رفع گرفتگی لوله و ناودان یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ممکن است زمانی که به سراغ یخچال می روید متوجه شوید که آب از قسمت فریزر چکه می کند یا در داخل یخچال جمع شده است. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که این آب چگونه تولید می شود و منشأ آن کجاست؟ یخچال فریزر های جدید که عمدتاً بدون برفک هستند هر ۶ الی ۴۸ ساعت برفک زدایی می کنند و سیستم یخ زدایی شان فعال می شود.

ذوب شدن این برفک ها مقداری آب تولید می کند که این آب وارد سینی مخصوصی که در کف یخچال تعبیه شده است جمع می شود. گرفتگی لوله یخچال باعث سرریز شدن آب از سینی و تجمع و انجماد آب داخل سینی می شود.

هرگاه متوجه شدید که از کف یخچال آب به بیرون نشت می کند باید اول لوله ها را بررسی کنید که از باز بودنشان اطمینان حاصل کنید.در یخچال های ساید بای ساید به راحتی می توانید به لوله ها دسترسی پیدا کنید.

در برخی از یخچال ها هم فقط با باز کردن در یخچال می توانید لوله های کف آن را پیدا و بررسی کنید. اگر نتوانستید به راحتی لوله ها را پیدا کنید باید ابتدا یخچال را از برق بکشید تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند، سپس کاور پشت یخچال فریزر را باز کنید و به لوله های تخلیه دسترسی پیدا کنید.

چگونه گرفتگی ناودان یخچال را رفع کنیم؟

گرفتگی ناودان موجب می شود که آب در زیر آخرین کشوی فریزر یا زیر جا میوه جمع شود و یخ ببندد. برای حل این مشکل ابتدا باید یخچال را از برق بکشید. اگر یخ زدگی اجازه نمی دهد که کشو باز شود کمی صبر کنید تا یخ ها شل شوند.

اکنون تمام کشو ها را بیرون بیاورید و برفک ها و یخ های جمع شده در تمامی قسمت ها را پاک کنید. برای از بین بردن گرفتگی و یخ زدگی ناودان مقداری آب جوش و نمک در داخل آن بریزید. بعد از این که تمامی یخ ها را تمیز کردید و از باز شدن ناودان اطمینان پیدا کردید همه کشو ها و وسایل را سر جای خود بگذارید.

بیشتر بخوانید:نحوه تست کمپرسور یخچال

  • رفع گرفتگی لوله های پشت یخچال

در پشت یخچال ها معمولاً لوله ها یا به اصطلاح کویل هایی قرار دارند که  بخشی از آن ها متعلق به اواپراتور و بخشی متعلق به کندانسور هستند. مبرد در لوله های کندانسور به صورت مایع و در لوله های اواپراتور به صورت گاز وجود دارد.

تمیز بودن این لوله ها اهمیت زیادی دارد زیرا این لوله ها باعث انتقال گرمای هوای یخچال به بیرون می شوند و وظیفه مهمی در خنک نگه داشتن فضای یخچال دارند. این کویل ها را هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا باعث افزایش طول عمر یخچال شوید.

یخچال را از برق بکشید، کویل ها را پیدا کنید و با جارو برقی تمام گرد و غبار روی آن ها را تمیز کنید. فن اواپراتور و فن کندانسور را هم با جارو برقی تمیز کنید. فقط مراقب باشید که پره های فن ها آسیب نبینند زیرا باعث به وجود آمدن مشکلات جدی تر خواهند شد.

اگر لوله های اواپراتور منجمد و مسدود شده اند با مقداری آب گرم یا سشوار به آب شدن یخ های آن کمک کنید. اگر یخچال شما به گونه ای است که لوله های آن در پشت قرار ندارند شما باید پنل داخل فریزر را باز کنید و از این طریق به آن ها دسترسی پیدا کنید.

  • بهترین روش باز کردن گرفتگی لوله یخچال

اولین کار این است که به لوله های یخچال دسترسی پیدا کنید. در بیشتر مدل ها این لوله ها در پشت یخچال قرار دارند و محل قرار گرفتن این لوله ها فقط در یخچال فریزرهایی که قسمت فریزر آن ها در بالا است متفاوت است.

بعد از دسترسی به لوله ها اگر متوجه شدید که یخ زده و مسدود شده اند باید مقداری آب جوش تهیه کنید و آن را به آرامی روی لوله ها اسپری کنید تا کم کم یخ های داخل و روی کویل ها ذوب شوند. بعد از رفع گرفتگی لوله ها با دستمال همه قسمت ها را تمیز و خشک کنید. برای تمیز کردن لوله ها می توانید از کمی سفید کننده یا جوش شیرین هم استفاده کنید.

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی لوله یخچال

  • اگر مجبور هستید که یخچال را در محیط های کثیف و پر گرد و غبار بگذارید در فواصل زمانی کوتاه قسمت فریزر و روی لوله ها را تمیز کنید.
  • اگر یخچال فریزر در داخل قاب چوبی قرار داده شده است لازم است که از بالا حداقل ۵ سانتی متر و از کناره ها حداقل ۱.۲۵ سانتی متر با دیواره ها فاصله داشته باشد
  • اگر مجبور به جا به جا کردن یخچال هستید دقت کنید که کف آن آسیب نبیند.

علت جمع شدن آب در جا میوه ای و کف یخچال

گاهی ممکن است متوجه شوید که آب در کف یخچال و زیر جا میوه ای جمع شده است نه بیرون از یخچال. اگر این آب را خشک و تمیز کردید و دوباره متوجه تجمع آب در این قسمت شدید حتماً مشکلی وجود دارد که باعث تجمع آب در زیر جا میوه ای شده است. جمع شدن آب در کف یخچال یکی از خرابی های رایج انواع یخچال ها است که به راحتی هم برطرف می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

  • مسدود شدن لوله تخلیه یخچال

اگر لوله تخلیه مسدود شود آب نمی تواند به بیرون راه پیدا کند و در نتیجه در کف یخچال جمع می شود. در دیواره پشتی یخچال یک ناودان قرار دارد که آب را به سینی تخلیه منتقل می کند تا در آن جا تبخیر شود. این لوله  می تواند توسط گرد و غبار یا خرده های مواد غذایی مسدود شود.

برای رفع انسداد این ناودان می توانید هم یک وسیله نازک و انعطاف پذیر را داخل بفرستید و هم از مایع ضد عفونی کننده و گند زدا استفاده کنید. علاوه بر ناودان امکان مسدود شدن لوله تخلیه هم وجود دارد. با استفاده از آب داغ و نمک به همان صورت که قبلاً هم گفته شد می توانید گرفتگی لوله تخلیه یخچال را برطرف کنید.

  • لاستیک دور درب

در اطراف درب یخچال یک نوار لاستیکی وجود دارد که از ورود هوای بیرون به داخل یخچال جلوگیری می کند. اگر غذای گرم داخل یخچال قرار دهید یا هوای گرم به داخل یخچال نفوذ کند رطوبت حاصل از تعرق کم کم در کف یخچال جمع می شود. اگر لاستیک یخچال ترک خورده یا آسیب دیده است، تعویض آن موجب حل این مشکل خواهد شد.

  • آب سرد کن

اگر شلنگ آب سرد کن به خوبی به آن متصل نشده باشد یا لوله هایی که آب را داخل محفه میریزند سوراخ شده باشند آب در داخل یخچال جمع خواهد شد. یک تعمیرکار با بررسی دقیق این قسمت ها می تواند منشأ مشکل را پیدا کند و آن را تعمیر کند.

به جز قسمت های گفته شده خرابی یا عملکرد نادرست قسمت های دیگری هم می تواند باعث جمع شدن آب زیر جا میوه ای شود. خراب بودن سنسور  کارشناسان مربوطابرفک زدایی، وجود اختلال در هیتر یا المنت، خرابی ترموفیوز و یخ زدن مجرای خروج آب همگی از عواملی هستند که می توانند باعث جمع شدن آب در زیر جامیوه ای بشوند.

برای بررسی بهتر و تخصصی تر هر یک از این قسمت ها بهتر است که از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تا در کمترین زمان مشکل یخچال برطرف شود.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.