مکانیزم کار ماکروفر

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده

شاید برای شما هم سوال باشد که نحوه عملکرد دستگاه ماکروفر به چه صورت است. مکانیزم کار ماکروفر به زبان یاده می تواند به شما کمک کند تا بهتر و بیش تر نسبت به دستگاه ماکروفر شناخت پیدا کنید. هم چنین در ادامه در مورد نکات ایمنی و معرفی اجزا و بخش های مختلف دستگاه ماکروفر پرداخته ایم تا بدانید دقیقا هر یک از بخش ها و قطعات به کار گرفته شده در ساختار ماکروفر چه وظیفه ای را بر عهده دارند.

معنای پخت غذا ار درون به بیرون در ماکروفر به چه معنا است؟

اگر شما هم تا به حال شنیده اید که ماکروفر غذا را از درون به بیرون می پزد و برای شما نحوه این عملکرد سوال برانگیز بوده است، با ما همراه باشید تا بیش تر با این نحوه پخت مواد غذایی آشنا شوید.

  • بگذارید با یک مثال ساده‌ توضیح خود را شروع کنیم. اگر شما بخواهید یک کیک را در داخل فر بپزید، پس از آماده شدن کیک، روی آن برشته شده  داخل آن به مقدار کافی پخته است. این روش پخت بدین معنا است که دما و حرارت از روی مواد کیک عبور کرده تا به داخل کیک برسد. چون مدت زمان بیش تری را در جهت پخت داخل کیک نیاز دارد، پس به دفعات حرارت و دما را از روی کیک به داخل کیک عبور می دهد. به همین خاطر روی آن برشته شده و داخل آن کاملا پخته است.
  • در صورتی که در زمان پخت و پز با دستگاه ماکروفر، امواج رادیویی که از دستگاه ماکروفر ساطع می شوند، به غذا نفوذ کرده و مولکول های آب و چربی را به صورت کاملا مساوی در سر تا سر غذا به لرزش درمی آورند. همین طور در این روش پخت و پز، گرما و حرارتی به سمت داخل مواد غذایی هدایت نمی شود. بلکه گرما و حرارت به صورت یک جا به کل مواد غذایی داده شده تا به صورت یکسان و هم زمان مولکول های آب و چربی به لرزش دربیایند.
  • البته لازم به ذکر است که اکر ناهمواری و ضخامت در مواد غذایی وجود داشته باشد و کلیه مواد غذایی به صورت یکنواخت در داخل ظرف پخش نشده باشند، امکان دارد که در زمان پخش شدن اشعه ماکروفر، به شکل یک دست این کار انجام نشود.

مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده

اگر هنوز هم می خواهید با مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده آشنا شوید، این بخش از مطلب را از دست ندهید.

  • به طور کلی تفاوتی ندارد که دستگاه ماکروفر شما تولید کدام برند و کارخانه تولید کننده باشد، دستگاه ماکروفر شما یک قطعه به نام مگنترون دارد که می تواند انرژی الکتریکی را به اشعه رادیویی بسیار کوتاه تبدیل کند. سپس با نفوذ به مواد غذایی، آن ها را گرم می نماید.
  • این امواج می توانند جذب مولکول های آب، چربی و قند ها شوند و آن ها را به لرزش دربیاورند. لرزش این مولکول ها می تواند در آخر منجر به گرم شدن و در آخر پخت مواد غذایی شود.
  • چرا که لرزش مولکول هاب نام برده شده؛ در مواد غذایی موجب ایجاد گرما می شوند. زمانی که شما از توان برقی بالا استفاده نمایید، غذا در معرض حداکثر مقدار انرژی ماکروفر قرار خواهد گرفت. هم چنین در جهت تولید سطح توان برق کم تر از صد در صد، چرخش مگنترون قطع و وصل می شود.

بیشتر بخوانید:چه نوشیدنی هایی را میتوان با اسپرسوساز درست کرد؟

معرفی بخش ها و اجزای مختلف در مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده

همان طور که می دانید، دستگاه ماکروفر به عنوان‌ یک دستگاه پیچیده در بین لوازم برقی خانگی به شمار می آید که از بخش ها و اجزای متفاوت و مختلفی تشکیل شده است. در این بین همکاری این بخش ها، می توانند منجر به عملکرد صحیح و بی نقص دستگاه ماکروفر شوند.

از بخش های اصلی دستگاه ماکروفر که نقش قابل توجهی در گرم کردن و پخت و پز مواد غذایی دارند، می توان از موارد زیر نام برد:

  • مگنترون
  • موجبر
  • فن یا تهویه
  • منبع تغذیه
  • درب و قفل
  • سینی چرخان
  • کاواک پخت و پز

مگنترون یک لوله الکترونیکی است که در جهت تقویت و یا تولید ماکروفر با استفاده از جریان الکترون ها که توسط یک میدان مغناطیسی خارجی کنترل می شود، فعالیت می نماید. همین طور موجبر یک لوله فلزی است که امواج ماکروفر را محدود نموده و آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کند.

ابعاد و اندازه ماکروفر چگونه مشخص می شود؟

دستگاه های ماکروفر ابعاد و اندازه های مختلفی دارند که هر کدام با برنامه های پخت متنوع در بازار در دسترس مصرف کنندگان می باشند.‌ به طور کلی دستگاه ماکروفری که دارای قابلیت گرم کردن غذا و همین طور پخت و پز باشد، در اندازه ۲۰ تا ۲۵ لیتر موجود می باشد.

اکثر ماکروفر هایی که برای مصارف خانگی تولید شده اند، در اندازه های ۲۵ لیتری می باشند. اما با این توضیحات، زمانی که سایر ویژگی ها مانند گریل و فر همرفتی به ساختار‌ دستگاه ماکروفر اضافه می شود، امکان دارد که ظرفیت آن ها به ۴۰ لیتر نیز برسد.

نکاتی در مورد عملکرد و استفاده ایمن از ماکروفر

بهتر است به عنوان یکی از مصرف کنندگان دستگاه ماکروفر، نکات ایمنی در مورد این محصول را بدانید و در زمان استفاده از آن به تک تک آن ها عمل نمایید. در غیر این صورت از عمر مفید دستگاه ماکروفر کاسته شده و یا به سلامت آن آسیب وارد می شود. ما در ادامه مهم ترین نکات را برای شما آورده ایم:

  • پیش از استفاده از دستگاه ماکروفر، حتما دفترچه راهنمای فارسی ماکروفر را به طور کامل مطالعه کنید.
  • بهتر است در زمان گرم کردن و پخت و پز غذا، از ظروفی استفاده کنید که مناسب دستگاه ماکروفر می باشند.
  • در صورت عدم بسته شدن درب دستگاه ماکروفر و یا وجود غر شدگی بر روی درب دستگاه، استفاده از آن را متوقف کنید.
  • در صورتی که دستگاه ماکروفر با باز بودن درب، مجدد کار می کنید، کار با آن را متوقف کنید و در اولین فرصت با نمایندگی تعمیرات ماکروفر آی پی امداد تماس بگیرید.
  • در جهت ایمنی بیش تر، در زمان روشن بودن دستگاه ماکروفر، از آن فاصله بگیرید.
  • در زمان کار دستگاه ماکروفر، از خیره شدن و زل زدن به داخل دستگاه خودداری کنید.
  • از روشن نمودن دستگاه ماکروفر بدون هیچ گونه مواد غذای و خالی، اجتناب کنید.
  • آب و یا سایر مایعات را بر اساس عملکرد دستگاه ماکروفر خود، گرم نمایید.
  • از تمیز کردن دستگاه ماکروفر با مواد شوینده شیمیایی به شدت خودداری کنید.

 

نتیجه گیری از مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده

مکانیزم کار ماکروفر به زبان ساده، شامل نکاتی در مورد حفظ و نگهداری و هم چنین استفاده صحیح از دستگاه ماکروفر می باشد. تا برای سلامت شما و یا دستگاه، مشکلی به وجود نیاید.

  • توجه داشته باشید که در این مطلب و برای آشنایی بیش تر شما با مکانیزم کار ماکروفر، قطعات اصلی آن را معرفی نموده ایم، اما عیب یابی و تعمیر هر یک از این قطعات، باید توسط یک تکنسین ماهر و مسلط انجام شود. در غیر این صورت به سلامت سایر قطعات آسیب وارد خواهد شد.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.