تعویض المنت اجاق گاز

نحوه تعویض المنت اجاق گاز

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

نحوه تعویض المنت اجاق گاز بسیار مهم است. زیرا المنت گاز جزو بخش‌های اصلی اجاق گاز محسوب می‌شود. این قطعه نیاز به مراقبت صحیح دارد، درغیر این صورت آسیب خواهد دید.

اگر وسیله شما مثل قبل گرم نمی‌شود ابتدا باید عیب‌یابی انجام شود. به دلیل اینکه که المنت‌ها انواع مختلفی دارند و نحوه عیب‌یابی هر یک از آن‌ها متفاوت است، در این مقاله به طور کامل درباره انواع آن، حوه تعویض و … صحبت خواهیم کرد.

اگر سن گاز شما بیش از ۱۵ سال است و دچار مشکل شده بهتر است به فکر تعویض اجاق گاز باشید. اما اگر سن آن کمتر از ۱۵ سال است می‌توانید به فکر تعمیر المنت دستگاه باشید.

نکته: برای تعویض این قطعه بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا این کار بسیار حساس و مهم است.

المنت گاز

آموزش نحوه تعویض المنت اجاق گاز

اجاق‌ گازها بنابر مدلی که دارند دارای ۳ المنت هستند. هر کدام از این المنت‌ها وظایف خاص خود را داشته که در ادامه مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد.

همانطور که در بالا گفته شد، نحوه تعویض المنت اجاق گاز نیازمند تبحر و تخصص است. اگر شما در این زمینه مهارت لازم را ندارید باید از یک تکنسین کمک بگیرید. زیرا در صورت نبود تخصص می‌تواند آسیب‌های جدی به دیگر قطعات اجاق گاز وارد کند.

اگر نیاز به یک فرد کار بلد دارید، متخصصین هوم کارا برای رفع این مشکل در خدمت شما هستند.

تعمیر اجاق گاز

انواع المنت‌های استفاده شده در اجاق گاز

هر اجاق گاز طبق مدل و استفاده‌ای که دارد دارای ۳ المنت گرم کننده، پخت و کباب‌پز است. هر یک از این المنت‌ها وظایف خاص خود را دارند. در صورتی که هر کدام از آن‌ها آسیب ببینند کارایی همان بخش از اجاق از کار خواهد افتاد. از این رو جهت آشنایی بیشتر با این قطعه، نحوه کار هر کدام المنت‌ها را در زیر آوردیم.

hglkj h[hr 'hc

  • المنت گرم کننده

در گازهای برقی از المنت گرم کننده برای گرم کردن آن استفاده شده است. این المنت با استفاده از جریان الکتریکی توسط یک سیم گرما را تولید می‌کند.پ

بیشتر بخوانید:علت چکه کردن آب از اتو چیست؟

  • المنت پخت

در اجاق گازهایی که فر هم دارند از المنت پخت استفاده شده است. این المنت‌ها در بخش پایینی فر قرار دارند و ۹۰ درصد دمای گرم فر را فراهم می‌کنند.

  • المنت کباب پز

اجاق‌هایی که دارای فر و سیستم گریل هستند، المنت کباب‌پز را دارند. این المنت وظیفه دارد تا به پخت مواد غذایی که در حالت گریل قرار دارند کمک کند.

آشنایی با المنت اجاق گاز

راهنمای نحوه عیب‌یابی المنت اجاق گاز

زمانی که اجاق شما با مشکل روبرو می‌شود لازم است ابتدا عیب‌یابی کنید تا المنت خراب را بیابید. سپس همان المنت را تعمیر کنید. در این بخش راهنمای کاملی از عیب‌یابی نحوه تعویض المنت اجاق گاز آماده کرده‌ایم.

  • نحوه عیب‌یابی المنت گرم کننده اجاق گاز

پیشنهاد می‌شود طبق مواردی که در زیر آورده شده است المنت گرم کننده را بررسی کنید و در صورت مشاهده ایراد، نسبت به تعویض المنت اجاق گاز اقدام کنید.

  1. برای عیب‌یابی المنت گرم کننده از وسیله‌ای به نام مولتی متر استفاده کنید.
  2. المنت‌های سیم پیچی شده را از ترمینال جدا کنید.
  3. به طور کامل، با دقت و حوصله المنت‌ها را تست و بررسی کنید.
  4. بررسی کنید که ابتدا و انتهای هر ترمینال دچار خرابی نشده باشد.
  5. اگر در قسمت سوکت‌ها و ترمینال‌ها خرابی یا پوسیدگی مشاهده کردید، نسبت به تعویض این المنت اقدام نمایید.
  6. برای تعویض سوکت‌ها ترمینال‌ها حتما برق متصل به اجاق گاز را قطع کنید.
  7. برای سهولت در جدا کردن المنت‌ها می‌توانید رویه گاز و محافظ‌ها را جدا کنید. در این حالت به راحتی می‌توانید سیم‌ها از ترمینال جداسازی کنید.
  8. در نحوه تعویض المنت اجاق گاز مهم‌ترین نکته رعایت نکات ایمنی است.

نحوه تعویض المنت اجاق گاز

  • نحوه عیب‌یابی المنت پخت اجاق گاز

در این نوع المنت، عیب‌یابی آن به صورت چشمی هم امکان‌پذیر است. در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید نسبت به تعویض المنت پخت اجاق گاز اقدام کنید.

  1. اگر به صورت ظاهری خرابی، پوسیدگی یا مشکلی مشاهده کردید، برای تعویض آن اقدام کنید.
  2. در صورتی که ظاهر المنت سالم بود، فر را به مدت یک دقیقه روشن و خاموش کنید.
  3. پس از خاموش کردن فر اگر المنت داغ بود یعنی مشکلی ندارد، اما بعد از یک دقیقه اگر المنت سرد بود نیاز به تعویض دارد.
  4. برای تعویض این نوع المنت می‌توانید از متخصصین تیم هوم کارا کمک بگیرید.
  • نحوه عیب‌یابی المنت کباب پز اجاق گاز

به مراحل زیر دقت کنید. این به شما کمک می‌کند تا این المنت را عیب‌یابی کنید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

  1. ابتدا قبل از هر انجام هر کاری برق را قطع کنید.
  2. با استفاده از مولتی‌متر سوکت‌ها و ترمینال‌ها را بررسی کنید.
  3. اگر با قطعی یا پوسیدگی مواجه شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید.
  4. اگر موارد گفته شده سالم بودند و ایرادی را مشاهده نکردید؛ باید قطعات دیگر مانند فیوزها، کنترل الکترونیکی و ترموستات را بررسی و تست نمایید.

علت خراب شدن لوازم خانگی | بررسی ۰ تا ۱۰۰

مراحل و نحوه تعویض المنت اجاق گاز

تعویض المنت‌های گاز کار سختی نیست. اما تشخیص خرابی و نحوه تعویض المنت اجاق گاز نیاز به مهارت دارد. به همین علت بهتر است که این کار را افراد با تجربه و حرفه‌ای انجام دهند. البته جهت آشنایی همه عزیزان با این کار، در اینجا مراحل و نحوه تعویض المنت اجاق گاز را آوردیم.

تعویض المنت گاز

۱- جدا کردن المنت قدیمی

  • قبل از انجام هر کاری باید برق متصل به اجاق گاز را قطع کنید.
  • سپس پانل پایه که المنت‌ها را می‌پوشاند باز کنید.
  • بعد از برداشتن پانل، المنت را از قسمت جلو و عقب باز کنید. برای باز کردن پیج‌های آن باید از پیچ‌گوشتی دوسو استفاده کنید. ۲ پیج در قسمت جلو و ۲ پیچ در قسمت پشت آن وجود دارد.
  • پس از آن سیم‌های متصل به المنت را باید جدا کنید. به نحوه بستن سیم‌ها توجه کنید یا از آن‌ها عکس بگیرید تا بعد از تعویض به همان ترتیب مجددا وصل کنید.

۲- خرید، تعویض و نصب المنت جدید

برای خرید یک المنت نو باید مدل اجاق گاز خود را به فروشنده بگویید. حتی شما می‌توانید المنت قبلی را همراه خود ببرید و مشابه همان را خریداری کنید. نحوه تعویض المنت اجاق گاز به این صورت است که المنت جدید را در جای قبلی قرار می‌دهید. فقط باید توجه کنید که سوراخ‌های پیچ در جای درستی قرار گرفته باشند.

بعد از جای‌گذاری آن سیم‌ها ترمیناتور را مانند قبل وصل می‌کنید. با انبردست سیم‌ها را به پشت ترمیناتور هدایت کنید. اگر کانکتورهای نر و ماده که در انتهای سیم وجود دارد محکم در جای خود قرار بگیرند باید صدای کلیک آن را بشنوید.

سپس پیچ‌ها را محکم کنید و بعد پانل را سر جای خود قرار دهید. در آخر برق اجاق گاز را وصل کنید.

حالا زمان آن رسیده که المنت جدید را تست کنید. گاز را روشن کنید، دست خود را با فاصله ایمن از المنت نگه‌دارید، زمان زیادی نباید طول بکشد تا المنت شروع به گرم کردن کند. در این حالت المنت اجاق گاز شما به درستی تعویض شده است.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.