شود؟

از آنجایی که بحث ما در مورد کولر گازی است، در ادامه می‌خواهیم بدانیم به کدام یک از تعمیرات کلی و به کدام یک جزئی گفته می‌شود.

 تعمیر کولر گازی در تهران +۳۶۵ روز گارانتی!

قانون هزینه تعمیر کولر گازی

تعمیرات جزئی کولر گازی که هزینه آن را باید مستاجر پرداخت کند.

همانطور که اشاره کردیم، هزینه تعمیر کولر گازی در منزل اگر به صورت جزئی باشد به عهده مستاجر و اگر به صورت کلی باشد با مالک خواهد بود. از جمله خرابی‌های جزئی در کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برطرف کردن مشکلات نشتی آب در کولر
  • شستشوی بدنه و داخل کولر
  • تمیز کردن یا تعویض فیلترها
  • شارژ گاز کولر گازی
  • خرابی‌هایی که باعث به وجود آمدن آن‌ها مستاجر باشد.

بنابراین چنانچه مستاجر، خواسته یا ناخواسته باعث آسیب به کولر شود، هزینه تعمیر آن چه جزئی باشد و چه کلی به عهده مستاجر خواهد بود. هر چند مدت زیادی از اجاره خانه نگذشته باشد.

تعمیر کولر گازی در کرج -تضمینی

تعمیرات کلی کولر گازی که هزینه آن را باید مالک پرداخت کند.

در صورتی که کولر گازی با مشکلات جدی مثل خرابی موتور، خرابی برد الکترونیکی و… مواجه شود، هزینه تعمیر آن با مالک خواهد بود نه مستاجر. در حالت کلی، مالک موظف است کولر گازی را به صورت سالم به مستاجر تحویل داده و خرابی‌هایی که مستاجر باعث آن‌ها نبوده را برطرف کند.

لازم به ذکر است، با اینکه بعضی از موارد در دسته تعمیرات کلی قرار می‌گیرند ولی از نظر اخلاقی بهتر است مستاجر آن را پرداخت کند. به‌عنوان مثال اگر یک مستاجر به مدت طولانی مثلا ۵-۶ سال در خانه‌ای ساکن است، در صورت خراب شدن موتور کولر گازی یا سایر موارد، عادلانه‌ترین حالت، پرداخت هزینه توسط مستاجر است.

تعمیر کولر گازی پنجره ای | راهنمای کامل

اگر مالک از پرداخت هزینه تعمیر کولر گازی سرباز زد، مستاجر چه کار باید بکند؟

در صورتی که مالک به هر دلیلی حاضر نشد هزینه تعمیر کولر گازی را پرداخت کند، مستاجر می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و از راه‌های قانونی این مساله را حل کند.

تعمیر کولر گازی اجنرال | با گارانتی

اگر مستاجر هزینه تعمیرات جزئی را پرداخت نکرد، چه کار باید انجام داد؟

اگر مستاجر در رابطه با تعمیرات جزئی با مالک ساختمان همکاری نداشته باشد، مالک می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و طبق حکم آن‌ها عمل کند. معمولا در این مواقع از پول رهن مستاجر برای انجام تعمیرات استفاده می‌کنند.

تعمیر کولر گازی ال جی در محل

آیا مستاجر می‌تواند هزینه تعمیرات کلی را از پول اجاره کم کند؟

تا اینجای نوشته متوجه شدیم که هزینه تعمیرات کولر گازی با مالک است یا مستاجر. اما اگر مستاجر تعمیرات کلی کولر را انجام دهد، آیا می‌تواند از پول اجاره کم کند؟ در صورتی که بین مالک و مستاجر توافقی وجود داشته باشد، مستاجر می‌تواند پول اجاره را برای تعمیرات کلی صرف کند. در غیر اینصورت، مستاجر حق انجام اینکار را ندارد؛ مگر اینکه شورای حل اختلاف مجوز اینکار را صادر کرده باشد. البته این در حالتی است که مبلغ تعمیرات کلی از مبلغ شش ماه اجاره بیشتر نشود.

سرویس کولر گازی را چه زمانی انجام دهیم؟ | آموزش قدم به قدم

اگر مالک کولر جدیدی خریده باشد و بعد از گذشت مدت کوتاهی دچار مشکلات کلی شود، هزینه آن به عهده چه کسی است؟

تصور کنید مالک یک کولر جدید خریداری کرده و بعد از نصب، خانه را به یک نفر اجاره داده است. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی، مشکلات جدی مثل سوختن موتور برای کولر به وجود می‌آید. در این شرایط اگر از مدت گارانتی کولر گازی باقی مانده باشد، باید از گارانتی استفاده کنند. در غیر اینصورت، هزینه به عهده مالک است. البته اگر علت خرابی کولر به خاطر استفاده نادرست مستاجر از آن باشد، مستاجر باید هزینه تعمیرات را پرداخت کند.

آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی در خانه

در هنگام عقد قرارداد اجاره به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از اینکه عقد اجاره را امضا کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید.

  1. اگر مستاجر هستید، وسایل برقی خانه مثل کولر را به دقت بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. اگر مالک هستید، پیش از امضا قرارداد، مواردی که مربوط به تعمیرات کلی و جزئی می‌شود را مشخص کرده و با مستاجر به توافق برسید. همچنین آن‌ها را در اجاره نامه قید کنید تا بعدا مشکلی به وجود نیاید.
  3. اگر مستاجر به مدت طولانی در خانه‌ای ساکن است، در صورتی که موتور کولر بر اثر استهلاک خراب شده باشد، هزینه تعمیر آن به عهده مستاجر خواهد بود نه مالک.
  4. در صورتی که مالک و مستاجر توافق کرده باشند که هزینه تعمیرات از پول اجاره پرداخت شود، اگر مالک از انجام آن سر باز زد، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف مبلغ آن را از اجاره کم کند.

در این نوشته سعی کردیم جوانب مختلف موضوع را بررسی کرده و مشخص کنیم که هزینه تعمیر کولر گازی با مالک است یا مستاجر. در حالت کلی می‌توان گفت این مساله به توافق بین مالک و مستاجر و عرف جامعه بستگی دارد. بهترین حالت این است که قبل از عقد قرارداد، جزئیات مساله روشن شود.

ساده‌ترین آموزش تعمیر کولر گازی !

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.