علت کار نکردن دور تند لباسشویی

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

ماشین لباسشویی از لوازم خانگی ضروری در زندگی های امروزی ست. زندگی در آپارتمان ها و عدم وجود حیاط، هر چند کوچک، که بتوان شیر آب باز کرد و شستن لباس ها در آن جا مقدور باشد، اهمیت وجود یک ماشین لباسشویی را بیشتر و بیشتر می کند. در این مطلب مورد علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی و راه حل هایی برای رفع مشکل به وجود آمده، مطرح شده است.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید ماشین لباسشویی

از مزیت های مهم ماشین های لباسشویی اتومات، خشک کردن لباس ها، تا حد زیادی، می باشد. در اکثر ماشین لباسشویی ها، دور تند باعث خشک شدن لباس های خیس می شود. حال تصور کنید که اگر دور تند ماشین لباسشویی کار نکند، چه اتفاقی می افتد. بله، لباس ها خیس باقی می مانند و برای کسانی که جایی برای پهن کردن لباس ها ندارند، بسیار اتفاق بدی است. چرا که باید مدت زیادی صرف خشک شدن لباس ها در داخل آپارتمان، صرف گردد.

چرا دور تند ماشین لباسشویی کار نمی کند؟

مطالبی که در ادامه خواهید، به بیان هفت علت، از جمله علت های از کار افتادن دور تند در یک دستگاه ماشین لباسشویی است. ضمن بیان علت، راه حلی برای رفع مشکل نیز مطرح شده است.

  • نوسانات برق

نوسانات، قطع و وصل شدن جریان برق، خرابی پریزها و سیم کشی برق ساختمان، مواردی هستند که می تواند به هر وسیله برقی آسیب برساند. در اینجا و در خصوص مشکل کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی هم این مورد می تواند مشکل ساز شده باشد. برای رفع این مسئله، توصیه می شود از برقکار بخواهید تا وضعیت برق ساختمان شما را چک کرده و به صورت تخصصی عیب یابی کند.

  • نادیده گرفتن حداکثر ظرفیت ماشین لباسشویی

کارشناسان بارها و بارها توصیه کرده اند که متناسب با ظرفیت ماشین، بار در آن قرار دهید. اگر بیش از حد اندازه استاندارد تعیین شده از سوی سازنده دستگاه، لباس داخل آن گذاشته شود، به ماشین فشار آمده و قطعات آن آسیب می بیند. پس می توان در هنگام مواجه از کار افتادن دور تند ماشین لباسشویی، به میزان لباس که داخل ماشین برای شستشو گذاشته شده است، دقت کرد. برای جلوگیری از خرابی ماشین لباسشویی و رفع مشکل ایجاد شده در مورد عمل کردن دور تند، وزن لباس ها را به اندازه استاندارد برسانید.

  • ایجاد مشکل تنظیمات برنامه خشک کن

گاهی اوقات از کار افتادن دور تند ماشین لباسشویی ، می تواند به خاطر درست تنظیم نبودن برنامه شستشو باشد. ماشین های لباسشویی دارای برنامه های شستشوی متفاوتی هستند. هریک از آن برای جنس خاصی از پارچه ها و لباس ها، تعریف شده است.

پیشنهاد می شود بر اساس لباسی که قصد شستن آن را دارید، و با کمک دفترچه راهنمای دستگاه، برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کرده و ماشین را روی آن تنظیم کنید. از این طریق مطمئن می شوید که البسه داخل دیگ ماشین لباسشویی، طبق برنامه درستی در حال شستشو هستند. برنامه شستشو تمام فرآیند شستن، آبکشی و خشک کردن لباس ها را در بر می گیرد. اگر بازهم دور تند کار نمی کند، باید به سراغ حدس و گمان های دیگری بروید.

  • مسدود شدن شیلنگ تخلیه

گرفتگی و انسداد لوله و شیلنگ تخلیه ماشین لباسشویی ، باعث می شود آب در ماشین باقی بماند. این مشکل باعث می شود، آب باقی مانده به لباس ها نفوذ کرده و توسط آن ها جذب گردد. در نتیجه لباس ها خشک نمی شوند. به همین راحتی، مشکلی جزئی باعث کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی شده است. برای رفع این مشکل، باید شیلنگ تخلیه را بررسی کنید و اگر هر گونه گرفتگی یا انسداد مشاهده کردید، خودتان یا تعمیرکار به باز کردن آن اقدام نمایید.

  • مسدود بودن پمپ تخلیه

بدون پمپ تخلیه، آب چرک در داخل دستگاه باقی مانده و بعد از مدتی بوی بسیار بدی تمام آشپزخانه و خانه شما را فرا می گیرد. وظیفه این قطعه تخلیه آب کثیف از ماشین لباسشویی ست و از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر پمپ تخلیه به خوبی کار نکند، دور تند ماشین لباسشویی نیز به درستی کار نمیکند و برنامه خشک کن دستگاه ضعیف می شود. در نتیجه چرخه شستشو ناقص انجام شده است.

برای رفع گرفتگی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، باید آن از ماشین جدا کرده، و از تمام پرزها و اشیا کوچک و ریز که در هنگام شستن لباس ها، جدا شده و در این قسمت گیر می کنند، پاک شود. بعد از این کار، پمپ تخلیه تمیز را وصل کنید. اگر مشکل کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی، از گرفتگی پمپ تخلیه بوده باشد، با تمیز کردن پمپ، باید دستگاه به خوبی در دور تند بچرخد و لباس ها را خشک کند.

  • نقص در موتور ماشین لباسشویی

موتور یکی از اجزای اصلی ماشین لباسشویی است. اگر موتور خراب شده باشد، نمی تواند به درستی لباس ها را با دور تند چرخانده و چرخه شستشو به صورت کامل اجرا نمی شود. به همین خاطر، اگر با بررسی موارد بالا، به این نتیجه رسیدید که ممکن است ایراد از موتور باشد، باید از یک تعمیرکار ماشین لباسشویی که مهارت و تجربه کافی دارد، بخواهید نگاهی به دستگاه شما بیاندازد و مشکل را رفع کند.

معمولا خرابی موتور در این حالت ، با خرابی سه قطعه ذغال موتور، بلبرینگ ها و سیم پیچ ثانویه موتور همراه است.

ذغال موتور قطعه ای ست از جنس گرافیت که بعد از مدتی استفاده ، کوتاه و یا تمام می شود. این مورد باعث قطع اتصال بین ذغال و کلکتور می شود. برای رفع مشکل، باید ذغال را تعویض و کلکتور و موتور را به خوبی تمیز کنید.

خشک شدن بلبرینگ ها باعث سفت شدن آن ها می شود که این خود منجر به تولید صدای زیاد و از کار افتادن خشک کن ماشین لباسشویی می گردد. سفتی بلبرینگ ها مانع از چرخیدن موتور شده و دور تند را از کار می اندازد. در این موقعیت، حتما باید بلبرینگ ها، تعویض شوند.

گاهی سیم پیچ ثانویه دچار سوختگی و یا قطعی می گردد. در ماشین لباسشویی دو نوع سیم پیچ تعبیه شده است: چرخش در حالت معمولی و چرخش در حالت تند. اگر ایرادی در این قطعه به وجود آمده باشد و یا قطع شده باشد، می توانید آن را ترمیم کرده و مشکل کار نکردن دور تند را در ماشین لباسشویی خود، رفع کنید.

تعمیراتی که توسط افراد متخصص انجام می شود، هم از لحاظ کیفیت، بسیار متفاوت تر و بهتر خواهند بود و هم در زمان کمتری، انجام خوهند شد. علاوه بر این، سر در آوردن از موتور ماشین لباسشویی و مشکلات آن، مستلزم دانش و آموزش هایی ست که هر کسی ندارد و افرادی، به صورت خاص برای کار در این زمینه آماده شده اند. در نتیجه از اقدامات خودسرانه در این زمینه خود داری کنید.

  • وجود مشکل در برد ماشین لباسشویی

برد ماشین لباسشویی، قلب تپنده آن است. گاهی اوقات وجود نقص در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی، باعث می شود که عملکرد بخش هایی مانند بخش خشک کن، از کار بیفتد. از کار افتادن برنامه خشک کن نیز به معنای کار نکردن دور تند ماشین است که این نیز، باعث می شود لباس ها خیس بمانند. عملکرد قطعات و قسمت های مختلف ماشین لباسشویی، به صورت زنجیر وار به هم وصلند. پس با وجود مشکل در یک قطعه، چندین مشکل دیگر نیز به وجود می آید.

چک کردن برد الکترونیکی، کار مهندسین و افراد بسیار با تجربه است. این قطعه بسیار حساس و ظریف است در نتیجه، به صورت کامل دست از کار بکشید و آن را به فردی مطمئن بسپارید. مهندس و تکنسین، پس از بررسی روی برد ماشین شما، به تعویض یا تعمیر آن اقدام می کند.

  • خراب بودن خازن

یکی از قطعات بسیار پرکار و مهم در ماشین های لباسشویی، خازن است. این قطعه که در انواع مختلفی مانند خازن راه انداز، خازن پارازیت گیر، خازن استارت و … در بازار موجود است، بار الکتریکی را برای راه اندازی موتور ذخیره می کند. خراب بودن این قطعه، می تواند منجر به از کار افتادن دور تند ماشین لباسشویی گردد. در صورتیکه خازن مشکل دارد، باید آن را تعویض کنید.

  • قطع بودن ارتباط بین خازن و موتور

در ادامه توضیحات بالا مبنی بر تعریف و نوع خازن ها در ماشین لباسشویی، گاهی اوقات ممکن است خازن درست باشد اما سیمی که خازن را به موتور وصل کرده است، قطع باشد. برای رفع این مشکل، بهتر است از تعمیرکار بخواهید قطعی این سیم رابط را برطرف کند.

  • خراب بودن تاخو(تاکو)

تاخو قطعه ای است که سرعت چرخش موتور را اندازه گیری کرده و اطلاعات به دست آمده از آن را به برد می دهد تا عمل های کنترلی اجرا شود. اگر این قطعه نتواند اطلاعات چرخش موتور به خوبی بسنجد و آن را به برد برساند، شما بر روی صفحه نمایشگر ماشین لباسشویی، کد خطا خواهید دید و در نتیجه ماشین فرمانی از سوی برد، برای اجرای دور تند دریافت نخواهد کرد.

برای درست کردن برنامه خشک شدن لباس ها و اجرای مجدد دور تند دستگاه، باید تاخو متر را تعویض کنید.

  • شل بودن تسمه موتور

برخی مواقع کار نکردن دور تند ماشین و در اجرا نشدن خشک کن ماشین لباسشویی، شل شدن تسمه موتور می باشد. علاوه بر این، هرز شدن فولی موتور نیز، می تواند عاملی باشد که در ضعیف شدن یا از کار افتادن دور موتور نقش دارد. در نتیجه باید بدانید که برای حل این مشکل، باید حتما تسمه موتور بررسی گردد. پیشنهاد می شود این کار توسط تعمیرکار ماشین لباسشویی و لوازم خانگی، صورت بگیرد تا مشکل به صورت تخصصی و مطمئن، حل گردد.

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.