علت کار نکردن فن یخچال

علت کار نکردن فن یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

چرا فن یخچال کار نمی کند؟

زمانی که همه دستگاه‌ها در خانه در حال استراحت هستند، یخچال همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و لحظه‌ای دست از کار نمی‌کشد، به همین دلیل هم هست که بیشتر از سایر لوازم خانگی دچار مشکل شده و به دلیل اصطحلاک بالایی که دارد، زودتر از باقی دستگاه‌ها شما را درگیر مراحل تعمیر کرده و به سمت تعمیر یخچال می‌کشاند. یکی از مشکلات متداول یخچال، بررسی علت کار نکردن فن یخچال است که شاید در نگاه اول چندان موضوع نگران کننده‌ای به نظر نرسد، اما نباید به آن بی‌توجه باشید، چراکه ممکن است در درازمدت به کل دستگاه آسیب زده و خسارات سنگینی را به جا بگذارد.

در این مقاله از هوم کارا به شرح علت کار نکردن فن یخچال پرداخته‌ایم تا اگر روزی با این مسئله روبه‌رو شدید، بدانید که دقیقا با چه مشکلی مواجه هستید. البته، پیشنهاد کاراباما به شما این است که به هیچ وجه و بدون داشتن دانش و تخصص کافی، شخصا به سراغ عیب یابی و تعمیر یخچال نروید و این امر مهم را به تکنسین‌های باتجربه بسپارید.

اگر جهت برطرف کردن مشکل یخچال خود به کمک تعمیرکار نیاز دارید، همین حالا درخواست تعمیرات خود را به صورت آنلاین ثبت کنید تا متخصصان حرفه ای و با تجربه هوم کارا در سریعترین زمان ممکن، جهت هماهنگی با شما تماس حاصل فرمایند.

بخوانیم: تعمیر یخچال ساید ال جی در تهران و ایران

انواع فن یخچال کدام است؟

پیش از بررسی علت کار نکردن فن یخچال، باید بدانیم که دقیقا چند فن در یخچال وجود دارد و وظیفه‌ی هریک از آن‌ها چیست. در ادامه به معرفی و بررسی انواع فن یخچال پرداخته‌ایم تا پس از آن بتوانیم بهتر علت کار نکردن فن یخچال را بررسی کنیم.

  1. فن داخلی یخچال
  2. فن کمپرسور یخچال
  3. فن کندانسور یخچال
  4. فن اوپراتور یا فن تبخیر یخچال

در ادامه توضیح مختصری در مورد هرکدام از فن‌های یخچال را با هم می‌خوانیم.

  1. فن داخلی یخچال

فن داخلی در بدنه یخچال قرار دارد و هوای خنک یخچال را در فضای داخلی دستگاه به گردش درآورده و موجب یکسان شدن دمای کل یخچال می‌شود.

  1. فن کمپرسور یخچال

این فن وظیفه‌ی خنک کردن کمپرسور را بر عهده دارد و در قسمت پشتی یخچال و نزدیک به کف آن قرار گرفته است. این فن موجب گردش هوا بین سیم‌پی‌های کمپرسور شده و دمای آن را متعادل نگه می‌دارد.

  1. فن کندانسور یخچال

این فن در تمامی یخچال‌ها وجود ندارد اما بیشتر یخچال‌های جدید، مجهز به آن هستند. وظیفه‌ی فن کندانسور، خنک کردن کویل‌های کندانسور است و محل قرارگیری آن هم، پشت یخچال است. فن کندانسور باعث گردش هوا در کویل‌های کندانسور شده و به این ظریق، کویل‌ها گرمای هوا را گرفته و آن را از سینی تخلیه رد می‌کنند. به این طریق، مایعی که به علت برفک‌زدایی در سینی تخلیه وجود دارد، تبخیر خواهد شد.

  1. فن اوپراتور یا فن تبخیر یخچال

این فن در فریزر قرار دارد و هوا را به طرف کویل‌های اوپراتور کشانده و گرمای هوا را به گاز یخچال منتقل می‌کند. اگر یخچالتان اخیرا سر و صدای زیادی دارد، بدانید که مشکل از فن اوپراتور است.

نکته:

اساس کار یخچال‌های مختلف، یکسان است و با وجود تفاوت‌های اندک میان برندهای مختلف، نحوه عیب یابی یخچال فریزر برای برطرف کردن مشکلات رایج آنها با یکدیگر مشابه است. لذا می توانید از مطالب موجود در این مقاله جهت بررسی علت کار نکردن فن یخچال های خارجی همچون عیب یابی یخچال فریزر سامسونگ، ال جی، دوو، بوش، جنرال الکتریک، هایسنس و… و نیز برندهای ایرانی همچون یخچال فریزر پارس، دونار، الکترواستیل، یخساران، هیمالیا، اسنوا، امرسان، سینجر و… استفاده کنید.

همچنین جهت بررسی اصولی‌تر مشکل، می‌توانید هم به‌صورت آنلاین و با مراجعه به وب‌سایت هوم کارا درخواستتان را ثبت کنید و هم می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۸۱۱۱۳ تماس بگیرید تا همکاران ما در بخش پشتیبانی شما را راهنمایی کنند.

بخوانیم: تعمیر ساید بای ساید در محل

علت کار نکردن فن یخچال چیست؟

علت کار نکردن فن یخچال را باید در موارد مختلفی جستجو کرد، از خراب شدن برد یخچال گرفته تا جابه‌جایی دستگاه می‌تواند علت کار نکردن فن یخچال باشد، اما متداول‌ترین آن‌ها را می‌توان موارد زیر دانست:

  • خرابی برد یخچال
  • خرابی قطعات یخچال
  • جمع شدن گرد و غبار در اطراف پره‌ها و موتور فن های یخچال
  • نواسانات برق
  • خراب شدن پروانه فن ها

اگر دستگاه را هرچند وقت یکبار سرویس کرده و یا به انواع صدای یخچال حساس باشید و به آن توجه کنید، می‌توانید به موقع علت کار نکردن فن یخچال را بررسی و مشکل را حل کنید.

گاهی مشکل خاموش و روشن شدن فن یخچال هم گریبان‌گیر مصرف کنندگان انواع برندهای یخچال شده و آن‌ها را نگران می‌کند. این موضوع نیز می‌تواند علت کار نکردن فن یخچال باشد و در آینده آسیب‌های مختلفی را به یخچال شما وارد کند.

در ادامه مواردی که علت خاموش و روشن شدن فن یخچال هستند را نام می‌بریم تا به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید.

  • از کار افتادن برد الکترونیکی و اتومات کار نکردن آن
  • خرابی کمپرسور
  • خرابی ترموستات
  • یکسره شدن یخچال
  • خرابی و یا سوختن محافظ یخچال
  • نشتی گاز مبرد
  • بروز مشکل در اتصالات سیم و پریز برق

بخوانیم: تعمیر یخچال ساید بوش +آموزش رایگان

سخن آخر علت کار نکردن فن یخچال

بررسی علت کار نکردن فن یخچال و رفع مشکلات مربوط به آن و نیز انجام سرویس، همگی نیازمند دانش تخصصی در رابطه با نحوه‌ی عملکرد یخچال، اجزای مختلف دستگاه و وظایف و کارکرد آن‌ها‌ست. به علاوه، داشتن تجربه و ابزارآلات خاص نیز مهم است. بنابراین انجام عیب یابی یخچال و یا امور تعمیرات، مسئله‌ی بسیار حساسی است که هر فردی صلاحیت لازم برای انجام آن‌ها را ندارد. یادآوری می کنیم که مطالبی که در رابطه با علت کار نکردن فن یخچال شرح داده شد، صرف نظر از برند دستگاه شما برای اکثر مدل ها و برندها یکسان است. بنابراین عیب یابی آنها نیز مشابه بوده و می توان از مطالب ذکر شده برای انواع برندهای یخچال استفاده کرد.

اگر پس از بررسی تمامی موارد فوق، همچنان با چرایی و علت کار نکردن فن یخچال روبه‌رو هستید، حتما این موضوع را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان هوم کارا پاسخگوی شما باشند.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.