علت نشت گاز یخچال فریزر چیست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

خالی شدن گاز یخچال فریزر یکی از مشکلاتی است که می تواند منجر به عملکرد نادرست یا حتی از کار افتادن دستگاه شما شود. بنابراین لازم است در صورت استشمام بوی عجیب بالا رفتن ناگهانی قبض برق و… برای عیب یابی یخچال اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:تعمیر لباسشویی بوش در تهران

علت نشتی گاز یخچال فریزر

 

سیال مبرد که اصطلاحا گاز خوانده می شود. درون سیکل یخچال فریزر که یک حلقه بسته و تحت فشار است قرار گرفته و عملکرد سرملیشی یخچال به واسطه جذب و دفع حرارت توسط این گاز به وجود می آید. به طور معمول و در حالت کارکرد عادی یخچال فریزر، نشتی گاز ممکن نخواهد بود. علت نشت گاز از یخچال می تواند موارد زیر باشد:

علت نشتی گاز یخچال فریزر

۱. جا به جایی نادرست یخچال

اگر یخچال خود را جا به جا کرده و در حین انتقال کمپرسور و لوله ها آسیب دیده باشند ممکن است به این سیکل بسته آسیب وارد کرده باشید و سبب نشتی گاز یخچال شده باشید.

  • علت نشت گاز یخچال فریزر چیست؟

۲. آسیب به لوله های مبرد

برخی از افراد برای رفع برفک ها و یخ زدگی های یخچال، به اشتباه با چاقو یا یک شی نوک تیز شروع به کندن برفک ها و یخ ها می کنند.

این کار بسیار خطرناک و کاملا اشتباه است زیرا امکان برخورد به لوله های مبرد در ناحیه فریزر و سوراخ کردن آن ها وجود دارد که ممکن است منجر به خسارت زیادی برای شما و تعویض کلی فریزر یچال شود.

در این مواقع معمولا سوراخ های ریز و درشتی که ممکن است در لوله های حاوی گاز یا در ود کمپرسور به وجود آمده باشند موجب خروج گاز و نشت مبرد شوند.

 

۳. فرسودگی و کهنه بودن لوله ها

در صورت از لوله‌های بی کیفیت، وارد شدن ضربه به لوله‌ها، ترک، شکستگی و فرسودگی لوله‌ها نیز می‌توانیم شاهد نشت گاز از یخچال باشیم. در صورتی که لوله‌های یخچال کهنه شده یا آسیب دیده اند، می‌بایست برای تعویض آنها اقدام کنید.

 

۴. نصب نادرست شیرها و اتصالات یخچال

 

یکی دیگر از مواردی که می تواند دلیل نشتی گاز یخچال باشد شیرها و اتصالاتی است که توسط تعمیرکار یخچال نصب و بسته شده است، ممکن است اتصالات لازم به درستی نصب و آب بندی نشده باشد و با کوچکترین ضربه ای این اتصالات قطع و جدا شوند.

4. نصب نادرست شیرها و اتصالات یخچال

نحوه تشخیص نشتی گاز یخچال

نحوه تشخیص نشت گاز یخچال در برخی موارد به سادگی ممکن است. مخصوصا اگر هنگام ذوب برفک‌ها یا حمل و نقل، آسیبی به دستگاه وارد کنید، متوجه بوی شیمیایی گاز و صدای آن به هنگام خروج تحت فشار از سیستم خواهید شد.

اما اگر پس از مدتی به سراغ یخچال برویم، چگونه بفهمیم گاز یخچال تمام شده یا یخچال گاز خالی کرده است؟

  • در مدل‌های قدیمی یخچال فریزر، گاز موجود در سیستم فریون است که از نوع گازهای CFC بوده که خطرناک و برای محیط زیست بسیار مضر است و به تخریب لایه اوزون کمک می‌کند.
  • در صورتی که از مدل‌های قدیمی یخچال استفاده می‌کنید، تشخیص نشت گاز فریون راحتتر است، زیرا بوی نامطبوعی دارد که با اکسیژن متفاوت است.
  • علت نشت گاز یخچال فریزر چیست؟
  • در مدل‌های امروزی یخچال، از گاز R134a استفاده می‌شود که نسبت به گازهایی مثل فریون برای محیط زیست و همچنین در کل خطر کمتری دارد.
  • البته برای کار کردن با آنها کماکان باید با احتیاط و مراقبت‌های ایمنی عمل شود.

علائم خالی شدن گاز یخچال فریزر

برخی از علائم وجود دارد که نشان می دهد یخچال نشت گاز دارد این موارد عبارتند از:

 

۱. خنک نشدن مواد غذایی داخل یخچال

 

این مورد اولین و مهم ترین نشانه مشکل نشتی یخچال است. زمانی که یخچال شروع به نشت مبرد می کند، توانایی آن در خنک نگه داشتن مواد غذایی به طور جدی تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی تواند محتویات ود را خنک نگه دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش ریست لباسشویی بوش

۲. افزایش مصرف انرژی و با رفتن قبض برق

زمانی که یخچال دچار مشکل نشتی می شود به طور ناگهانی شروع به تقاضای انرژی بیشتری می کند و منجر به افزایش ناگهانی قبض برق خواهد شد.

  • علت نشت گاز یخچال فریزر چیست؟

۳. یکسره کار کردن موتور یخچال

هنگامی که گاز شروع به نشت می‌کند و دمای داخلی یخچال شروع به بالا رفتن می‌کند، کندانسور و کمپرسور یخچال به کار خود ادامه داده و از مبرد استفاده می‌کنند تا دما را به سطح مطلوب عادی برسانند.

در صورت نشت مبرد، موتور مجبور می‌شود برای جبران مقدار ناکافی مبرد، بیش از حد معمول کار کند. این فشار بیش از حد به موتور وارد می‌کند و ممکن است موجب آسیب به موتور شود.

3. یکسره کار کردن موتور یخچال

۴. استشمام بوی غیر عادی و عجیب

فریون و مبردهای مختلف دیگر نوعی بوی کپک زدگی متصاعد می کنند. استنشاق گاز می تواند منجر به سر درد، حالت تهوع، میگرن و… شود. به همین دلیل توصیه می شود در صورت استشمام بوی غیر عادی، برای عیب یابی یخچال و رفع مشکل اقدام کنید.

 

تماس با ما

هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.