علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

یخچال یکی از پرکاربردترین دستگاه های موجود در آشپزخانه، یخچال است که از ان جهت نگهداری مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی استفاده می شود. اما علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال چیست؟ چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شود؟ یکی از مشکلات شایعی که ممکن است در هنگام استفاده از یخچال اتفاق بیافتد، فاسد شدن مواد غذایی است. فاسد شدن میوه و سبزیجات در یخچال نشان دهنده نوعی نقص در برخی از اجزای یخچال است. بنابراین اگر مواد غذایی موجود در یخچال فاسد شده است، در ابتدا باید به تشخیص علت آن بپردازید. در این مطلب به بررسی کلیه عواملی که موجب از فاسد شدن مواد غذایی می شود، می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا انتهای محتوا همراه ما باشید.

۶ علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال چیست؟

اگر مواد غذایی در یخچال شما فاسد میشود و یا به عبارتی خراب میشود، این مشکل به خاطر یکی از ۶ دلیل زیر میباشد:

  1. باز و بسته شدن مداوم درب یخچال
  2. عدم تنظیم درجه دمای مناسب برای یخچال
  3. قرار دادن مواد غذایی در کنار یکدیگر
  4. استفاده از ظروف نا مناسب برای نگهداری مواد غذایی
  5. بالا بودن دمای یخچال و یخ زدن مواد غذایی
  6. خراب شدن ترموستات یا سنسور

باز و بسته شدن مداوم درب یخچال باعث فاسد شدن مواد غذایی میشود

چرا مواد غذایی در یخچال فاسد می شوند؟ یکی از مهم ترین عواملی که باعث فاسد شدن مواد غذایی می شود، باز و بسته شدن مداوم درب یخچال است. باز و بسته شدن مداوم درب یخچال باعث تغییرات دما در یخچال می شود. در واقع باز و بسته شدن مداوم درب یخچال باعث می شود تا دمای یخچال پایین آمده و نتواند سرمای مورد نیاز برای نگهداری مواد غذایی را تأمین کرده و به همین علت مواد موجود در یخچال فاسد و خراب می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری کنید، بهتر است از باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال جلوگیری کنید.

دمای یخچال را درست تنظیم کنید

دومین عاملی که باعث فاسد شدن میوه و سبزیجات می شود، تنظیم نبودن دمای یخچال است. برای اینکه بتوانید از خراب شدن مواد غذایی موجود در یخچال جلوگیری کنید، بهتر است دمای یخچال را تنظیم کنید. بهترین دما برای یخچال بین ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد است. در این دما مواد غذایی سالم نگهداری می شوند.

قرار دادن مواد غذایی در کنار یکدیگر باعث خرابی مواد غذایی میشود

عامل دیگری که علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال است، قرار دادن انواع میوه، سبزیجات، گوشت و … در کنار یکدیگر است. این موضوع باعث می شود تا عمر مواد غذایی به شدت کاهش پیدا کند و بعد از مدت کوتاهی خراب شوند. همانطور که می دانید برخی از مواد مانند قرار گرفتن سیب در کنار میوه ای چون کیوی باعث فاسد شدن آن می شود. به همین جهت بهتر است در هنگام چیدن مواد غذایی در یخچال همه آن ها را در ظرف یا پلاستیک جداگانه قرار داده و از قرار دادن میوه جات و مواد غذایی که باعث پوسیدگی مواد غذایی دیگر می شوند، جلوگیری کنید.

استفاده از ظروف نامناسب برای نگهداری مواد غذایی در یخچال منجر به فاسد شدن مواد غذایی میشود

استفاده از ظروف نامناسب برای نگهداری مواد غذایی عامل دیگری است که باعث خراب شدن مواد غذایی می شود. همچنین استفاده از ظروف بدون درپوش باعث پوسیدگی مواد غذایی می شود. به همین جهت در هنگام بسته بندی مواد غذایی و نگهداری آن ها از ظروف درپوش دار و با کیفیت استفاده کنید که عمر مواد غذایی افزایش پیدا کرده و عاملی باعث بوی بد آن غذا یا مواد غذایی نمی شود.

بالا بودن دمای یخچال و یخ زدن مواد غذایی منجر به خرابی مواد غذایی میشود

چه عاملی باعث فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می شود؟ یکی از مهم ترین عواملی که باعث فاسد شدن سبزیجات و مواد غذایی در یخچال می شود، بالا بودن دمای یخچال و در نتیجه منجمد شدن مواد غذایی است. در واقع یخ زدن سبزیجات و میوه ها در یخچال بعد از مدتی باعث پوسیدگی آن ها می شود. بنابراین بهتر است دمای یخچال را تنظیم کنید. بالا بودن دمای یخچال باعث می شود تا عمر مواد غذایی به شدت کاهش پیدا کند.

خراب شدن ترموستات یخچال

خراب شدن ترموستات یخچال چرا علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال است؟ ترموستات قطعه ای در یخچال است که با دستور به کمپرسور و سایر اجزا موجب تنظیم دمای یخچال می شود‌. در صورتی که ترموستات یخچال خراب شده باشد، عاملی موجب تنظیم دمای یخچال نخواهد شد و در نتیجه تغییرات دما و بالا و پایین شدن آن موجب فاسد شدن مواد غذایی و سبزیجات می شود. بر همین اساس در صورت خراب شدن ترموستات بهتر است از تعمیرکار بخواهید تا به تعویض و تعمیر ترموستات بپردازد.

نظر تعمیرکار هوم کارا درباره دلیل خراب شدن مواد غذایی در یخچال

در این بخش جهت رفاه کاربران، تعمیرکار مجرب و متخصص آی پی امداد اقدام به بررسی دلیل خراب شدن مواد غذایی در یخچال نموده است تا بتوانید به کمک موارد ارائه شده به راحتی اقدام به عیب یابی و رفع مشکل خراب شدن انواع مواد غذایی در یخچال خود نمایید:

  • اصلی ترین عاملی که منجر به خرابی مواد غذایی در یخچال می شود، عدم تنظیمات مناسب دمای دستگاه است.
  • دمایی که باید برای نگهداری مواد غذایی مختلف در یخچال در نظر بگیرید، در زمستان +۴ و در تابستان برابر با +۳ درجه سانتی گراد است.
  • ممکن است برای نگهداری مواد غذایی مختلف در یخچال خود از ظروف نامناسبی و با فاصله کم استفاده کرده باشید.
  • بهتر است هر غذا را در ظرف مخصوص همراه با درپوش قرار داده و سپس به صورت منظم در کنار یکدیگر بچینید.
  • بسیاری از افراد به صورت مداوم درب یخچال را باز و بسته می کنند که این مسئله موجب خارج شده هوای سر و ورود هوای بیرون به یخچال شده و مواد غذایی را فاسد می کند.
  • معیوب شدن ترموستات نیز عاملی دیگر برای فاسد شد مواد غذایی در یخچال است که باید بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.
  • در صورتی که لاستیک دور درب یخچالتان پوسیده یا خراب شده باشد، گرم شدن دمای داخلی یخچال موجب فساد مواد غذایی می گردد.
هوم کارا

هوم کارا

هوم کارا با چندین سال سابقه درخشان در زمینه ارائه خدمات پس از فروش و تعمیرات لوازم‌خانگی به معتبرترین برندهای روز دنیا به میزان گسترده‌ای از تجربه و دانش دست پیداکرده است و قصد دارد با کمک گرفتن از پلتفرم خود خدمات سرویس، نگهداری و تعمیرات لوازم‌خانگی را با داشتن متخصصین دوره‌ دیده در سریع‌ترین زمان ممکن و بالاترین کیفیت ارائه نماید.