نحوه تست کمپرسور یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

اجزایی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله مویی، ترموستات، رله استارت، اورلود و … از اجزایی هستند که در تمامی مدل های یخچال فریزر به کار رفته اند. وجود مشکل در هر یک از اجزای گفته شده می تواند سبب کار نکردن و یا خنک نکردن یخچال گردد.

کمپرسور یکی از قطعات اصلی و در واقع اصلی ترین قطعه در انواع یخچال ها می باشد که به نوعی موتور دستگاه محسوب می شود. فرستادن گاز یخچال به درون لوله ها وظیفه کمپرسور یا موتور دستگاه می باشد.

اجزای مختلف یخچال و معرفی کمپرسور

به صورت کلی یخچال از سه جز اصلی تشکیل شده است که شامل: اجزا الکتریکی، اجزای مکانیکی، و گازهای مورد استفاده در یخچال می باشد. جال خود کمپرسور که در دسته اجزای مکانیکی می باشد شامل قطعات: پیستون، میلنگ و سوپاپ ها می باشد.

نحوه کار پیستون به این صورت می باشد که ابتدا میلنگ ها توسط موتور آسنکرون که در درون محفظه کمپرسور قرار دارد و با چرخشی که ایجاد می کند باعث حرکت پیستون به شکل یک تلبمه می شود و با باز و برسته شدن سوپاپ ها گاز از درون لوله ها و سیلندر به گردش در می آید. در نهایت گاز به صورت متناوبا از طریق لوله ها برگشت می خورد و با فشار وارد لوله ها می شود و عمل سرما سازی را انجام می دهد.

بر روی لوله کمپرسور سه لوله وجود دارد که شامل لوله های مخصوص شارژ یا لوله کور، لوله رفت که لوله فشار نیز معروف می باشد و در نهایت لوله ی برگشت که با نام لوله مکش نیز شناخته می شود. وظیفه کمپرسور که در یخچال کار گذاشته می شود فشرده کردن و گردش گاز مبرد در لوله های را دارد که باعث خنک شدن یخچال می شود.

در صورتی که مشکلی در کمپرسور یخچال به وجود آید یخچال کار نخواهد کرد. بنابراین نیاز به تعمیر آن توسط تعمیرکار حرفه ای و متخصص می باشد. در ادامه نحوه تست کمپرسور یخچال و تست موتور یخچال آورده است.

نحوه تست کمپرسور یخچال

با توجه به اینکه مهم ترین قطعه در یخچال کمپرسور می باشد، در صورت بروز مشکل در یخچال احتمال اینکه کمپرسور دچار مشکل شده باشد بسیار زیاد است. در حالت عادی کمپرسور وظیفه گردش گاز مبرد در لوله های اواپراتوری را بر عهده دارد، و گاز را در کندانسور به مایع تبدیل می نماید و باعث خنک شدن یخچال می شود.

در صورتی که کمپرسور این وظیفه را به درستی انجام ندهد؛ یخچال با مشکلاتی از قبیل: خنک نکردن، ایجاد بوی نامطبوع، لرزش زیاد و… مواجه می شود. بنابراین در صورت بروز مشکل اولین اقدام این است که کمپرسور یخچال تست شود تا بتوان به نحو صحیحی عیب یابی کرد و به حل مشکل پرداخت. در ادامه به نحوه تست کردن کمپرسور می پردازیم.

برای تست کردن کمپرسور اولین اقدام این است که یخچال را از برق کشید و به وسیله اهم متر سیم های کمپرسور را مورد بررسی قرار داد. اصولا میزان مقاومت کمپرسور باید به اندازه ۶تا ۸  اهم باشد. در صورتی که میزان مقاومت از میزان این عدد کمتر یا بیشتر باشد؛ نشان دهنده این است که کمپرسور خراب شده است و باید به تعمیرکار مراجعه کرد.

روش دیگر برای تست کردن کمپرسور،  تست کردن یخچال به صورت مستقیم است؛ برای این کار باید کمپرسور یخچال را به صورت یک دفعه  به جریان برق متصل کرد و این کار باید به  وسیله یک خازن حدود ۸ میکروفارادی استفاده کرد. لازم به ذکر است برای تست کمپرسور به طور مستقیم باید این عملیات طی چند ثانیه انجام گردد.

بیشتر بخوانید:رفع گرفتگی لوله و ناودان یخچال

تست کردن یخچال به صورت ظاهری نیز یکی از روش های تست کردن کمپرسور می باشد؛ در این روش لازم است بدانید که در حالت عادی کمپرسور دارای روغن زلالی می باشد و در صورت بروز مشکل در کمپرسور یخچال این روغن کدر شده و رنگ تیره ای به خود می گیرد.

پس از بررسی در صورتی که مشخص شود کمپرسور دچار مشکل شده است در صورت لزوم باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. میزان متعادل برای جریان  کمپرسور یخچال حدود ۱ اهم می باشد. اما در صورتی که میزان گاز ورودی به کمپرسور زیاد بشود ممکن است جریان کمپرسور افزایش یابد و باعث خرابی کمپرسور گردد.

علت خراب شدن کمپرسور یخچال چیست؟

با وجود به کار بردن تکنولوژی پیشرفته در ساخت کمپرسور یخچال،  بر اثر مرور زمان و استفاده زیاد از دستگاه ممکن است کمپرسور یخچال دچار خرابی و مشکلاتی بشود. در ادامه به عواملی که باعث خراب شدن کمپرسور می شود؛ مطالبی را ارائه می دهیم.

وجود مشکل در فن کمپرسور: خراب شدن فن کمپرسور ممکن است در صورت عدم رفع مشکل باعث خراب شدن خود کمپرسور بشود. فن همانند یک پروانه عمل می کند و وظیفه خنک کردن دستگاه را بر عهده دارد. بروز مشکل در فن کمپرسور ممکن است باعث ایجاد صدای زیاد در یخچال گردد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید میزان فاصله مناسب یخچال از دیوار رعایت گردد.

وجود آلودگی و گرد و غبار: حتما مشاهده کرده اید که در قسمت لوله های پیچ در پیچی که در پشت یخچال وجود دارند و همچنین موتور یا کمپرسور یخچال گاهی گرد و غبار و آلودگی مشاهده می شود.

وجود این گرد و غبارها ممکن است برای موتور یخچال مشکلاتی را ایجاد نماید و سبب آسیب رسیدن به کمپرسور و کندانسور دستگاه گردد. این مشکل به این علت به وجود می آید که گرد و غبارها به صورت عایق عمل کرده و باعث می شوند تا گرما دفع نشده و لوله ها و کمپرسور قادر به انجام وظایف خود نباشند.

روغن کاری نادرست: کمپرسور یخچال برای این که قادر باشد به درستی کار کند و گاز را به درون لوله های کندانسور بفرستد باید به درستی روغن کاری شده باشد. گاهی اوقات ممکن است بر اثر روغن کاری به مقدار کم و یا زیاد، کمپرسور دچار مشکل شده و کار نکند. در این صورت نیاز است تا به تعمیرکار متخصص در این کار مراجعه نمود تا موتور را به  درستی روغن کاری نماید.

وجود ولتاژ بالا: ولتاژهای بالا می تواند به موتور یخچال آسیب زده و باعث سوختن و یا به وجود آمدن مشکلات مختلف در آن گردد. ولتاژهای بالا باعث آسیب رساندن به سیم پیچی کمپرسور می شوند که برای تعویض سیم پیچی نیاز به صرف هزینه بالایی خواهد بود.

وجود گرمای زیاد: همیشه توصیه می شود که یخچال را به فاصله ۱۵ سانتیمتر از دیوار دورتر قرار دهید. این توصیه به این علت است که تهویه کافی در اطراف موتور یخچال وجود داشته باشد تا موتور دستگاه دچار داغ شدن بیش از حد نگردد. داغ شدن موتور در هنگام کار کردن یخچال امری طبیعی می باشد اما باید با رعایت نکات مختلفی مانند رعایت فاصله مناسب از دیوار، نزدیک قرار ندادن وسایل گرم کننده مانند اجاق گاز یا بخاری در مجاورت یخچال و قرار ندادن یخچال در محیط های گرم و به دور از نور مستقیم آفتاب می توان از داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرد.

حجم زیاد مواد در یخچال: در صورتی که حجم زیادی از مواد غذایی مختلف در یخچال و فریزر قرار گیرند ممکن است باعث فشار آمدن زیاد به کمپرسور دستگاه و خرابی موتور آن گردد. توجه داشته باشید که مواد غذایی را با توجه به ظرفیت یخچال درون آن قرار دهید و از قرار دادن وسایل بزرگ و سنگین درون یخچال خودداری نمایید. همچنین قرار دادن مواد غذایی داغ باعث آسیب رساندن به موتور یخچال می گردد.

پایان عمر موتور: موتورهای یخچال دارای طول عمر مشخصی بوده و به مرور زمان دچار فرسودگی و استهلاک می گردند. کمپرسور یخچال معمولا طول عمری ۲۰ ساله دارد و در صورتی که به درستی نگهداری شود و نکات مختلفی که در حفظ و نگهداری موتور گفته شد رعایت گردد این مدت زمان بیشتر نیز خواهد شد.

آموزش طریقه راه اندازی و تست موتور

در صورتی که موتور یخچال دچار مشکل شد و خرابی های مختلفی برای آن به وجود آمد که سبب کار نکردن یخچال و خنک نشدن آن گردید، برای راه اندازی و تست موتور یخچال در برندها و مدل های مختلف نیاز به حضور تعمیرکاری حرفه ای و باتجربه می باشد.

تست موتور و راه اندازی و تعمیر آن توسط افراد عادی قابل انجام نبوده و در صورتی که این کار توسط افراد مبتدی و ناشی انجام گیرد امکان به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیر بسیاری وجود دارد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.